Hollentalbahn...
Re: Hollentalbahn...
Dat ziet er mooi uit Bert het lijkt echt op echte muren zo en een prima idee van dat pijpje ben erg benieuwd naar het resultaat op je brug en veel succes met je teen in het ziekenhuis
Re: Hollentalbahn...
Bedoelde je dit:
Dat gaat hem voor jou niet worden hoor, mijn verfroerstokjes zijn van de Karwei, niet van de Gamma.
Die verfroerstokjes zijn ongeveer 3 mm dik, dat is dikker dan wat jij van plan bent. Wat mij opviel is dat de plakken natte klei snel vervormen tijdens het hanteren. Aangezien jij dunner gaat dan ik ben ik benieuwd wat jouw ervaringen zijn straks. Achter de dikte van mijn latjes zit trouwens geen enkele wijsheid hoor, ik zag ze liggen en dacht dat dat wel eens handig kon zijn.
Dat gaat hem voor jou niet worden hoor, mijn verfroerstokjes zijn van de Karwei, niet van de Gamma.
Die verfroerstokjes zijn ongeveer 3 mm dik, dat is dikker dan wat jij van plan bent. Wat mij opviel is dat de plakken natte klei snel vervormen tijdens het hanteren. Aangezien jij dunner gaat dan ik ben ik benieuwd wat jouw ervaringen zijn straks. Achter de dikte van mijn latjes zit trouwens geen enkele wijsheid hoor, ik zag ze liggen en dacht dat dat wel eens handig kon zijn.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Hollentalbahn...
hoi bert
het is verdraait net echt
ik dacht eerst dat het een stukje grindtegel was
Gr andy
het is verdraait net echt
ik dacht eerst dat het een stukje grindtegel was
Gr andy
Re: Hollentalbahn...
@verhoeks: de klei kwam bij mij goed los, maar ik stak er gewoon dat plamuurspateltje onder en dan gaat het prima. Het zat ook niet erg vast of zo. Mijn stukjes waren natuurlijk wel relatief klein.
Die video van die muur verven had ik ooit al eens gezien op youtube. Hoewel erg mooi gedaan, maar beetje kleurrijk naar mijn smaak. Ook mooi te zien hoe je makkelijk een mal kan maken voor gipsdelen voor muren en zo. Wellicht dat ik dat in de toekomst ook nog eens ga doen maar dan voor rotsen. En dan echte stenen als moedermodel.
P.S.: duurt dat laden van de accu lang? Mij nieuwschierig!
Die video van die muur verven had ik ooit al eens gezien op youtube. Hoewel erg mooi gedaan, maar beetje kleurrijk naar mijn smaak. Ook mooi te zien hoe je makkelijk een mal kan maken voor gipsdelen voor muren en zo. Wellicht dat ik dat in de toekomst ook nog eens ga doen maar dan voor rotsen. En dan echte stenen als moedermodel.
P.S.: duurt dat laden van de accu lang? Mij nieuwschierig!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Hollentalbahn...
Nou Bert kan maar 1 ding zeggen: vakwerk dat ziet er keurig uit ik hou je topic in gedachten mocht ik over een poosje zover zijn dan wil ik de muren ook graag zo maken.
Groeten van Nico
Groeten van Nico
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Hollentalbahn...
Bert,
Gaaf idee man. Kan je de steentjes niet wat kleiner maken ik denk dat ze iets aan de grote kant zijn.
Gaaf idee man. Kan je de steentjes niet wat kleiner maken ik denk dat ze iets aan de grote kant zijn.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Hollentalbahn...
dat ziet er mooi uit bert
krimpt de klei niet ik heb vande week een peron gemaakt
barst kapot
Gr andy
krimpt de klei niet ik heb vande week een peron gemaakt
barst kapot
Gr andy
Re: Hollentalbahn...
Hallo Bert,
Ja dat is inderdaad wat tricky, die klei is nogal sticky. Ik heb het gedaan met een dunne scalpel, zo min mogelijk oppervlak wat kan blijven steken. In jouw geval zou ik de sectie klei op de zijkant leggen en dat met een heel dun ijzerdraadje de boog er uit snijden.
groeten,
Maarten
p.s.: fotootje van de binnenbogen? Het voorbeeld hebben we gezien, maar nog niet alle bogen tegelijk.
Ja dat is inderdaad wat tricky, die klei is nogal sticky. Ik heb het gedaan met een dunne scalpel, zo min mogelijk oppervlak wat kan blijven steken. In jouw geval zou ik de sectie klei op de zijkant leggen en dat met een heel dun ijzerdraadje de boog er uit snijden.
groeten,
Maarten
p.s.: fotootje van de binnenbogen? Het voorbeeld hebben we gezien, maar nog niet alle bogen tegelijk.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Hollentalbahn...
Bert wellicht een idee om heel dun aluminumplaat te buigen in de ronding die je wil hebben. Wat zeep of olie erop kan misschien helpen.
Ik dacht trouwens ook dat je ook al een plasticfles hebt gebruikt, de bodem eruit snijden eventueel met een vijltje of stanleymes nog scherper maken, ideetje. Nog nooit met dasklei gewerkt maar gezien de resultaten ga ik dit ook eens proberen.
Groet Henk
Ik dacht trouwens ook dat je ook al een plasticfles hebt gebruikt, de bodem eruit snijden eventueel met een vijltje of stanleymes nog scherper maken, ideetje. Nog nooit met dasklei gewerkt maar gezien de resultaten ga ik dit ook eens proberen.
Groet Henk
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Hollentalbahn...
Erg mooi Bert! Door de macro-opname lijken de steentjes een beetje groot. Waarschijnlijk valt dat in het echt wel mee. Je verkijkt je er snel op bij dergelijk gedetailleerde foto's is mijn ervaring!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Hollentalbahn...
Hallo Bert,
Die techniek is erg goed gevonden. Maar ik sluit me toch aan bij de opmerking dat die stenen wat groot lijken. Maar voor de rest heb je er een mooie constructie van gemaakt, en ik heb het gevoel dat je nog een paar volgers gaat krijgen van je techniek.
Die techniek is erg goed gevonden. Maar ik sluit me toch aan bij de opmerking dat die stenen wat groot lijken. Maar voor de rest heb je er een mooie constructie van gemaakt, en ik heb het gevoel dat je nog een paar volgers gaat krijgen van je techniek.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Hollentalbahn...
Hoi Bert.
Dat ziet er heel verzorgt uit.
Een zeer goed bouwverslag.
Mooie in de details, vraagje, hoe gaat de kleuren worden ?
Groetjes.
Martin de Deugd
Dat ziet er heel verzorgt uit.
Een zeer goed bouwverslag.
Mooie in de details, vraagje, hoe gaat de kleuren worden ?
Groetjes.
Martin de Deugd
Re: Hollentalbahn...
Komt me enigszins bekend voor. Maar wat is de radius van de bogen aan de rechterzijde. Die ogen nogal scherp. In elk geval kun je aardig wat opstellen zo. Wat is de lengte van het langste opstelspoor?
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hollentalbahn...
Hoi Bert,
eenvoud is de kern van elk schaduwstation. Je moet er blind op kunnen vertrouwen. Het moet gewoon feilloos werken. Jouw plan sluit daar aardig bij aan. Maar toch, ik heb weer een paar opmerkingen als je het niet erg vindt.
- de bereikbaarheid: je hebt een plaat van 130cm (als ik het goed lees) diep. Ik hoop dat je om de baan heen kan lopen, want anders zullen je armen te kort blijken.
- De onderste bundel is mooi vloeiend, maar de bovenste heeft een eigenaardig knik in het sporenverloop aan de linker kant. Die knik vermijd je beter, want koppelingen van lange rijtuigen houden daar helemaal niet van.
- je begint de wisselstraat steeds met een klein bochtje. Dat bochtje kan je vervangen door een wissel. Heb je meteen een extra opstelspoor.
- de opstellengte lijkt me vrij krap. Zo geschat amper meer dan een meter. Ik weet niet wat je had gedacht om als materieel in te zetten, maar 1m lijkt me toch wel erg kort.
Maar voor de rest prima. Eenvoud troef, dat is al een goede basis.
eenvoud is de kern van elk schaduwstation. Je moet er blind op kunnen vertrouwen. Het moet gewoon feilloos werken. Jouw plan sluit daar aardig bij aan. Maar toch, ik heb weer een paar opmerkingen als je het niet erg vindt.
- de bereikbaarheid: je hebt een plaat van 130cm (als ik het goed lees) diep. Ik hoop dat je om de baan heen kan lopen, want anders zullen je armen te kort blijken.
- De onderste bundel is mooi vloeiend, maar de bovenste heeft een eigenaardig knik in het sporenverloop aan de linker kant. Die knik vermijd je beter, want koppelingen van lange rijtuigen houden daar helemaal niet van.
- je begint de wisselstraat steeds met een klein bochtje. Dat bochtje kan je vervangen door een wissel. Heb je meteen een extra opstelspoor.
- de opstellengte lijkt me vrij krap. Zo geschat amper meer dan een meter. Ik weet niet wat je had gedacht om als materieel in te zetten, maar 1m lijkt me toch wel erg kort.
Maar voor de rest prima. Eenvoud troef, dat is al een goede basis.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Hollentalbahn...
Als je er een flexrail tegenaan gooit kun je dat knikje wel wat prettiger maken denk ik.verhoeks schreef: jah ik ben ook niet echt blij met dat knikje maar krijg het anders niet sluitend...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Hollentalbahn...
Kijk je wel een beetje goed hoe je uitkomt met keerlussen. Als je dat niet goed regelt, kun je behoorlijke kortsluiting krijgen. Je koppelt op een aantal plekken in je plan binnen- en buitenbaan aan elkaar. Daarnaast is je overdwarsspoor bij het hoofdstation een broeinest voor zeker twee keerlussen.
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hollentalbahn...
Ligt de keerlus in het hoofdstation niet verkeerd om?
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Hollentalbahn...
Hoi Bert,
kan je de onderlinge aansluiting tussen de 3 bovenste lagen toelichten? Dat is me niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk ligt het aan mij!
kan je de onderlinge aansluiting tussen de 3 bovenste lagen toelichten? Dat is me niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk ligt het aan mij!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Hollentalbahn...
Het is een beetje moeilijk te zien omdat de spiraal helemaal apart is getekend. Pak eens een pen en bepaal voor jezelf één punt waar je de linkerspoorstaaf een plus noemt (hier ga je secties en blokken snijden middels isolatielasjes en/of zaagsnede) en de rechterspoorstaaf noem je voor het gemak even min. Okay, officieel heb je bij digitaal geen + en -, maar het is even voor het bekijken. Als je dan opeens op het linkerspoor een min tegenkomt, dan heb je een keerlus te pakken. Hier zijn gelukkig allemaal oplossingen voor (Daarvan weet Wim Ros alles), de vraag is alleen of je dit overal wilt of niet.
Misschien een beetje krom uitgelegd, maar wellicht snap je mijn bedoeling?
Mvg,
Martin
Misschien een beetje krom uitgelegd, maar wellicht snap je mijn bedoeling?
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.