Hochwerff

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Suchet58

Hochwerff

Bericht door Suchet58 »

Hierbij mijn eerste baanplan voor een klein start en experimenteer baantje. Zoals ik ergens anders al aangaf ben ik pas recent met spoor N begonnen. Dit baantje is dan ook bedoeld om een en ander uit te proberen, zowel wat betreft elektronica als aankleding. Hieronder mijn ontwerp, waarbij de rode lijn een scheidingswand wordt tussen de voorzijde en het schaduw stationnetje achter. Het ontwerp is onder meer geïnspireerd door de ontwerpen in dit draadje.

De baan is gesitueerd in Duitsland, tijdperk III met ook materiaal uit I en II. Het is een klein stationnetje aan een Nebenbahn, waar af en toe een regionale passagierstrein stopt, maar voornamelijk lokaal verkeer. Er is in het plaatsje ook een fabriekje, waar grondstoffen (kolen, olie, andere grondstoffen) naar toe komen en eindproducten weer worden afgevoerd. Verder nog een bescheiden lokdepot. Er rijden voornamelijk korte treinen, tenderlocomotieven met korte stammetjes van 3 tot 5 wagons.

Afbeelding

De baan wordt gebouwd op een standaard plaat van 120 bij 60 uit de bouwmarkt, waarbij de onderbouw wordt uitgevoerd zoals HIER.

Rails komen uit het Fleischmann Piccolo programma. Bediening van de treinen wordt digitaal (Lenz). Aansturing wissels etc. voorlopig analoog, voornamelijk omdat mijn zoontje van 9 dan ook goed kan "meerijden". Wissels worden bediend met een allegaartje van Fleischmann motoren, Conrad wisselmotoren en een paar servo's via een ESU servo switch pilot. Op die manier kan ik gebruiken wat ik zoal al verzameld heb en ervaring opdoen, met de mogelijkheid om de wissels later alsnog digitaal te bedienen.

Uiteraard wordt ik constructieve kritiek altijd zeer op prijs gesteld.

Groeten,

Rob

WimC

Re: Hochwerff

Bericht door WimC »

Hallo,

Ziet er al goed uit.
Alleen vraag ik me af waar je het perron had gedacht. Daar lijkt niet echt ruimte voor te zijn.

Gr, Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
Suchet58

Bericht door Suchet58 »

@Wim,

Je hebt gelijk, er is inderdaad weinig ruimte voor een perron.
Ik heb het ontwerp ietsje aangepast, waardoor er wel wat ruimte voor een perron(tje) ontstaat.

Groeten,

Rob

Afbeelding

WimC

Bericht door WimC »

Da's nog steeds maar krap. Misschien is het een idee de goederenloods naar links te schuiven, aan het kopspoortje daar (en dat wat te verlengen). Dan kun je het station naar rechts schuiven. De wissel die nu naar de goederenloods gaat, kan er dan uit.

Overigens zie ik nu ook dat je in je doorgaande lijn op het station altijd een wissel in afslaande stand langs moet. De linkswissel aan de rechterkant van het station zou ik proberen te vervangen door een rechtswissel. Je moet dan de bocht ook iets anders leggen, maar ik denk dat daar wel ruimte voor is.

Gr,
Wim
Bijlagen
GroteFoto-aanpassing WimC.jpg
GroteFoto-aanpassing WimC.jpg (85.05 KiB) 4263 keer bekeken

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

spoor65

Bericht door spoor65 »

Idd een krap station,
maar is dus met die rechter wissel, ipv linker, zoals hierboven genoemd, prima te verlengen,
leg die wissel al in de boog, dus net als er boven in het schaduwstation, wissel al in de boog beginnen,
je hebt dan en een langer perron, en meteen een doorlopende lijn, zonder dat er een wissel in afslaande stand hoeft te staan.

goed gezien door wimC.

Alleen, als je het goederenspoortje gewoon op zijn plek laat, kun je het wel mee opschuiven,
wat ik persoonlijk liever zou doen, dan te moeten rangeren voor het station/perron langs.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Suchet58

Bericht door Suchet58 »

@Wim en Freddy,

dank voor jullie opmerkingen. Ik heb nog eens goed naar het ontwerp gekeken en met jullie aanbevelingen aangepast. Misschien iets minder ambitieus, maar wel iets meer ruimte, zeker bij het station.

Afbeelding
Hochwerff 8d

Groeten,

Rob

Plaats reactie