Digitaal aansturen Kato wissels

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Wimpie

Digitaal aansturen Kato wissels

Bericht door Wimpie »

Hoi N-spoorders,

Ik ben bezig met het ontwerpen van mijn bovenbaan met KATO rails en wissels.

Heeft iemand ervaring met het digitaal aansturen van deze wissels.
Welke digitale componenten kan ik hiervoor gebruiken?

De wissels worden aangestuurd middels koploper en een IB.

Ik zie jullie reacties met belangstelling tegemoet.

PS heeft iemand ook ervaring m.b.t. de kwaliteit van de enkele en kruiswissel van KATO?

Groet,

Wim
Mijn project: De Dijk
Januari 2010
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2156
IB/11x S88SD16-N/Koploper/Loconet/70 Kato wissels/12x WDC MDD/2x WDC Lenz 150
4x keerlusmodule/Draaischijf HK+draai 15 kaart KM/1x WDC WDD

H@Ns
N-spoor

Re: Digitaal aansturen Kato wissels

Bericht door H@Ns »

Hallo Wim,

Littfinski heeft hier oplossing voor:
4-Voudige decoder voor één-spoelige wisselaandrijvingen:

1-DEC-DC: 4-voudige DCC decoder voor 4 EPL wisselaandrijvingen van LGB, 4 PIKO G wisselaandrijvingen, 4 KATO UNITRACK wisselaandrijvingen of 4 TOMIX wisselaandrijvingen.

Nederlandse bouw- en gebruiksaanwijzing (1dec_dc_13_nl.zip / 163KB / Versie 09/09) voor uitgebreidere informatie nu downloaden!

Klik hier voor meer info: http://www.ldt-infocenter.com/netherlan ... ame_nl.htm

Succes.

Hans :D

https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren

https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders

Cybertinus

Bericht door Cybertinus »

Ik neem aan dat je met Kato rail het over Unitrack hebt?

Om die te digitaliseren heb je ook de eigen Kato decoders. Het grote voordeel van die dingen is dat je ze helemaal in de behuizing van de wissels kan inbouwen. Heb je dus helemaal geen draden er meer buiten lopen. Op kato-unitrack.com staat ook beschreven hoe je dat precies moet doen.
Voor de kruising heb je een losse decoder, namelijk deze. Die komt dan wel los ernaast te staan.
Die decoders praten gewoon DCC (dat staat niet op de website, maar ik heb Kato gemaild en die hebben toen bevestigd dat ze DCC ondersteunen).

Ik heb zelf ook een Kato Unitrack baantje liggen. Op zich ben ik wel tevreden ermee, alleen soms heb ik wel het probleem dat een wissel niet altijd goed reageert. De tongen gaan dan niet helemaal goed naar de andere kant. Als je dan nog een keer schakelt, dan gaat het wel gewoon goed.
Met de kruising heb ik dat probleem nog niet meegemaakt.

Ik werk trouwens nog volledig analoog. Ik ga binnenkort mijn locs wel digitaliseren, maar m'n wissels laat ik voorlopig nog analoog (financiële overweging is dat, dat gaat nog wel veranderen in de toekomst).
Laatst gewijzigd door Cybertinus op 15 jun 2011 11:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig

WimC

Bericht door WimC »

Als je een IB hebt, dan kun je hiervoor volgens mij gewoon de Uhlenbrock schakelmodules gebruiken, nr. 63410. Deze kun je zovel gebruiken voor magneetspoelen als voor servo's of zelfs seinen. De lengte van de impuls is in te stellen en je kunt de uitgangen ook gebruiken als permanente uitgangen (dus je kunt er ook seinen mee schakelen).
20 uitgangen per decoder, dus je kunt er 10 wissels op aansluiten.
Kost €60-70 per decoder.

Groeten,
Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
Wimpie

Bericht door Wimpie »

Hoi Wim,

Als je 25 wissels moet gaan aansturen scheelt jouw oplossing al aardig in de kosten.
Het schijn zo te zijn dat je middels de OM32 of OC32 van van Perlo zelfs 15 of 16 wissels kan aansturen.
Kees Moerman schijnt hiervoor een aanvullende print te hebben ontworpen waar je wissels, seinen, ontkoppelaars en draaischijven mee kan aansturen.
Per OC32 kan je dan maximaal 16x4 wissels of seinen ect besturen.
Een OC32 schijnt rond de €70 te kosten, en de printjes bij Kees Moerman rond de €12,- per print.
Ik heb inmiddels Kees Moerman per e-mail om advies gevraagd.

Wie weet is dit een goede en financieel haalbare oplossing.

Zo zie je maar ff rondsnuffelen op het forum doet wonderen.

Wim

Wim
Januari 2010

WimC

Bericht door WimC »

Een voordeel van de Uhlenbrock decoder vind ik wel dat je die bijna overal voor kunt inzetten: wissels, lichtseinen, armseinen, lampen. Lampen kun je dan ook nog instellen als knipperlicht.
Voor seinen geldt wel dat je meerdere uitgangen van de decoder nodig hebt voor seinen met 3 of 4 lichtbeelden. En dat je maximaal 4 van dergelijke seinen op één decoder kunt aansluiten. Daarbij heb ik nog niet helemaal scherp of je dan de overblijvende uitgangen nog ergens anders voor kunt gebruiken, want daar heb ik me nog niet in verdiept.
Voorlopig heb ik 'm alleen nog maar gebruikt voor het aansluiten van elektrische wissels (van Minitrix en Roco). Bij elke uitgang kun je (of eigenlijk: moet je) apart aangeven welk adres die aanstuurt. Dit maakt je erg vrij in hoe je je wissels of seinen nummert.

Groeten,
Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

mdewidt

Bericht door mdewidt »

Het is wel zo dat er werd gevraagd naar mogelijkheden om Kato Unitrack wissels te bedienen. Deze wissels hebben twee aansluitdraden en worden bediend door ompoling van de aangeboden gelijkspanning. Ik betwijfel of een aantal hier genoemde oplossingen daar (zonder extra electronica) zomaar mee overweg kunnen !
Zie o.a. http://www.kato-unitrack.com/kato/pictu ... halter.jpg

Groet,

Marinus

Rijdt: Nederlands, vooral tijdperk IV, V
Baan: Selectrix, zelfbouw SX-centrale, zelfbouw SX-functiedecoders, zelfbouw SX-bezetmelders

Onderwerp starter
Wimpie

Bericht door Wimpie »

Ik begrijp uit de reacties die ik tot nog toe heb ontvangen, dat het digitaal aansturen van deze KATO wissels een lastige is.

Ik hoop dat er iemand is die daadwerkelijk al digitaal rijdt een de wissels digitaal aanstuurt.
Ook ben ik benieuwd naar de kwaliteit van de gekozen wissels.

Mijn keuze m.b.t de kato rails, is de makkelijke montage van dit rail type, mooie bedding en goed uitziende wissels. Je kunt het vergelijken met de C rails van Marklin.
Bij storingen makkelijk verwijderbaar en te repareren.
Isolaties tussen de digitale + been is makkelijk aan te brengen en te verwijderen zonder te slijpen of te zagen. Ook de aanschafprijs is redelijk.

In mijn schaduwstation ligt peco code 55 rails met 20 wissels voorzien van servo aandrijving en servodecoder. Een prima product en zeer betrouwbaan, maar zeer bewerkbaar. Bij storingen kan ik nog makkelijk via de onderzijde van het schaduwstation bij de servo's en decoders komen.

Bij toepassing op mijn bovenbaan gaat dit toch veel problemen geven. Je haalt er niet zo maar ff een wisseltje uit.

Ik zal een keuze gaan maken met de info die ik van jullie heb en mag ontvangen. En kan de start van de bouw in september gaan beginnen. Natuurlijk zal ik kwaliteit en de kosten in overweging moeten nemen. Een eerste budget van €2000,- is natuurlijk zo op.

Ik ben benieuwd naar de aanvullende reacties.

Groet,

Wim

Wim
Januari 2010

WimC

Bericht door WimC »

Op de Uhlenbrockdecoder is ook een aansluiting voor gelijkstroom. Ik weet alleen niet of je dan ook een wissel op één uitgang kunt aansluiten voor zowel rechtdoor als afgaand. Normaal gesproken heb je daar twee uitgangen voor nodig. En de uitgang zet aan of uit, dus ik betwijfel of een kato-aandrijving dan werkt. Dit zou je kunnen navragen bij Uhlenbrock.

Groeten,
Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

mdewidt schreef:Het is wel zo dat er werd gevraagd naar mogelijkheden om Kato Unitrack wissels te bedienen. Deze wissels hebben twee aansluitdraden en worden bediend door ompoling van de aangeboden gelijkspanning. Ik betwijfel of een aantal hier genoemde oplossingen daar (zonder extra electronica) zomaar mee overweg kunnen !
Zie o.a. http://www.kato-unitrack.com/kato/pictu ... halter.jpg

Marinus, je hebt absoluut gelijk!!

Volgens mij is er niets, behalve de door KATO aangeboden mogelijkheden, in de handel. Je zou er wel een bistabiel relais tussen de decoder en wissel kunnen om zo de wissel aan te drijven als alyernatief maar of dat een fijne oplossing is betwijfel ik. Ik zou dus voor de KATO optie gaan. Simpel en eenvoudig.

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

WimC schreef:Op de Uhlenbrockdecoder is ook een aansluiting voor gelijkstroom. Ik weet alleen niet of je dan ook een wissel op één uitgang kunt aansluiten voor zowel rechtdoor als afgaand. Normaal gesproken heb je daar twee uitgangen voor nodig. En de uitgang zet aan of uit, dus ik betwijfel of een kato-aandrijving dan werkt. Dit zou je kunnen navragen bij Uhlenbrock.

Groeten,
Wim
WimC,

Dat hoef je niet na te vragen, dat werkt niet. De 63410 heeft een gemeenschappelijke plus aansluiting voor alle aansluitingen en de uitgangen schakelen allemaal naar de min.
Ook servo's kun je hier niet mee bedienen.

De enigste decoder die zowel spoelen aandrijvingen en motorische aandrijvingen kan aansturen is de LS150 van Lenz.
Verder gewoon een decoder kiezen die van huis uit kan, dus b.v. die LDT voor motorische aandrijvingen.

Heb je toch een verkeerde eerste keus gemaakt en wil je hem toch gebruiken, dan is daar een hulpschakelingtje voor de Lenz LA010.
Ook via onderstaande link verkrijgbaar onder de naam WM010 die je dan b.v. samen met de WDD kunt gebruiken.

Mvg
Wim

Plaats reactie