Hollentalbahn...
Re: Hollentalbahn...
Je hebt een leuk baantje gelegd Bert,verstandig om het op deze manier uit te proberen met de computer veel succes
Re: Hollentalbahn...
Mooi hoor Bert zo n ringleiding wil ik onder mijn eigen baan ook nog maken en waarom je trein af en toe blijft staan op de wissel ja misschien dat iemand hier het antwoord weet?
ik zou zeggen krijgt hij wel goed stroom of wissel smerig??
ik zou zeggen krijgt hij wel goed stroom of wissel smerig??
Re: Hollentalbahn...
Bert, dat is een perfect idee om zo'n testbaantje aan te leggen. Daar leer je een hoop mee. Betreffende die wissel, het meest voor de hand liggende is: kijk eens na of dat het "nietje", dat als draadbruggetje tussen de rails zit, er inderdaad nog zit. Er zouden er 2 moeten zijn. Succes met je testbaan!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Hollentalbahn...
Hoi Nico.nico42 schreef:Mooi hoor Bert zo n ringleiding wil ik onder mijn eigen baan ook nog maken en waarom je trein af en toe blijft staan op de wissel ja misschien dat iemand hier het antwoord weet?
ik zou zeggen krijgt hij wel goed stroom of wissel smerig??
Heb je de rails al verouderd, geverft ?
Verder....
Tja dat kan verschillende oorzaken hebben, kies maar.
Vooral kleine loc,s kunnen er snel last mee hebben.
1] Gebrekkig stroomcontact, door dat het loopvlak van de wielen vuil is.
2] Rails vuil.
3] Connexie van de rails onderling, zijn raillassen nog sluitende genoeg.
4] stroombrug tussen de wissels nog goed, U contactveertje wat er uit kan.
Om de stopfunctie [denkende wissel] te gebruiken
Een goede stroomafname verkrijg je.
Door de rails, wielen contacten te controleren en schoon te maken.
Zijn de koolborstels nog goed genoeg.
Met de railgum of een doek met wasbenzine kun je eenvoudig het spoor reinigen.
Dan als dat niet helpt.
Kun je er voor kiezen extra stroompunten bij de wissels, rail te solderen.
Op een ringleiding aante sluiten, zoals Bert het laat zien
Sucses
Martin de Deugd
Re: Hollentalbahn...
Filmpjes uploaden: Youtube of Photobucket, ik vind Youtube makkelijker.
Secties: bedoel je secties per blok voor Koploper? Ik gebruik er 2 per blok, een binnenkomstmelder en een stopmelder. Als je ingewikkelder dingen wilt kun je er meer nodig hebben, maar 2 is redelijk standaard. Zie ook de Koploper handleiding.
Secties: bedoel je secties per blok voor Koploper? Ik gebruik er 2 per blok, een binnenkomstmelder en een stopmelder. Als je ingewikkelder dingen wilt kun je er meer nodig hebben, maar 2 is redelijk standaard. Zie ook de Koploper handleiding.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Hollentalbahn...
Gebruik inderdaad altijd 2 secties per blok. Of het nu een vrij-baanblok is, een perronspoorblok, een kopspoorblok... Met 2 secties per blok kan je steeds alle kanten uit. Soms kom je toe met meer, of net met minder, maar dat zijn echt de uitzonderingen op de regel. Hou het op 2, en geniet!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Hollentalbahn...
Dan rijzen er nog een aantal vragen, beschrijf je aansluitingen eens (welke nummers waar), waar lees je de bezetmeldingen op af? Andere spoorstaaf niet geïsoleerd? Ook niet door "denkend" wissel?
Groetjes,
Jos
Groetjes,
Jos
Re: Hollentalbahn...
Hoi die Bert.
Een visuele cursus: het digitaal testbaantje aanleggen.
Hoe en wat er bij nodig is.
Das niet verkeert.
Ik zie een hoop oude bekende langs komen.
Mooi en duidelijk gedaan .
Martin de Deugd
Een visuele cursus: het digitaal testbaantje aanleggen.
Hoe en wat er bij nodig is.
Das niet verkeert.
Ik zie een hoop oude bekende langs komen.
Mooi en duidelijk gedaan .
Martin de Deugd
Re: Hollentalbahn...
Probeer deze:
http://www.inverterdrive.com/file/USB-t ... or-Drivers
http://www.inverterdrive.com/file/USB-t ... or-Drivers
Groet,
Marinus
Rijdt: Nederlands, vooral tijdperk IV, V
Baan: Selectrix, zelfbouw SX-centrale, zelfbouw SX-functiedecoders, zelfbouw SX-bezetmelders
Marinus
Rijdt: Nederlands, vooral tijdperk IV, V
Baan: Selectrix, zelfbouw SX-centrale, zelfbouw SX-functiedecoders, zelfbouw SX-bezetmelders
Re: Hollentalbahn...
Heb je ? Windows XP, Windows Vista, Windows 7, of nog iets anders ?
Als die USB -> Serieel adapter geen goed stuurprogramma heeft gaat het nooit werken.
Ik heb exact dezelfde adapter en hier op XP werkt dat prima ...
Als die USB -> Serieel adapter geen goed stuurprogramma heeft gaat het nooit werken.
Ik heb exact dezelfde adapter en hier op XP werkt dat prima ...
Groet,
Marinus
Rijdt: Nederlands, vooral tijdperk IV, V
Baan: Selectrix, zelfbouw SX-centrale, zelfbouw SX-functiedecoders, zelfbouw SX-bezetmelders
Marinus
Rijdt: Nederlands, vooral tijdperk IV, V
Baan: Selectrix, zelfbouw SX-centrale, zelfbouw SX-functiedecoders, zelfbouw SX-bezetmelders
Re: Hollentalbahn...
Bert, probeer deze eens. Op de site van VOTI vind je verwijzingen naar drivers voor deze kabels. Misschien doen die het wel.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 22 jan 2011 20:36
- Locatie: Zuidholland
Re: Hollentalbahn...
Dit is hem denk ik:
Aten uc-232a
http://www.aten.com/products/productIte ... 2316346005
Groetjes,
Remco
Aten uc-232a
http://www.aten.com/products/productIte ... 2316346005
Groetjes,
Remco
verhoeks schreef:hey martin,
bedankt voor het compliment...nu op naar koploper...heb hem net gedownload...
alleen heb ik nu al een probleem met het Twin-center....en dat is namelijk dat de pc hem niet herkent??
heb zo'n rs232 kabel ene kant usb en andere kant rs232....maar pc zegt dat hij een stuur programma nodig heeft???
kan iemand mij helpen wat ik hier voor progje nodig heb????
dit is die gene die ik heb....
Re: Hollentalbahn...
Als de trein alleen maar rondjes rijdt, valt er ook geen remmen te leren. Je zal dan in één van je blokken de trein moeten laten stoppen.
Kun je ook aangeven wat de kleur van de lijnen in Koploper is van de trein die doorrijdt, terwijl Koploper 'm definieert als onterecht stilstaan?
Mvg,
Martin
Kun je ook aangeven wat de kleur van de lijnen in Koploper is van de trein die doorrijdt, terwijl Koploper 'm definieert als onterecht stilstaan?
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hollentalbahn...
Hallo Bert.
Ja ik ben zowat de eerst
Prachtig viaduct.
Het lijkt veel op Chris zijn mooie Tauernbahn viaduct.
De Ross verf techniek bevalt je ook, mij ook trouwens.
Ik kan je zeggen ik wil nu niet meer zonder.
Het word veel levendiger door de schilder, drop and drag techniek.
Weghalen wat te veel is. nat op nat verven.
Sucses.
Martin de Deugd
Ja ik ben zowat de eerst
Prachtig viaduct.
Het lijkt veel op Chris zijn mooie Tauernbahn viaduct.
De Ross verf techniek bevalt je ook, mij ook trouwens.
Ik kan je zeggen ik wil nu niet meer zonder.
Het word veel levendiger door de schilder, drop and drag techniek.
Weghalen wat te veel is. nat op nat verven.
Sucses.
Martin de Deugd
Re: Hollentalbahn...
Mooi hoor Bert het begin is er en even een vraagje hoe lang zijn je opstelsporen ik schat een meter of 1.25???
Gewoon belangstelling hoor
Gewoon belangstelling hoor
Re: Hollentalbahn...
Bert, in mijn goederen-gedeelte heb ik iets dergelijks liggen (in het schaduwstation binnenkort ook).verhoeks schreef: hoe zouden jullie dit in blokken verdelen met rem en stop-sectie's e.d....
De sporen hebben een gemeenschappelijk binnenkomst-melder en elk een eigen stopmelder, dat scheelt bezetmelders.
In jouw tekening heb ik dat zo aangegeven (er even van uitgaand dat er in 1 richting wordt gereden):
De gele stipjes zijn de binnenkomstmelders, de rode de stopsecties (bij mij plm 10 cm lang).
Het buitenste (doorgaande) spoor heb ik even als 1 blok aangemerkt, je kunt er natuurlijk meer van maken.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Hollentalbahn...
Ja natuurlijk, kost je alleen wat extra bezetmelders, 2 per spoor. De gemeenschappelijke (gele) dient dan voor de achterste helft, daarna heb je er 2 voor de andere helft.
Maar die treinen zijn dan wel erg kort, want zo lang zijn die sporen niet.
Maar die treinen zijn dan wel erg kort, want zo lang zijn die sporen niet.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Hollentalbahn...
Hoi Bert,
het concept van je schaduwstation vind ik lang niet slecht. Maar persoonlijk vind ik je opstelsporen nogal erg kort. Zie je geen enkele mogelijkheid om deze te verlengen (lees in lengte haast verdubbelen)? Een alternatief is om treinstellen en trek-duwcombinaties op lange kopsporen op te stellen. Kopsporen zijn gemakkelijker lang te maken dan doorrijsporen. 't Is maar een idee.
het concept van je schaduwstation vind ik lang niet slecht. Maar persoonlijk vind ik je opstelsporen nogal erg kort. Zie je geen enkele mogelijkheid om deze te verlengen (lees in lengte haast verdubbelen)? Een alternatief is om treinstellen en trek-duwcombinaties op lange kopsporen op te stellen. Kopsporen zijn gemakkelijker lang te maken dan doorrijsporen. 't Is maar een idee.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Hollentalbahn...
Hoi Bert,
ik wil wel eens puzzelen. De aansluiting van het schaduwstation met de helix, is die bepaald? Of is "ergens links-boven" goed?
ik wil wel eens puzzelen. De aansluiting van het schaduwstation met de helix, is die bepaald? Of is "ergens links-boven" goed?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Hollentalbahn...
Hoi Bert,
ik zou het eventueel op deze manier oplossen: 4 doorlopende lange opstelsporen, opgedeeld in 3 tot 4 blokken per spoor. Dat geeft je in totaal tot 16 opstelplaatsen voor kortre treinen of 8 opstelplaasten voor je langere treinen. Plus, je kan nog een aantal lange kopsporen kwijt voor treinstellen en trekduwtreinen. Je moet nog wel de wisselstraten wat netter uitwerken.
Mits een dynamiche aanpak met Koploper (of ander besturingssysteem), kan je hier een hoop treinen in kwijt. Maar of het ook jouw goedkeuring kan wegdragen...? Laat het maar gerust weten. Elk voorstel of correctie is welkom.
ik zou het eventueel op deze manier oplossen: 4 doorlopende lange opstelsporen, opgedeeld in 3 tot 4 blokken per spoor. Dat geeft je in totaal tot 16 opstelplaatsen voor kortre treinen of 8 opstelplaasten voor je langere treinen. Plus, je kan nog een aantal lange kopsporen kwijt voor treinstellen en trekduwtreinen. Je moet nog wel de wisselstraten wat netter uitwerken.
Mits een dynamiche aanpak met Koploper (of ander besturingssysteem), kan je hier een hoop treinen in kwijt. Maar of het ook jouw goedkeuring kan wegdragen...? Laat het maar gerust weten. Elk voorstel of correctie is welkom.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Hollentalbahn...
Mooi hoor Michiel dat zijn een stuk langere opstel sporen ben benieuwd wat Bert er zelf van vind
Re: Hollentalbahn...
Bert, dit lijkt me prima. Je kan 4 lange treinen kwijt, en 8 korte. Het is een mooi compromis. Ik zou zeggen: bouwen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Hollentalbahn...
Hallo Bert.
Laat ik ook weer eens wat horen.
Ik ben er ook nog steets, en ook trouw getuigen ervan hoe alles zo al gaat met jou modelspoorbaan.
Even sucses wensen, vindt ik, kan dus nimmer kwaad.
Dus bij deze heel veel Sucses, goede collega modelspoorder Bert
Ik blijf volgen bij alles.
Martin de Deugd
Laat ik ook weer eens wat horen.
Ik ben er ook nog steets, en ook trouw getuigen ervan hoe alles zo al gaat met jou modelspoorbaan.
Even sucses wensen, vindt ik, kan dus nimmer kwaad.
Dus bij deze heel veel Sucses, goede collega modelspoorder Bert
Ik blijf volgen bij alles.
Martin de Deugd