Nu ik m'n V100 heb gedigitaliseerd zou ik 'm graag zo instellen dat de acceleratie, deceleratie en topsnelheid overeenkomt met het grootbedrijf. Ik begrijp dat dit afhankelijk is van de sleep die je erachter hangt, maar het lijkt me dat er toch een benadering van de werkelijkheid mogelijk moet zijn.
1) Waar haal ik de deze (grootspoor) gegevens vandaan?
2) Hoe vertaal ik dat naar decoder instellingen?
Omdat ik net ben begonnen met digitaal heb ik slechts de beschikking over een Multimaus en daar hoop ik het bovenstaande mee te doen. Dat dit misschien wat omslachtig is neem ik voor lief.
Realistische acceleratie, deceleratie en topsnelheid
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53
Re: Realistische acceleratie, deceleratie en topsnelheid
Het ligt er een beetje aan wat je hiermee bedoeld of dat dit klopt. Als je bedoeld "als ik er meer wagonnetjes achter hang, dan rijd hij minder hard, omdat het motortje een groter gewicht voort moet slepen" dan klopt het niet, want daar heb je die lastdetectie voor, op je decoder. Die heeft door dat de motor het zwaarder heeft, en laat hem dus harder werken om ervoor te zorgen dat loc even snel blijft rijden. Elke snelheidsstap hoort bij een bepaalde snelheid, ongeacht de sleep die erachter hangt (of je moet het echt extreem maken, 10 elektrische locs erachter hangen (die de stroom van de niet-bestaande bovenleiding af proberen te halen, en dus niet rijden) en dan verwachten dat hij nog steeds over de baan heen raced is onrealistisch natuurlijk . Ik verwacht dat hij niet eens van z'n plek af komt ).Sweex schreef:Ik begrijp dat dit afhankelijk is van de sleep die je erachter hangt.
Als je bedoeld "met een langere sleep rijd hij bij het grootspoor ook minder snel dan met een korte sleep." dan denk ik dat dat alleen maar op te lossen is door de snelheidsknop niet zo hoog te zetten .
Verder: minimum, maximum en gemiddelde snelheid zijn in te stellen in respectievelijk CV2, CV5 en CV6. Mocht je dat niet precies genoeg vinden, dan heb je ook nog CV67 t/m CV94 tot je beschikking. Daar heb je 28 stappen waarmee je de snelheid in kan stellen. Je moet alleen even nakijken hoe je decoder ermee om gaat als je hem met 128 snelheidsstappen aanstuurt. Mijn Kuehn N45 negeert die tabel dan gewoon . Iirc rij jij met de Lenz Gold Mini, en die berekend dan de tussenliggende stappen zelf (als ik het me goed herrinner hoor, kijk het iig nog ff na in de handleiding van de de Gold Mini).
Voor de optrekvertraging moet je in CV3 zijn. En afremmen wordt geconfigureerd in CV4 en misschien ook nog in CV27.
De bovenstaande CV's heb ik uit mijn eigen Kuehn handleiding. Heel veel CV's zijn vastgelegd door de NMRA in de DCC standaard (zoals bijv. CV2, 5, en 6), maar enkele ook niet. Die moet je dan dus zelf programmeren.
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Re: Realistische acceleratie, deceleratie en topsnelheid
Thanks Tinus. Dat scheelt weer wat boekjes lezen.
Echter, de echte vraag is concreet: Wat is de topsnelheid van een V100. En hoeveel seconde heeft hij er voor nodig om op 100 km/u te komen (Wiki vertelt me dat dit precies klopt ). Deze gegevens zou je dan kunnen schalen naar 1:160. Welke CV waarden er dan bij horen is een kwestie van instellen en meten, want de ene loc(motor en decoder) is de andere niet.
Voorbeeldje: Stel een loc kan maximaam 100km/u. Da's dan 3,6 m/s. Delen door 160, maal 100 is 17,36 cm/s. Meet 17,36 cm uit, en dan is het CV5 instellen net zo lang tot je loc er precies een seconde over doet. Ik geloof dat PC besturings software dit voor je kan doen maar zoals ik zei die heb ik nog niet. Voor de acceleratie en deceleratie is het ietsje ingewikkelder maar het idee is hetzelfde.
Maar zoals ik zei; waar vind ik realistische acceleratie en deceleratie waarden?
Echter, de echte vraag is concreet: Wat is de topsnelheid van een V100. En hoeveel seconde heeft hij er voor nodig om op 100 km/u te komen (Wiki vertelt me dat dit precies klopt ). Deze gegevens zou je dan kunnen schalen naar 1:160. Welke CV waarden er dan bij horen is een kwestie van instellen en meten, want de ene loc(motor en decoder) is de andere niet.
Voorbeeldje: Stel een loc kan maximaam 100km/u. Da's dan 3,6 m/s. Delen door 160, maal 100 is 17,36 cm/s. Meet 17,36 cm uit, en dan is het CV5 instellen net zo lang tot je loc er precies een seconde over doet. Ik geloof dat PC besturings software dit voor je kan doen maar zoals ik zei die heb ik nog niet. Voor de acceleratie en deceleratie is het ietsje ingewikkelder maar het idee is hetzelfde.
Maar zoals ik zei; waar vind ik realistische acceleratie en deceleratie waarden?
Re: Realistische acceleratie, deceleratie en topsnelheid
Een makkelijkere optie is koploper gebruiken en daar de functie Snelheid ijken gebruiken. Je ziet dan bij elke decoderstap de schaalsnelheid in km/uur.
Groetjes,
Jos
Groetjes,
Jos
Re: Realistische acceleratie, deceleratie en topsnelheid
Die vind je op en bij je eigen gevoel. Gewoon wat jij denkt dat klopt. Vraagje tussendoor, heb je ook de klinknagels geteld en klopt dat aantal?Sweex schreef:Maar zoals ik zei; waar vind ik realistische acceleratie en deceleratie waarden?
Dit noemen we ook wel gemeenschap met een heel klein insect in de wandelgangen.
Mvg
Wim.
Re: Realistische acceleratie, deceleratie en topsnelheid
Daarbij komt nog dat je denk ik niet blij bent als je de werkelijke accelleratie en decelleratie erin zou zetten. Je zou in slaap vallen en ongelukken niet kunnen voorkomen. Omdat ons spoor veel korter is dan echt/160 en de dorpen/steden ook veel kleiner zijn en dichter bij elkaar liggen, moet je veel kleinere accelleratie/decelleratie tijden gebruiken dan in het echt.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Realistische acceleratie, deceleratie en topsnelheid
Hoe langer ik er over nadacht hoe minder logisch het leek om het realistischer te maken. We schalen wel de afmeting en afstand naar 1:160, maar natuurlijk niet de tijd. In ieder geval niet 1:160, en daarmee schaalt de acceleratie dus ook niet mee.