Jesses baan
Jesses baan
Beste allemaal,
Ik ben de laatste tijd aan het nadenken over het bouwen van een klein Nederlands baantje, geïnspireerd op de noordelijke diesellijnen (zie hier een eerste schets). De dienst wordt uitgevoerd met Wadlopers, afgewisseld door wat goederentreinen.
Zoals je ziet was mijn eerste idee een shelf switcher met schaduwstation, maar eigenlijk zou ik ook wel iets willen bouwen waar ik wat meer meters met mijn treinen kan maken, zoiets of zoiets. Voor het realistische beeld lijkt enkelbaans me het beste.
Mijn grootste probleem hierbij is de beschikbare ruimte: Iets groters dan 100 x 60 centimeter gaat me op het moment echt niet lukken. Wie heeft er ideeën om toch tot een enigszins leuk ontwerp te komen?
Het lijkt me erg leuk (en waarschijnlijk ook onontkomelijk) om met verschillende niveaus te gaan werken, een simpel ovaal is ook maar zo saai. Echter, dit is iets wat je natuurlijk nooit echt in het noorden van Nederland tegen zou komen. Heeft iemand ideeën hoe ik dit toch kan oplossen zonder dat het storend wordt?
Hartelijk dank alvast,
Jesse
PS, over wadlopers gesproken, zie onderstaande afbeelding. Dit kwam ik vandaag in Amersfoort tegen. Zo te zien heeft de 3221 een flinke opdonder gehad.
Ik ben de laatste tijd aan het nadenken over het bouwen van een klein Nederlands baantje, geïnspireerd op de noordelijke diesellijnen (zie hier een eerste schets). De dienst wordt uitgevoerd met Wadlopers, afgewisseld door wat goederentreinen.
Zoals je ziet was mijn eerste idee een shelf switcher met schaduwstation, maar eigenlijk zou ik ook wel iets willen bouwen waar ik wat meer meters met mijn treinen kan maken, zoiets of zoiets. Voor het realistische beeld lijkt enkelbaans me het beste.
Mijn grootste probleem hierbij is de beschikbare ruimte: Iets groters dan 100 x 60 centimeter gaat me op het moment echt niet lukken. Wie heeft er ideeën om toch tot een enigszins leuk ontwerp te komen?
Het lijkt me erg leuk (en waarschijnlijk ook onontkomelijk) om met verschillende niveaus te gaan werken, een simpel ovaal is ook maar zo saai. Echter, dit is iets wat je natuurlijk nooit echt in het noorden van Nederland tegen zou komen. Heeft iemand ideeën hoe ik dit toch kan oplossen zonder dat het storend wordt?
Hartelijk dank alvast,
Jesse
PS, over wadlopers gesproken, zie onderstaande afbeelding. Dit kwam ik vandaag in Amersfoort tegen. Zo te zien heeft de 3221 een flinke opdonder gehad.
- Bijlagen
-
- IMAG0130.jpg (91.19 KiB) 5394 keer bekeken
met vriendelijke groet, Jesse
Re: Jesses baan
Als je ook goederen wilt doen, zul je op z'n minst een omloopspoortje er bij moeten doen. Een ovaal hoeft niet saai te zijn, het is maar net hoe je het aankleed, en met voldoende industriële zijsporen heb je genoeg bedrijvigheid. Wat betreft meerdere niveaus, voor Noord-Nederland zul je hoogteverschil alleen kunnen creëren door een brug over water of over een autoweg.
Wat dacht je van Dokkum, Stiens of Buitenpost:
http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeni ... _65/lw.gif
DB tijdperk III, "der Nebenbahn"
momenteel: spul bij elkaar verzamelen voor een baantje
momenteel: spul bij elkaar verzamelen voor een baantje
Dank voor je reactie Maurice. Ik vrees alleen dat Stiens, Buitenpost of Dokkum me niet gaat lukken op een ruimte onder de 1 m2... Wellicht is iets als Franeker mogelijk, dus in feite een 2-sporig station met een industriespoortje.
Maar wat ik me net bedenk, op zich liggen er met het sporenplan van Roodeschool wel mogelijkheden, ik heb dan een simpel kopspoortje voor personenvervoer, een omloopspoor en een industriële aansluiting. Vlak voor Roodeschool splitst het spoor zich (richting Eemshaven en Uithizermeeden), ik zou deze twee sporen achter de schermen met elkaar kunnen verbinden en hier een schaduwstation tussen kunnen plaatsen, zo kan ik ook rondjes rijden.
Een even kijken of ik hier een ontwerpje uit kan brouwen...
Maar wat ik me net bedenk, op zich liggen er met het sporenplan van Roodeschool wel mogelijkheden, ik heb dan een simpel kopspoortje voor personenvervoer, een omloopspoor en een industriële aansluiting. Vlak voor Roodeschool splitst het spoor zich (richting Eemshaven en Uithizermeeden), ik zou deze twee sporen achter de schermen met elkaar kunnen verbinden en hier een schaduwstation tussen kunnen plaatsen, zo kan ik ook rondjes rijden.
Een even kijken of ik hier een ontwerpje uit kan brouwen...
Ik kom dan op zoiets. In verband met de lengte van het omloopspoor moet deze eigenlijk wel op de hoofdbaan aansluiten.
Alleen nog geen idee hoe ik de 'tunnel' op een geloofwaardige manier in het landschap kan integreren... Lastig hoor als je geen bergen hebt
Alleen nog geen idee hoe ik de 'tunnel' op een geloofwaardige manier in het landschap kan integreren... Lastig hoor als je geen bergen hebt
- Bijlagen
-
- ontwerp2.jpg (16.66 KiB) 5252 keer bekeken
Je begint met een viaduct. Tegen dat viaduct staat een huizenrij (facade) waarachter het spoor verdwijnt. Eventueel maak je er een fabrieksfacade van of hoge silo's.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Jesse schreef:Ik kom dan op zoiets. In verband met de lengte van het omloopspoor moet deze eigenlijk wel op de hoofdbaan aansluiten.
Hallo Jesse.
Dat hoeft geen bezwaar te zijn.
Wat dacht je van een mooie galerij ingang en uitgang aan beide kanten.
Deze bouw je met ronde of vierkante balsa houten paaltjes.
Verf ze betonkleur
Dus dat je een betonnen zuilen constructie wat je schuin met de spoor boog mee laat lopen.
En vervolgens verdwijnt het spoor onder het gebouwde platau met de sporen en het station volgens plan.
Dit leuk aankleden en waar het spoor er weer onder vandaan komt doe je het zelfde.
Met wat gebouwen ervoor wat Maarten ook aangeeft en leuke doorkijkjes.
Oooo er is zoveel mogelijk.
Sucses .
Martin de Deugd
Martin,
Denk dat jesse meer heeft aan het idee van Maarten,
Jouw idee werkt prima voor bergbanen, waar ze galerijen bouwen om lawineproblemen mee op te vangen.
Maar in Friesland is er, in dit geval helaas voor Jesse, geen lawine gevaar.
Jesse, wat ook nog een mogelijkheid is, Leg een stukkie autoweg aan, die met een brug over het spoor loopt, waardoor je een mooie dijk/talut hebt, laat het spoor er achterweg draaien, parrallel aan die weg, en bouw er een mooi stukkie bos bovenop, zodat je vanuit het aanzicht over de weg heen ziet
dat die weg langs een bos loopt die dan tevens jouw spoor prima verbergt zonder geloofwaardigheid van NL baan aan te tasten.
Door nu met de hoogtes van de bomen te spelen, kun je daar een mooi geheel van maken.
Aan de andere kant het idee van maarten gebruiken, en je hebt een leuk landelijk sfeertje.
mvg
Freddy
Denk dat jesse meer heeft aan het idee van Maarten,
Jouw idee werkt prima voor bergbanen, waar ze galerijen bouwen om lawineproblemen mee op te vangen.
Maar in Friesland is er, in dit geval helaas voor Jesse, geen lawine gevaar.
Jesse, wat ook nog een mogelijkheid is, Leg een stukkie autoweg aan, die met een brug over het spoor loopt, waardoor je een mooie dijk/talut hebt, laat het spoor er achterweg draaien, parrallel aan die weg, en bouw er een mooi stukkie bos bovenop, zodat je vanuit het aanzicht over de weg heen ziet
dat die weg langs een bos loopt die dan tevens jouw spoor prima verbergt zonder geloofwaardigheid van NL baan aan te tasten.
Door nu met de hoogtes van de bomen te spelen, kun je daar een mooi geheel van maken.
Aan de andere kant het idee van maarten gebruiken, en je hebt een leuk landelijk sfeertje.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
Dank voor de goede ideeën! Inderdaad helemaal niet gek om het spoor achter een talud van een viaduct/brug te laten verdwijnen. Een typisch Nederlands beeld. Ik ga eens kijken of ik het mooi in elkaar kan schuiven op deze manier.
Daarnaast zijn er nog twee dingen waar ik nog niet zo tevreden over ben: het gebogen omloopspoor (=waarschijnlijk veel problemen met koppelen) en de korte kopspoortjes. Nog maar even een nachtje over slapen.
Denken jullie trouwens dat dit baanplan qua hellingshoeken van het spoor haalbaar is? Ik wil het station in het middel graag vlak houden, dan blijft er niet veel ruimte over om te dalen tot niveau -1...
Daarnaast zijn er nog twee dingen waar ik nog niet zo tevreden over ben: het gebogen omloopspoor (=waarschijnlijk veel problemen met koppelen) en de korte kopspoortjes. Nog maar even een nachtje over slapen.
Denken jullie trouwens dat dit baanplan qua hellingshoeken van het spoor haalbaar is? Ik wil het station in het middel graag vlak houden, dan blijft er niet veel ruimte over om te dalen tot niveau -1...
Hoi Freddy, ik weet welke ik voor ogen heb als voorbeeld.
Maar ik kon er zo gauw even niet opkomen.
Maar toch gevonden.
Bij Rijswijk.
Martin de Deugd
Maar ik kon er zo gauw even niet opkomen.
Maar toch gevonden.
Bij Rijswijk.
Martin de Deugd
Bij Rijswijk praat je wel over een ondergronds station, ik weet niet of dat de bedoeling is.
Jesse, een helling van een procent of 3 is voor de meeste treinen goed te doen. Daarboven wordt het problematisch.
Jesse, een helling van een procent of 3 is voor de meeste treinen goed te doen. Daarboven wordt het problematisch.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Dus een meter rijden om 3 cm te stijgen/dalen... Dat ga ik dus nooit halen met dit ontwerp...
Ik vrees dat het geheel dan toch maar gelijkvloers moet worden. Past misschien ook wel beter bij het noorden.
@mdedeugd: Dank voor de tip, ziet er inderdaad mooi uit maar ik probeer het in mijn 'Noord-Nederland' baantje toch wat te houden bij elementen die je daar ook in het landschap zou tegenkomen.
Ik vrees dat het geheel dan toch maar gelijkvloers moet worden. Past misschien ook wel beter bij het noorden.
@mdedeugd: Dank voor de tip, ziet er inderdaad mooi uit maar ik probeer het in mijn 'Noord-Nederland' baantje toch wat te houden bij elementen die je daar ook in het landschap zou tegenkomen.
Jesse,
Idd 3 cm per meter, das niet niks voor een kleine baan, maar 3% is idd voor het meeste materiaal haalbaar.
maar 2,5%, dus 2.5 cm per meter is ook vaak geen probleem.
Dan nog er bij weten dat jij niet met lange zware treinen zult gaan rijden, zou ik zeggen, probeer uit, wat jouw materiaal kan halen.
Leg de krapste boog ff uit, en laat die stijgen met 2,5 % of misschien zelfs nog iets stijler en probeer het uit,
kijk wat wel en niet kan
dan weet je wat je doen kunt.
En bedenk daarnaast, Nederland is ook niet helemaal vlak, en, als je 5 cm moet overbruggen, kun je ook de basis in het midden leggen he, dus aan de ene kant 2,5 cm zakken, en aan de andere kant het zelfde omhoog, en dit in een mooi glooiend landschap wegwerken.
mvg
Freddy
Idd 3 cm per meter, das niet niks voor een kleine baan, maar 3% is idd voor het meeste materiaal haalbaar.
maar 2,5%, dus 2.5 cm per meter is ook vaak geen probleem.
Dan nog er bij weten dat jij niet met lange zware treinen zult gaan rijden, zou ik zeggen, probeer uit, wat jouw materiaal kan halen.
Leg de krapste boog ff uit, en laat die stijgen met 2,5 % of misschien zelfs nog iets stijler en probeer het uit,
kijk wat wel en niet kan
dan weet je wat je doen kunt.
En bedenk daarnaast, Nederland is ook niet helemaal vlak, en, als je 5 cm moet overbruggen, kun je ook de basis in het midden leggen he, dus aan de ene kant 2,5 cm zakken, en aan de andere kant het zelfde omhoog, en dit in een mooi glooiend landschap wegwerken.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
Beste allemaal,
Ik ben weer even aan het tekenen geweest, zo langzamerhand ontstaat er een baantje waar ik min of meer tevreden over ben. Ik heb toch besloten om maar geen niveauverschillen aan te brengen om het geheel zo Noord Nederlands mogelijk te houden. Ook het idee van een eindstation is gesneuveld, binnen de beperkte ruimte vond ik het vrijwel onmogelijk om een eindstation met redelijke perronlengte te bouwen en ook nog rond te kunnen rijden.
Ik heb het volgende ontwerp nu liggen: Aan de voorkant van het baantje een dubbelsporig station met een kopspoortje langs een losweg. Ik stel me zo voor dat dit spoortje zo nu en dan bediend wordt voor bijvoorbeeld de plaatselijke kolenboer. Daarnaast is er een aansluiting voor een grotere fabriek of afvalverlading. De vrije baan ligt op een dijk in voornamelijk groene omgeving. Tussen het station en het fabriek komt redelijk dichte (dorps)bebouwing om het geheel wat minder overzichtelijk te maken.
De totale grootte is ongeveer 80x80. Dit op basis van Fleischmann R2 bogen.
Wat vinden jullie van dit ontwerp?
Ik ben weer even aan het tekenen geweest, zo langzamerhand ontstaat er een baantje waar ik min of meer tevreden over ben. Ik heb toch besloten om maar geen niveauverschillen aan te brengen om het geheel zo Noord Nederlands mogelijk te houden. Ook het idee van een eindstation is gesneuveld, binnen de beperkte ruimte vond ik het vrijwel onmogelijk om een eindstation met redelijke perronlengte te bouwen en ook nog rond te kunnen rijden.
Ik heb het volgende ontwerp nu liggen: Aan de voorkant van het baantje een dubbelsporig station met een kopspoortje langs een losweg. Ik stel me zo voor dat dit spoortje zo nu en dan bediend wordt voor bijvoorbeeld de plaatselijke kolenboer. Daarnaast is er een aansluiting voor een grotere fabriek of afvalverlading. De vrije baan ligt op een dijk in voornamelijk groene omgeving. Tussen het station en het fabriek komt redelijk dichte (dorps)bebouwing om het geheel wat minder overzichtelijk te maken.
De totale grootte is ongeveer 80x80. Dit op basis van Fleischmann R2 bogen.
Wat vinden jullie van dit ontwerp?
- Bijlagen
-
- idee5.jpg (63.07 KiB) 4354 keer bekeken
Hallo Jesse.
Daar ben ik weer eventjes.
Dit baanplan ziet er echt mooi en ook eenvoudig uit.
Maar nu komt er aansluitend een vraag.
Vertel eerst eens iets over de ruimte waar het beoogde plan zal komen.
Laat er desnoots ter inleiding eens een paar foto,s ervan zien.
Want dan kunnen we iets gerichter vragen en ideetjes aanvoeren.
Vaak kun je veel meer ruimte winnen, zonder dat je dat mischien zelf in de gaten hebt.
Het is mischien goed mogelijkheid, ook voor jou. .
Daar zijn we immers ook voor op het forum.
Starters ook een sucsesvolle zetje geven naar deze fantastische hobby.
Wat denk je , goed plan
Martin de Deugd
Daar ben ik weer eventjes.
Dit baanplan ziet er echt mooi en ook eenvoudig uit.
Maar nu komt er aansluitend een vraag.
Vertel eerst eens iets over de ruimte waar het beoogde plan zal komen.
Laat er desnoots ter inleiding eens een paar foto,s ervan zien.
Want dan kunnen we iets gerichter vragen en ideetjes aanvoeren.
Vaak kun je veel meer ruimte winnen, zonder dat je dat mischien zelf in de gaten hebt.
Het is mischien goed mogelijkheid, ook voor jou. .
Daar zijn we immers ook voor op het forum.
Starters ook een sucsesvolle zetje geven naar deze fantastische hobby.
Wat denk je , goed plan
Martin de Deugd
Nou... het probleem is dat ik niet eens een ruimte voor de spoorbaan heb. Wij zijn nogal klein behuisd dus mijn baantje moet op de keukentafel te bouwen en te bedienen zijn, waarna ik hem (onder het bed, achter de kast) opberg. Ik heb tot nu toe vooral 'mini baantjes' gebouwd, kleine projectjes met een maximaal formaat van zo rond de 30x40 cm. Ook ben ik bezig met een modulair trambaantje met bakken van 35x15 cm. (zie mijn blog hieronder)
Voor mij is dit baantje dus echt een 'groot project' . De reden hiervoor is dat ik nu toch wel eens echt wil rijden met mijn materieel. Ik probeer het er net wat anders uit te laten zien dan een simpel ovaal. Wat ik trouwens aan dit laatste ontwerp een beetje mis is een schaduwstation waar ik materieel tijdelijk kan stallen, maar ik zie niet zo veel mogelijkheden om dit nog toe te voegen. Ik wil namelijk ook zo veel mogelijk vrije enkelsporige baan houden, om de sfeer van de noordelijke diesellijnen uit te kunnen drukken.
Voor mij is dit baantje dus echt een 'groot project' . De reden hiervoor is dat ik nu toch wel eens echt wil rijden met mijn materieel. Ik probeer het er net wat anders uit te laten zien dan een simpel ovaal. Wat ik trouwens aan dit laatste ontwerp een beetje mis is een schaduwstation waar ik materieel tijdelijk kan stallen, maar ik zie niet zo veel mogelijkheden om dit nog toe te voegen. Ik wil namelijk ook zo veel mogelijk vrije enkelsporige baan houden, om de sfeer van de noordelijke diesellijnen uit te kunnen drukken.
Een schaduwstation erbij is inderdaad puzzelen, maar het lijkt me niet onmogelijk. Zelfs met het behoud van het landelijk enkelspoor sfeertje. Ik zal vanavond als ik tijd krijg van vrouw en kinders, eens een poging wagen. Ik laat wel iets weten.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Hallo Jesse.
Aha, ook een te kleine woning.
Wel gezellig en knus
Het is daarom de ideale optie om 4 stevige haken aan het plafond te bevestigen.
Boven je bed
Met 4 x 1 ketting naar keuze lengte daaraan, waaraan de modelbaanplaat horizontaal aan het plafon zal komen hangen.
Daar aan komt dan een houten frame te hangen met erop een standaard triplex plaat. 180 x 70 cm
De kettingen bevestig je aan ooghaken die je aan weers kanten van het houten frame schroeft.
Een zwevende modelspoorbaan tafel.
Die je ophaalt als je naar bed gaat en weer neerlaat als er gehobbyet gaat worden aan de modelbaan.
Zo ben ik namelijk ook begonnen met mijn eerste n spoor baantje en had toen nog ook geen ruimte alleen mijn kleine slaapkamertje.
En heeft jaren bij mij zo dienst gedaan.
Dus een kleine woning is geen dilema voor modelspoor in 1:160 N schaal
Wat vindt je ervan.
Martin de Deugd
Aha, ook een te kleine woning.
Wel gezellig en knus
Het is daarom de ideale optie om 4 stevige haken aan het plafond te bevestigen.
Boven je bed
Met 4 x 1 ketting naar keuze lengte daaraan, waaraan de modelbaanplaat horizontaal aan het plafon zal komen hangen.
Daar aan komt dan een houten frame te hangen met erop een standaard triplex plaat. 180 x 70 cm
De kettingen bevestig je aan ooghaken die je aan weers kanten van het houten frame schroeft.
Een zwevende modelspoorbaan tafel.
Die je ophaalt als je naar bed gaat en weer neerlaat als er gehobbyet gaat worden aan de modelbaan.
Zo ben ik namelijk ook begonnen met mijn eerste n spoor baantje en had toen nog ook geen ruimte alleen mijn kleine slaapkamertje.
En heeft jaren bij mij zo dienst gedaan.
Dus een kleine woning is geen dilema voor modelspoor in 1:160 N schaal
Wat vindt je ervan.
Martin de Deugd
@ Martin: Inderdaad erg knus, een klein huisje Maar niet zo knus dat we niet op zoek zijn naar iets groters. Met hopelijk een extra hobbykamer Ik zal je ophangidee eens voorstellen bij m'n vriendin, maar ik vrees dat ze de baan liever achter een kast uit het zicht schuift
@Michiel: Fijn dat je er eens naar wilt kijken, alle suggesties zijn welkom!
@Michiel: Fijn dat je er eens naar wilt kijken, alle suggesties zijn welkom!
-
hoi jesse
mijn vader had vroeger een oud opklapbed
waar hij het spiraal uit had geknipt
en daar een plank op gemaakt
maar dan is je baan niet zo hoog +-40cm
Gr andy
mijn vader had vroeger een oud opklapbed
waar hij het spiraal uit had geknipt
en daar een plank op gemaakt
maar dan is je baan niet zo hoog +-40cm
Gr andy
Hee Jesse ,
is het geen idee om een opklapbare baan tegen de muur .
Eerst een plank van 10 cm breed op zijn kant tegen de muur daar op haaks een plank van tien cm .
Scharnieren erop en dan de plaat eraan .
Ben je klaar met rijden plaat opklappen wel vastzetten .
mvg Sjaak
is het geen idee om een opklapbare baan tegen de muur .
Eerst een plank van 10 cm breed op zijn kant tegen de muur daar op haaks een plank van tien cm .
Scharnieren erop en dan de plaat eraan .
Ben je klaar met rijden plaat opklappen wel vastzetten .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Is idd een leuke optie.
Ook ik heb in het verleden, ooit wonend op een klein flatje, op die manier een opklapbare baan gemaakt.
Frame aan de muur met een diepte van pakweg 15,cm, daar de schanieren aan, en aan het eigenlijke frame aan vast waar de baan op kwam.
opgeklapt viel hij boeven wederom tegen een frame met afdekplaat, waar hij in vast gezet kon worden met een paar grendeltjes.
Tevens had ik met een paar schanieren nog een paar extra poten onder de baan gemaakt, die netjes mee opklapten als ik hem omhoog opborg.
Maar een 2e optie, die mss voor je vriendin nog leuker is, koop een simpel 2 deurs kledingkast bij 1 van de bouwmarkten, of Leen Stakker.
Neem er 1 waarvan de deuren 180gr kunnen wegdraaien, en bouw hierin een opklapframe.
Hou je een te benutten hoogte over van pakweg 40cm, en als je de baam opklat, ku n je de deuren sluiten en is het netjes opgeborgen.
Mvg
Freddy
Ook ik heb in het verleden, ooit wonend op een klein flatje, op die manier een opklapbare baan gemaakt.
Frame aan de muur met een diepte van pakweg 15,cm, daar de schanieren aan, en aan het eigenlijke frame aan vast waar de baan op kwam.
opgeklapt viel hij boeven wederom tegen een frame met afdekplaat, waar hij in vast gezet kon worden met een paar grendeltjes.
Tevens had ik met een paar schanieren nog een paar extra poten onder de baan gemaakt, die netjes mee opklapten als ik hem omhoog opborg.
Maar een 2e optie, die mss voor je vriendin nog leuker is, koop een simpel 2 deurs kledingkast bij 1 van de bouwmarkten, of Leen Stakker.
Neem er 1 waarvan de deuren 180gr kunnen wegdraaien, en bouw hierin een opklapframe.
Hou je een te benutten hoogte over van pakweg 40cm, en als je de baam opklat, ku n je de deuren sluiten en is het netjes opgeborgen.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
Leuk dat jullie meedenken over mijn ruimteproblematiek. Wij zijn echter zo klein behuisd dat ook een vrije wand voor een opklapbare baan of om een kast tegenaan te zetten ontbreekt. In de tuin heb ik genoeg ruimte, maar da's dan weer minder geschikt voor N
Nu ik dit typ zie ik trouwens nog wel een optie om een baantje te bouwen zonder dat ik deze steeds hoef op te bergen! We hebben een oude legerkist in gebruik als salontafel. Ik zou hier een uitneembaar plateau in kunnen maken waarop ik de baan aan kan leggen. En als ik klaar ben, hoppa klep dicht en er kunnen weer dingen op gezet worden!
Nu ik dit typ zie ik trouwens nog wel een optie om een baantje te bouwen zonder dat ik deze steeds hoef op te bergen! We hebben een oude legerkist in gebruik als salontafel. Ik zou hier een uitneembaar plateau in kunnen maken waarop ik de baan aan kan leggen. En als ik klaar ben, hoppa klep dicht en er kunnen weer dingen op gezet worden!
Hallo Jesse.Jesse schreef: Nu ik dit typ zie ik trouwens nog wel een optie om een baantje te bouwen zonder dat ik deze steeds hoef op te bergen! We hebben een oude legerkist in gebruik als salontafel. Ik zou hier een uitneembaar plateau in kunnen maken waarop ik de baan aan kan leggen. En als ik klaar ben, hoppa klep dicht en er kunnen weer dingen op gezet worden!
Briljant idee,
Ik heb meteen een zeer leuk aanvullend idee voor deze te gek goede optie, die overgens ook heel goed is te doen.
Ze bouwen spoorbanen ook in een tv, magnetron, salontafel etc.
Dus waarom niet, een prima oplossing.
Hier komt gratis en vrijblijvend mijn idee voor jou.
Het deksel eraf laten en een geharde glazen plaat op.
Deze mag gerust wat groter wezen dan de buitewerkse maat van de kist.
Overgens.
Te koop bij de DHZwinkel, bouwmarkt.
Als de baan klaar is, eerder is geheel niet nodig ook.
Maar dan is de baan ook zichtbaar als je er eens niet mee speelt.
Het is een hele goed uit te voeren plan zo,n baan in een leger kist te bouwen.
Eventuweel rondom een setje kleine tl,s of lichtslang om ook s,avonds het geheel mooi uit te lichten.
Op deze glas plaat kan je vriendin wat leuke spulletjes plaatsen.
En is er gewoon plek voor de kopjes etctera.
kun je er toch mee rijden en is het geen sta in de ruimte.
Ik zou bijna zeggen ga er voor.
Maar de keuze is verder aan jou.
Ik vindt hem in elk geval al heel goed.
Martin de Deugd
Uitstekend idee,
en doet me denken aan een draadje op collega forum:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... 707.0.html
mss goed om jouw idee uit te werken.
mvg
freddy
en doet me denken aan een draadje op collega forum:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... 707.0.html
mss goed om jouw idee uit te werken.
mvg
freddy
Als gewone dingen,
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
Leuke link!spoor65 schreef:en doet me denken aan een draadje op collega forum:
Ik heb de kist even gemeten, de binnenmaten zijn 42 x 72 centimeter. In theorie zou je daar dus net een ovaal met R1 bogen in kunnen. Ik denk dat ik dan ook maar aan de 'bochtverhullers' moet om het geheel er een beetje natuurlijk uit te laten zien.
Ik heb ook nog een andere kist staan, deze is 35 x 68.5 centimeter. Het voordeel van deze kist is dat hij veel steviger is dan de andere en geen kieren in het deksel heeft zoals de andere (erg vervelend als de soep om gaat ). Maar ja, dat is ook wel weer op te lossen met een plaatje aan de binnenkant van het deksel. In deze kist zou bijvoorbeeld een klein rangeerbaantje kunnen met zo nu en dan een passagierstrein die uit een schaduwstation tevoorschijn komt.
Ik ga eens even stoeien met AnyRail om het idee uit te werken.
Mocht het uiteindelijk een mooi baantje worden dan is een glazen plaat over de kist inderdaad een leuk idee