Dag iedereen,
Eindelijk is het gebeurd: ik heb het digitaal virus te pakken! Ik heb een tijdje terug een Roco Lokmaus gekocht om wat te experimenteren met DCC en gisteren voor het eerst een decoder geïnstaleerd in een Minitrix locje. Na aanvankelijk wat problemen te hebben gehad met een slecht contact makend stekkertje (even een stukje ombuigen helpt!) loopt het allemaal als een zonnetje. Wat een verschil met analoog zeg! Schitterend.
Maar nu een 'echte' uitdaging. Ik zou graag een Fleischmann Wadloper willen digitaliseren. Dit wordt dus solderen. Wie kan mij helpen aan tips om dit aan te pakken? Bestaat er ergens een handleiding voor het digitaliseren van dergelijke Fleischmann treinstellen?
Begrijp ik het goed dat er naast een decoder in de motorwagen een functiedecoder in de 'bijwagen' moet om de verlichting aan te sturen? Ik wil namelijk liever geen draden tussen de bakken. Ook heb ik gelezen dat in oudere Fleischmann modellen de motoromhuizing stroomvoerend is en deze geïsoleerd dient te worden. Is dit bij de Wadloper het geval?
Hartelijk dank voor hulp. Wel eng hoor, zo'n eerste digitaliseerproject!
*digitaal newbie* DCC in Wadloper
Re: *digitaal newbie* DCC in Wadloper
Ik heb deze ombouwbeschrijving gevonden van een Fleischmann treinstel dat redelijk overeenkomt. Gaat de ombouw van een Wadloper volgens dezelfde methode? Dat valt op zich wel erg mee. Of moeten er verder nog dingen geisoleerd worden?
met vriendelijke groet, Jesse
Deze ombouwbeschrijving heb ik vorige week gebruikt...die is ok.
Het princiep is altijd hetzelfde....
Nieuwe loks laat ik altijd wel, een kwartiertje in elke richting, op gelijkstroom rijden op een oud stukje baan, alleen al om zeker te zijn dat ze ok zijn .
Het princiep is altijd hetzelfde....
Nieuwe loks laat ik altijd wel, een kwartiertje in elke richting, op gelijkstroom rijden op een oud stukje baan, alleen al om zeker te zijn dat ze ok zijn .
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Dus als ik het goed begrijp zitten alle veranderingen die nodig zijn voor de inbouw van de decoder op het printplaatje? De motor hoeft niet geïsoleerd te worden? Zie bijgevoegd fototje. Het motortje is goed zo?
- Bijlagen
-
- IMAG0159.jpg (112.68 KiB) 3499 keer bekeken
Meten is weten mijn beste.
Je moet er voor zorgen dat de beide koolborstelhouders nergen contact maken met het frame van de lok. Als deze nergens contact maken is de motor geisoleerd.
Dat geldt voor alle loks die je digitaal maakt in de toekomst.
Mvg
Wim.
Je moet er voor zorgen dat de beide koolborstelhouders nergen contact maken met het frame van de lok. Als deze nergens contact maken is de motor geisoleerd.
Dat geldt voor alle loks die je digitaal maakt in de toekomst.
Mvg
Wim.
Ik heb geen meetapparatuur, maar als ik een draadje tegen een koolborstelhouder houd en de andere op verschillende plekken tegen het frame houd, gaat hij niet draaien. Alleen als ik beide koolborstenhouders aanraak. Mag ik dan aannemen dat het in orde is?
Lijkt mij ok.
Bij mijn pendelino zat er aan een van de koolborstelhouders een klein stukje koper naar het chassis, dat heb ik weggenomen.
Eigenaardig genoeg blijkt dat niet bij alle pendelino's zo.
Bij mijn pendelino zat er aan een van de koolborstelhouders een klein stukje koper naar het chassis, dat heb ik weggenomen.
Eigenaardig genoeg blijkt dat niet bij alle pendelino's zo.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Nee, hier ook geen stukjes koper aan de koolborstelhouders. Ik denk dat ik er maar voor ga, we zien wel waar 't schip strandt