St-Michel La Roche minibaantje
Re: St-Michel La Roche minibaantje
En dan zijn er steeds weer van die momenten dat schaal-N me met mijn neus op de feiten duwt. Ik heb net het Engelse armsein mogen ontvangen: een plastieken kit van een statisch model van de LMS. De bedoeling is natuurlijk om het te voorzien van LED, gekleurde lenzen en een mechanische aandrijving. Maar nu ik zie hoe dun en mizerig die paal is...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Ik heb gegokt, en deze keer liep het perfect af! Ik heb een gaatje geboord in het nokje dat dient als draaipunt voor de seinarm. Het nokje is 1mm diameter, het gaatje 0,5mm. Zelf met leesbril en vergrootglas was het een beetje op goed geluk. Perfect, maar dit doe ik geen tweede keer!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Geniaal, zelfs om op de foto heb je een nodig!
Knap gedaan. Nu nog de smd´s.
Greetz,Jeroen.
Knap gedaan. Nu nog de smd´s.
Greetz,Jeroen.
Ondertussen heb ik nog een succestje gehad. (Sorry dat ik jullie daar allemaal mee lastig val, maar hier thuis laat het iedereen helemaal koud. ). Ik heb net 0.1mm koperdraad aan een 603 LED gesoldeerd. En het is nog gelukt ook! Een mens wordt er haast scheel van.
Chapeau!!
Dat is pas solderen! en dat zonder leesbril?
Ik volg dit draadje met heel veel plezier...
Groet
Rob
Dat is pas solderen! en dat zonder leesbril?
Ik volg dit draadje met heel veel plezier...
Groet
Rob
Gek op stoom!
pff wat een gepriegel. Ik ken de lol van het solderen van smd leds, ik heb me scheel gesoldeerd op die dingen!
Succes met je sein!
Succes met je sein!
城山へようこそ!
Shiroyama e yōkoso!
Shiroyama e yōkoso!
En dan even totaal iets anders. Met karton heb ik de vorm van de eerste tunnel vast gezet. Op dit karton heb ik een gaas geniet. Eroverheen werd dan plaaster gestreken. Het is nu wachten tot het opgedroogd is. Wat ik eigenlijk vreesde is bevestigd: gips op karton is niet vormvast. Maar ik geloof wel dat ik er nog iets van kan maken. Afwachten dus tot de gips droog is...
... en gekrast ziet de tunnel er zo uit.
Zo hee, dat ziet er mooi uit! Erg mooi 'oud' gemaakt. Toppie Michiel!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
... en nu ook geschilderd...
Ziet er erg goed uit Michiel, die scheur was misschien niet de bedoeling, maar die doet het ook erg goed!
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Het ziet er erg natuurlijk uit, erg mooi. Ook die scheur inderdaad.
Groeten,
Maarten
Maarten
Hoi Michiel.
Das wel een hele mooie tunnel .
Welke verf soorten en kleuren heb jij hiervoor gebruikt.?
Martin de Deugd
Das wel een hele mooie tunnel .
Welke verf soorten en kleuren heb jij hiervoor gebruikt.?
Martin de Deugd
-
Heel cool gedaan, maar hoelang ben je aan het krassen geweest?
Groet,
Marcel
Groet,
Marcel
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Heren, bedankt voor de complimenten!
Het krassen zelf duurde ongeveer een half uurtje. Langs een lat worden de horizontale lijnen met een breekmes getrokken. 1 kras is al voldoende. Met een horlogeschroevendraaier van ongeveer 1mm breed worden de verticale voegen ingedrukt. 1 keer drukken is al voldoende. En omdat ik er toch een oude muur van wou maken, hoeft het niet perfect netjes te zijn; onregelmatigheden zijn dan zelfs de regel.
Voor het schilderen gebruik de goedkoopste plakkaatverf (van de kinderen geconfisceerd ). Een dan lekker kliederen. Een hoopje primaire kleuren in een bakje doen en dan maar roeren en mengen tot er een mooi vuil kleurtje uit komt. Ik gebruik wel de gekende technieken (drybrush, wetbrush..) om het reliëf te accentueren. Maar voor de rest is het allemaal vrij experimenteel; doen en hopen op goede afloop. Ik kan het schilderen nooit voorspellen hoe het gaat worden, en daarna ook nooit meer nadoen met gelijk resultaat. Ik heb geen vast procedee om tot een bepaald resultaat te komen. Dat moet nog komen met de ervaring...
Het krassen zelf duurde ongeveer een half uurtje. Langs een lat worden de horizontale lijnen met een breekmes getrokken. 1 kras is al voldoende. Met een horlogeschroevendraaier van ongeveer 1mm breed worden de verticale voegen ingedrukt. 1 keer drukken is al voldoende. En omdat ik er toch een oude muur van wou maken, hoeft het niet perfect netjes te zijn; onregelmatigheden zijn dan zelfs de regel.
Voor het schilderen gebruik de goedkoopste plakkaatverf (van de kinderen geconfisceerd ). Een dan lekker kliederen. Een hoopje primaire kleuren in een bakje doen en dan maar roeren en mengen tot er een mooi vuil kleurtje uit komt. Ik gebruik wel de gekende technieken (drybrush, wetbrush..) om het reliëf te accentueren. Maar voor de rest is het allemaal vrij experimenteel; doen en hopen op goede afloop. Ik kan het schilderen nooit voorspellen hoe het gaat worden, en daarna ook nooit meer nadoen met gelijk resultaat. Ik heb geen vast procedee om tot een bepaald resultaat te komen. Dat moet nog komen met de ervaring...
Hoi Bert,
kan je me vertellen wat ik mag verwachten met plakkaatverf en lak? Dan weet ik waar ik op moet letten. Nu is het nog niet te laat om opnieuw te beginnen. Eenmaal het tunneltje geplaatst, en het landschap gevormd wordt het een stuk lastiger. In elk geval bedankt voor de waarschuwing. Je ziet, ik experimenteer maar wat!
kan je me vertellen wat ik mag verwachten met plakkaatverf en lak? Dan weet ik waar ik op moet letten. Nu is het nog niet te laat om opnieuw te beginnen. Eenmaal het tunneltje geplaatst, en het landschap gevormd wordt het een stuk lastiger. In elk geval bedankt voor de waarschuwing. Je ziet, ik experimenteer maar wat!
Ik gebruik plakkaatverf op gips omdat het een van de enige verfsoorten is die meteen dekkend werken op gips. De meeste verfsoorten worden opgezogen door het gips, en krijg je dus steeds weer een vaal en wittig resultaat. Plakkaatverf is pigment opgelost in kalk. Het water trekt in de gips, maar de kalk met pigment kan niet door de gipsporiën en blijft dus op het gips liggen. Vandaar mijn keuze voor plakkaatverf. Plus, het is spotgoedkoop!
Ik weet niet of kalkpoeder (met pigment) reageert met lak. Ik hoop natuurlijk van niet, maar ik zal de volgende dagen mijn muurtje heel goed in het oog houden.
Ik weet niet of kalkpoeder (met pigment) reageert met lak. Ik hoop natuurlijk van niet, maar ik zal de volgende dagen mijn muurtje heel goed in het oog houden.
Volgens mij is er geen enkel probleem met plakkaatverf op gips. Ik heb dat ook overal gebruikt. Het krakelee (nieuwe spelling?) effect is vaak als je verschillende soorten verf/lak over elkaar aanbrengt. BV. oliebasis over waterbasis, of syntetisch over acryl of zoiets. Het effect ontstaat doordat de nieuw aangebrachte laag de vorige aantast. Weet je het niet zeker, even proefstukje proberen.
Groot voordeel van plakkaatverf: geen stank en het is mooi mat.
Groeten,
Edwin
Edwin
-
evo schreef:Volgens mij is er geen enkel probleem met plakkaatverf op gips. Ik heb dat ook overal gebruikt. Het krakelee (nieuwe spelling?) effect is vaak als je verschillende soorten verf/lak over elkaar aanbrengt. BV. oliebasis over waterbasis, of syntetisch over acryl of zoiets. Het effect ontstaat doordat de nieuw aangebrachte laag de vorige aantast. Weet je het niet zeker, even proefstukje proberen.
plakkaatverf krakaleerd alleen als je het er te dik op smeerd
en de andere verfven kun je over elkaar smeeren mits het goed droog is
Gr andy al 35 jaar schilder
Hallo Michiel,
Hoe is het met St-Michel La Roche? Erg leuk om je draadje te volgen. Ik doe ook mee met de dioramawedstrijd en wie weet ga ik er ook nog wel een draadje over openen... Altijd leuk om te zien hoe de collega's het doen. Succes!
Groeten,
Petra.
Hoe is het met St-Michel La Roche? Erg leuk om je draadje te volgen. Ik doe ook mee met de dioramawedstrijd en wie weet ga ik er ook nog wel een draadje over openen... Altijd leuk om te zien hoe de collega's het doen. Succes!
Groeten,
Petra.
Hoi Petra,
de afgelopen week heb ik het wat drukker met het gezin en het huishouden gehad. Hoe kon het ook? Wasmachine, afwasmachine én de auto hebben vorige week tegelijk de pijp aan maarten gegeven. Als je dan een familiefeest hebt gepland, is het handen uit de mouwen geblazen! Mijn baantje komt binnenkort weer aan de beurt.
Ik wens je veel succes met je eigen baantje, en hoop er binnenkort hier iets van te kunnen zien... al is het de aanzet.
de afgelopen week heb ik het wat drukker met het gezin en het huishouden gehad. Hoe kon het ook? Wasmachine, afwasmachine én de auto hebben vorige week tegelijk de pijp aan maarten gegeven. Als je dan een familiefeest hebt gepland, is het handen uit de mouwen geblazen! Mijn baantje komt binnenkort weer aan de beurt.
Ik wens je veel succes met je eigen baantje, en hoop er binnenkort hier iets van te kunnen zien... al is het de aanzet.
Wegens huishoudelijke omstandigheden is het modelbouwgebeuren op een wat lager pitje gezet. Maar dat komt wel weer goed. Ik heb ondertussen liggen puzzelen met elektronica voor de rijtuigverlichting. Het doel: rijtuigverlichting voor 1 euro, simpel in opbouw, klein genoeg voor de kleinste schaal N-rijtuigen (3cm x 5mm), geschikt voor zowel analoog als digitaal, en gelijke opzet ongeacht het aantal aangesloten leds in serie (1 -> 4). Het resultaat van het denkwerk is het volgend schema geworden:
Dit is louter een theoretisch schema, ik heb nog niets praktisch gebouwd, maar ik waardeer elke correctie of suggestie als feedback. Oh ja, de stroom door de leds wordt bepaald door de weerstand: R=1.25/I, met i ergens tussen 1mA en 10mA (op zicht uit te proberen)
Dit is louter een theoretisch schema, ik heb nog niets praktisch gebouwd, maar ik waardeer elke correctie of suggestie als feedback. Oh ja, de stroom door de leds wordt bepaald door de weerstand: R=1.25/I, met i ergens tussen 1mA en 10mA (op zicht uit te proberen)
Met de componenten dat ik hier nog had liggen heb ik de passieve versie, zonder LM317, in elkaar gesoldeerd. En dan komen er meteen een paar nuttige observaties tevoorschijn: De leds moeten maar zwak branden om een redelijk geloofwaardige verlichting te hebben. De tantaal is in de verste verte niet groot genoeg als anti-knipper element. Een kleinere condesator, louter als ontstoorder, zou dus al voldoende zijn. Als ik de levering van het bestelde elektronisch spul binnen krijg, kan ik verder testen.
Op de foto komen warm-witte leds nog heel grauw en blauw over. In 't echt is de kleur een stuk beter. Maar ik ga toch eens experimeteren met stiften om de kleur nog geler te krijgen. Bon, hier zijn de foto's dan...
Op de foto komen warm-witte leds nog heel grauw en blauw over. In 't echt is de kleur een stuk beter. Maar ik ga toch eens experimeteren met stiften om de kleur nog geler te krijgen. Bon, hier zijn de foto's dan...
Wat doet een LM317?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan