DCC ombouw voorbeeld Roco V188
-
Onderwerp starter - Berichten: 1470
- Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
- Locatie: Land van Maas & Waal
DCC ombouw voorbeeld Roco V188
Ik heb onlangs een V188 van Roco omgebouwd naar DCC met 2 Kuehn N025 decoders en heb hievan wat foto's gemaakt. Omdat er regelmatig vragen over DCC ombouw zijn, dacht ik dat er misschien wel iemand baat bij zou hebben als ik hiervan een kort verslagje op het forum zet.
Allereerst ben ik natuurlijk gaan kijken naar wat anderen gedaan hebben, (o.a. hier:http://www.mtkb.de/ en hier:http://www.1zu160.net/digital/einbau.php). Wat ook vaak helpt (als je de originele handleiding niet hebt) is deze site: http://www.vdweerdt.nl/modelspoor.html.
Op die sites werd mij vooral duidelijk dat de motor veel stroom trok en warm wordt. Ik had geen zin in een motorombouw en ook wilde ik in dit geval geen bedrading tussen de 2 loks, dus heb ik ervoor gekozen om 1 decoder in elke lok te bouwen.
Ik haal altijd alle loks volledig uit elkaar voor de inbouw van een decoder en maak ze helemaal schoon (vooral de stroomafname). Dan zet ik ze weer in elkaar en test of ze goed rijden op een analoge trafo, vooral ook langzaam. Als dit niet het geval is, MOET altijd het probleem eerst opgelost worden, anders heeft een decoder inbouwen geen zin. In dit geval bleek het nut hiervan maar weer, want van 2 assen waren de tandwielen gebroken en dit leidde tot slecht (hortend) rijden. Ik heb gewoon de 2 tandwielen laten vervallen - elke lok wordt dus nu over 3 assen aangedreven i.p.v. 4.
Ik heb geen analoge treintrafos, dus ik test altijd met een voeding die ook de stroom weergeeft. Het bleek dat voor de schoonmaak de loks ongeveer 400mA per stuk trokken en na de schoonmaak ongeveer 250.
Na het loskoppelen van de loks en het verwijderen van de kappen bleek dat er redelijk wat ruimte is en het geen probleem was om hierin een kuehn kwijt te kunnen als ik een stukje van het printje laat vervallen. Op de eerste foto zie je op de voorgrond het origineel en op de achtergrond het eindresultaat.
Om de decoders een mooi vlak stukje metaal te geven om ze in te bouwen heb ik van het bovenste chassisdeel een paar stukjes weggefreesd met een dremel. (foto voor en na het frezen).
Toen heb ik het printje net achter het lampje doorgezaagd. Het rechtse stuk komt te vervallen.
Doordat nu de lipjes voor de stroomopname verdwenen zijn, heb ik een IC voetje gesloopt en pennetjes op de stroomopname naar de wielen gesoldeerd. Dit is handig, omdat deze als stekkertjes gebruikt kunnen worden.
Vervolgens heb ik de zaak weer in elkaar gezet, klaar voor de decoder.
Met een druppeltje dikke secondenlijm heb ik de decoder op het chassis gelijmd, ervoor zorgend dat het metaal van het printje nergens contact maakt met het chassis. De witte (of gele) draad gaat naar het lampje. Aan de rode en zwarte draadjes van de decoder heb ik een IC voetje gesoldeerd, zodat die in de stroomafnemers geprikt kunnen worden. Omdat in deze lok beide polen van het lampje geïsoleerd zijn van het chassis (meestal is dit niet het geval), moet een van beide polen via het lampje lopen (in de foto de rode draad). Tenslotte worden de grijze en oranje draad met de beide polen van de motor verbonden. Ik heb dit rechtstreeks op de koolborstelhouders gesoldeerd, maar ik heb ze hiervoor wel even losgekoppeld, omdat je anders het risico loopt om het kunststof motorhuis te smelten. LET OP: bij de meeste loks is een van beide motorpolen met het chassis verbonden, deze verbinding MOET verwijderd worden.
Hier is dan het eindresultaat. Omdat een van de loks altijd vooruit rijdt en de andere achteruit, heb ik in de ene het gele draadje voor de lamp gebruikt en in de andere het witte. De andere komt te vervallen. Normaal gesproken gebruik je ze natuurlijk beide.
Tenslotte het instellen van de decoder en proefrijden. Omdat ik het originele lampje wilde behouden (geen LED ombouw) heb ik de dim functie (CV55) gebruikt om de lampje wat minder heet te maken. Ik heb geen snelheidscalibratie gedaan, maar ik vond dat de loks veel te hard reden, dus heb CV5 behoorlijk omlaag bijgesteld. Bij het individuele testen kwam ik erachter dat de ene lok veel harder wilde rijden dan de ander. Als ik ze aan elkaar verbond zonder kardankoppeling stond er altijd één te slippen. Daarom heb ik verschillende waarden van CV5 ingesteld. Het kardanasje heb ik permanent laten vervallen, want zelfs toen ze even hard reden, en ik met kardanas testte, werd er altijd één motor heet en bleef er één koud. Zonder asje worden ze allebei warm.
Zie onderstaande link voor wat foto's in actie op de baan.
Allereerst ben ik natuurlijk gaan kijken naar wat anderen gedaan hebben, (o.a. hier:http://www.mtkb.de/ en hier:http://www.1zu160.net/digital/einbau.php). Wat ook vaak helpt (als je de originele handleiding niet hebt) is deze site: http://www.vdweerdt.nl/modelspoor.html.
Op die sites werd mij vooral duidelijk dat de motor veel stroom trok en warm wordt. Ik had geen zin in een motorombouw en ook wilde ik in dit geval geen bedrading tussen de 2 loks, dus heb ik ervoor gekozen om 1 decoder in elke lok te bouwen.
Ik haal altijd alle loks volledig uit elkaar voor de inbouw van een decoder en maak ze helemaal schoon (vooral de stroomafname). Dan zet ik ze weer in elkaar en test of ze goed rijden op een analoge trafo, vooral ook langzaam. Als dit niet het geval is, MOET altijd het probleem eerst opgelost worden, anders heeft een decoder inbouwen geen zin. In dit geval bleek het nut hiervan maar weer, want van 2 assen waren de tandwielen gebroken en dit leidde tot slecht (hortend) rijden. Ik heb gewoon de 2 tandwielen laten vervallen - elke lok wordt dus nu over 3 assen aangedreven i.p.v. 4.
Ik heb geen analoge treintrafos, dus ik test altijd met een voeding die ook de stroom weergeeft. Het bleek dat voor de schoonmaak de loks ongeveer 400mA per stuk trokken en na de schoonmaak ongeveer 250.
Na het loskoppelen van de loks en het verwijderen van de kappen bleek dat er redelijk wat ruimte is en het geen probleem was om hierin een kuehn kwijt te kunnen als ik een stukje van het printje laat vervallen. Op de eerste foto zie je op de voorgrond het origineel en op de achtergrond het eindresultaat.
Om de decoders een mooi vlak stukje metaal te geven om ze in te bouwen heb ik van het bovenste chassisdeel een paar stukjes weggefreesd met een dremel. (foto voor en na het frezen).
Toen heb ik het printje net achter het lampje doorgezaagd. Het rechtse stuk komt te vervallen.
Doordat nu de lipjes voor de stroomopname verdwenen zijn, heb ik een IC voetje gesloopt en pennetjes op de stroomopname naar de wielen gesoldeerd. Dit is handig, omdat deze als stekkertjes gebruikt kunnen worden.
Vervolgens heb ik de zaak weer in elkaar gezet, klaar voor de decoder.
Met een druppeltje dikke secondenlijm heb ik de decoder op het chassis gelijmd, ervoor zorgend dat het metaal van het printje nergens contact maakt met het chassis. De witte (of gele) draad gaat naar het lampje. Aan de rode en zwarte draadjes van de decoder heb ik een IC voetje gesoldeerd, zodat die in de stroomafnemers geprikt kunnen worden. Omdat in deze lok beide polen van het lampje geïsoleerd zijn van het chassis (meestal is dit niet het geval), moet een van beide polen via het lampje lopen (in de foto de rode draad). Tenslotte worden de grijze en oranje draad met de beide polen van de motor verbonden. Ik heb dit rechtstreeks op de koolborstelhouders gesoldeerd, maar ik heb ze hiervoor wel even losgekoppeld, omdat je anders het risico loopt om het kunststof motorhuis te smelten. LET OP: bij de meeste loks is een van beide motorpolen met het chassis verbonden, deze verbinding MOET verwijderd worden.
Hier is dan het eindresultaat. Omdat een van de loks altijd vooruit rijdt en de andere achteruit, heb ik in de ene het gele draadje voor de lamp gebruikt en in de andere het witte. De andere komt te vervallen. Normaal gesproken gebruik je ze natuurlijk beide.
Tenslotte het instellen van de decoder en proefrijden. Omdat ik het originele lampje wilde behouden (geen LED ombouw) heb ik de dim functie (CV55) gebruikt om de lampje wat minder heet te maken. Ik heb geen snelheidscalibratie gedaan, maar ik vond dat de loks veel te hard reden, dus heb CV5 behoorlijk omlaag bijgesteld. Bij het individuele testen kwam ik erachter dat de ene lok veel harder wilde rijden dan de ander. Als ik ze aan elkaar verbond zonder kardankoppeling stond er altijd één te slippen. Daarom heb ik verschillende waarden van CV5 ingesteld. Het kardanasje heb ik permanent laten vervallen, want zelfs toen ze even hard reden, en ik met kardanas testte, werd er altijd één motor heet en bleef er één koud. Zonder asje worden ze allebei warm.
Zie onderstaande link voor wat foto's in actie op de baan.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: DCC ombouw voorbeeld Roco V188
Mooi verhaal man. Echt duidelijk uitgelegd. Ik heb deze ook omgebouwd maar toch een hele andere aanpak gekozen. Ik heb 1 motor laten vervallen en daar de decoder geplaatst. Ding is sterk zat met 1 motor. Maar Jou oplossing is zeker chic.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1470
- Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
- Locatie: Land van Maas & Waal
Re: DCC ombouw voorbeeld Roco V188
Dat was ik vergeten te vermelden. Jouw oplossing heb ik ook geprobeerd, maar de rolweerstand van die lege lok was bij mij zo groot, dat hij op mijn baan maar een paar wagons de berg op kreeg. Vandaar de dubbele oplossing.FidOo schreef:Mooi verhaal man. Echt duidelijk uitgelegd. Ik heb deze ook omgebouwd maar toch een hele andere aanpak gekozen. Ik heb 1 motor laten vervallen en daar de decoder geplaatst. Ding is sterk zat met 1 motor. Maar Jou oplossing is zeker chic.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: DCC ombouw voorbeeld Roco V188
Hoi Edwin,
Heel goed en duidelijk verhaal. Met zulke duidelijke foto's zou ik mijn V188 ook best durven ombouwen
Vraagje over het licht dimmen; dit probleem heb ik ook bij mijn Flm. E32. Ben sinds kort in bezit van Multimaus Pro,
weet jij hoe ik dit met deze regelaar kan dimmen?
Enne, heb jij het wel eens mee gemaakt dat een digitale loc de andere kant uit rijd dan jij hem wil sturen?
(decoder is door vakhandel ingebouwd), kan ik daar zelf wat aan doen? Zou de motor soms verkeerd om zitten...
Decoder is van Minitrix 66838, met bedrading.
Alvast bedankt voor je antwoord,
Groet,
Hans.
Heel goed en duidelijk verhaal. Met zulke duidelijke foto's zou ik mijn V188 ook best durven ombouwen
Vraagje over het licht dimmen; dit probleem heb ik ook bij mijn Flm. E32. Ben sinds kort in bezit van Multimaus Pro,
weet jij hoe ik dit met deze regelaar kan dimmen?
Enne, heb jij het wel eens mee gemaakt dat een digitale loc de andere kant uit rijd dan jij hem wil sturen?
(decoder is door vakhandel ingebouwd), kan ik daar zelf wat aan doen? Zou de motor soms verkeerd om zitten...
Decoder is van Minitrix 66838, met bedrading.
Alvast bedankt voor je antwoord,
Groet,
Hans.
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
-
Onderwerp starter - Berichten: 1470
- Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
- Locatie: Land van Maas & Waal
Re: DCC ombouw voorbeeld Roco V188
Dat h
Dat h
Dit heeft niks met de multimaus te maken, maar met de decoder. Kijk eens in de handleiding van de decoder bij CV55, 49 en 50. Bij elke decoder werkt dit een beetje anders. Ik ken de Mtx 66838 niet.epocheales denken schreef:Vraagje over het licht dimmen; dit probleem heb ik ook bij mijn Flm. E32. Ben sinds kort in bezit van Multimaus Pro, weet jij hoe ik dit met deze regelaar kan dimmen?
Dat h
Hiervoor moet je bit 1 in CV29 veranderen, zoek dit ook op in de handleiding van de decoder (ivm de andere bits in CV29).epocheales denken schreef:Enne, heb jij het wel eens mee gemaakt dat een digitale loc de andere kant uit rijd dan jij hem wil sturen? (decoder is door vakhandel ingebouwd), kan ik daar zelf wat aan doen? Zou de motor soms verkeerd om zitten...
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: DCC ombouw voorbeeld Roco V188
Hoi Edwin,
Dat is een portie info wat er niet om liegt. Ik heb er boekje bij gekregen, maar zou niet weten hoe ik die instellingen
die jij hierboven noemt met de Multimaus Pro moet veranderen.
Heeft een Multimaus-gebruiker op het forum een idee hoe dit allemaal praktisch moet??
Groet,
Hans.
Dat is een portie info wat er niet om liegt. Ik heb er boekje bij gekregen, maar zou niet weten hoe ik die instellingen
die jij hierboven noemt met de Multimaus Pro moet veranderen.
Heeft een Multimaus-gebruiker op het forum een idee hoe dit allemaal praktisch moet??
Groet,
Hans.
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Re: DCC ombouw voorbeeld Roco V188
Ja. Bepaal met behulp van de handleiding van de decoder welke CV's je moet veranderen en welke waarde erin moet.epocheales denken schreef:Hoi Edwin,
Dat is een portie info wat er niet om liegt. Ik heb er boekje bij gekregen, maar zou niet weten hoe ik die instellingen
die jij hierboven noemt met de Multimaus Pro moet veranderen.
Heeft een Multimaus-gebruiker op het forum een idee hoe dit allemaal praktisch moet??
Groet,
Hans.
Zet je loc op je programmeerspoor, of zorg dat er geen andere locs e.d. op het spoor staan (anders worden die ook meegeprogrammeerd... ). In de handleiding van je Multimaus staat hoe je CV's moet wijzigen. Uit m'n hoofd: kies via het menu voor Programmeren, dan CV veranderen, kies het nr van de CV en daarna de waarde die erin moet. En klaar is Klara.
O ja: het is handig even te leren rekenen met bits en bytes. Er is op het internet heel veel info te vinden over hoe dat zit. Vaak staat er ook wel e.e.a. over in de decoder-handleiding, anders effe Googelen.
(Met een MM is het handig een apart programmeerspoortje te maken omdat de MM geen aparte uitgang daarvoor heeft. Apart stukkie rails, en de baan afschakelen mbv een schakelaar of stekkertje of zoiets. Werkt prima.)
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: DCC ombouw voorbeeld Roco V188
Om die reden heb ik ook onder de aangedreven kant de assen met antislipbandjes van de niet aangedreven kant geplaatst. Aangezien de stroom afname toch van alle assen komt. Ook heb ik de stroom afname tussen beide loks gemaakt met draadjes ipv de originele verbinding omdat deze te fragiel is. De lipjes van de koperen plaatjes die op de wielen zitten buigen heel gemakkelijk om.evo schreef:Dat was ik vergeten te vermelden. Jouw oplossing heb ik ook geprobeerd, maar de rolweerstand van die lege lok was bij mij zo groot, dat hij op mijn baan maar een paar wagons de berg op kreeg. Vandaar de dubbele oplossing.FidOo schreef:Mooi verhaal man. Echt duidelijk uitgelegd. Ik heb deze ook omgebouwd maar toch een hele andere aanpak gekozen. Ik heb 1 motor laten vervallen en daar de decoder geplaatst. Ding is sterk zat met 1 motor. Maar Jou oplossing is zeker chic.
Re: DCC ombouw voorbeeld Roco V188
En ik heb het ook zo gedaan: 1 motor eruit en de slipbandjes naar het
aangedreven deel. In het lege deel zit de decoder.
Tussen beide delen gaat nu wel een bos kabels, da's het nadeel.
aangedreven deel. In het lege deel zit de decoder.
Tussen beide delen gaat nu wel een bos kabels, da's het nadeel.