Mühlegraben: het afscheid

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door marco »

Ok wij wachten geduldig edwin :mrgreen:

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

He he eindelijk is er weer wat te melden vanuit Mühlegraben. Niet veel, maar het is wat. Afgelopen weken ben ik vooral bezig geweest met bergen maken, daar heb ik nu even geen foto's van, maar die komen later deze week hoop ik. Ook heb ik een hoop oude wagons vervuild en daar heb ik 2 filmpjes van gemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=Ct8_O-rubLM
http://www.youtube.com/watch?v=zbSsh8HMLYw
Let even niet op de kwaliteit, want ik ben nog niet zo thuis in die video materie. De videos heb ik gemaakt met een aanstekercamera uit China die ik een jaar of zo geleden gekocht heb, maar nooit aan de praat kreeg door de onbegrijpelijke Chinese handleiding. Een paar weken geleden vond ik een video op het internet waarin beschreven werd hoe dat ding werkt, dus heb ik hem opgegraven en een paar video's geschoten.
Voor de echte liefhebbers heb ik ook een video gemaakt van een complete ronde over mijn hele baan:
http://www.youtube.com/watch?v=h_59uHl3q4I
De groeten weer,
Edwin


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door mdedeugd »

Hallo Edwin. ;)

Weet je.
Bij de eerste 2 filmpjes, moest ik echt even kijken of het echt een modelbaan was.
Niet van het echt te onderscheiden, zo waanzinnig goed :o :o
Het 3 filmpje brak mijn klomp :shock:
Heb je dat gefilmt met een speciale mini cam.?
Dat is mijn wens naamlijk ook te mee, filmen vanaf de machinist positie.
Waanzinig mooi en heel leuk gedaan.
Complimenten.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Cybertinus »

Ja, dat filmen vanuit de cabine is erg tof gedaan. Zeker aangezien het ook nog lijkt alsof er een geluidsmodule in de gebruikte loc zit. Je hebt een Big Boy verbouwd oid, anders heb je toch geen ruimte voor al die gizmo's? :) Ben wel benieuwd hoe je dat gedaan hebt allemaal.


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door shoven »

Als je daar gek op bent, hier nog wat filmpjes vanaf de trein geschoten.

Mijn baan (onboard camera gemengd met andere beelden):
http://www.youtube.com/watch?v=YU0tsflPNbw
http://www.youtube.com/watch?v=ZLsScWQM0mc

Fantasia:
http://www.youtube.com/watch?v=boQFNoXkDZY
http://www.youtube.com/watch?v=bCsvRdn4Kto

Gewoon met zo'n aansteker-camera opgenomen. Je bind hem met een elastiekje op een wagon, aanzetten en filmen maar!


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Michiel »

Ik ben toch wel erg onder de indruk van de lengte van 1 rondje over je baan. Meer dan 4 minuten doorrijden vooralleer je trein terug is, dat is nogal wat. En de titel "Saai" vind ik niet de lading dekken. Ik heb toch wel met plezier die 4 minuten uit gekeken, en het smaakt naar meer.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

Zoals Steven al zei, de aansteker gewoon met 2 elastiekjes op een platte goederenwagon gezet en over de baan geduwd. De lok heeft geen geluidsmodule, het is een Kato onderstel dat redelijk stil is. Deze lok gebruik ik normaal gesproken voor mijn schoonmaaktrein, vanwege de grote trekkracht.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Spoor 9 mm »

Hoi Edwin,

leuke films heb je gemaakt. Het geeft een goed inzicht hoe groot je baan is. Bij mij is de trein in hooguit 25 sec weer op zijn beginpositie...


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

Hoi allemaal,
Bedankt voor de enthousiaste reacties. Dat gaf me meteen weer moed om een rotswandje te gaan krassen. Ik was vorige week al met gips aan het knoeien geweest, dus gisteren een het bovenste stukje gekrast en wat kleur aangebracht. Op de eerste foto is het onderste stuk nog niet gekrast, zo ziet het eruit na het gips smeren.
Afbeelding

Vanwege het tegenlicht is de bovenste rotspartij niet zo goed zichtbaar, dus hier nog een detailopname van boven:
Afbeelding

En zo ziet het er van een afstandje uit:
Afbeelding

Daarna ben ik meteen verder gegaan met de onderste rotswand. Hier zit alleen nog maar lichtgrijs op en het moet eerst drogen voor ik er met verdund zwart overheen ga, maar ondertussen wilde ik julle het tussenresultaat niet onthouden:
Afbeelding

Dit was het voorlopig weer even. Komende maand moet ik weg voor mijn werk, dus de baan ligt weer even stil.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door bob vermeulen »

Edwin,

Geweldige mooie rotspartij. De afwerking van de kleuren zijn ook bijzonder goed vooral het midden deel van de 3e foto vind ik mooi (zal wel gras overheen komen maar toch) :(

Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3024
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Ron »

Lijken wel schilderijen met die kleuren, zo mooi.

Je bent weer goed bezig.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door mdedeugd »

Hallo Edwin.

Dat ziet er ook weer zo goed uit. :o :o
Heel plezierig om te volgen.
Sucses. ;)

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

jdoublev
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 mar 2011 09:47

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door jdoublev »

Edwin

Jouw rotsformaties zien er gewoon prachtig uit. Hopelijk zal ik ook in staat zijn om (uiteindelijk) zowiets te realiseren op mijn baan.


Don't look back all the time, you might bump into something.
Hier kan je mijn baanplan vinden
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

OK dan, nog een berichtje voor ik vertrek. Ik kon het niet laten, de onderste rotsen moesten af :). Ten opzichte van de vorige foto ben ik er met sterk verdund zwart overheen geweest en dan direct met een vochtige spons afdeppen, zodat het alleen in de diepere plaatsen blijft zitten. Daarna met wat lichte kleuren de highlights gedrybrushed (zoals dat in goed nederlands heet). Tenslotte heb ik hier en daar een hoopje stenen vastgelijmd. Helaas heb ik geen tijd meer om een grasmat neer te leggen.
Afbeelding

En dan hier nog eentje vanuit reuzenperspectief:
Afbeelding

Nu ik zo eens naar de foto's kijk ben ik niet ontevreden met het tussenresultaat en de werkmethode. Een van de voordelen van het gebruik van tegellijm is dat de structuur ervan er goed uitziet, na een verfbehandeling. Het vloeit mooi over in de rotsen, wat ik er vrij natuurlijk uit vind zien.

Dat witte stuk tempex bovenaan moet uiteindelijk een brug gaan worden. Ik heb nog geen idee wat voor brug ik ga maken, dus daar zal later nog wel wat hak en snijwerk nodig zijn.

Het andere probleem waar ik nog mee zit is de achtergrond. Bij de bouw van het frame heb ik daar niet zo over nagedacht en ik ben gewoon gaan bouwen tegen triplex platen van een halve meter hoog.
Ik zie het eigenlijk niet zo zitten om daar een achtergrond (of lucht) op te gaan schilderen, dus misschien zaag ik het wel helemaal weg. Dat wordt waarschijnlijk wel een behoorlijk kloteproject, maar misschien wel het beste voor het eindresultaat.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door mdedeugd »

evo schreef: Ik zie het eigenlijk niet zo zitten om daar een achtergrond (of lucht) op te gaan schilderen, dus misschien zaag ik het wel helemaal weg. Dat wordt waarschijnlijk wel een behoorlijk kloteproject, maar misschien wel het beste voor het eindresultaat.
Hallo Edwin.
Ik zou hem zelf juist niet weg halen. :o
Ik heb mijn baan ook voorzien van zo,n zelfgeschilderde achterwand.
En het haalt de baan helemaal op, wat dieptes betreft, als je het toepast ;) .
Die bergpartijen kun je op de achtergrond heel goed visueel doortrekken met tegellijm en verf.
Dan mee verouderen op de zelfde manier als je bij de rotsen etc. doet.
Waar het spoor er vlak langs gaat een keermuurtje.
Blauwe lucht is niet zo specifiek nodig.
Probeer het eerst dan eens een stukje als proef mee, weghalen kan altijd nog. ;)
Ik kijk mee, en ik zie wel het beeld prachtige beeld, wat er dan ontstaat.
Ik heb het hier immers zelf ook zo.
Vraag.
Heb je deze baan al op ooghoogte, dus op preiserzicht bekeken ?
Dus door de knieen op hoogte van de spoorlijn.
En dan naar je landschap kijken. ;)
Sucses

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3753
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door maarten »

Wow! :o Heel knap resultaat! Daar mag je trots op zijn hoor.

Ik denk dat Martin gelijk heeft, een achtergrond máákt de baan en verhoogt het realisme drastisch. Gewoon proberen, afzagen kan dan altijd nog mocht het echt niet lukken. Een achtergrond schilderen heb ik ook nog nooit gedaan, maar net als voor zo veel dingen geldt denk ik dat je het eerst moet proberen voordat je het afschrijft. Net zoiets als tunnelportaaltjes, muurtjes of bruggenhoofden maken van DAS-klei, dat leek mij ook erg moeilijk maar het valt hartstikke mee en is nog erg leuk om te doen ook. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Cybertinus »

Ziet er allemaal goed uit. De filmpjes, de berg. Goed bezig. Ben benieuwd hoe het er allemaal uit komt te zien, uiteindelijk.

Wat betreft die lucifer-camera: is het niet mogelijk om de buitenste behuizing eraf te slopen en dan de camera te gaan verwerken in een container oid? Dan zie je hem echt niet meerijden op de baan, is ook wel leuk natuurlijk :).


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door shoven »

Cybertinus schreef:Ziet er allemaal goed uit. De filmpjes, de berg. Goed bezig. Ben benieuwd hoe het er allemaal uit komt te zien, uiteindelijk.

Wat betreft die lucifer-camera: is het niet mogelijk om de buitenste behuizing eraf te slopen en dan de camera te gaan verwerken in een container oid? Dan zie je hem echt niet meerijden op de baan, is ook wel leuk natuurlijk :).
Ja, dat kan. Ik heb dat ding ook en hij is vrij simpel te ontmantelen. Probleem is dat dat hij ook moet worden opgeladen (gaat nu via een usb-poort) en dat hij ook moet worden aangezet om te filmen... en dat is nu al een crime. Dus ik zou het niet aanraden. Er zijn overigens wel camera's die speciaal gemaakt zijn om in te bouwen meen ik.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Cybertinus »

Ah, hij heeft een USB connector. Via dat ding haal je zeker ook de filmpjes eraf?
Dan is er maar 1 oplossing: een container zo aanpassen zodat de deurtjes erop echt open kunnen dan daar stop je dan die USB-connector achter :mrgreen: ;).

Nee, dan is een echte inbouwcamera waarschijnlijk wel handiger. Ook wel prijziger verwacht ik zo.
Ach, dat wordt nog wel eens een leuk projectje ooit. Als ik tijd en geld over heb (lees: de komende 2 a 3 jaar niet dus :p).


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door shoven »

De aansteker bevat een micro-SD-kaartje waar de filmpjes op komen (wordt meestal niet meegeleverd!). Die kun je via de USB-connector of direct via een kaartlezer eraf halen. Opladen van de camera gaat dus ook via de USB-connector.
Ervaring is dat dat ding echt niet permanent meerijdt (tenzij met een webcam verbonden, maar dan wordt het een wat uitgebreider toestand), dus voor mij is het zeer aanvaardbaar hem af en toe met een elastiekje op een wagon te binden.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

tv_man
Berichten: 1505
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door tv_man »

Erg mooie rotspartijen..goed bezig.

Wat betreft de achtergrond - zelfs een effen lichtblauw vlak staat vaak netter dan hout/muur/hobbyspullen. Daarna zou je wat donkere kleuren kunnen schilderen waar er bos voor de achtergrond staat (kan weinig mee misgaan), daarna mogelijk wat bergen doortrekken en als je de smaak te pakken hebt hele landschappen schilderen, maar dat laatste is vaak niet eens noodzakelijk volgens mij. O, en wolken zijn altijd een aardig middel om perspectief te genereren.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

Hoi allemaal,
Ik ben weer terug thuis. Kan eindelijk weer een beetje aan de baan gaan klussen en ook wat met mijn nieuwe rollend materieel gaan spelen.
Jullie zijn gewaarschuwd :D.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

Zoals beloofd een update.
Ik heb weer wat rijdend materiaal gescoord en heb een nieuwe lok omgebouwd naar DCC (zie verslag:http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =26&t=3080). Hier zijn wat fotos van mijn nieuwe aanwinst op de baan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het gaat om een Roco V188 met een sleep Mtx wagons.

En tenslotte voor de liefhebber van onderbelicht, blokkerig beeld, een vidijootje:
Afbeelding

Dan ga ik nu wat aan de begroeiing doen, want die laatste foto ziet eruit als een maanlandschap :)
Laatst gewijzigd door evo op 01 jul 2011 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door marco »

Mooie foto,s weer edwin.
Het filmpje is ook leuk de trein rijdt mooi langzaam echt op schaal snelheid.
Succes verder 8-)

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door bob vermeulen »

Ewin,

Dat is een gave lok :o
Welk merk is dat en heb je ook het nummer eventueel voor mij.
Ik hou van diesel en heb vele V200erden maar deze ken ik niet.

Ook het stukje landschap bij de tunnel is goed :o

Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Plaats reactie