FLM V100 met Lenz decoder inbouw probleem

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Cybertinus

Re: FLM V100 met Lenz decoder inbouw probleem

Bericht door Cybertinus »

De kap heb ik er inderdaad nog niet op gezet. Dat komt omdat toen die decoder aangesloten was ik hem nog ff snel kon testen. En toen wilde iedereen wel naar huis. Toen moest ik m'n baantje nog afbreken en dat kost toch wel 20 minuten tot een half uur. Daarom heb ik die kap er nog niet opgezet.
Ik moet nog een manier gaan verzinnen om die decoder in de cabine te plaatsen zonder dat hij contact maakt met alles wat eronder zit. Ik denk dat het een stuk isolatietape op de printplaat gaat worden, maar daar moet ik ff naar kijken. Mijn avontuur gaat komende dinsdag verder :).

Zelf kan ik niet naar Houten, maar een clubgenoot wel, dus die neemt dan een nieuwe N45 voor me mee. Die ga ik komende dinsdag in m'n BR39 inbouwen. Dat gaat een simpeler verhaal worden, denk ik. Die heeft namelijk geen printplaat, dus ik hoef niets door te slijpen. Alleen maar een paar kabels op de juiste manier aansluiten en ik ben klaar. Moet goed te doen zijn. Ook kan ik de decoder zonder veel moeite wegstoppen op een plek waar hij geen sluiting gaat maken. Anders komt daar ook weer isolatietape in.

Ik heb inderdaad wel geleerd dat een decoder inbouwen inderdaad niet moeilijk is. Veel meer dan 6 draadjes solderen en kijken of die draadjes geen contact hebben met elkaar is het eigenlijk niet. En met dat laatste ging het dus ff mis :).

Ach, dan stopt bij mij tenminste de traditie niet dat je de eerste decoder die je in een loc soldeert opblaast :) ;).

Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Zelf kan ik niet naar Houten, maar een clubgenoot wel, dus die neemt dan een nieuwe N45 voor me mee. Die ga ik komende dinsdag in m'n BR39 inbouwen. Dat gaat een simpeler verhaal worden, denk ik. Die heeft namelijk geen printplaat, dus ik hoef niets door te slijpen. Alleen maar een paar kabels op de juiste manier aansluiten en ik ben klaar. Moet goed te doen zijn. Ook kan ik de decoder zonder veel moeite wegstoppen op een plek waar hij geen sluiting gaat maken. Anders komt daar ook weer isolatietape in.
Weet je dat heel zeker??? Ik weet namelijk heel zeker van niet, en moet je wel degelijk de railspanning van de motorspanning isoleren, en waarschijnlijk zit 1 van de koolborstel nu verbonden met het lokframe en daarmee de rails. Dit zal misschien nog wel eens moeilijker kunnen worden dan eentje met een printplaat. :o :o :?

Mvg
Wim

Cybertinus

Bericht door Cybertinus »

Bedankt voor de tip Wim. Ik ga er zeker nog een multimeter op zetten. Dat heb ik tot nu toe niet gedaan. Ik heb de bovenstaande theorie bedacht, puur door te kijken. Ik heb nog niets doorgemeten.
Maar ik heb m'n BR39 laatst wel open gemaakt, en toen had ik een heel klein printplaatje, en daarop zaten de 2 lipjes die naar de motor gingen, dus naar de 2 koolstofborstels.

Maar, ff doormeten kan geen kwaad. Liever een half uur langer ermee bezig dan weer een decoder opblazen.

Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Plaats reactie