Ergens in de alpen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
jordy19

Ergens in de alpen

Bericht door jordy19 »

eindelijk is het zover! ik kan namelijk gaan beginnen met mijn baan! moet dan nog wel de spullen inkopen maar het definitieve plan is er.

de baan bevind zich ergens in het de alpen op de Duitse grens er komen dus treinen van DB en OBB te rijden maar ook veel vrachtverkeer. tussen het station en het spoor wat omhoog loopt ligt een klein dorpje waar ik de naam nog van moet verzinnen :)

het baanpan heb ik zo simpel mogelijk gehouden maar toch zo gemaakt dat er met veel treinen gereden kan worden.
Licht gebergte--Bovenbaan.jpg
Licht gebergte--Bovenbaan.jpg (123.53 KiB) 7216 keer bekeken
het is de bedoeling dat de baan uiteindelijk digitaal word maar omdat nog maar bar weinig verdien met mijn bijbaantje wacht ik daar nog ff mee.
de baan gaat bestaan uit 3 delen van 82cm breed en 90cm diep. links komt een wat hoger gebergte van om en nabij 50 cm hoog met daarop een kasteel. rechts licht er een kleine heuvel om de afdaling mogelijk te maken met daarop het dorp. maandag wil ik hout gaan halen om in ieder geval daar mee te kunnen beginnen.

ik begin met de bovenkant van mijn baan. omdat ik nog flink wat extra wissels moet inkopen wil ik het schaduwstation realiseren. zou dus erg lang duren voordat ik dan boven ben. door boven te beginnen kan ik ook al war aan de scenery doen :)

graag wat meningen over me baanplan :)

gr. jordy

gr.
jordy

Kan niet wachten op de scenery

marco

Re: Ergens in de alpen

Bericht door marco »

Ja jordy ik zie weinig variatie in je baanplan.
Ik zie een dubbelsporige lijn met 2 inhaalsporen.
Misschien een paar extra rangeersporen maken?

Succes groetjes marco

Groetjes marco

Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

Chris83

Bericht door Chris83 »

ik denk, als je hier ook nog op gaat rangeren dat het te druk word, de alpen heeft toch veel bergen geloof ik. Dit baanplan ziet er prima uit.
Je zou bij de stations sporen nog een stukje spoor kunnen toevoegen om een locomotief neer te zetten of wat wagons, altijd leuk.

Hoewel rangeren toch meer speel mogenlijkheden heeft, het ligt er maar net aan wat je wilt.
Lekker treinen laten rijden, of ook wat meer spelen.

je kunt altijd nog een module maken om te rangeren en dat later middels een afslag of een schaduw station, of in de tunnel verbinden.

Groeten Chris

spoor65

Bericht door spoor65 »

Jordy,

Een mooi plan, en bij een modern bedrijf zeker aardig waarheidsgetrouw.
Natuurlijk zijn er voldoende stations, waar nog menig rangeerspoor extra te vinden is, en ja in die zin snap ik marco zijn
opmerking.

Maar indien je meer belang hebt bij scenerybouw en minder bij rangeren ed. (dus een beetje ala Jeroen "boppard").
dan heb je een prima "less is more" ontwerp.

Wel eigenlijk een opmerking.

Je geeft aan uiteindelijk graag digitaal te willen beginnen, maar het om de kosten nu eerst niet te doen.
IK zou zeggen, niet uitstellen, koop een Multimaus voor pakweg €60 a €80 ergens op een beurs of op MP/Ebay

en begin daar rustig mee te werken. dat is nauwelijks extra investeren, want je zult je baanbouw toch al zo moeten bouwen,
dat je in de toekomst het over kunt zetten naar digitaal.
analoog heeft ook de nodige schakelingen nodig, die je zult moeten aanschaffen, en die heb je uiteindelijk dan weer over.
met een multimaus hoeft je ook echt niet direct terugmelders ed te gaan aanschaffen, dat kan later ook nog wel.
Wissels zou je gerust eerst met een gewoon schakelaartje kunnen bedienen, ook die hoeven niet direct digitaal.

kortom, de enige extra kosten die je nu in eerste instantie meer hebt is het verschil in prijs van een analoge rijregelaar
(een goede kost je ook nog een €15 a €20) en dan de extra decoders die je in je loc zult moeten prikken/bakken (€25 gemiddeld per decoder)

Ik zou het wel weten, liever 1 of 2 locjes per jaar minder kopen, en de rest gelijk digitaal, dan nu eerst investeren in dingen die je straks niet meer
nodig bent.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
jordy19

Bericht door jordy19 »

@ marco & chris : ik geef jullie 100% gelijk! zelf zou ik ook wat extra rangeer mogelijkheden willen alleen is daar erg weinig ruimte voor. lekker rondjes rijden en aan de scenery werken is dan voor mij ook leuk en zoals chris zij kan ik altijd nog een module erbij bouwen al zal ik dara eerst voor moeten verhuizen :)

@ freddy: momenteel verdien ik 80 euro in de maand. daar blijft enkel 40 euro van over voor mijn baan. dus het is moeilijk om al met een multimaus te beginnen. maar natuurlijk ben ik erg geïnteresseerd alleen weet ik niet echt hoe dat in zijn werk gaat. iemand die mij dat misschien kan uitleggen?

zou dus graag extra rangeermogelijkheden willen. maar zou niet zo 1 2 3 weten hoe ik dat op dit oppervlak kan doen. (misschien iemand met een voorbeeldje???)

gr. jordy

gr.
jordy

Onderwerp starter
jordy19

Bericht door jordy19 »

sorry voor de dubbele reactie maar ik heb geloof ik een grote ontdekking voor mijzelf gedaan! na wat rondgeneusd te hebben op het internet denk ik het principe van een multimaus te begrijpen! het komt er eigenlijk op neer dat je de multimaus als transformator gebruikt maar dan met meerdere treinen kan rijden tegelijkertijd. of zit ik er dan naast?

in dit geval is het namelijk gewoon goed te doen om digitaal te beginnen voor mij!

gr. jordy

gr.
jordy

Chris83

Bericht door Chris83 »

zover ik weet is dat inderdaad het idee van de multi maus, het woordje multi zegt het eiegnlijk al, het is wel zo dat je per trein die je laat rijden, een treinstel of een loc moet voorzien van een decoder. Tot zover ben ik zelf ook algekomen voor mijn toekomstige baan.

ik weet niet wat je al aan treinen hebt, maar je zou mischien analoog en digitaal samen kunnen gebruiken.

desnoods, wegens inbouwen van decoders, bv 1 loc per 2 maanden. Maak je 1 rondje voor de multimaus en 1tje voor analoog, die je later alsnog met een multimaus kunt besturen.

Sparen voor een startset is ook een goed idee, daar zit dan een loc met decoder in rails en een multimaus. oh en wat wagons.

Groeten Chris

Onderwerp starter
jordy19

Bericht door jordy19 »

ik heb nu 1 lock met 4 DB rijtuigen. 1 decoder en een multimaus zou dan mogelijk moeten zijn rond mijn verjaardag (8 september al!!!)

dus die knoop is ook doorgehakt! het digitaal maken van de wissels kan allemaal later en is geen groot probleem omdat alle wissels al elektronisch bestuurt zullen zijn eer ik daar aan begin.

ander vraagje: kan ik bij de N-spoorstore ook kruisingen en Engelse wissels bestelen van Flm want die heb ik daar nog niet kunnen vinden.

gr. jordy

gr.
jordy

Jos

Bericht door Jos »

Hoi Jordy,

Verstandige keus ;)
Ja, die kun je bij de N-spoorstore bestellen, alleen zijn ze net op vakantie gegaan.

Groetjes,
Jos

Chris83

Bericht door Chris83 »

als je hans ( nspoor store) een email stuurt mischien wel ja, maar hij is nu 2 of 3 weken met vakantie.

Wat je ook kunt doen is in de topic vraag en aanbod posten wat je zoekt, mischien dat een forum genoot nog wat heeft voor je. Of op marktplaats kijken.

2e hands is ook goed en goedkoper. Ik zie ze vaak 2e hands voorbij komen.

Groeten Chris

Onderwerp starter
jordy19

Bericht door jordy19 »

@ jos: wist al dat ze daar op vakantie waren :) maar fijn dat ze die hebben heb me spullen graag nieuw.

@ chris: zoals ik zij heb het graag nieuw is wel duurder maar heb dan de garantie dat het allemaal goed werkt. (niet dat ik jullie niet bertrouw hoor)

gr.
jordy

FidOo

Bericht door FidOo »

Nou jordy, wij zijn allemaal ooit eens begonnen. En als ik mijzelf even als voorbeeld neem.
Ik ben nu op een weekje na 26 en begonnen op mn 11e jaar met N.
Toen kreeg ik een startset van mijn ouders. Toen ik 13 was had ik alleen een bijbaan in de zomer. En wat ik.toen verdiende ging bijna allemaal naar de treinen. Ik heb eigenlijk nagenoeg niets nieuws qua spullen. Van de 32 loks die ik heb zijn er 2 nieuw via eBay en 1 uit een startset met een multimaus. De rest is 2e hands. Zo ook is al mijn rails gebruikt materiaal. En ik heb nergens problemen mee. Zelfs al zou je 5 2e hands wissels kopen en 1 is er defect is dat nog goedkoper als 4 nieuwe.

En met Jou loon is dat toch veel leuker... Heb liever 2 goeie 2e hands wissels dan 1 nieuwe

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
jordy19

Bericht door jordy19 »

idd joost niet al het 2de hand materieel is slecht :) het gaat dan ook vast nog wel een keer voorkomen dat ik 2de hands materieel aanschaf.

gr.
jordy

Onderwerp starter
jordy19

Bericht door jordy19 »

al een tijdje niks meer gepost mede doordat ik 2 weken op vakantie was en nog wat materieel te kort kom voor het station. maar ja morgen ga ik dan maar eens naar leiden om wat nieuwe railzen te gaan halen en lekker aan de slag te kunnen.

verder heb ik nog een vraagje: ik gebruik Flm profi rails of hoe dat mag heten :lol: maar ik vraag me af hoe ik deze mooi kan ballsten... ik had al gezien dat met railzen zonder eigen ballast je het strooisel er mooi tussen kan leggen en dan met verdunde houtlijm en een druppeltje sop de boel mooi kan ballasten maar met de Flm profi rails heb ik mijn twijfels of dit goed werkt. dus zou ik graag wat tips willen hebben.

morgen ga ik ook meteen de digitale camera van me vader eens opzoeken om jullie te trakteren op wat foto's :mrgreen:

gr.
jordy

Hookies

Bericht door Hookies »

Bij welke winkel in Leiden ga jde rails halen?

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
jordy19

Bericht door jordy19 »

hoi, hookies

sjaakshobbyshop. had dik 2 weken 2 kruisingen bestelt en nu hoop ik dat ie wat flexirailzen op voorraad heeft+nog een rechter wissel.

gr.
jordy

Hookies

Bericht door Hookies »

Als je hem dat eerder had gevraagd, dan had Sjaak ze wel bij De Tombe in Oegstgeest gehaald. Die doen wel meer dingen samen.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
jordy19

Bericht door jordy19 »

had gekund idd. maar toen ik die 2 kruisingen bestelden kwam ik thuis en schoot me te binnen oja ik heb ook flexirailzen nodig :lol: is voor mij 30 min fietsen daarheen dus had niet echt meer zo een zin :oops:
als hij ze niet heeft bestel ik ze alsnog. kan altijd alvast beginnen aan het station.

maar hebben jullie mischien nog tips of methodes hoe jullie flm profi rails ballasten?

gr.
jordy

Ron

Bericht door Ron »

Je kan de ballast bij Fleischmann rails gewoon ernaast strooien.
Dit behandel je op dezelfde manier met de verdunde houtlijm met zeepsop.
Als alles vastzit geef je het geheel een kleurtje.

gr. Ron.

Ik rommel maar wat aan!

Onderwerp starter
jordy19

Bericht door jordy19 »

heey ron,

dat kleurtje geven doe je dan met een airbrush? en zo ja kan je dat ook gewoon over de rails spuiten? en zo niet hoe zit dat?

gr.
jordy

Ron

Bericht door Ron »

Ik doe alles lekker met een kwastje. Duurt lekker lang, want het is tenslotte hobby. :roll:
Nadien kan je met een stukje hout de bovenkant van de rails weer schoonmaken.

gr. Ron

Ik rommel maar wat aan!

Onderwerp starter
jordy19

Bericht door jordy19 »

misschien voor mij ook beter te doen. een airbrush is niet het goedkoopst namelijk :(

vandaag dus naar sjaakshobbyshop geweest en me het hoedje geschrokken! 1 van me kruisingen was er en ja ook hadden ze meer dan genoeg flexirailzen alleen had ik me wat vergist in de prijs :o 9,50 per rails dus ben er maar met 1 naar huis gegaan :( maarja komt allemaal wel goed! ook kwam ik er achter dat 1 van me engelse wissels rechts of links is terwijl dat andersom zou moeten zijn :lol: daardoor komt mijn kruising niet goed uit maarja we plakken er gewoon een klein stukje flexirails tussen en niemand die het ziet

ook het huis overhoop gehald naar het foto toestel van me vader, bleek gewoon op de TV kast te liggen :lol: toen maar eens wat foto's gemaakt en ze op de PC geprobeerd te zetten allemaal gelukt! hier zijn ze dan:

[img]http://i1199.photobucket.com/albums/aa4 ... CF3462.jpg[/img]
[img]http://i1199.photobucket.com/albums/aa4 ... CF3461.jpg[/img]
[img]http://i1199.photobucket.com/albums/aa4 ... CF3460.jpg[/img]
[img]http://i1199.photobucket.com/albums/aa4 ... CF3459.jpg[/img]
[img]http://i1199.photobucket.com/albums/aa4 ... CF3458.jpg[/img]
[img]http://i1199.photobucket.com/albums/aa4 ... CF3457.jpg[/img]
[img]http://i1199.photobucket.com/albums/aa4 ... CF3456.jpg[/img]

zoals je ziet doet ie het niet wat doe ik verkeerd?
Laatst gewijzigd door jordy19 op 19 aug 2011 18:19, 2 keer totaal gewijzigd.

gr.
jordy

Glaskast189

Bericht door Glaskast189 »

Even de [img]....[/img] weghalen en je link van photobucket selecteren en vervolgens op Img drukken!

Dan doen ze het wel weer!

Bruce

Sporend online op mijn site!

pp4trains

Bericht door pp4trains »

In photobucket heb je onder elke foto 4 links.
De onderste aanklikken en in je bericht hier op controlV en je bent klaar

Groeten,
Patrick

Onderwerp starter
jordy19

Bericht door jordy19 »

heb ik gedaan en doet het nog steeds niet :?

gr.
jordy

Plaats reactie