digitaal rijden

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
jordy19

digitaal rijden

Bericht door jordy19 »

heey medeforumgangers weer een vraag.

heb het blad rail magazine weer binnen en zag er een heel artikel over digitaal rijden met itrain in staan. ben dus nu een heeel stuk wijzer over het digitaal rijden maar ik heb nog een paar vragen. hoe zit de verbinding tussen het spoor en de computer? gaat dat gewoon via een USB poort of hoe zit dat?
ben er inmiddels al achter dat je je baan in blokken verdeeld met de gedachte dat er op elk blok maar 1 trein mag rijden. alleen hoe werkt dat? moet je dan gewoon een kabeltje naar een "blokje" die vervolgens de verbinding maakt met de computer?
en wil misschien iemand mij een berichtje sturen met hoe je bijvoorbeeld jou baan gedigitaliseerd hebt?

momenteel denk ik erover itrain te gebruiken, maar als je betere programma's weet zeg het!

gr. jordy

gr.
jordy

Kan niet wachten op de scenery

spoor65

Re: digitaal rijden

Bericht door spoor65 »

Jordy,

Digitaal uitleggen is een beetje uitgebreider dan hier in 1 antwoord mogelijk is.
Er zijn vele mogelijkheden, diverse te gebruiken digitale systemen, en daarnaast ook nog eens diverse
programma`s om te gebruiken als je via de pc de boel wilt aansturen.

Eigenlijk kan ik je in eerste instantie maar 1 advies geven.

http://www.nproject.org/nl/

lees eerst eens op deze site, en dan het beste eerst te beginnen met:

http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... oders.html

in de rechter kolom zul je nog meer hoofdstukken vinden omtrent digitaal.
het zal je de nodige info geven, en al veel vragen ophelderen.

Daarnaast kun je vervolgens hier wat meer gerichtere vragen stellen omtrent de info en af aanvulling daarop die je nog nodig bent.

1 ding is zeker, Digitaal is een echte uitdaging, ik heb jaren vast gehouden aan analoog, maar nu zou ik echt niet meer terug willen naar analoog.
En echt, ik zag er als een berg tegenop, zal ook nog erg veel moeten proberen en leren, maar dat alles maakt het alleen maar mooier.

Mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

hoe zit de verbinding tussen het spoor en de computer? gaat dat gewoon via een USB poort of hoe zit dat?

Beide zijn mogelijk.
Hangt af van wat er voor aansluiting op jou pc/ laplop zit :?:

Heeft deze een serieel aansluiting dus waar je ook de printer op kunt aansluiten.
9 pins Serieel to Serieel paralel [male / female] kabel is dan nodig.
http://www.graficall.nl/Product~id~5216 ... e-10M.aspx
Heb je alleen USB hub 1.1, 1.2, dan zal er een verloop nodig wezen.
USB to 9 pins Serieel paralel.
Dan is deze nodig.
Afbeelding
Plus mischien een verloop voor 9 pin Femail/ Femail.
Alle kabels, verloopstukken verkrijgbaar bij Media Markt
Maar dat is ook weer afhankelijk welke aansluiting er op je centrale zit.
Dat zal je het beste zelf even kunnen uitzoeken. ;)
Is het nog niet bekent wat voor centrale etc je gaat aanschaffen.
Waar valt jou keus op. :?:
We komen er wel uit. ;)

Martin de Deugd

Onderwerp starter
jordy19

Bericht door jordy19 »

@ freddy
de site ken ik goed bijna alles al een keer gelezen op het digitale stuk na 8-) zal het eens doornemen.

@ martin
nu ik het duidelijke plaatje zie blijk ik zo'n poort te hebben op mijn laptop :)

gr. jordy

gr.
jordy

Onderwerp starter
jordy19

Bericht door jordy19 »

na wat gelezen te hebben is het me al een stuk duidelijker maar heb ik nog een paar vragen om wat dingen te bevestigen en te weten te komen.

-hoe de treinen aangestuurd worden begrijp ik nu. ook moet er tussen het spoor en de computer een apparaat geplaatst worden die alles naar de juiste trein of wissel stuurt. alleen heb ik dingen gelezen over een spciaal apparaat om de wissels aan te sturen maar ik begreep niet helemaal wat dat was dus is dat gewoon zo'n Afbeelding of is het een heel apart apparaat?

meer vragen zullen volgen.

gr. jordy

gr.
jordy

WimC

Bericht door WimC »

Dat is een (electrische) wisselaandrijving.
Om die aan te sturen heb je een wisseldecoder nodig.

Digitaal rijden hoeft niet per se via de computer. Als je budget beperkt is, is het slimmer om te beginnen met de locs digitaal aan te sturen. Dan heb je b.v. een multimaus (Roco, Fleischmann) of Mobile Station (Trix) nodig. In de locs moeten dan decoders ingebouwd.
Je kunt eerst je wissels gewoon analoog aansturen.

Later kun je dan de wissels ook digitaliseren en aansturen via de computer. Als je via de computer wilt aansturen, dan moet de computer ook weten waar de treinen zijn. Dit betekent dat je je baan in blokken moet verdelen, die worden aangesloten op bezetmelders. Die geven aan de computer door waar de treinen uithangen.

Groeten,
Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
jordy19

Bericht door jordy19 »

wissels kunnen wel analoog gedaan worden maar ik zit met een schaduwstation hoe kan ik dan in de gaten houden dat daar een trein is? met de PC kan dat wel. kort uitgelegd komt het er dus op neer dat als ik Itrain koop. ik een soort van "apparaat" aan me PC aansluit. en vanuit die naar al me decoders, bezettingsmelders en verlichting ga? zo ja wat kosten dan een decoder, "apparaat" en bezettingsmelder?

gr. jordy

gr.
jordy

WimC

Bericht door WimC »

Je hebt een centrale nodig. Hier een linkje (wel in het duits) met de verschillende centrales: http://www.digital-bahn.de/info_kompo/z ... _multi.htm ; http://www.digital-bahn.de/info_kompo/zentrale_dcc.htm .
Wisseldecoders zijn er vanaf €40-70. Afhankelijk van het type zijn die voor 4 of 8 wissels.
Bezetmelders kosten ongeveer hetzelfde. Die zijn dan meestal voor 4 of 8 blokken.

Zelfbouw is goedkoper, daarvoor kun je bouwpakketten kopen, maar moet je wel kunnen solderen.

Groeten,
Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
jordy19

Bericht door jordy19 »

die decoders zijn dan toch wel flink te duur! dat word dus niet via de PC werken... of toch wel? vanuit die centrales kan je als ik naar de plaatsjes kijk de treinen ook besturen en vanaf de PC?

als ik dan de treinen vanaf de PC laat rijden en de wissels in de loop van de tijd er ook op aansluit. of ik doe het zonder een PC en ga met een digitale trafo werken. alleen hoeveel treinen kan ik dan tegelijkertijd laten rijden?

gr. jordy

gr.
jordy

Krab

Bericht door Krab »

Hoi Jordy ,
je kunt ook nog op Wim Ros zijn site kijken .

http://www.rosoft.info/

Je heb er goede service en ondersteuning van hem .
Het zijn hele redelijke prijzen voor een wissel decoder en bezetmelders .
Je hoef niet met een dure centrale te beginnen ,kan ook bv met een MM beginnen .
Als je meer wilt weten doe een mailtje aan hem ..

mvg Sjaak
Laatst gewijzigd door Krab op 15 mei 2011 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

WimC

Bericht door WimC »

Het aantal treinen dat je kunt laten rijden is sowieso afhankelijk van je centrale. En dat zijn er meestal 64.

Wat Sjaak zegt: als je wilt digitaal starten, begin dan met bijvoorbeeld een multimaus. Die kun je voor ongeveer €75-90 kopen.

Groeten,
Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
jordy19

Bericht door jordy19 »

na wat reken werk kom ik al op 600 euro aan wissels+elektronische apparaatje... baanplan ga ik dus zeker herzien om wat wissels eruit te halen. wissels zullen dan ook gewoon handmatig gedaan worden (wel met zo'n elektronisch dingetje maar niet digitaal) de treinen kunnen dan wel digitaal bestuurt worden. al zal dat dan iets zijn wat ik pas later in de baan kan realiseren. (bedrading wel al van te voren klaarleggen en in blokken opdelen enkel melders later pas aankopen en aansluiten, dit kan dan later ook met de wissels).
het enigste wat ik nog nodig heb is een uitleg over digitaal rijden met alles erop en eraan voor beginners :P

@ sjaak
ik zal wel ff rondneuzen op die site al betwijfel ik dat het veel meer gaat ophelderen omdat ik nog niet bekend ben met termen.

@ wim
bij een multimause tip ik gewoon de code (naam) van mijn trein in en die bestuur ik dan?

gr. jordy

gr.
jordy

Robboz

Bericht door Robboz »

Hallo Jordy

En als je dan toch bij Wim Ros kijkt, zie je hier de interface die je kunt gebruiken om via de PC en de Multimaus de zaak aan te sturen.

Vragen hierover zal Wim graag beantwoorden.
Succes
Rob

Gek op stoom!

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Hallo Jordy.

Ik denk zelf, klein en eenvouwdig gaan beginnen.
Ik wil jou beslist niets afhouden of dergelijk. ;)
Ik kan niet in jou portemonnee kijken.
Wat je buget betreft wilt uitgeven voor een models spoorbaan.
Tja dat is ook weer een keuze afhankelijk wat je wensen zijn.
Volledig digitaal zal echter een redelijke prijzige investering zijn.
Want vergeet ook niet dat die treinen, die je wilt gaan laten rijden.
Ook een decoder dienen te hebben om digitaal te kunnen rijden..
Minimaal +_25 euro per trein extra.
Dus als je gaat starten, ga ik eerst even een vraag aan jou stellen.
Heb jij al iets van modeltreinen in N schaal :?:
Of ga jij bij 0 beginnen.
Vrijblijvend, zou je kunnen overwegen met een digitale beginset. ;)
Dan zit je eenvoudig meteen op het juiste spoor.
En kun je kostengespreid naderhand langzaam de droombaan op bouwen. ;)
Zo ben ik ook bezig met modelspoorbaan.
Niet alles in eens willen opzetten, of je moet veel geld hebben. ;) .
Ik heb ook verspeid in de jaren mijn spullen gespaart en vergaart.
Dat is zeer goed te doen.

Martin de Deugd

Onderwerp starter
jordy19

Bericht door jordy19 »

besloten heb ik eerst de baan te realiseren met een analoge besturing. er zal wel rekening worden gehouden met de bedrading voor als ik de baan digitaal ga maken. tegen die tijd zie ik wel welke decoders ik ga gebruiken welke bezetmelders en welk programma. wel ga ik de baan dan met de PC besturen. de baan zal vanaf het begin af aan dus ook in blokken opgedeeld zijn. om dit later niet te hoeven doen.

in ieder geval word dus eerst het baanplan gerealiseerd om er continu lol aan te hebben maar wel de kosten beter te verspreiden.

@ martin
ik heb al wat rails en 1 goede loc uit een startersset alleen weet ik niet meer welke. het is een Duitse passagierstrein uit tijdperk VI met 4 wagons waarvan de achterste wagon een schuine achterkant heeft (net zoals bij de ICE's). verder heb ik 3 transformators en stuk of 6 oude aftands bedienbare wissels. mijn budget is gewoon heel erg klein om 100 euro bij elkaar te halen moet ik minstens 2 tot 3 maanden sparen (dat is de situatie momenteel maar zodra ik 16 ben gaat dit veranderen :D )

gr. jordy

gr.
jordy

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Hallo Jordy.
Dat is toch een prima plan, en uitstekend matrieel om lekker mee verder te gaan bouwen.
En weet je, het geeft ook helemaal niets. ;) ;)
Laat je niet beslist nooit ontmoedigen, als je digitaal trein rijden nu nog eventjes niet kan.
Want een analoge treinbaan is ook ontzettend leuk. ;)
En heeft beslist nooit en te nimmer, minder speel waarde daardoor.
En gewoon het spoor zo aanleggen, zo jij dat graag wil volgens jou opgestelde plan.
Ga je ons ook trakteren op een compleet bouwverslag van jou baan.
Dat zou ik zo ontzettend leuk vinden. ;)
Dus....
plezier hebben in je hobby en de dingen zo doen, zoals jij ze graag wil, gewoon je eigen bouwsteil gaan doen, vindt ik ook prima ;)
Ik ga het zeker weten wel volgen hoor.
Verzin je nog een naam voor jou project dat jij gaat bouwen.
Namens mij heel veel plezier toegewenst. ;)
Sucses.

Wordt vervolgt.

Martin de Deugd

Onderwerp starter
jordy19

Bericht door jordy19 »

zodra de bouw gaat beginnen zullen jullie zeker een draadje vinden in mijn N Baan/collectie! maar eerst zal mijn kamer verbouwd worden dus eer ik ga beginnen met bouwen zijn we zo'n 2 maanden verder! maar dat gaat helemaal goed komen!

gr. jordy

gr.
jordy

Plaats reactie