FLM V100 met Lenz decoder inbouw probleem

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
Sweex

FLM V100 met Lenz decoder inbouw probleem

Bericht door Sweex »

Vandaag m'n digitale start gemaakt: Gisteren een Roco Multimaus gekocht en een Lenz GOLDmini+ decoder gekocht om in m'n Fleischmann V100 (BR 212) te bouwen.

De bouwbeschrijving van 1zu160 gevolgd maar toen ik 'm op de baan zette begonnen de voor en achterverlichting gelijktijdig te knipperen. Hij reageert op helemaal niets, en geeft op alles ERR 1 ("Not compatible for programming").

Om uit te vinden of de decoder wel goed was heb ik 'm daarna ingebouwd op een oude goedkope Minitrix loc (zo'n blauw plastic geval), en toen deed ie het meteen. M'n nieuw aangeschafte multimaus en de decoder werken dus naar behoren.

Wie o wie kan me vertellen wat er mis is met m'n V100? Hieronder een plaatje van m'n soldeerwerk. Ik ben er vrij zeker van dat dat goed is maar misschien ziet de expert iets wat ik niet zie.

Alvast dank!
IMG_1482.jpg
IMG_1482.jpg (109.51 KiB) 4903 keer bekeken
(Klik hier voor groot)

Wim Ros

Re: FLM V100 met Lenz decoder inbouw probleem

Bericht door Wim Ros »

Sweex,

Zo te zien wordt er nog maar door één wielstel aan de zwarte draad zijde spanning afgenomen, zou de zwarte draad even doorverbinden naar het andere beugeltje, verder zou ik proberen als het je lukt de soldeerverbindingen op de juiste manier te maken, heb nu de indruk dat het meer een hoop .... is dan een echte betrouwbare soldeerverbinding.
Denk dat je de problemen die je hebt daarin moet zoeken.

Mvg
Wim.

Jos

Bericht door Jos »

En controleer ook of 1 van de koolborsteldeksels in het motortje geen contact maakt met het chassis. Vaak zit daar een verbindingslipje in wat je eerst moet verwijderen.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Sweex

Bericht door Sweex »

De twee stroomafnemers doorverbinden helpt niet. En m'n soldeerwerk is nog niet super netjes, dat klopt. Maar omdat het m'n eerste decoder inbouw is wilde ik niet meteen de draden inkorten en 'm op z'n plek zetten in 't kader van "eerst maar 's proberen". Toch was soldeerwerk van mindere kwaliteit op m'n Minitrix locje welke het wel deed dus ik geloof niet dat dit probleem daar echt in zit.

Jos, kun je dat een beetje verder uitleggen of met plaatjes? Want dat snap ik niet helemaal.

evo

Bericht door evo »

Sweex schreef:Jos, kun je dat een beetje verder uitleggen of met plaatjes? Want dat snap ik niet helemaal.
Als je een multimeter hebt, even kijken of geen van de polen van de motor contact maakt met een van de rails (via een lipje)

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Of een foto plaatsen met daarop de andere zijde van de lok en de motor.

Mvg
Wim.

Cybertinus

Bericht door Cybertinus »

Wat een schitterend moment om dit topic te openen :). Net nu ik op het punt sta om uit te gaan zoeken hoe ik m'n Kuehn N45 in mijn Flm V100 (BR212) moet gaan bouwen :). Thnx voor de link naar 1zu160 en voor de tips die hier verder gegeven zijn. Heb ik ook wat aan :). Dit topic ga ik wel ff volgen.

Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig

FidOo

Bericht door FidOo »

Sweex.... ? Check of de lipjes die de stroom af nemen wel allebei juist gemonteerd zitten.. het verkeerd om monteren levert dat de rechter wielen van het ene draaistel in verbinding staat met de linker wielen van de ander.

Een multimeter is eigenlijk onontbeerlijk bij dit soort dingen... Een goedkoop ding volstaan eigenlijk al. Je móet even meten of 1 van de motor aansluiteningen niet in verbinding staat met het chassis of dus de wielen (dus tussen Oranje/grijs en zwart/rood) en tussen zwart en rood mag er geen verbinding zijn.

Haal ook ff de diodes er uit (platte schijfjes tussen het witte plastic)

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

FidOo schreef:Sweex.... ?
Haal ook ff de diodes er uit (platte schijfjes tussen het witte plastic)

Waarom Fido, de printbaan is onderbroken, de diode heeft geen verbinding meer, kan gewoon blijven waar die zit.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
Sweex

Bericht door Sweex »

Ik heb 'n goede multimeter. Ik meette op tenminste een (de ander niet gemeten) aansluiting van de motor en de rails spanning. Da's niet goed lijkt me. Daarna heb waarschijnlijk de onderstellen en/of het sleepvlak voor de afnemers omgekeerd gemonteerd want bij m'n laatste poging gisteravond had ik kortsluiting. Te lang door gegaan en niet meer op zitten letten :oops:. Vanavond hopelijk nog ff een uurtje om verder te zoeken.

Is het correct dat als ik (bij stilstand) tussen een motoraansluiting en een rail (hetzij de een danwel de ander) geen geval spanning zou moeten meten?

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Sweex, je moet geen spanning meten, je moet weerstand meten. Spanning eraf en meten of er een nul ohm weerstand is met de koolborstels en de wielen. Is dat het geval dan is de motoraansluiting niet geisoleerd van de rails (wielen).

Mvg
Wim.

FidOo

Bericht door FidOo »

@ wim, Je hebt gelijk... inderdaad niet goed gezien, draadjes zitten voorbij de diodes aangesloten. (PS ik heet gewoon Joost... staat onderaan)

En zoals wim zegt en ik ook aan gaf moet je de verbinding meten, (door weerstand of diodetesten: dat piepgeluidje hoor je als je de 2 pinnen tegen elkaar aan zet, hoewel dat niet op alle meters zit)
Nogmaals geen spanning op iets zetten wat niet goed is aangesloten. (knipperen betekende kortsluiting dacht ik).

En het leukste is straks heb je het zelf opgelost en meet je de volgende keer alles na... Dus heb je geleerd van je fout...! :lol:

M.v.g. Joost van Dijk

pp4trains

Bericht door pp4trains »

Inderdaad, knipperen betekend kortsluiting.

Let ook goed op dat de lipjes goed tegen de lampjes drukken :!: en niet tegen het chassis :!:

Heb je de motortje ook goed schoon gemaakt en evt. de koolborstels vervangen :?:

Groeten,
Patrick

Onderwerp starter
Sweex

Bericht door Sweex »

Ik ben de oorzaak op het spoor! De contacten aan de onderkant van het printplaatje naar de motor raken maken contact met de eeh, hoe noem je dat grote stuk metaal; carrosserie? Daar heb ik even bij wijze van test een stukje papier tussen gedaan en toen werkte het. Ik heb dus even met de loc heen en weer kunnen rijden.

Het is me een raadsel waarom dat in analoog wel goed ging! :shock: De verlichting deed het ook nog niet dus ik ben er nog niet helemaal. Vanavond de decoder maar eens netjes aan gaan sluiten, goed doormeten en dan denk ik dat het wel goed komt.

Tips hoe ik delen kan isoleren (iets duns en hittebestendig) zijn van harte welkom! :)
Bijlagen
IMG_1486.jpg
IMG_1486.jpg (116.67 KiB) 3993 keer bekeken

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Waarom het analoog wel goed ging is niet zo vreemd, analoog zit over het algemeen 1 van de koolborstel (motoraansluitingen) aan het frame.
De clue is nu dat je dat voor het ombouwen naar digital moet onderbreken (isoleren). Daarom moet je eerst meten dan aansluiten. Doe je dit niet dan help je in 99% van de gevallen de decoder omzeep, en kun je om een andere decoder.

Mvg
Wim.

FidOo

Bericht door FidOo »

Sweex schreef:Ik ben de oorzaak op het spoor! De contacten aan de onderkant van het printplaatje naar de motor raken maken contact met de eeh, hoe noem je dat grote stuk metaal; carrosserie? Daar heb ik even bij wijze van test een stukje papier tussen gedaan en toen werkte het. Ik heb dus even met de loc heen en weer kunnen rijden.

Het is me een raadsel waarom dat in analoog wel goed ging! :shock: De verlichting deed het ook nog niet dus ik ben er nog niet helemaal. Vanavond de decoder maar eens netjes aan gaan sluiten, goed doormeten en dan denk ik dat het wel goed komt.

Tips hoe ik delen kan isoleren (iets duns en hittebestendig) zijn van harte welkom! :)
Isolatietape (zwart) voor de electriciteit werkt altijd goed. en de zwarte (of rode dat weet ik neit zeker en moet je ff in de beschrijving van je decoder checken) moet aan de carrosserie liggen. Dat gaat normaal via die kleine printjes die de stroom vanaf het draaistel naar de printplaat verzorgen.

Je decoder schakelt de min en de carrosserie is de plus. vandaar ook geen contact met de motor en het chassis omdat deze nu apart gevoed wordt en niet vanaf de rails. Zoals wim al netjes uitgelegt heeft!.

Lees het aansluitplaatje eens goed van je decoder! Als je dat plaatje helemaal begrijpt dan is het gewoon een kwestie van zorgen dat al die verbindingen er zijn. Dan werkt het.

M.v.g. Joost van Dijk

FidOo

Bericht door FidOo »

Uhm besefte me net dat je lampjes wel geknipperd hebben.. dat kan ook alleen als de lampjes daarwerkelijk goed aangesloten zitten.. dus dan kun je er vanuit gaan dat mijn opmerking niet juist is..
Toch zou ik het even controleren. En dan moet je wel natuurlijk je verlichting inschakeling via je centrale.. (t kan zomaar zoiets simpels zijn..)

M.v.g. Joost van Dijk

Onderwerp starter
Sweex

Bericht door Sweex »

Vanavond eens rustig de tijd genomen om de decoder goed in te bouwen. Mogelijke oorzaken voor kortsluiting geisoleerd met kleine stripjes isolatietape, draden ingekort en netjes gesoldeerd. Speel er nu een uurtje mee en de loc werkt en ook de verlichting brand (de flapjes moest weer iets naar buiten gebogen worden).

Maar, nu is een origineel probleem weer aan het licht gekomen. Ik vermoed dat dit niet van digitale aard is, maar toch gooi ik 'm hier graag in de groep.

De loc hapert. Vooral merkbaar bij stapvoets rijden. Hij kruipt een stukje vooruit en dan stopt ie ineens. Lichten gaan uit, loc reageert op niets en heeft een duwtje nodig om weer te gaan. Als ik voorzichtig (teveel beweging en hij gaat weer) spanning meet op de printplaat, meet ik niks. Ik denk iets met de stroomafname vanaf de wielen maar echt een idee heb ik niet! Ik heb de koolborstels nog niet vervangen, maar als dat het probleem is dan zou de verlichting toch moeten blijven branden? Verder is alles best schoon. Ook de rails even afgenomen met wat wasbenzine.

Ook al rijdt ie nog niet 100%, ik wil alvast wel even iedereen bedanken voor de geboden hulp, en met name Wim. Ik heb de afgelopen dagen erg veel geleerd! :D

FidOo

Bericht door FidOo »

Tja dat lijkt inderdaad op stroomafname.. Trukje van N-project:
Maak een wc/keuken papiertje vochtig met wasbenzine.. leg dat op de rails en voorzichtig de lok daar overheen schuiven. Hierdoor worden je wielen het schoonst.

Wat je ook kunt controleren is je startstroom voor de motor (beter gezegt de hoeveelheid stroom die de decoder levert bij de eerste rijstap.) Ik weet alleen niet zo gauw welke CV het is.
Anders kan wim je verder op weg helpen..

Maar mooi dat het nu netjes werkt... Op naar de volgende haha!

M.v.g. Joost van Dijk

Cybertinus

Dat is CV2 of CV67, afhankelijk van of je in CV29 bit 5 aan hebt staan (CV67) of niet (CV2).

Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig

Cybertinus

Sweex schreef:Ik ben de oorzaak op het spoor! De contacten aan de onderkant van het printplaatje naar de motor raken maken contact met de eeh, hoe noem je dat grote stuk metaal; carrosserie? Daar heb ik even bij wijze van test een stukje papier tussen gedaan en toen werkte het. Ik heb dus even met de loc heen en weer kunnen rijden.

Ik wil bij deze nog ff benadrukken dat deze isolatie aanbrengen erg belangrijk is. Gisteravond heb ik mijn BR212 (V100) omgebouwd door er een Kuehn N45 in te zetten. We (een clubgenoot en ik) hadden dit topic doorgelezen, en goed naar de trein gekeken en we zijn hem eerst gaan inbouwen zonder isolatie. Toen ik hem op m'n programming track zette gingen eerste de lampjes knipperen (kortsluiting dus), vervolgens ging de trein er als een gek vandoor. Na nog een keer goed gekeken te hebben zette ik hem nog eens op m'n programming track. Toen dacht m'n N45 dat hij een stoomgenerator voor in een stoomloc was. Einde oefening decoder dus. Toen hebben we dit stuk goed geïsoleerd (electrotape op de onderkant van de printplaat en op de metalen behuizing). Ik had gelukkig nog een 2e decoder bij (die had eigk in m'n BR39 gemoeten) en die hebben we er toen in gezet. Nadat een andere clubgenoot de boel nog een keer goed had nagekeken en doorgemeten heb ik hem weer op m'n programmingtrack gezet. Geen knipperende lampjes, gelukkig. Nadat ik de decoder goed had geprogrammeerd (bij het veranderen van decodernummer van 3 naar 203 was in CV29 de bit uit gegaan dat hij moest luisteren naar 28/128 snelheidstappen. Hij wilde er dus maar 14 hebben. In m'n centrale stond hij op 128 stappen geconfigureerd. Dat werkt niet natuurlijk :P) reed m'n loc helemaal goed en was er niets meer aan de hand.
Volgende week komt de afwerking, dus de decoder op een mooi plekje binnen de behuizing fixeren en de decoder goed instellen zodat de loc mooi rijd.

Bij deze nogmaals: Als je een Flm V100 ombouwt: voeg die isolatie toe, anders is de kans zeer groot dat je je decoder sloopt.

Onderwerp starter
Sweex

Bericht door Sweex »

Balen dat het je een decoder heeft gekost tinus. Ik heb geluk gehad, mijn decoder leeft nog maar ik had al wel gezegd dat er echt isolatie nodig was! ;) Ik heb er in ieder geval wel veel van geleerd en jij waarschijnlijk ook voor de volgende decoder inbouw! :)

Kreeg je de behuizing goed dicht? Bij mij trekt de onderkant zich wat omhoog en dat ziet er niet helemaal normaal uit. De decoder valt netjes in de cabine. Ook moet ik het contact van een van de stroomafnemers nog fixen dus hij moet toch nog 'ns open.

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Ik kan het niet vaak genoeg herhalen. METEN IS WETEN

Mvg
Wim.

evo

Bericht door evo »

En daar wil ik nog even aan toevoegen: voor je een decoder inbouwt, moet je ervoor zorgen dat de lok perfect loopt op analoge spanning, ook stapvoets. Dan weet je zeker dat de stroomafname en de koolborstels OK zijn, voordat je met een decoder aan de slag gaat.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

FidOo

Bericht door FidOo »

En nog een tip: Nu begrijp ik een beetje uit het verhaal dat je kap van de lok er nog naast ligt. Als je deze monteerd ook kijken of de decoder niet perongeluk ergens tegen aan gedrukt wordt waardoor je kortsluiting krijgt. (vooral met metalen behuizingen belangrijk!!)

M.v.g. Joost van Dijk

Plaats reactie