Onze blunders (waar we ook weer van leren)...
Onze blunders (waar we ook weer van leren)...
Eergisteren had ik een locomotief volledig ontmanteld, en de onderdelen met oude verf in een bokaal met ovenreiniger laten trekken. Een dag later leek alles vrij goed ontdaan van de oude verf, tot ik merkte dat ik vergeten was om de anti-slipbandjes van de wielen te halen.
Ik weet nu dat anti-slipbandjes rekken als ze in contact komen met ovenreiniger, en loskomen van de wielen. Oops!
(laat jullie blunders maar komen )
Ik weet nu dat anti-slipbandjes rekken als ze in contact komen met ovenreiniger, en loskomen van de wielen. Oops!
(laat jullie blunders maar komen )
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Onze blunders (waar we ook weer van leren)...
Ok ik zal eens even in mijn archief kijken.
JA mijn eerste Trawos kap, ik me een ons geveild aan een plan v kap toen ondergrond gedaan en daarna ga ik verven, maar nu droogde dat niet snel genoeg (ja ja geduld is een schone zaak!) Dus de fohn erbij gepakt en feune maar!
Opeens zag ie eruit als een banaan de plan V kap, dus denk nog ff fohne en er op duwen.
Kap is zowat weggesmolten.
Dat is een paar jaar geleden.
En bij mijn eerste treinen baan, was ik een jaar of 10, was ik wat strooisel weg aant het halen met een plamuur mes. Dat was naast een driewegwissel die ik voor mijn verjaardag had gekocht ik geloof 125 gulden.. Heel wat voor een 10 jarige en nu ook nog wel.
Ben ik uitgeschoten recht door die wissel heen, er missen wat onderdelen maar ik heb de wissel nog wel.
Maar sindsdien, ben ik wel heel wat voorzichter en wacht ik met mijn treinen te verven tot ik een airbrush heb, die ik al 3 jaar aant kopen ben.
JA mijn eerste Trawos kap, ik me een ons geveild aan een plan v kap toen ondergrond gedaan en daarna ga ik verven, maar nu droogde dat niet snel genoeg (ja ja geduld is een schone zaak!) Dus de fohn erbij gepakt en feune maar!
Opeens zag ie eruit als een banaan de plan V kap, dus denk nog ff fohne en er op duwen.
Kap is zowat weggesmolten.
Dat is een paar jaar geleden.
En bij mijn eerste treinen baan, was ik een jaar of 10, was ik wat strooisel weg aant het halen met een plamuur mes. Dat was naast een driewegwissel die ik voor mijn verjaardag had gekocht ik geloof 125 gulden.. Heel wat voor een 10 jarige en nu ook nog wel.
Ben ik uitgeschoten recht door die wissel heen, er missen wat onderdelen maar ik heb de wissel nog wel.
Maar sindsdien, ben ik wel heel wat voorzichter en wacht ik met mijn treinen te verven tot ik een airbrush heb, die ik al 3 jaar aant kopen ben.
Groeten Chris
Re: Onze blunders (waar we ook weer van leren)...
Ooee zoiets als decoders inbouwen zonder goed testen en meten omdat de batterijen op zijn van de multimeter.
Dan gelijk rijden en er achter komen dat je toch kortsluiting had door de kap ofzo.....
Ook niet te dicht langs de randen van de tafel werken... kapjes overleven die val niet.
Ach leren we van.....
Dan gelijk rijden en er achter komen dat je toch kortsluiting had door de kap ofzo.....
Ook niet te dicht langs de randen van de tafel werken... kapjes overleven die val niet.
Ach leren we van.....
Re: Onze blunders (waar we ook weer van leren)...
Een Graham Farisch bakkie van de trap laten stuiteren, maar dat was erger voor de vloer denk ik.
Re: Onze blunders (waar we ook weer van leren)...
Nou, gisteravond dus.
Dan denk je even snel wat kleine dingetjes met de soldeerbout te regelen op je baan en zet je hem dus niet uit.
En ineens deed mijn Conrad trafo (voor de wisseldecoders etc) niets meer. Even meten, en ipv 14V komt er nu nog 3V uit??
Haastige spoed is zelden goed vrees ik?
(weet iemand een manier om zo'n ding te repareren of is het game over?)
Dan denk je even snel wat kleine dingetjes met de soldeerbout te regelen op je baan en zet je hem dus niet uit.
En ineens deed mijn Conrad trafo (voor de wisseldecoders etc) niets meer. Even meten, en ipv 14V komt er nu nog 3V uit??
Haastige spoed is zelden goed vrees ik?
(weet iemand een manier om zo'n ding te repareren of is het game over?)
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Onze blunders (waar we ook weer van leren)...
Heb je onbelast gemeten, of belast?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Onze blunders (waar we ook weer van leren)...
Onbelast.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Onze blunders (waar we ook weer van leren)...
Pot MEK van een liter op de vloer laten kinkelen en ook over de modelbaan heen. De vloer is naar zijn grootje, de bovenkant van de modelbaan lijkt OK, maar de binnenkant heb ik nog niet durven open te maken. (wat doet kunststof bedrading en printen als er een litertje MEK overheen gaat... mhhhh) Wordt vervolgd ben ik bang: http://twitter.com/#!/NProject_spoor/st ... 9803783168
Re: Onze blunders (waar we ook weer van leren)...
Gisteren geleerd dat als je aan het proef rijden bent op de klimspiraal, je wel in de gaten moet houden waar de rails ophoud. Gevolg, de 1637 NS Cargo nam een snoekduik naar beneden van een dikke meter. Schade, gelukkig alleen een afgebroken profikoppeling.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
-
- Berichten: 749
- Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29
Re: Onze blunders (waar we ook weer van leren)...
Phoe, dan heb je wel geluk mee gehad. Zo'n NS 1637 is ook niet de goedkoopste.
Ik rijd alleen proef met oude locs, dus als ie naar beneden valt is het nooit zo een grote ramp.
Groetjes Bruce
Ik rijd alleen proef met oude locs, dus als ie naar beneden valt is het nooit zo een grote ramp.
Groetjes Bruce
Sporend online op mijn site!
Re: Onze blunders (waar we ook weer van leren)...
Blijkbaar kunnen die 1600-en wel tegen een stootje. Een paar weken terug was ik op een niet voltooid stuk spoor aan het proefrijden met de NS 1657. Die vloog aan het einde van het spoor van de tafel af. In een poging hem nog te vangen sloeg ik 'm tegen de kast aan. Schade: slechts een afgebroken (standaard-) koppeling.
Groeten,
George
George
Re: Onze blunders (waar we ook weer van leren)...
Ja dan moet ik nog ven iets over de ns 1657 vertellen, dat was mijn eerste loc na mijn startset en die is een keertje van de baan gevallen op de beton 1,5 meter lager.
1 kant de assen afgebroken, kapje was nog heel. het zaakje met superlijm vastgezet en nu na zo een 15 jaar is het nog steeds een van mijn beste locs! hij rijdt super!
1 kant de assen afgebroken, kapje was nog heel. het zaakje met superlijm vastgezet en nu na zo een 15 jaar is het nog steeds een van mijn beste locs! hij rijdt super!
Groeten Chris
-
- Moderator
- Berichten: 2148
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Onze blunders (waar we ook weer van leren)...
Blunder...
Ja toen ik jong was (jaar of 12) had ik een hele mooie lima TGV. Ding op tafel, en spelen maar. Die ging uiteraard over de grond heen (plavuizen). Schade extern viel wel mee, maar hij heeft daarna nooit meer gereden (heb hem nog steeds, maar geen behoefte meer om het te repareren) en ik durfde het niet echt te vertellen aan m'n ouders toendertijd.
Een meer recente blunder was met een fleischmann BLS 485 en secondelijm. Even een magneetje er onder plakken tbv de Boppardse baanbeveiliging en daar ging het fout. Ook wat secondelijm aan m'n vingers dus gelijk een vingerafdruk-vlek op de lok. Die maar even verwijderd met wat fijn schuurpapier en toen had ik een gifgroene vlek ipv een zwartige vingerafdruk. Toen maar een busje Tamiya alu-kleurige ver ter hand genomen en een klein sjabloontje gemaakt en uiteindelijk de eerste lok geworden met een reparatiepatch. Was alleen wel balen want hij was spiksplinter nieuw toen dit gebeurde.
Robert
Ja toen ik jong was (jaar of 12) had ik een hele mooie lima TGV. Ding op tafel, en spelen maar. Die ging uiteraard over de grond heen (plavuizen). Schade extern viel wel mee, maar hij heeft daarna nooit meer gereden (heb hem nog steeds, maar geen behoefte meer om het te repareren) en ik durfde het niet echt te vertellen aan m'n ouders toendertijd.
Een meer recente blunder was met een fleischmann BLS 485 en secondelijm. Even een magneetje er onder plakken tbv de Boppardse baanbeveiliging en daar ging het fout. Ook wat secondelijm aan m'n vingers dus gelijk een vingerafdruk-vlek op de lok. Die maar even verwijderd met wat fijn schuurpapier en toen had ik een gifgroene vlek ipv een zwartige vingerafdruk. Toen maar een busje Tamiya alu-kleurige ver ter hand genomen en een klein sjabloontje gemaakt en uiteindelijk de eerste lok geworden met een reparatiepatch. Was alleen wel balen want hij was spiksplinter nieuw toen dit gebeurde.
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Onze blunders (waar we ook weer van leren)...
O, daar hebben we er nogal wat van... Veel vallen onder de categorie 'RTFM' of te snel willen werken. Of een schadelijke (en genante) combinatie daarvan. Daarom hierbij onze eigen blunder top 20:
Om te beginnen bij 20: behalve wat rijdend materieel verder niets bewaren van je eerder gemaakte modelspoorbaan.
Op 19 een oude fout: veel te korte perrons. In ons geval hebben we daarom achteraf een wisselstraat laten vervallen.
Niet vantevoren duidelijk vaststellen welke kleur draden welke functie hebben, zodat het achteraf gezien een lastig te onderhouden rommel wordt.
De dikte van de draagplaat in een helix of elders niet meerekenen in de vrije ruimte waardoor het achteraf gezien veel te krap wordt.
Op 16 het domweg vertrouwen op de schaal die de fabrikant opgeeft en niet op je gezondverstand ("hoe groot is een N preisertje en wat is de verhouding tot dit product?") , waardoor je opeens met veel te grote elementen zit. Voorbeeld bij ons: de Viessmann wandlantaren (64711)
In samenhang met nummer 16: niet eerst 'droog' testen maar meteen gaten boren en plaatsen. Of kleien en verven. Of lijmen en fotograferen. Enzovoorts!
Bart: denken dat hij zelf wel even een schakeling kan solderen (helaas niet)
Lijmplekjes op bouwpakketten, uiteraard altijd in het zicht zoals op het dak.
Een baanplan 1:1 uitprinten en veel te laat, na het overnemen op de baantafel, inzien dat de printer helaas geschaald heeft...
Als een schakeling (bijv. scenery) nadrukkelijk om wisselspanning vraagt, er gelijkspanning aan prikken. En andersom.
In samenhang daarmee: niet eerst even netjes doormeten.
Dan onze top tien. Met als eerst: een linkse bocht direct na een rechtse plannen (ook nog eens verkant). Dat vinden rijtuigen niet leuk.
In later moeilijk of onmogelijk te bereiken plaatsen kiezen voor gloeilampjes in plaats van leds.
Te snel willen solderen, zodat de bout nog niet heet genoeg is.
Bouwpakketje eerst helemaal in elkaar zetten en dan pas verouderen.
Net te ver vastspijkeren van rails waardoor hij niet helemaal meer recht ligt, met name bij wisselstraten.
Reedcontacten gebruiken.
Op vier staat het even snel van draad een stukje mantel halen met mijn tanden (gebitswijs een permanent aandenken nu).
Dan nu de top drie van onze blunders. Met op 3 het bij het lijmen, plakken en kleien niet de reeds gereedzijnde stukken (achterkant, ondergrond) eerst even afplakken ter bescherming maar dom vertrouwen op precies werken.
Een baan maken die zo groot en ondeelbaar is dat 'ie nooit meer de ruimte kan verlaten zonder een muur (gelukkig een tussenwand) door te breken.
En de absolute nummer één: veel te veel tijd besteden aan dit geweldige forum (met berichten als deze) in plaats van aan de modelbouw zelf.
Om te beginnen bij 20: behalve wat rijdend materieel verder niets bewaren van je eerder gemaakte modelspoorbaan.
Op 19 een oude fout: veel te korte perrons. In ons geval hebben we daarom achteraf een wisselstraat laten vervallen.
Niet vantevoren duidelijk vaststellen welke kleur draden welke functie hebben, zodat het achteraf gezien een lastig te onderhouden rommel wordt.
De dikte van de draagplaat in een helix of elders niet meerekenen in de vrije ruimte waardoor het achteraf gezien veel te krap wordt.
Op 16 het domweg vertrouwen op de schaal die de fabrikant opgeeft en niet op je gezondverstand ("hoe groot is een N preisertje en wat is de verhouding tot dit product?") , waardoor je opeens met veel te grote elementen zit. Voorbeeld bij ons: de Viessmann wandlantaren (64711)
In samenhang met nummer 16: niet eerst 'droog' testen maar meteen gaten boren en plaatsen. Of kleien en verven. Of lijmen en fotograferen. Enzovoorts!
Bart: denken dat hij zelf wel even een schakeling kan solderen (helaas niet)
Lijmplekjes op bouwpakketten, uiteraard altijd in het zicht zoals op het dak.
Een baanplan 1:1 uitprinten en veel te laat, na het overnemen op de baantafel, inzien dat de printer helaas geschaald heeft...
Als een schakeling (bijv. scenery) nadrukkelijk om wisselspanning vraagt, er gelijkspanning aan prikken. En andersom.
In samenhang daarmee: niet eerst even netjes doormeten.
Dan onze top tien. Met als eerst: een linkse bocht direct na een rechtse plannen (ook nog eens verkant). Dat vinden rijtuigen niet leuk.
In later moeilijk of onmogelijk te bereiken plaatsen kiezen voor gloeilampjes in plaats van leds.
Te snel willen solderen, zodat de bout nog niet heet genoeg is.
Bouwpakketje eerst helemaal in elkaar zetten en dan pas verouderen.
Net te ver vastspijkeren van rails waardoor hij niet helemaal meer recht ligt, met name bij wisselstraten.
Reedcontacten gebruiken.
Op vier staat het even snel van draad een stukje mantel halen met mijn tanden (gebitswijs een permanent aandenken nu).
Dan nu de top drie van onze blunders. Met op 3 het bij het lijmen, plakken en kleien niet de reeds gereedzijnde stukken (achterkant, ondergrond) eerst even afplakken ter bescherming maar dom vertrouwen op precies werken.
Een baan maken die zo groot en ondeelbaar is dat 'ie nooit meer de ruimte kan verlaten zonder een muur (gelukkig een tussenwand) door te breken.
En de absolute nummer één: veel te veel tijd besteden aan dit geweldige forum (met berichten als deze) in plaats van aan de modelbouw zelf.
Re: Onze blunders (waar we ook weer van leren)...
De MEK is gelukkig verdampt en de schade valt gelukkig mee. Alleen het zeil in de schuur is nu naar zijn grootje, de bedrading in de modelbaan heeft er niets onder geleden... phoei....
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Onze blunders (waar we ook weer van leren)...
Een kind leert niet lopen zonder te valluhh
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Onze blunders (waar we ook weer van leren)...
hmmm net gebeurd
euh ja tsja euh nou euh weet je euh.
even snel een gaatje in een plankje boren die je met je hand vast houd (2 bij 4 cm) en dan precies met een 2.5 mm boor 8 mm onder de nagel van je wijsvinger eindigen. AUW GVD ^%*$%^$%^*#*^()$
maar hey je bent een man en gaat gewoon door.
&#%$(^&$%^$*$
euh ja tsja euh nou euh weet je euh.
even snel een gaatje in een plankje boren die je met je hand vast houd (2 bij 4 cm) en dan precies met een 2.5 mm boor 8 mm onder de nagel van je wijsvinger eindigen. AUW GVD ^%*$%^$%^*#*^()$
maar hey je bent een man en gaat gewoon door.
&#%$(^&$%^$*$
Groeten Johan van den Hoogen
_________________
Baanplan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=2726
mijn N baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3158
_________________
Baanplan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=2726
mijn N baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3158
Re: Onze blunders (waar we ook weer van leren)...
Hoi Johan,
join the club! Ik heb ook al in mijn eigen vingers geboord, zelfde situatie. En inderdaad, dat doet verrek zeer. Maar modelbouw zit in het bloed, dus ontsmetten, plijster erop tegen het druppelen, en doorgaan met boren.
join the club! Ik heb ook al in mijn eigen vingers geboord, zelfde situatie. En inderdaad, dat doet verrek zeer. Maar modelbouw zit in het bloed, dus ontsmetten, plijster erop tegen het druppelen, en doorgaan met boren.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Onze blunders (waar we ook weer van leren)...
precies we berijpen elkaar
ontsmetten is toch flink aan je vinger zuigen en door gaan en als het bloed weer zuigen?
pleisters zijn duur als je spaart voor je spoor
ontsmetten is toch flink aan je vinger zuigen en door gaan en als het bloed weer zuigen?
pleisters zijn duur als je spaart voor je spoor
Groeten Johan van den Hoogen
_________________
Baanplan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=2726
mijn N baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3158
_________________
Baanplan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=2726
mijn N baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3158
Re: Onze blunders (waar we ook weer van leren)...
ligt er aan wat je gegeten hebt
ontsmetten doe ik zelf meestal met zout, vinger nat lekken in de zout dippen.
of niet al te dure sterke drank er op deppen, zoals een goedkope wisky als je niks anders in huis hebt.
ontsmetten doe ik zelf meestal met zout, vinger nat lekken in de zout dippen.
of niet al te dure sterke drank er op deppen, zoals een goedkope wisky als je niks anders in huis hebt.
Groeten Chris