Hoi michiel,
het werd eerder al genoemd, geluidsoverlast is een trilling die doorgegeven word.
maar dat word dan door gegeven doordat er kontakt is, dus hebben we het ook over kontaktgeluiden.
Eigenlijk is er maar 1 manier om dit te verminderen. Er zal op 1 of andere manier een zwevende constructie moeten worden gemaakt.
Dus een vaste ondergrond (in dit geval onze modelspoorplaat) die vervolgens moet worden voorzien van een issolator, die er eigenlijk los op moet liggen, en waarop dan weer een 2e laag komt waarop je kunt verder bouwen met je rails ballast en dergelijke.
Alleen heb je om dit te kunnen maken, wel een behoorlijke dikte nodig.
Want je zult op 1 of andere manier het schuim op zijn plaats moeten houden, en de bovenlaag ook.
eigenlijk zou je dus een soort u profiel moeten hebben waar je schuim/isolaag in ligt, welke ook weer een soor U moet hebben, zodat daar weer een laag hout in kan liggen, die daarmee niet in kontakt komt met de onderlaag.
Het grootste probleem is. dat uiteindelijk isolatie werkt door de luchtlagen in het schuim.
door nu te gaan lijmen, lopen de poriën van het schuim vol, waardoor er wederom kontakt is tussen boven en onderlaag.
waarmee dus het effect teniet gedaan is.
zelf heb ik in het verleden al eens een muur voorzien van geluids isolatie.
heb hier gebruik gemaakt van materiaal welke ook gebruikt word voor geluidsstudio`s.
op de muur maakte je regels vast, die bestonden uit 2 lagen MDF waartussen een laag van pakweg 4cm schuim zat.
die maakte je vast met schroefklips op de muur, die tussen schuim en 1e MDF laag werd gestoken
Hart op hart lagen die regels 60cm van elkaar, er tussen kwamen losse schuimplaten, en daarna schroefde je gipsplaten op de buitense regels.
Hierdoor ontstond er dus een zwevende muur, die los stond van vloer plafond en muur doordat hij alleen hing aan de MDF regels met schuim er tussen.
Maar die dikte is nu ons probleem, probeer maar eens een leuke verhouding te zoeken in N-spoor, je zelfs in H0 spoor, om een zwevende constructie te maken zodat het ook nog geloofwrrdig is.
Jouw dijk die je ons hier liet zijn was er denk ik de enige mogelijkheid voor geweest, om het geloofwaarig te laten uitzien.
mvg
Freddy
Vergelijkende test geluidsdempers
Re: Vergelijkende test geluidsdempers
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Vergelijkende test geluidsdempers
Hoi Freddy,
er zit een hele hoop inspiratie in wat je verteld. Goed, een schaal N treintje produceert niet dezelfde hoeveelheid geluidsenergie als de gemiddelde popgroep in een geluidsstudio, maar het concept is wel correct.
En ook ik heb de nare ervaring opgedaan met kurk die keihard werd door de opgezogen en uigeharde houtlijm. Daarom heb ik nu een lijm gebruikt dat niet wordt opgezogen door het isolatiemateriaal, maar zich enkel aan het oppervlak hecht.
Een laag van 2 maal 2mm is natuurlijk niet voldoende om alle rolgeluid te kunnen absoberen. Maar ik hoop toch om en merkbaar verschil te verkrijgen met het gebruik ervan. Anders heeft het natuurlijk totaal geen zin.
er zit een hele hoop inspiratie in wat je verteld. Goed, een schaal N treintje produceert niet dezelfde hoeveelheid geluidsenergie als de gemiddelde popgroep in een geluidsstudio, maar het concept is wel correct.
En ook ik heb de nare ervaring opgedaan met kurk die keihard werd door de opgezogen en uigeharde houtlijm. Daarom heb ik nu een lijm gebruikt dat niet wordt opgezogen door het isolatiemateriaal, maar zich enkel aan het oppervlak hecht.
Een laag van 2 maal 2mm is natuurlijk niet voldoende om alle rolgeluid te kunnen absoberen. Maar ik hoop toch om en merkbaar verschil te verkrijgen met het gebruik ervan. Anders heeft het natuurlijk totaal geen zin.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Vergelijkende test geluidsdempers
Michiel, en alle andere liefhebbers.
Naar aanleiding van mijn vorige post, ben ik eens gaan kijken op de site van de leverancier waar ik destijds mijn isolatie materiaal heb gekocht zoals in de vorige post beschreven.
en nu vind ik iets wat mss wel erg leuk kan zijn.
Vibraflex extreme en Vibraflex normaal,
dunne matten die in ieder geval aan 1 kant zelfklevend zijn, en toepasbaar voor trillingsgeluiden, oa voor in auto`s
extreme is 4mm dik en normaal 2,5 mm dik
De platen hebben een afmeting van 500mmx250mm
de dikere uitvoering 5 platen per doos, de dunnere 8 platen, en kosten €21,96 per doos excl verzendkosten.
daarnaast leveren ze ook een speciale lijm die geschikt is om alle niet zelfklevende delen voor isolaatie mee te lijmen
http://shop.merford.nl/particulier_nede ... -lijm.html
Hierbij de link naar de Merford site. (geen persoonlijke belangen in deze firma, wel zeer goede ervaring na enkele bestellingen
die zeer netjes en snel werden afgehandeld)
http://shop.merford.nl/particulier_nede ... ingen.html
mvg
Freddy
Naar aanleiding van mijn vorige post, ben ik eens gaan kijken op de site van de leverancier waar ik destijds mijn isolatie materiaal heb gekocht zoals in de vorige post beschreven.
en nu vind ik iets wat mss wel erg leuk kan zijn.
Vibraflex extreme en Vibraflex normaal,
dunne matten die in ieder geval aan 1 kant zelfklevend zijn, en toepasbaar voor trillingsgeluiden, oa voor in auto`s
extreme is 4mm dik en normaal 2,5 mm dik
De platen hebben een afmeting van 500mmx250mm
de dikere uitvoering 5 platen per doos, de dunnere 8 platen, en kosten €21,96 per doos excl verzendkosten.
daarnaast leveren ze ook een speciale lijm die geschikt is om alle niet zelfklevende delen voor isolaatie mee te lijmen
http://shop.merford.nl/particulier_nede ... -lijm.html
Hierbij de link naar de Merford site. (geen persoonlijke belangen in deze firma, wel zeer goede ervaring na enkele bestellingen
die zeer netjes en snel werden afgehandeld)
http://shop.merford.nl/particulier_nede ... ingen.html
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Vergelijkende test geluidsdempers
Dat zijn inderdaad interessante producten, die op basis van zware bittume trilling onderdrukken. Die matten wegen wel wat.
Freddy, je zou niet toevallig een "monster" van die mannen kunnen krijgen, en testen?
Freddy, je zou niet toevallig een "monster" van die mannen kunnen krijgen, en testen?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)