Hallo allemaal,
Zoals in het "mijn n-baan / collectie" forum te lezen is, heb ik een Kato Unitrack baantje. Ik rijd nu nog volledig analoog. Ik heb nu bijna genoeg geld gespaard om m'n 3 locs om te bouwen en om een IntelliBox aan te schaffen, zodat ik digitaal kan gaan rijden.
Dat is allemaal leuk en aardig, maar ik neem mijn baantje ook regelmatig mee naar de modelspoorvereniging waar ik lid van ben. En dan komt ook het materieel van clubgenoten op mijn baan. En lang niet iedereen rijd digitaal daar, dus ik wil de mogelijkheid behouden om eenvoudig te kunnen schakelen naar analoog rijden.
Ik heb daarvoor een schakelkast bedacht die ervoor zorgt dat ik, door het omzetten van 1 of 2 schakelaars gewisseld ben van analoog naar digitaal (of andersom natuurlijk). Allereerst is de schakeling zelf belangrijk. Daarbij ben ik op het volgende uit gekomen:
De zwarte kabels stellen de + voor, de rode kabels de -. Onderin de schakeling zie je 4 stroombronnen. Dat zijn v.l.n.r: analoge trafo 1, analoge trafo 2, rijspanning digitaal, programmeerspanning digitaal. Bovenin zie je de kabels in het niets lopen. Dat zijn de uitgangen, zoals ik ze noem. De baan wordt daarop aangesloten. Op het moment heb ik 2 ovaaltjes, en elk ovaaltje hangt atm aan z'n eigen analoge trafo. Dus 2 uitgangen is mooi voldoende . Ik ga nog wel 3 opstelsporen bij kopen. Als ik deze kast ga bouwen komen er dus meteen 5 uitgangen op, maar voor de schakeling maakt dat niet uit natuurlijk. Het is gewoon dezelfde truc nog 3x herhalen.
Mijn wensen: elke stroombron altijd op elk willekeurig spoor krijgen. Maar wel garanderen dat er op elk willekeurig stuk rails altijd maar 1 stroombron staat (digitale spanning en analoge spanning door elkaar gooien kan nooit heel erg lekker zijn, schat ik zo in).
Als je deze schakeling goed leest, dan staat nu op beide ovaaltjes de programmeeruitgang.
Enne, in tegenstelling tot normale schakelingstekeningen: kruisende lijnen betekent bij mij zeker geen verbinding. de T-splitsingen vlakbij de stroombronnen zijn wel verbonden, maar de 4-wegs-kruisingen hebben elektrisch geen verbinding (daar had eigk z'on boogje moeten staan). En als verschillende kleuren kruisen, dan is het al helemaal geen verbinding .
Mijn eerste vraag: is deze schakeling een beetje zinnig? Ik weet zeer weinig van electronica, dus wijs me alsteblieft op fouten.
Als die schakeling klopt, dan komt de volgende stap: de bouw. Allereerst moet ik dan gaan uitzoeken welke onderdelen ik ga gebruiken. Er zijn eigenlijk maar 2 belangrijke onderdelen in die schakelkast: de schakelaars en de connectoren.
Voor de schakelaars ben ik ff naar de lokale electronicaboer hier gegaan en die kwam aanzetten met een schakelaar met 6 pinnen aan de onderkant. 3 rijen van 2 pinnen. De middelste 2 pinnen stond altijd spanning op, en met de schakelaar koos je of die verbonden waren met de bovenste 2 of de onderste 2 pinnen. De linker 3 pinnen waren niet verbonden met de rechter 3 pinnen. Die schakelaars zijn dus ideaal voor in mijn schakelaar.
Ik denk die schakelaars ook bij Conrad gevonden te hebben, alleen weet ik dat nog niet 100% zeker. Hebben deze schakelaars ook 6 pootjes aan de onderkant? Zonee, welke dan wel?
Voor de connectoren wilde ik een soort van kroonsteentjes gaan gebruiken. Maar dan wel die met een connector erin verwerkt. deze dus. De vrouwelijke kant verwerk ik in mijn kast. De mannelijke kant ga ik op de kabels zetten die uit de trafo's en vanaf de baan komen.
Als laatste heb ik nog het probleem van het kastje zelf. De schakeling is helemaal af, en werkt ook schitterend, maar nu moet het nog verwerkt worden in een kastje, zodat de schakeling niet zo makkelijk beschadigd.
Ik heb hier nog een multiplex (iirc) plaat staan van 4 mm dik. Daar kan ik nog meer dan voldoende planken uit zagen om een doosje van te gaan maken. Maar is 4 mm wel dik genoeg? Of raden jullie me ander hout aan? En de plankjes kan ik gewoon aan elkaar zetten met schroefjes? Wordt dat stevig genoeg? Ik vind schroefjes makkelijker dan spijkers, want dan kom ik nog eenvoudig in het kastje, mocht er iets in mis gaan (kabel los oid).
Verder: ik wilde een soort balk gaan maken als kastje. Dan aan de voorkant de ingangen van de trafo's, aan de bovenkant de schakelaars en aan de achterkant de uitgangen naar de baan. Maar hoe zorgt ik er voor dat die schakelaars vast blijven zitten in het hout? En die kroonsteentjes, die kan ik ook stevig genoeg vastschroeven aan de bodemplaat? Aangezien het hout maar 4 mm dik is.
Ik heb nog nooit zoiets gedaan, dus vandaar dat ik misschien wat veel vragen stel . Maar als je nooit iets nieuws probeert, dan leer je ook nooit iets bij .
Schakelkast voor analoog/digitaal wisselen
-
Onderwerp starter - Berichten: 316
- Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53
Schakelkast voor analoog/digitaal wisselen
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
-
Onderwerp starter - Berichten: 316
- Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53
Re: Schakelkast voor analoog/digitaal wisselen
Vandaag eindelijk begonnen aan de bouw van deze kast.
Ik heb alle benodigde componenten hier nu liggen:
- 27 dubbel polige schakelaars (waarvan 9 met nul-stand)
- 13 connectoren (zowel chassisdeel als connector)
- 2 stopcontacten
- een plug die je ook aan de achterkant van je computer vind (eurostekker heet die, dacht ik), beveiligd met zekering, ik heb nu 2 zekeringen, meteen 1 reserve gekocht
- houten plaat.
In het bovenstaande plan staat dat ik 5 blokken aan wil gaan sturen. Ik bedacht me echter dat dat een probleem op gaat leveren met m'n 4 stationssporen. Ik heb denkende wissels in m'n baan, dus als die op rechtdoor staan, dan heeft het zijspoor geen spanning meer. Bij analoog rijden ideaal, bij digitaal rijden niet (staan de lampen van m'n locs alsnog uit, als de loc stil staat :p). Ik heb m'n plan dus geupgrade naar 9 blokken. Ik ga m'n stationsporen direct na de wissel volledig isoleren en dan apart voeden vanuit deze schakelkast. Dan blijven de lampen van m'n digitale locs wel aan .
Ik heb vandaag uitgedacht hoe ik alles ga plaatsen in de kast, en hoe ik hem precies in elkaar ga zetten. Ook heb ik de houten planken gezaagd, maar die moeten nog wel afgewerkt worden (schuren, zodat de splinters eraf zijn enzo). Daarna moet ik de gaten voor de schakelaars nog ff boren, en dan de rest van de componenten erin zetten.
Ik heb wat foto's tussendoor gemaakt van m'n progressie. Morgen heb ik geen tijd (overdag onverwacht werken, 's avonds modelspoorverenigingsclubavond (3x woordwaarde bij scrabble :p)), maar dat zal ik er woensdag wel ff op zetten.
Ik ben benieuwd of deze kast echt meerwaarde gaat hebben :p.
Ik heb alle benodigde componenten hier nu liggen:
- 27 dubbel polige schakelaars (waarvan 9 met nul-stand)
- 13 connectoren (zowel chassisdeel als connector)
- 2 stopcontacten
- een plug die je ook aan de achterkant van je computer vind (eurostekker heet die, dacht ik), beveiligd met zekering, ik heb nu 2 zekeringen, meteen 1 reserve gekocht
- houten plaat.
In het bovenstaande plan staat dat ik 5 blokken aan wil gaan sturen. Ik bedacht me echter dat dat een probleem op gaat leveren met m'n 4 stationssporen. Ik heb denkende wissels in m'n baan, dus als die op rechtdoor staan, dan heeft het zijspoor geen spanning meer. Bij analoog rijden ideaal, bij digitaal rijden niet (staan de lampen van m'n locs alsnog uit, als de loc stil staat :p). Ik heb m'n plan dus geupgrade naar 9 blokken. Ik ga m'n stationsporen direct na de wissel volledig isoleren en dan apart voeden vanuit deze schakelkast. Dan blijven de lampen van m'n digitale locs wel aan .
Ik heb vandaag uitgedacht hoe ik alles ga plaatsen in de kast, en hoe ik hem precies in elkaar ga zetten. Ook heb ik de houten planken gezaagd, maar die moeten nog wel afgewerkt worden (schuren, zodat de splinters eraf zijn enzo). Daarna moet ik de gaten voor de schakelaars nog ff boren, en dan de rest van de componenten erin zetten.
Ik heb wat foto's tussendoor gemaakt van m'n progressie. Morgen heb ik geen tijd (overdag onverwacht werken, 's avonds modelspoorverenigingsclubavond (3x woordwaarde bij scrabble :p)), maar dat zal ik er woensdag wel ff op zetten.
Ik ben benieuwd of deze kast echt meerwaarde gaat hebben :p.
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Re: Schakelkast voor analoog/digitaal wisselen
Ik denk van niet.
Alleen maar veel werk en geld, waarvoor je ook een decoder had kunnen kopen, die je gewoon via een analogespanning had kunnen aansturen.
Mvg
Wim.
Alleen maar veel werk en geld, waarvoor je ook een decoder had kunnen kopen, die je gewoon via een analogespanning had kunnen aansturen.
Mvg
Wim.
-
Onderwerp starter - Berichten: 316
- Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53
Re: Schakelkast voor analoog/digitaal wisselen
Klopt, als het m'n eigen locs waren, dan had ik er zeker een decoder ingezet (sterker nog, ik heb de decoders voor m'n analoge locs al liggen, moet ze alleen nog inbouwen). Maar het zijn niet mijn treinen . Ik neem mijn kato-baantje elke week mee naar de modelspoorclub en de treinen van clubleden mogen er dan op rijden. Ik kan ze dus niet ombouwen . Maar ik wil wel zowel digitaal als analoog erop kunnen laten rijden .
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig