Mijn baan: Sankt Georgen.

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
william
Berichten: 1230
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Bericht door william »

evo schreef:Mooie loc William, die heb ik ook nog steeds op mijn verlanglijstje staan :)
Is inderdaad hele mooie loc (en heeft ook op mijn verlanglijstje gestaan ;) ).
Ben er blij mee en nu het ook allemaal goed gaat op de wissels helemaal.
Volgens mij is deze niet meer verkrijgbaar - zie hem tenminste niet meer terug op de site van Fleischmann.


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

FidOo
Berichten: 5935
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Bericht door FidOo »

Ik zag hem wel in de catalogus bij henry staan.. maar dat was die van vorig jaar geloof ik.

Even gecheck op de site van Modeltreinexpress: http://www.modeltreinexpress.nl/www/art ... aamid=3501

Nr 7065. prijs is 220€


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Bericht door henry »

fout ik heb er nog 1 maar digitaal, kan wel naar analoog terug
groetjes henry


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
william
Berichten: 1230
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Bericht door william »

Omdat het de afgelopen dagen niet al te mooi weer was, toch ook maar weer wat aan de baan gedaan.
Ben dus ook aan de gang gegaan met piepschuim.
Ben begonnen met mijn eerste tunnel. Deze maak ik van piepschuim, welke straks voorzien gaat worden van een laagje lakplamuur en waar ik, na drogen, steentjes in ga krassen.
Tenminste als dit wil ...
Hier een nog tweetal foto's:
27 - Eerste tunnel.jpg
27 - Eerste tunnel.jpg (78.93 KiB) 5957 keer bekeken
28 - Drogen piepschuim.jpg
28 - Drogen piepschuim.jpg (84.75 KiB) 5957 keer bekeken
Update: omdat na het lijmen het piepschuim even moet drogen weer even bezig geweest met af-/instellen.
En ontdekt dat dit allemaal (nog) niet mee valt ...
Ontdekt dat mijn wat oudere (2e-hands) locs met minder spanning af kunnen dan de nieuwe locs.
Moet ik nu alleen maar 2e-hands locs op de baan laten rijden of alleen maar nieuwe?!?
Ben er nog niet uit ...


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
william
Berichten: 1230
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Bericht door william »

En hier weer even een kleine update:
Na een korte 'break' is het piepschuim voorzien van een laagje lakplamuur.
We zijn nu twee dagen drogen verder maar het plamuur scheurt aan alle kanten (foto's volgen nog).
Waarschijnlijk toch een te dikke laag en ook het 'vocht' kan niet door het piepschuim heen.
Eens kijken wat er gebeurd als ik er een nieuw laagje over heen doe en anders moeten we wat anders gaan verzinnen...

William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Bericht door evo »

Hoi William,
Wat ik heb gedaan met het piepschuim is eerst een laagje verdunde tegellijm erop (teveel water bij het poeder doen). De dikte is ongeveer zoals dikke struktuurverf, en lekker met een kwast erop schilderen. Toen dit droog was heb ik er een dun laagje gips opgesmeerd, nergens meer dan 5mm. Bij het aanmaken van het gips heb ik trouwens een flinke dot PVA lijm gedaan. Het beste kun je dan krassen als het droog, maar nog niet hard is.
Probeer eerst even op een proefstukje. Het gaat trouwens niet meevallen om onder die brug te krassen, dus dit wil je misschien eerst krassen, dan monteren.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Bericht door vantongeren »

Mooi bedacht en uitgevoerd. Alleen die solderingen kunnen wat mij betreft beter door het soldeer beter uit te laten vloeien, dit kan in een latere fase voor de nodige storingen zorgen en dat wil je natuurlijk niet in een berg.
Verder toppie, ik ga de vorderingen dan ook zeker volgen.

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
william
Berichten: 1230
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Bericht door william »

Omdat de stukken piepschuim nog los zitten is het heel eenvoudig om hier steentjes in te krassen.
Ga dit ook eerst netjes afwerken voordat deze daadwerkelijk vast gezet worden.
Echter piepschuim en plamuur willen hier niet zo goed samen.
Ook niet na een tweede laagje. Waarschijnlijk de eerste laag toch te dik.
29 - Piepschuim & plamuur.jpg
29 - Piepschuim & plamuur.jpg (99.4 KiB) 5626 keer bekeken
Dus wat anders geprobeerd: de plamuur op een stukje hout gesmeerd, even laten drogen en daarna de steentjes er in gekrast.
En ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben over het resultaat. Uiteraard zie ik genoeg 'verbeterpunten' (het was ook maar een probeersel).
Maar het werkt en daar gaat het tenslotte om ...
30 - Nieuwe muur.jpg
30 - Nieuwe muur.jpg (94.32 KiB) 5626 keer bekeken
v.w.b. het solderen:
Kan inderdaad beter, maar had de rails al geschilderd voordat ik op het idee kwam om daar te solderen.
Las/plek schoongemaakt en daarna gesoldeerd. Kan inderdaad beter en op storingen zitten we zeker niet te wachten!


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
william
Berichten: 1230
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Bericht door william »

Met het mooie weer weinig gedaan, enkel de voorkant dicht gemaakt en voor de 1e keer geschilderd:
31 - Voorkant roomwit gelakt.jpg
31 - Voorkant roomwit gelakt.jpg (102.2 KiB) 5489 keer bekeken
En gister is onderstaande gearriveerd in Sankt Georgen:

Afbeelding

Groeten,
William
Laatst gewijzigd door william op 21 jun 2015 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
william
Berichten: 1230
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Bericht door william »

De laatste tijd niet veel gedaan, zoals de meeste van jullie.
Enkel zo af en toe eens kijken hier op het forum.
Echter omdat het weer voorbij is die mooie zomer, de draad ook maar weer opgepakt.
Letterlijk: heb de bedrading (tijdelijk) vastgezet met schilderstape, maar deze laat los en daardoor 'hangen' de treinen zich op plekken soms op ...
Dus maar een eerste begin gemaakt met het vast zetten van de bedrading.
Afbeelding

Tevens de bedrading netjes voorzien van een label zodat we - als er later een storing optreed - weten welke draad waar hoort.

Afbeelding
35 - Bedrading vast zetten.jpg
35 - Bedrading vast zetten.jpg (100.51 KiB) 5343 keer bekeken
En hier de huidige staat van de baan:

Afbeelding

Groeten,
William
Laatst gewijzigd door william op 24 apr 2016 14:48, 3 keer totaal gewijzigd.


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
william
Berichten: 1230
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Bericht door william »

Korte update: Het heeft, door omstandigheden, even geduurd maar het vastzetten van de bedrading is zo goed als gereed.
Treinen rijden zich nu niet meer vast in de bedrading en dat is best wel fijn :lol:
Zal binnenkort weer een paar foto's plaatsen.

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

tv_man
Berichten: 1512
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Bericht door tv_man »

Plamuur werkt inderdaad beter met een wat hardere ondergrond. Volgens mij is piepschuim te zacht, een laag iets anders ertussen zou misschien kunnen helpen. Houtlijm met zand ofzo om het oppervlak wat meer houvast te geven en harder te maken, daarna met de plamuur aan de slag. In nat plamuur steentjes tekenen gaat prima, als het een beetje gedroogd is wil het bovenste laagje soms wat loslaten dat ontbrekende steentjes geeft. Althans dat is mijn ervaring.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
william
Berichten: 1230
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Bericht door william »

tv_man schreef:Plamuur werkt inderdaad beter met een wat hardere ondergrond. Volgens mij is piepschuim te zacht, een laag iets anders ertussen zou misschien kunnen helpen. Houtlijm met zand ofzo om het oppervlak wat meer houvast te geven en harder te maken, daarna met de plamuur aan de slag. In nat plamuur steentjes tekenen gaat prima, als het een beetje gedroogd is wil het bovenste laagje soms wat loslaten dat ontbrekende steentjes geeft. Althans dat is mijn ervaring.
Daar ben ik inderdaad ook achter: het piepschuim is inderdaad te zacht, de plamuur droogt op en gaat scheuren.
Heb een proefstukje gemaakt van plamuur op triplex en dat werkt goed, dus misschien gaat dat het wel worden. Maar wil ook nog even een stukje proberen met DAS-klei. Daar ook goede ervaringen over gelezen.

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
william
Berichten: 1230
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Bericht door william »

De winter is weer even voorbij dus de schaatsen maar weer in het vet.
Een paar oliebollen in de vriezer en het normale leven vangt weer aan.
Hier dan dus eindelijk enkele beloofde foto's. De bedrading zit eindelijk vast (met draadclips) en is allemaal netjes voorzien van een label.

Hier de baan op z'n kant zodat ik de bedrading goed vast kon zetten en netjes van een label voorzien. Dit ging beter dan op de knie-en:
37 - op z'n kant.jpg
37 - op z'n kant.jpg (97.28 KiB) 6070 keer bekeken
Enkele wissels kunnen handmatig worden bediend (Opm.: de trafo op de achtergrond is voor de bediening van de pendelbaan):
38 - wisselbediening aangesloten.jpg
38 - wisselbediening aangesloten.jpg (90.48 KiB) 6070 keer bekeken
Hoort eigenlijk niet op mijn baan, maar hier nog een foto van de NS1302 - ik blijf het een geweldig mooie loc. vinden:

Afbeelding


En verder vandaag een eerste begin gemaakt met het bouwen van tunnels.
Maar daarover later meer.

Groeten,
William
Laatst gewijzigd door william op 21 jun 2015 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Bericht door nico42 »

Hallo William,

Ik heb je hele topic doorgelezen en je gaat een mooie baan maken ik vind het knap al die electronica dat jullie dat in elkaar kunnen bouwen.

Groeten van Nico en veel succes verder met de bouw ;)



HTteG
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:17

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Bericht door HTteG »

Hallo William,
Wat betreft draden aan de rails solderen ik heb een heel goed resultaat met de volgende methode.
Met een HSS-boortje ter dikte van je draad zo strak mogelijk tegen de rails aan boren. Je krijgt dan automatisch een holletje in de rails. Als je dan je draad vertint deze recht op in het holletje solderen. Wat eventueel boven de rails uitkomt met een, ik gebruik een diamantvijltje, voorzichtig gelijk maken uitkijken voor beschadigen bovenkant rails. Oefening baart kunst.

Voor wat betreft je vraag heb ik geantwoord bij even voorstellen.
Blijf je voortgang volgen, succes.

Groet Henk (HTteG)


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Bericht door evo »

Hoi William, wat hangt daar nou achter die 1300?


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
william
Berichten: 1230
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Bericht door william »

Vandaag, na lange tijd en goed schoonmaken, weer eens aan het rijden geweest.
Ging goed, echter in het schaduwstation ging het toch een paar keer mis: om één of andere reden vertrok er af en toe toch een trein terwijl dat niet de bedoeling was/mocht.
Niks kunnen vinden wat er nu verkeerd was/ging - we zullen het maar op opstart-probleempjes houden (al houden we het natuurlijk wel even in de gaten).

@ Nico: ben er ook blij mee ;) , al duurt het me soms wel eens te lang.
Helaas ontbreekt ook mij het wel eens aan tijd, maar het is hobby dus het mag even duren ... :lol:
vwb de elektronica: dat valt wel mee. Het is een 'bestaand' systeem. De baan wordt bestuurd middels 'het Van Meekeren-systeem'. Heb het dus niet zelf bedacht.

@ Henk: Dank je wel voor de tip, ga/zal het op die manier ook proberen.
En het antwoord gezien.

@ Edwin: Achter de 1300 hangt de heizwagen (Heris 23902) en drie Fleischmann 3-assige Umbauwagens.

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
william
Berichten: 1230
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Bericht door william »

We zijn er uit v.w.b. de locs welke op de baan hier rondjes maken.
Omdat er nogal wat 'spanning' ;) is - een verschil tussen oude en nieuwe locs - voortaan alleen maar nieuwe locs.
Gisteren in Gouda daarom een nieuwe V200 opgehaald en vandaag weer even rijden en een eerste begin gemaakt met het opnieuw afstellen van de baan.

Afbeelding

Afbeelding
42 - Opnieuw afstellen van de baan.jpg
42 - Opnieuw afstellen van de baan.jpg (75.37 KiB) 5711 keer bekeken
43 - Rijden maar ....jpg
43 - Rijden maar ....jpg (63.4 KiB) 5711 keer bekeken
Groeten,
William
Laatst gewijzigd door william op 13 dec 2015 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Bericht door henry »

zonde van je geld om alle loks te vervangen er is namelijk niet 1 lok die je met van meekeren zo kan afstellen dat ze allemaal mooi bij het perron stoppen.
dat is de grote handicap van dit systeem, je denkt dat je de zaak goed hebt afgesteld en dan kun je weer van voren af beginnen

gr henry


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
william
Berichten: 1230
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Bericht door william »

Henry,

het stoppen voor het perron is eigenlijk niet het probleem - dat doen ze wel en ook wel heel netjes. De één stopt inderdaad iets verder dan de ander maar dat vind ik geen probleem en daarbij ze blijven netjes binnen het blok en voor het perron.
Het grootste probleem is eigenlijk de snelheid over de baan: bij 9V rijden de nieuwe locs heel mooi (tenminste dat vind ik/vinden wij) terwijl de oudere locs bij 9V over de baan racen. En dat is geen gezicht.
Andersom met de 7V waar de oude locs genoegen mee nemen: de nieuwe locs kruipen dan bij deze spanning over de baan. En dat is ook geen gezicht.
Het eea in de locs bouwen (diodes) daar voel ik momenteel nog even niks voor.
Door nu één type locs op de baan los te laten is één spanning genoeg. In dit geval heb ik dus gekozen voor nieuwe locs.

groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Bericht door marco »

Hoi william dat is 1 van de redenen geweest waarom ik digitaal ben gaan rijden.
Daarvoor heb ik ook nog met van meekeren gereden.

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Bericht door henry »

sorry man maar dit probleem komt terug naar een paar maanden als de loks smerig worden
gdit is het probleem als je met dit systeem werkt
heb dit in het verleden al vaak ondervonden


gr henry



HTteG
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:17

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Bericht door HTteG »

William in het verleden ook van meekeren gereden. Toen ik de boel aan iemand heb verkocht begreep ik dat een deel kan liggen aan de potmeters die op de printjes zitten. Ik meen toen begrepen te hebben dat deze voor n-schaal een lagere waarden moeten hebben en dan het probleem opgelost kan zijn. Volgens mij maakt een club uit nijmegen ook gebruik van het systeem. Zou je daar eens na kunnen vragen, even googlen dus.

Succes Henk



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Bericht door marco »

Het ligt puur aan de verschillende rijeigenschappen van de loks zo simpel is het.
En niet aan Mecktronics.
Er is een vaste spanning op de baan.
Die club uit Nijmegen die henk bedoelt is N Spoor Nijmegen daar ben ik zelf ook lid van.
De loks op onze clubbaan zijn voor 95% voorzien van faulhaber motoren.
Deze kun je eenvoudige "trimmen" door het plaatsten van verschillende weerstandjes waardoor ze ongeveer evensnel rijden.

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Plaats reactie