Noord-Scharwoude vanaf 1935
Re: Noord-Scharwoude anno 1935
Je moet een onderscheid maken tussen de isolatielassen dat je nodig hebt voor de blokindeling voor koploer, en de isolatielassen die je nodig hebt om een puntstuk te polariseren.
In het eerste geval (blokken en secties voor koploper) moet je steeds aan dezelfde kant (zelfde railstaaf) de isolatielas aanbrengen.
Voor het puntstuk moet je natuurlijk je puntstuk elektrisch isoleren van de spoorstaven die er op toekomen. Hoe je dat best doet, kan je best nalezen in een aantal online artikels. Google eens naar "dcc peco electrofrog"
In het eerste geval (blokken en secties voor koploper) moet je steeds aan dezelfde kant (zelfde railstaaf) de isolatielas aanbrengen.
Voor het puntstuk moet je natuurlijk je puntstuk elektrisch isoleren van de spoorstaven die er op toekomen. Hoe je dat best doet, kan je best nalezen in een aantal online artikels. Google eens naar "dcc peco electrofrog"
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Michiel,
dat van die puntstukken wist ik al, ik dacht alleen handig te zijn en isolaties meteen te gebruiken voor de blokken. Maar dat kan dus niet.
dat van die puntstukken wist ik al, ik dacht alleen handig te zijn en isolaties meteen te gebruiken voor de blokken. Maar dat kan dus niet.
Het kan wel, hoor. Als je weet wat je doet, kan je perfect een isolatielas voor beide functies gebruiken. Maar als nieuw bent in de materie is het best om beide systemen en hun oplossing te scheiden. Verwarring leidt anders snel tot kortsluiting.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Stel dat ik met Itrain aan de gang ga, waar plaats ik dan de stop sectie in de (doodlopende) opstelsporen, en hoelang moet een stop sectie zijn??
Het mooiste is om ook kopsporen van 2 bezetmelders te voorzien: een aanmelder en een stopmelder. Gezien je een kopspoor niet tegen 120km/h zal inrijden, maar eerder tegen 40km/h, kan de stopmelder vrij kort gehouden worden. 10cm lijkt me al lang genoeg (mits gebruik te maken van een diodeschakeling voor de niet-gedetecteerde secties tussenin ).
(Mijn kennis en ervaring komt van Koploper, maar vermoed dat iTrain op een gelijkaardige manier omgaat met bezetmelders)
(Mijn kennis en ervaring komt van Koploper, maar vermoed dat iTrain op een gelijkaardige manier omgaat met bezetmelders)
oke,
in die stop sectie, zit die aan het begin van het kopspoor of aan het einde?
in die stop sectie, zit die aan het begin van het kopspoor of aan het einde?
Ik beschouw de laatste sectie in een kopspoor als stopsectie (je kan toch niet verder). Maar "what's in a name".
Vandaag weer wat nieuwe informatie ontvangen. In het blad van Stichting Langedijker Verleden stond een artikel over de spoorlijn en het station van Noord-Scharwoude. De volgende twee foto's waren nieuw voor mij:
foto 1:
foto 2:
Op het sporen plan heb ik aan gegeven vanuit welke richting de foto's zijn genomen.
De pijl bij nr 3 wijst naar het "spoorhuisje" van foto nr 1.
Volgens mij moet de pijl met het vraagteken de plaats aanduiden waar het station ooit heeft gestaan, die staat niet meer op de tekening.
foto 1:
foto 2:
Op het sporen plan heb ik aan gegeven vanuit welke richting de foto's zijn genomen.
De pijl bij nr 3 wijst naar het "spoorhuisje" van foto nr 1.
Volgens mij moet de pijl met het vraagteken de plaats aanduiden waar het station ooit heeft gestaan, die staat niet meer op de tekening.
Sander,
zulke foto's zijn goud waard! Geweldig dat je er zo nog een paar hebt ontvangen.
zulke foto's zijn goud waard! Geweldig dat je er zo nog een paar hebt ontvangen.
Michiel,
dat is zeker waar, van het station had ik nog niet zo heel veel, deze foto's geven een goede indruk van de omgeving (zandpad, begroeiing etc.)
ook valt het op dat de telegraafpalen erg nadrukkelijk aanwezig waren.
Ook kan ik de locatie van het station beter bepalen, ik had gegokt dat hij meer naar links had gestaan. Ongeveer tussen de tekst "losweg" en het "spoorhuisje" pijl 3 op de tekening.
dat is zeker waar, van het station had ik nog niet zo heel veel, deze foto's geven een goede indruk van de omgeving (zandpad, begroeiing etc.)
ook valt het op dat de telegraafpalen erg nadrukkelijk aanwezig waren.
Ook kan ik de locatie van het station beter bepalen, ik had gegokt dat hij meer naar links had gestaan. Ongeveer tussen de tekst "losweg" en het "spoorhuisje" pijl 3 op de tekening.
Hierbij als aanvulling wat tekeningen en ansichten. Misschien heb je er wat aan.
Laatst gewijzigd door Lemland op 11 apr 2011 20:11, 3 keer totaal gewijzigd.
En de ansichtkaarten die mijn ouders er van in hun bezit hebben. Ook van Dorp, wellicht dat dat een idee geeft. Alle scans zijn geresized om hier te passen.
Laatst gewijzigd door Lemland op 11 apr 2011 20:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor de mooie foto's een aantal had ik al, maar ook een aantal nog niet.
Op bovenstaande foto zijn volgens mij 2 arm seinen te zien. Nu week ik niet veel van seinen maar volgens mij moet er dan ook twee wissels liggen.Trammetje schreef:
foto 2:
Kan iemand aan de seinen zien wat voor wissels dat geweest zijn (2x links, 2x rechts of 1x links en 1x rechts)???
De eerder geplaatste foto's van de omgeving van het station geven mij een mooi beeld van hoe het er uit heeft gezien. Ze roepen ook nog wel wat vragen op.
Heeft iemand meer informatie voor mij?
waar heeft het stations gebouw gestaan?
Wat was de spoor situatie rond 1935?
Hallo Sander.
Deze tijd heb ik zelf niet meegemaakt
Jammer wat spoorgeschiedenis aangaat
Het hoort echt bij de achtergrond geschiedenis van jou toekomstige modelbaan.
En OOooo wat zijn dit weer verschrikkelijk mooie plaaten.
Hoe kom je hieraan.
Prachtig.
Martin de Deugd
Deze tijd heb ik zelf niet meegemaakt
Jammer wat spoorgeschiedenis aangaat
Het hoort echt bij de achtergrond geschiedenis van jou toekomstige modelbaan.
En OOooo wat zijn dit weer verschrikkelijk mooie plaaten.
Hoe kom je hieraan.
Prachtig.
Martin de Deugd
Ik denk dat er domweg niet meer te vinden is dan wat je al hebt qua sporenplan. Ik kan er dit nog aan toevoegen, RAF luchtfoto's uit WO2:
En nog dit.
(kadaster 1910)
(kadaster 1922)
En nog dit.
(kadaster 1910)
(kadaster 1922)
@ Martin:
Het is ook van voor mijn tijd, maar wel erg leuk om research te doen naar de directe omgeving.
Foto's komen uit het blad van stichting langedijker verleden.
@ Leland:
Wat een ongelooflijke mooie foto's. Hierop kan je het station zien staan.
Het is ook van voor mijn tijd, maar wel erg leuk om research te doen naar de directe omgeving.
Foto's komen uit het blad van stichting langedijker verleden.
@ Leland:
Wat een ongelooflijke mooie foto's. Hierop kan je het station zien staan.
De eerste foto van deze pagina is genomen op de plaats iets boven het pijlpuntje van 'station' op de eerste luchtfoto. Zelfs de schaduw klopt. Ik denk dat je inschatting van een pagina geleden (dat het richting het station is genomen, noordwaarts) niet klopt. Er is ook geen reden om zuidelijk van het station zoveel volk te zien lopen: de hoofdroute voor reizigers was immers vanaf het station, via de stationslaan gestaag naar beneden, naar het tunneltje (of 'poortje' zoals aangeduid op de kaartjes).
Overigens nog vergeten: de foto's en de kaarten komen van http://watwaswaar.nl (dat wil zeggen dat is de basis, ik heb er weer een complete luchtfoto van gemaakt voor je)
Overigens nog vergeten: de foto's en de kaarten komen van http://watwaswaar.nl (dat wil zeggen dat is de basis, ik heb er weer een complete luchtfoto van gemaakt voor je)
Ik ben er uit, zie onderstaande tekening:
Pijl 1 geeft een woning aan ten noorden van het station. eerder ging ik er van uit dat dit het dubbel woonhuis was waarover gesproken wordt
Pijl 2 geeft het dubbele woonhuis aan
Pijl 3 geeft de locatie van het station aan
Pijl 4 geeft bij benadering aan van waar de onderste foto is genomen (richting het noorden, links op de lucht foto).
Pijl 1 geeft een woning aan ten noorden van het station. eerder ging ik er van uit dat dit het dubbel woonhuis was waarover gesproken wordt
Pijl 2 geeft het dubbele woonhuis aan
Pijl 3 geeft de locatie van het station aan
Pijl 4 geeft bij benadering aan van waar de onderste foto is genomen (richting het noorden, links op de lucht foto).
Precies. Bijft het raadsel van het dubbele armsein. Want op dat punt is het nevenspoor (spoor 1, het dichtst bij het stationsgebouw) al geëindigd, waar het (naar het noorden gerekend) het stationsgebouw eindigt en de tuin begint (km 30.05). Tenzij dat in werkelijk niet zo was en spoor 1 weer samenkwam met spoor 2.
Dat zou verklaren waarom in 1893 nog 1612,63 gulden geïnvesteerd was in uitbreiding van de sporen (en verlengen van de loswal). Zie de staatsbegroting, blz 40 bovenaan.
Overigens, ken je deze al? Bron: http://www.zeeverkennerssintjoris.nl
Dat zou verklaren waarom in 1893 nog 1612,63 gulden geïnvesteerd was in uitbreiding van de sporen (en verlengen van de loswal). Zie de staatsbegroting, blz 40 bovenaan.
Overigens, ken je deze al? Bron: http://www.zeeverkennerssintjoris.nl
- Bijlagen
-
- ns_1951.jpg (30.97 KiB) 4418 keer bekeken
Die foto had ik nog niet, dank je wel.
Nu ben ik alleen nog op zoek naar een goede tekening van de spoorsituatie, volgens het dubbel armsein moeten er meerdere wissel hebben gelegen.
Nu ben ik alleen nog op zoek naar een goede tekening van de spoorsituatie, volgens het dubbel armsein moeten er meerdere wissel hebben gelegen.
Misschien kan het onderstaande het dubbele sein verklaren?
Inrijseinpalen
Seinen die toegang geven tot een station noemt men inrijseinen. Inrijseinen geven meestal aan met welke snelheid een trein het station mag binnenkomen en in welke richting hij geleid wordt. Bij deze seinen is de seinarm aan het uiteinde zwaluwstaartvormig verbreed. Bij stations met vele sporen zien we deze seinen dan ook op een bordes of op een seinbrug. Bij kleine stations maakt men gebruik van een zogenaamd enkelvoudig vertakkingssein. Als een trein over een doorgaand hoofdspoor wordt geleid, dan zijn de armen van dit sein hoger geplaatst dan die van de andere sporen.
Inrijseinen, welke een splitsing van de sporen aangeven.
Op de achtergrond zien we vaag de armseinen in het station zelf.
Ruurlo, september 1978
Inrijseinpalen
Seinen die toegang geven tot een station noemt men inrijseinen. Inrijseinen geven meestal aan met welke snelheid een trein het station mag binnenkomen en in welke richting hij geleid wordt. Bij deze seinen is de seinarm aan het uiteinde zwaluwstaartvormig verbreed. Bij stations met vele sporen zien we deze seinen dan ook op een bordes of op een seinbrug. Bij kleine stations maakt men gebruik van een zogenaamd enkelvoudig vertakkingssein. Als een trein over een doorgaand hoofdspoor wordt geleid, dan zijn de armen van dit sein hoger geplaatst dan die van de andere sporen.
Inrijseinen, welke een splitsing van de sporen aangeven.
Op de achtergrond zien we vaag de armseinen in het station zelf.
Ruurlo, september 1978
- Bijlagen
-
- 2011-06-07_194810.jpg (9.21 KiB) 4270 keer bekeken
Die zijn leuk. Zijn die er (beweegbaar) ook in N?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Ik heb een nieuw ontwerp gemaakt voor mijn schaduwstation.
Hieronder een overzicht met een tekening van hoe de baan er op wordt aangesloten
De nummers 1 worden met een boog aan elkaar verbonden, nummers 2 worden op elkaar aangesloten en 3 uiteraard ook.
Wat ik alleen nog mis in de rij mogelijkheden is dat een trein die in de richting van schagen (nummer 3) vertrekt nooit meer uit die richting zal terug komen. Aan de andere kant richting Alkmaar (nummer 1) het zelfde probleem. Nummer 2 gaat via de helix naar het rangeerterrein van Noord-Scharwoude Dorp. Dit emplacement komt zo'n 25cm hoger boven het schaduw station.
Hieronder een overzicht met een tekening van hoe de baan er op wordt aangesloten
De nummers 1 worden met een boog aan elkaar verbonden, nummers 2 worden op elkaar aangesloten en 3 uiteraard ook.
Wat ik alleen nog mis in de rij mogelijkheden is dat een trein die in de richting van schagen (nummer 3) vertrekt nooit meer uit die richting zal terug komen. Aan de andere kant richting Alkmaar (nummer 1) het zelfde probleem. Nummer 2 gaat via de helix naar het rangeerterrein van Noord-Scharwoude Dorp. Dit emplacement komt zo'n 25cm hoger boven het schaduw station.