Vraagje over baanontwerp
Vraagje over baanontwerp
Ik ben een absolute beginner met modelspoorbouw en heb daarom voor de makkelijkste weg gekozen. Namelijk een bestaand ontwerp uit het boek van Fleischmann. Nu is alles in het Duits en dat beheers ik redelijk, echter staat in het ontwerp vermeld dat ik zogenaamde Kehrschleifen-Garnituren moet gebruiken. Kan iemand mij vertellen wat dit is en wat het doet? Ik heb het namelijk achterwege gelaten en nu doet mijn baan dus helemaal niets.
Re: Vraagje over baanontwerp
Hoi Smokey,
Dat is een keerlusgarnituur in het nederlands. Kort gezegd een schakeling die het mogelijk maakt dat de trein d.m.v. een lus omkeert van rijrichting. In die lus moet de spanning omgepoold worden zodat de loc na het verlaten van de lus niet ineens achteruit gaat rijden. Maar voor het zover is heb je normaliter al een kortsluiting te pakken, daarom zal jouw baan het nu ook niet doen.
Groetjes,
Jos
Dat is een keerlusgarnituur in het nederlands. Kort gezegd een schakeling die het mogelijk maakt dat de trein d.m.v. een lus omkeert van rijrichting. In die lus moet de spanning omgepoold worden zodat de loc na het verlaten van de lus niet ineens achteruit gaat rijden. Maar voor het zover is heb je normaliter al een kortsluiting te pakken, daarom zal jouw baan het nu ook niet doen.
Groetjes,
Jos
Bedankt voor je snelle resctie Jos,
Ik moet die dingen dus wel degelijk inbouwen begrijp ik. Dacht namelijk van de tekening af te zien dat het hier gewone overwegen waren. Maar dat is dus niet het geval. Morgen maar even naar de winkel.
Wat een waanzinnig leuke hobby is het toch
Ik moet die dingen dus wel degelijk inbouwen begrijp ik. Dacht namelijk van de tekening af te zien dat het hier gewone overwegen waren. Maar dat is dus niet het geval. Morgen maar even naar de winkel.
Wat een waanzinnig leuke hobby is het toch
Hallo Smokey,
Hier een link http://www.nproject.org/nl/modelspoor/o ... lbaan.html met wat oplossingen.
Groet Paul
Hier een link http://www.nproject.org/nl/modelspoor/o ... lbaan.html met wat oplossingen.
Groet Paul