Nico s eerste n-spoorbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

shoven

Re: Nico s eerste n-spoorbaan

Bericht door shoven »

Overdijk schreef:Als flexrails buigt krijg je een stukje spoorstaaf aan de binnenbocht wat je normaliter wegdremelt, kan je dit stukje niet doorschuiven in de railbedding van de volgende flexrails, zodat je een asymetrische railovergang hebt. Zou dat de kans op knikken ook niet verminderen?
Ja, dat kan helpen. Als je in een bocht zit is het handig beide railstaven niet op hetzelfde punt te verlengen. Ik probeer dat ook, dan heb je niet zowel een knik op je binnenste als je buitenste spoorstaaf. Maar punt blijft: als het kan, soldeer de 2 stukken flexrails in een recht stuk aan elkaar voor het beste resultaat. (dat laatste klinkt als een of ander reclame)

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Ja dat solderen vind ik een hele goede en ja "voor een beter resultaat" was dat niet van 1 of ander waspoeder :mrgreen:

Ik heb trouwens weer een mooie treinbaan ontwerp gevonden hij is 2.25 m x 1 mter ik zal hem zo eens plaatsen en kijken wat jullie er van vinden of kan ik hem beter bij baanplannen plaatsen???

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels dank zij jullie hulp al een heel eind met mijn eerste baan het onderste gedeelte ligt nu en ben nu omhoog aan het bouwen de trein loopt straks via een station
naar de boogbrug en gaat dan via een keerlus weer terug. :)
Hier komt het twee sporig station.
Afbeelding

De 2e keerlus de andere ligt er onder.
Afbeelding

De boogbrug.
Afbeelding

Ik klim met 2cm per meter dus dat kan makkelijk het enige waar ik nog mee zit dat ik toch op sommige stukken op de baan wat slechtere stroomverbinding heb en moet de wissels schoonmaken had al gelezen met wasbenzine en zo n pijpragger.
Ik heb nu inmiddels veel schik van de flexrails leggen dus laat de volgende meters maar komen :mrgreen:
Het is nog niet zo uitgebreid als bij jullie maar dit is ook mijn eerste baan en heb er veel schik van :D

henry

Bericht door henry »

nico je bent lekker bezig, 1 ding het gaat niet om de groote van de baan maar om het plezier dat je eraan beleeft

groetjes henry

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Daar heb je gelijk in Henry plezier heb ik zekers wel ik kom binnenkort wel boompjes bij je halen :mrgreen:

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

hoi nico

minder is meer
een modelbaan bestaat niet aleen maar uit rails
laat ook wat over voor scenery over
je bent goed bezig

Gr andy

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Dank je wel Andy je hebt gelijk ik zal van de week nog een paar foto s plaatsen mijn rails is voor nu bijna op en misschien dat ik ga "verhuizen" naar de zonder dus dan wacht ik nog even met de afwerking en ga eerst de rails verder afmaken.

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Dank je wel Bert en jij ook veel succes met de aanleg ;)

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Hallo allemaal,

Ik ben weer iets verder gekomen de laatste dagen na de bocht omhoog kom ik op een twee sporig station en daarna komt een bocht met daarna een spoorbrug en als laatste een keerlus die moet ik nog wel maken.
Daarna wil ik nog een paar rangeersporen maken en dan is de rails wel op :mrgreen:
Het 2 sporig stationetje
Afbeelding

De bocht na het station
Afbeelding

De boog brug met daarna de keerlus die ik nog moet maken
Afbeelding

Als ik klaar ben met de rails komt eindelijk de scenery aan de beurt ik heb nu inmiddels wel veel schik van de flex-rails leggen maar in het begin vond ik het best moeilijk ;)

rower

Bericht door rower »

Hoi Nico ik zie steeds een stukje zonder bielsen tussen de rails blijft dat zo of ga je die er straks weer los onder plaatsen.
Ik ben zelf ook benieuwd hoe dit gaat met flexrails wil het mezelf ook aanleren.

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

De stukjes die je ziet zonder biels waren mijn eigen schuld een beginnersfoutje zal ik maar zeggen :oops: en ik probeer met grind wel het 1 en ander weg te werken.

Ik vond het in het begin erg tegen vallen de flexrails leggen maar na wat tips van hier is het toch gelukt je moet het echt op je gemak doen er echt de tijd voor nemen en de verbindingen zoveel mogelijk op de rechte stukken leggen want in de bochten lukt het wel maar is wel lastig door de spanning die er op komt te staan.
Ik heb de rails doorgeslepen(op maat gemaakt) met een dremel dat werkt prima.

Als je nog meer tips wilt voor de flexrails leggen gewoon vragen hoor en veel succes ;)

O ja nog een tip misschien had je het al wel gelezen hier of ergens anders als je een fout maakt met leggen niet doorgaan maar eerst die fout oplossen anders kom je later in de problemen dat heb ik zelf ook ondervonden :x

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

hoi nico
hij gaat goed zo mooie lange brug trouwens
knape lengte hoelang is hij

ik zou er toch wel een bielsje onder doen mooier

Gr andy

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Hallo Andy,

Ik vind de boogbrug zelf ook wel mooi hij is incl. de staanders 56 cm en ik weet het merk niet, hij zit al vast geplakt :D hij zat bij de Arnold rails die ik tweedehands heb overgenomen.

Als je het merk wilt weten kan ik morgen met daglicht nog wel even kijken en heb nog wat losse stukjes flexrails daar kan ik wel bielzen afhalen ik zal eens kijken om die er tussen te maken dat is makkelijk te doen bedankt voor je tip had ik zelf nog niet aan gedacht ;)

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Hallo allemaal,

Ik ben nog steeds bezig met de rails leggen omdat onze dochter s middags nog slaapt en ongeveer half 8 al in bed ligt heb ik soms maar een paar uurtjes per dag om te leggen.
Ik moet nog een nieuwe keerlus leggen omdat ik de baan iets veranderd heb en de twee keerlussen nu dezelfde kant op liggen :oops: dat schiet niet op.
En verder wil ik nog een rangeerspoor aanleggen en heb van Theo uit Belgie (nog bedankt)
wisselschakelaars overgenomen daar wil ik als de rails ligt een schakelpaneel van maken maar dat duurt nog wel een paar weken.
Afbeelding

Ik hou jullie op de hoogte met foto s.

C1Rob

Bericht door C1Rob »

Ziet er uit als een leuke baan Nico! komen er bergen of iets dergelijks naast het verhoogde spoor of? Ik zie er wel iets in :)

Veel plezier!

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Hallo Rob,

Bedankt voor je reactie leuk, ik wil nog wel wat bergen maken in de hoeken niet al te groot en wil ook de 2 keerlussen iets verstoppen onder een berg zodat het niet zo opvalt dat het keerlussen zijn.
Zal van de week nog even andere foto s plaatsen als de andere keerlus er in ligt en als ik de rangeersporen heb liggen ;)

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Ja Bert 5 jaar is alweer wat ouder onze dochter is 14 maanden en ze haalt regelmatig de treinen van de rails :lol: :lol: :lol: :lol:
Had al het idee om als ze wat ouder is en ze wil ook een treinbaan dan laat ik de rails van mijn baan door haar slaapkamer lopen maar mijn vrouw gaat dan van me scheiden zei ze :mrgreen: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Hallo allemaal,

Binnen nu en een paar weken gaat toch de treinbaan verhuizen naar de zolder dus krijg ik een stuk meer ruimte :) en wil denk ik het rechtse gedeelte van de baan 180 graden draaien zodat ik een baan krijg van 3.60 meter bij 90 cm.

Ik loop met het plan om in het voorste gedeelte van de baan de zaag te zetten dus het voorste gedeelte een paar cm laten zakken (een beetje hondebaan idee).

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Meer ruimte = meer mogelijkheden om mooie dingen te maken. ;)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Hallo allemaal,

Ik heb weer een vraag aan jullie hopelijk wil iemand mij helpen ik ben zelf niet zo handig met computers.
Morgenavond gaat mijn baan naar zolder en krijg ik meer ruimte 3.50mx0.90m.
Naar aanleiding van het baanplan van Evelnec (beginnersbaan) die hij liet zien zou ik deze baan graag om willen rekenen naar mijn afmetingen.
Ik kan dan minder steile hellingen maken orgineel is de baan 2.00x1.00m dus de hellingen zijn veel te steil.
Ik hoef niet eens zoveel af te breken bij de baan die ik nu heb liggen het stationsgedeelte en de achterste baan heb ik dan al liggen het gaat bijna alleen om de steigende delen die moet ik nog wel aanleggen.
Dit is de baan die ik bedoel die Evilnec op het forum heeft gezet bij zijn eigen topic.
Afbeelding

Het is niet zo dat ik zomaar weer van baan verander maar krijg nu toch meer ruimte en ik vind dit baanplan erg mooi.
Ik hoop dat het voor iemand van jullie vrij eenvoudig is om dit baanplan aan te passen heb echt geen idee hoe je dat doet???

Alvast bedankt weer voor de moeite ;)

FidOo

Bericht door FidOo »

Nico, zomaar aanpassen gaat niet. Je zult een baanplanningsprogramma moeten hebben en dan dit hele plan overtekenen.

Maar als je dat dan toch aan het doen bent dan kun je net zo goed een heel nieuw plan tekenen. Je kunt dan wel bepaalde aspecten houden. Maar bv hier zit alleen maar r1 en r2 bochten en wissels in. Die kun je er dan uitgooien. Het is echt niet zo moeilijk.

Als je mijn topic bekijkt daar staan wat links in en kun je zien en lezen hoe ik het gedaan heb.

Maar nogmaals ook voor jou geldt denk ik dat je meer plezier uit een zelf ontworpen baan zult halen dan een kopie uit een boekje.

Zoek eens naar raily 2.0 en ga daar eens mee stoeien.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Hallo Joost,

Ik zal eens gaan stoeien met de links uit je eigentopic bedankt ik zie inderdaad in de 2 lussen die omhoog en omlaag gaan rechts boven dat het R1 of R2 bochten zijn dus een beetje te krap dat was me nog niet opgevallen.

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Hallo Joost en de rest,

Ik ben eens even aan het zoeken geweest op google naar raily 2.0 maar het is allemaal in het Engels :oops: ik wacht wel als het doorgaat komt mijn broer nog een weekend logeren hij is heel erg handig met computers sorry ik niet :oops:

Zouden jullie ondertussen nog een paar links hebben met bestaande baanplannen ik had er al wel een paar gevonden o.a. een Franse site.

Ik ben misschien wel lastig maar ben (nog) niet zo handig met computers :oops:

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Hallo allemaal,

Eindelijk na even prutsen heb ik de treinbaan op de zonder staan het was alleen mijn bedoeling om de twee platen achter elkaar te zetten alleen konden we niet meer bij de cv komen :mrgreen:
Ik heb hem toch weer in L vorm gezet het is niet anders en had op internet al een mooi baanplan gevonden(zelf maken lukt me niet) alleen de afbeelding is te klein ik moet even prutsen om hem groter te krijgen.
Alleen moet mijn schaduwstation op een andere plaats want anders ga ik de bocht niet halen bij de schuine kant.
Afbeelding

Afbeelding

Ik zal straks eens proberen om het baanplan hier op te krijgen :oops:

Onderwerp starter
nico42

Bericht door nico42 »

Met hulp van mijn broer heb ik de tekening groter gemaakt :mrgreen: had via paint iets verkeerd gedaan heb ik weer :lol: :lol: :lol:
Afbeelding

Het gaat alleen om de vorm van de baan hoor dus de 8 niet de rangeersporen etc en mijn schaduwstation ligt nu op het rechte stuk bovenin en moet dus nog verplaatst worden.
Ik loop met het idee om het gedeelte wat onder de brug ligt omlaag te brengen dus onder 0 niveau zeg maar ik zou het gedeelte wat voor de brug ligt(wat van het station) komt ook wel omhoog kunnen maken daar heb ik lengte genoeg voor alleen word het zicht wel minder op het eventuele dorp of fabrieksterrein.
De hoofdbaan word enkelsporig dus niet dubbel zoals op de tekening :)

Mochten jullie nog ideeen hebben heel erg graag ;)

Plaats reactie