Kort sluiting bij een wissel
Kort sluiting bij een wissel
hallo, medespoorders,
Een probleem met kort sluiting bij een wissel, als de trein door een wissel rijd maar de stand van de wissel staat verkeerd krijg ik sluiting dat is vrij duidelijk ,maar hoe los ik dit op bij analoog laat je de trein in het blok er voor stopen door middel van een schakeling maar hoe gaat dit in digitaal?
Mischien een beetje dome vraag maar Ik ben nog net met digitaal bezig.
Een probleem met kort sluiting bij een wissel, als de trein door een wissel rijd maar de stand van de wissel staat verkeerd krijg ik sluiting dat is vrij duidelijk ,maar hoe los ik dit op bij analoog laat je de trein in het blok er voor stopen door middel van een schakeling maar hoe gaat dit in digitaal?
Mischien een beetje dome vraag maar Ik ben nog net met digitaal bezig.
Mvg.
Jacob
Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Jacob
Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Re: Kort sluiting bij een wissel
Hoi Jacob,
Domme vragen bestaan niet
In feite werkt digitaal hetzelfde als jij beschrijft, Ook in digitaal kun je je baan in blokken verdelen. Je hebt dan bezetmelders nodig waarmee het systeem kan detecteren dat er een trein in het blok aanwezig is. Ook voor wissels zijn er decoders. Met zo'n decoder kun je wissels door het systeem laten bedienen. Door een PC aan te sluiten op je systeem en gebruik te maken van het programma koploper (gratis), kun je alles "programmeren" zodat als er een trein aankomt en de wissel moet worden omgezet, het programma dit automatisch doet.
Groetjes,
Jos
Domme vragen bestaan niet
In feite werkt digitaal hetzelfde als jij beschrijft, Ook in digitaal kun je je baan in blokken verdelen. Je hebt dan bezetmelders nodig waarmee het systeem kan detecteren dat er een trein in het blok aanwezig is. Ook voor wissels zijn er decoders. Met zo'n decoder kun je wissels door het systeem laten bedienen. Door een PC aan te sluiten op je systeem en gebruik te maken van het programma koploper (gratis), kun je alles "programmeren" zodat als er een trein aankomt en de wissel moet worden omgezet, het programma dit automatisch doet.
Groetjes,
Jos
Re: Kort sluiting bij een wissel
Hoi Jacob, ook ik heb enorm zitten kl****n met het "sluiting" probleem met de wissles. Je moet het licht even zien dan is het niet zo moeilijk. Ik heb erg veel gehad aan een draadje op een ander forum. Kijk daar maar eens.
Jos
http://www.beneluxspoor.net/index.php?o ... ic=13557.0
Jos
http://www.beneluxspoor.net/index.php?o ... ic=13557.0
Re: Kort sluiting bij een wissel
Hoi Jacob,
het kortsluitprobleem is niet digitaal of analoog gebonden. Een kortsluiting krijg je als de twee polen met elkaar in contact komen. Of ze nu + en - heten, J en K of gelijkspanning of gemoduleerde spanning, dat maakt niets uit.
Als je door hebt hoe die kortsluiting ontstaat (analyseer de constructie en werking van de wissel) dan ben je ook dicht bij de oplossing. Ik weet niet of je Fleischmann, Peco of een ander merk van wissels gebruikt. Dat moet je maar even zeggen.
Ik kan je alvast zeggen dat er 2 type kortsluitingen met wissels optreden: de structurele kortsluiting, gebonden aan een verkeerde aansluiting of onvoldoende getroffen voorziening, en de toevallige kortsluiting die optreedt buiten de principiële werking. Een voorbeeld hiervan is de flens die licht tegen de openliggende wisseltong sleept.
Onderzoek de oorzaak van de kortsluiting, analyseer de werking van de wissel, en dan zit je al dicht bij de oplossing. En, op internet zijn al hele verhandelingen geschreven over dit probleem. Met een beetje Google kom je al een heel eind.
groeten,
Michiel
het kortsluitprobleem is niet digitaal of analoog gebonden. Een kortsluiting krijg je als de twee polen met elkaar in contact komen. Of ze nu + en - heten, J en K of gelijkspanning of gemoduleerde spanning, dat maakt niets uit.
Als je door hebt hoe die kortsluiting ontstaat (analyseer de constructie en werking van de wissel) dan ben je ook dicht bij de oplossing. Ik weet niet of je Fleischmann, Peco of een ander merk van wissels gebruikt. Dat moet je maar even zeggen.
Ik kan je alvast zeggen dat er 2 type kortsluitingen met wissels optreden: de structurele kortsluiting, gebonden aan een verkeerde aansluiting of onvoldoende getroffen voorziening, en de toevallige kortsluiting die optreedt buiten de principiële werking. Een voorbeeld hiervan is de flens die licht tegen de openliggende wisseltong sleept.
Onderzoek de oorzaak van de kortsluiting, analyseer de werking van de wissel, en dan zit je al dicht bij de oplossing. En, op internet zijn al hele verhandelingen geschreven over dit probleem. Met een beetje Google kom je al een heel eind.
groeten,
Michiel
Re: Kort sluiting bij een wissel
Hoi jos,
Mijn baan is al in bloken opgedeeld nog van het analoog tijd perk dus dat is geen probleem maar hoe zorg ik dat een trein niet per ongelijk een wissel open rijd die verkeerd staat zonder daar bij een computer te gebruiken ?
Ik gebruik minitrix wissels en even voor de duidelijkheid ik heb geen sluiting in de wissel maar alleen als de trein de wissel open rijd wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Mijn baan is al in bloken opgedeeld nog van het analoog tijd perk dus dat is geen probleem maar hoe zorg ik dat een trein niet per ongelijk een wissel open rijd die verkeerd staat zonder daar bij een computer te gebruiken ?
Ik gebruik minitrix wissels en even voor de duidelijkheid ik heb geen sluiting in de wissel maar alleen als de trein de wissel open rijd wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Mvg.
Jacob
Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Jacob
Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Re: Kort sluiting bij een wissel
Jacob,
Je hebt toch iets nodig om akties automatisch te laten verlopen. Dat kan met een PC of een centrale die een soort computer in zich heeft, zoals de raptor en mogelijkerwijs de Ecos, die ken ik inhoudelijk niet.
Omdat je het open rijden van wissels wilt voorkomen heb je een bezetmelding nodig om te weten of er een trein aankomt, vervolgens kun je een wissel omzetten om een kortsluiting te voorkomen. Deze logica zit niet in de meeste standaard centrales.
Het is dus of zelf goed opletten, of automatiseren vrees ik.
Een "niet digitaal" alternatief is detectie door reed-contacten waarmee je middels een relais wissels om kunt zetten, maar dan moeten alle treinen van een magneetje worden voorzien.
Groetjes,
Jos
Je hebt toch iets nodig om akties automatisch te laten verlopen. Dat kan met een PC of een centrale die een soort computer in zich heeft, zoals de raptor en mogelijkerwijs de Ecos, die ken ik inhoudelijk niet.
Omdat je het open rijden van wissels wilt voorkomen heb je een bezetmelding nodig om te weten of er een trein aankomt, vervolgens kun je een wissel omzetten om een kortsluiting te voorkomen. Deze logica zit niet in de meeste standaard centrales.
Het is dus of zelf goed opletten, of automatiseren vrees ik.
Een "niet digitaal" alternatief is detectie door reed-contacten waarmee je middels een relais wissels om kunt zetten, maar dan moeten alle treinen van een magneetje worden voorzien.
Groetjes,
Jos
Re: Kort sluiting bij een wissel
Hoi Jos,
Bedankt voor de uitleg,dus als ik het goed begrijp dan zal ik in de toekomst met een pc de beveiliging van de baan moeten realiceren, dus tot die tijd maar goed opletten.
als je dit met de computer doet moet je de treinen dan ook door de pc laten besturen of kan dit ook gewoon met de hand ( multymous ) en wat heb ik hier voor nodig railbezetmelders en de aansluiting aan de pc welke en kan dit met mutymous.
Bedankt voor de uitleg,dus als ik het goed begrijp dan zal ik in de toekomst met een pc de beveiliging van de baan moeten realiceren, dus tot die tijd maar goed opletten.
als je dit met de computer doet moet je de treinen dan ook door de pc laten besturen of kan dit ook gewoon met de hand ( multymous ) en wat heb ik hier voor nodig railbezetmelders en de aansluiting aan de pc welke en kan dit met mutymous.
Laatst gewijzigd door Jacob op 20 feb 2009 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg.
Jacob
Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Jacob
Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Re: Kort sluiting bij een wissel
Een andere mogelijkheid is om het niet-geschakelde spoor spanningsloos te leggen over een korte afstand achter de wissel. Staat de wissel verkeerd, dan stopt de trein voor de wissel. Als je de wissel omlegt, gaat ie weer rijden.
Om het respectievelijke spoor spanningsloos te leggen, zal je een relais met de wissel moeten laten meeschakelen. De sporen worden dan via het relais aangesloten, en krijgen spanning als de wissel in de goede stand staat.
Dit systeem vermijdt de kortsluiting, maar de trein zal wel abrupt stoppen voor een wissel in verkeerde stand.
groetjes,
Michiel
Om het respectievelijke spoor spanningsloos te leggen, zal je een relais met de wissel moeten laten meeschakelen. De sporen worden dan via het relais aangesloten, en krijgen spanning als de wissel in de goede stand staat.
Dit systeem vermijdt de kortsluiting, maar de trein zal wel abrupt stoppen voor een wissel in verkeerde stand.
groetjes,
Michiel
Re: Kort sluiting bij een wissel
Hoi Michiel,
lijkt mijn vrij dure en nog best wel ingewikelde oplosing om dit over de gehele baan uit tevoeren
lijkt mijn vrij dure en nog best wel ingewikelde oplosing om dit over de gehele baan uit tevoeren
Mvg.
Jacob
Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Jacob
Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Re: Kort sluiting bij een wissel
Jacob,
je vermeld dat je minitrix wissels gebruikt, deze zijn toch voorzien van een stop-wissel functie,
dit houd in, dat alleen de rijrichting van de wissel stroom doorgeeft, en de andere aansluiting stroomloos is.
Al gedacht aan de mogelijkheid, indien beide rails van stroom voorzien zijn, de stopwisselfunctie toch te gebruiken.
nietvormig veertje uit de wissel halen, en pakweg 10 a 20cm voor de wissel geisoleerde raillasjes plaatsen.
Als dan de wissel voor de aankomende trein gesloten staat, zal het laatste stukje rail daarvoor ook stroomloos zijn, en zal de trein stoppen, idd wel in ene ruk, maar mss altijd beter dan kortsluiting rijden toch?
Wel vraag ik me af, indien je bij openrijden kortsluiting krijgt, heb jij een keerlus probleem? want normaal zou de trein toch in de juiste stroomrichting op het spoor terecht komen als je de wissel open rijdt toch?
mss is het goed even een tekeningetje te plaatsen van de bewuste situatie, zodat we kunnen bekijken wat de oorzaak is?
het zijn maar wat hersenspinsels die ik hier neerzet, maar wie weet heb je er wat aan.
Mvg
Freddy(spoor65)
je vermeld dat je minitrix wissels gebruikt, deze zijn toch voorzien van een stop-wissel functie,
dit houd in, dat alleen de rijrichting van de wissel stroom doorgeeft, en de andere aansluiting stroomloos is.
Al gedacht aan de mogelijkheid, indien beide rails van stroom voorzien zijn, de stopwisselfunctie toch te gebruiken.
nietvormig veertje uit de wissel halen, en pakweg 10 a 20cm voor de wissel geisoleerde raillasjes plaatsen.
Als dan de wissel voor de aankomende trein gesloten staat, zal het laatste stukje rail daarvoor ook stroomloos zijn, en zal de trein stoppen, idd wel in ene ruk, maar mss altijd beter dan kortsluiting rijden toch?
Wel vraag ik me af, indien je bij openrijden kortsluiting krijgt, heb jij een keerlus probleem? want normaal zou de trein toch in de juiste stroomrichting op het spoor terecht komen als je de wissel open rijdt toch?
mss is het goed even een tekeningetje te plaatsen van de bewuste situatie, zodat we kunnen bekijken wat de oorzaak is?
het zijn maar wat hersenspinsels die ik hier neerzet, maar wie weet heb je er wat aan.
Mvg
Freddy(spoor65)
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Kort sluiting bij een wissel
Hoi Jacob,
Het is maar wat je zelf wilt. Ik heb zelf een deel van mijn baan geautomatiseerd. De treinen rijden automatisch volgens een schema en de computer zet de wissels in de juiste stand als dat nodig is.
Een ander deel van de baan bestuur ik handmatig, Ik heb mijn baan wel op de computer getekend en kan daar zien hoe de wissels staan. Als er een wissel verkeerd staat klik ik met de muis op die wissel en de computer zet hem om. Maar dat is wel zelf opletten dus.
Misschien ga ik deze beveiliging nog wel eens programmeren, maar ik ben nog steeds met het opbouwen van mijn baan bezig dus er verandert regelmatig wat
De Multimouse kan niet standaard aan een computer gekoppeld worden, daar heb je een aparte interface voor nodig.
Op Beneluxspoor.net hebben ze zo'n ding ontwikkeld. ALs het goed is gaan ze binnenkort weer een nieuwe serie bouwen en dus ook verkopen.
Kijk hier voor meer informatie.
Groetjes,
Jos
Het is maar wat je zelf wilt. Ik heb zelf een deel van mijn baan geautomatiseerd. De treinen rijden automatisch volgens een schema en de computer zet de wissels in de juiste stand als dat nodig is.
Een ander deel van de baan bestuur ik handmatig, Ik heb mijn baan wel op de computer getekend en kan daar zien hoe de wissels staan. Als er een wissel verkeerd staat klik ik met de muis op die wissel en de computer zet hem om. Maar dat is wel zelf opletten dus.
Misschien ga ik deze beveiliging nog wel eens programmeren, maar ik ben nog steeds met het opbouwen van mijn baan bezig dus er verandert regelmatig wat
De Multimouse kan niet standaard aan een computer gekoppeld worden, daar heb je een aparte interface voor nodig.
Op Beneluxspoor.net hebben ze zo'n ding ontwikkeld. ALs het goed is gaan ze binnenkort weer een nieuwe serie bouwen en dus ook verkopen.
Kijk hier voor meer informatie.
Groetjes,
Jos
Re: Kort sluiting bij een wissel
Jacob en jos,
Wat interface voor de pc betreft, idd de S88XPressNetLI van Wim en Karst, via BNLS al is het de vraag of ze snel weer het systeem gaan bouwen en verkopen, ze zijn nu nog met uitlevering van de huidige bestellingen bezig (hoop hem zelf binnenkort ook te ontvangen dus.
Daarnaast is er natuurlijk altijd nog de mogelijkheid van Rocomotion, het pc interface systeem met pc-programma van Roco zelf. al zal die wel iets duurder uitvallen.
Mvg
Freddy(spoor65)
Wat interface voor de pc betreft, idd de S88XPressNetLI van Wim en Karst, via BNLS al is het de vraag of ze snel weer het systeem gaan bouwen en verkopen, ze zijn nu nog met uitlevering van de huidige bestellingen bezig (hoop hem zelf binnenkort ook te ontvangen dus.
Daarnaast is er natuurlijk altijd nog de mogelijkheid van Rocomotion, het pc interface systeem met pc-programma van Roco zelf. al zal die wel iets duurder uitvallen.
Mvg
Freddy(spoor65)
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Kort sluiting bij een wissel
In automatisch bedrijf is dergelijk probleem natuurlijk opgevangen door de centrale of computer, maar handbediend, digitaal of niet, blijf je met het probleem zitten. Een wissel kan je dan steeds in verkeerde stand benaderen.
Met de "denkende wissels" van Fleischmann is dit natuurlijk ingebouw, maar anders... ofwel goed opletten, ofwel secties voor de wissel stroomloos zetten. Een relais kost haast niets, maar het inbouwen is vrij omslachtig.
Een werkelijk dure oplssing is middels digitale treinhekenning en wisselstand-feedback automatisch een digitaal stop-commando sturen naar een trein die een wissel verkeerd benadert, maar daar ken ik niet genoeg over.
groetjes,
Michiel
Met de "denkende wissels" van Fleischmann is dit natuurlijk ingebouw, maar anders... ofwel goed opletten, ofwel secties voor de wissel stroomloos zetten. Een relais kost haast niets, maar het inbouwen is vrij omslachtig.
Een werkelijk dure oplssing is middels digitale treinhekenning en wisselstand-feedback automatisch een digitaal stop-commando sturen naar een trein die een wissel verkeerd benadert, maar daar ken ik niet genoeg over.
groetjes,
Michiel
Re: Kort sluiting bij een wissel
hoi allemaal,
Daar ben ik weer,denk dat ik toch maar voor de stop-wissel functie ga die was ik helemaal vergeten dat dit kon ,vandaag de baan een beetje aan gepast zodat de wissel de baan een stukje spaningloos schakeld en het werkt perfect
das toch beter dan kortsluiting en kost niets dus de snelste en makelijkste oplossing.
Zit alleen nog met de kruiswissel en gelijk er achter een gewone wissel daar ben ik noch niet over uit iemand hier een oplossing voor?
Daar ben ik weer,denk dat ik toch maar voor de stop-wissel functie ga die was ik helemaal vergeten dat dit kon ,vandaag de baan een beetje aan gepast zodat de wissel de baan een stukje spaningloos schakeld en het werkt perfect
das toch beter dan kortsluiting en kost niets dus de snelste en makelijkste oplossing.
Zit alleen nog met de kruiswissel en gelijk er achter een gewone wissel daar ben ik noch niet over uit iemand hier een oplossing voor?
Mvg.
Jacob
Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Jacob
Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Re: Kort sluiting bij een wissel
Hoi Jacob, mooi dat het werkt. Kun je bij die kruiswissel ook geen veertjes weghalen zodat delen stroomloos worden? Bij de Fleischmann kruiswissels gaat dit wel.
Groetjes,
Jos
Groetjes,
Jos
Re: Kort sluiting bij een wissel
Ik veronderstel dat je een engelse wissel bedoeld. Bij Fleischmann kan ik toch geen draadbruggetjes vinden. Je kan de engelse wissel ook niet openrijden omdat ie steeds in zijn geheel rechtuit of gebogen schakeld. De putnstukken zijn niet gepolariseerd, dus ik zie eigenlijk het probleem niet. Normaal kan je geen kortsluiting met deze engelse wissels krijgen.
groetjes,
groetjes,
Re: Kort sluiting bij een wissel
Bij de Fleischmann Engelse wissels zitten er wel draadklemmetjes, behalve als je de oude serie hebt. De nieuwe serie bestaat uit de nummer 9184 t/m 9187 en zijn herkenbaar aan de rechte tongen. De oude serie heeft tongen met een soort karteling.
In het plaatje zie je waar de veerklemmetjes zitten, daarme kun je het aan die kant afbuigende spoor isoleren.
Groetjes,
Jos
In het plaatje zie je waar de veerklemmetjes zitten, daarme kun je het aan die kant afbuigende spoor isoleren.
Groetjes,
Jos
- Bijlagen
-
- FL9187.jpg (64.78 KiB) 4680 keer bekeken
Re: Kort sluiting bij een wissel
even voor de duidelijkheid als de engelse wissel op af buigen staat en de wissel die er direct opvolgt niet goed staat en de trein wil hem open rijden dan treed er een kortsluiting op daar je deze niet kunt beveiligen met een zelf denkende engelse wissel is niet mogelijk bij minitrix ,heeft trouwens geen nut want de trein dient het rechter uit rij spoor te komen,dus wel voorzien worden van stroom maar als deze verkeerd om staat komt hij op het linker spoor uit wat niet de bedoeling is kan er sluiting optreden als deze open gereden word.
zie foto trein rijd van rechts naar links.
zie foto trein rijd van rechts naar links.
- Bijlagen
-
- 100_0805.JPG (119.26 KiB) 4656 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Jacob op 22 feb 2009 14:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Mvg.
Jacob
Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Jacob
Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Re: Kort sluiting bij een wissel
Dave,
Foto's mogen maximaal 800x600 pixels zijn, je kunt ze gewoon als bijlage toevoegen of een link opnemen als je ze op een foto-site hebt staan.
Een foto zou wel verhelderen denk ik.
Groetjes,
Jos
Foto's mogen maximaal 800x600 pixels zijn, je kunt ze gewoon als bijlage toevoegen of een link opnemen als je ze op een foto-site hebt staan.
Een foto zou wel verhelderen denk ik.
Groetjes,
Jos
Re: Kort sluiting bij een wissel
Jos, je hebt gelijk. Ik heb hier nog een voorganger van die Fleischmann engelse wissel liggen zonder veertjes. Die waren ook niet bijster goed, en ik vermeed ze dus. Korte lokjes stonden regelmatig stil op de puntstukken. Ik merk op de foto dat ze daar werk van gemaakt hebben. In elk geval heb ik vandaag weer wat bijgeleerd. Bedankt Jos!
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Kort sluiting bij een wissel
Persoonlijk vind ik de nieuwste uitvoering van Fleischmann erg kwetsbaar in gebruik. Als ik de kans krijg (bijv Houten ) koop ik liever de eerste serie. Digitaal maakt het niets uit en ben zelfs van mening dat je digitaal beter de stopfunctie niet kubt gebruiken
Rob
Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Kort sluiting bij een wissel
Klopt dat ze kwetsbaarder zijn Rob, maar die eerst serie heeft gewelfde wisseltongen waardoor in de afbuigstand vaak ontsporingen voorkomen.
En de oorspronkelijke vraagsteller rijdt analoog
Ga je digitaal rijden dan doe je gewoon die veertjes er terug in.
Groetjes,
Jos
En de oorspronkelijke vraagsteller rijdt analoog
Ga je digitaal rijden dan doe je gewoon die veertjes er terug in.
Groetjes,
Jos
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Kort sluiting bij een wissel
Ja en dan komt mn Class 66 voorbij en trekt de veertjes eruit. hahahahahaa echt gebeurd, Resultaat klodder soldeer en probleem opgelost.
Grtz Rob
Grtz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Kort sluiting bij een wissel
Die Class 66 heeft inderdaad een probleem met veel wissels en ontkoppelrails. Hebben ze bij mij alle 5. Even met een nagelknipperte 0,5 mm van het uitstekende staafje van de koppeling afknippen en hij rijdt probleemloos over alles heen. De koppeling zit eigenlijk net een beetje te laag
Groetjes,
Jos
Groetjes,
Jos