Kuehn n025 in Tomix stofzuiger

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Guut
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 mar 2010 14:00

Kuehn n025 in Tomix stofzuiger

Bericht door Guut »

Ik heb geprobeerd een Tomix stofzuiger te digitaliseren met een Kuehn n025 decoder. Na het inbouwen van de decoder heb ik geprobeerd op het programmeer spoor van de intellibox basic cv-waarden uit te lezen. Deze gaf de melding "fout" in de display.
De decoder was goed aangesloten. Decoder is onder garantie opgestuurd en getest door Kuehn maar niet defect bevonden.
Nu zegt Kuehn dat om de decoder uit te kunnen lezen genoeg motorstroom nodig is. Bij sommige klokanker motoren (zeer kleine faulhabermotoren) zou de terugmeldstroom te gering zijn. In zo een geval wordt geadviseerd om bijvoorbeeld een klein gloeilampje tussen beiden sporen van het programmeerspoor te zetten.

Als dit zo is zou het betekenen dat je een decoder, of in dit geval een Kuehn n025, niet kunt uitlezen zonder dat de motor uitgang aangesloten is. Dit zou dan alleen bij het uitlezen van CV's zijn.

Zijn er mensen die hier ook ervaring mee hebben en dit kunnen bevestigen ? Ik heb voorlopig zelf niet de mogelijkheid om dit te testen aangezien mijn intellibox retour gestuurd is naar Uhlenbrock.

M.v.g. Guido


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Kuehn n025 in Tomix stofzuiger

Bericht door Rob Fongers »

Guido,

Als je een melding fout krijgt betekend dat dat deze niet conform aangesloten is. Gn loc is geen contact met de decoder. Fout kan ook kortsluiting zijn. Ik weet niet of je een digitale print hebt of dat je de originele print hebt aangepast.

Het uitlezen van CV's is geen enkel probleem indien er een motor is aangesloten. Het wordt problematischer als er alleen leds zijn aangesloten. Helemaal niets aangesloten, dan valt er ook niets te lezen.... en dit geldt voor de meeste decoders zo niet alle

En er kunnen alleen maar CV's uitgelezen worden want andere dingen zijn er neit om uit te lezen.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Guut
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 mar 2010 14:00

Re: Kuehn n025 in Tomix stofzuiger

Bericht door Guut »

Rob,

Kortsluiting is het niet. Heb met een multimeter alles doorgemeten. Helaas kan ik er nu niet verder mee omdat ik het niet kan testen. Voor zover ik kan oordelen was het goed aangesloten. Ik heb de originele print aangepast. Uiteindelijk is het ook geen rocket science.

Mijn formulering was misschien een beetje onduidelijk maar met alleen uitlezen van de CV's doelde ik op het uitlezen van en niet het programmeren van registers.

Misschien ben ik te voorzichtig geweest. Ik heb tot nog toe geen enkele omgebouwde loc op het normale spoor gezet mits ik niet op zijn minst registers kon uitlezen. Omdat dit niet ging was mijn eerste gedachte na alles paar keer gecontroleerd te hebben dat de decoder stuk was.

Ik was in de veronderstelling dat je een decoder ook kon uitlezen zonder dat een uitgang zou zijn aangesloten. Blijkbaar is dat dus niet zo.

M.v.g. Guido.


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Kuehn n025 in Tomix stofzuiger

Bericht door evo »

Guido,
Ik weet niet of het hetzelfde probleem is, maar bijna al mijn loks kan ik niet rechtstreeks programmeren met mijn MultiMaus. Na het ingeven van de CV waarde is er even een pauze en geeft de MM "ERR 1". Na wat browsen op het interweb vond ik ergens dat dit iets te maken heeft met de steilheid van de pulsen ( :?) en dat je een kleine weerstand tussen de centrale en de rails moet zetten (een paar ohm) bij het programmeren. Dit werkt bij mij altijd en heeft niets te maken met het al dan niet aanwezig zijn van een motor.
Ik heb nu een vaste programmeerrail die via een weerstand (in serie) op de booster aangesloten is. Je zou dit ook kunnen proberen, zelfs als het niet helpt kan er ook niks kapot gaan. Voor gewoon rijden wil je die weerstand natuurlijk niet.
Ik gebruik trouwens TCS Z2 decoders (de kleinste die ik kon vinden).
Groeten,
Edwin


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Kuehn n025 in Tomix stofzuiger

Bericht door Rob Fongers »

Guido,

Maak eens een foto fan die print plaat. Kunnen we meekijken. Het hoeft geen kortsluiting te zijn maar kan.

Registers zijn CV's. Ik lees nooit maar programmeer in principe hetzelfde.

Ennn Nooit op de spanning voordat het ok bevonden is door de IB!!!!


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Kuehn n025 in Tomix stofzuiger

Bericht door shoven »

evo schreef:Guido,
Ik weet niet of het hetzelfde probleem is, maar bijna al mijn loks kan ik niet rechtstreeks programmeren met mijn MultiMaus. Na het ingeven van de CV waarde is er even een pauze en geeft de MM "ERR 1". Na wat browsen op het interweb vond ik ergens dat dit iets te maken heeft met de steilheid van de pulsen ( :?) en dat je een kleine weerstand tussen de centrale en de rails moet zetten (een paar ohm) bij het programmeren. Dit werkt bij mij altijd en heeft niets te maken met het al dan niet aanwezig zijn van een motor.
Ik heb nu een vaste programmeerrail die via een weerstand (in serie) op de booster aangesloten is. Je zou dit ook kunnen proberen, zelfs als het niet helpt kan er ook niks kapot gaan. Voor gewoon rijden wil je die weerstand natuurlijk niet.
Ik gebruik trouwens TCS Z2 decoders (de kleinste die ik kon vinden).
Groeten,
Edwin
Dat is wel vreemd. Ik heb 2 Multimuizen en met beide is het geen probleem om decoders te programmeren. Heb je het spoor direct op de centrale of booster aangesloten, zonder allerlei fratsen ertussen? Je gebruikt een nogal exotisch merk decoder, is dit probleem er ook met een wat gangbaarder merk? (Tran is ook erg klein)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Kuehn n025 in Tomix stofzuiger

Bericht door evo »

shoven schreef:Dat is wel vreemd. Ik heb 2 Multimuizen en met beide is het geen probleem om decoders te programmeren. Heb je het spoor direct op de centrale of booster aangesloten, zonder allerlei fratsen ertussen? Je gebruikt een nogal exotisch merk decoder, is dit probleem er ook met een wat gangbaarder merk? (Tran is ook erg klein)
Ik heb ook 2 Kuehns en die heb ik ook op die manier geprogrammeerd. Eigenlijk niet geprobeerd zonder weerstand. Best kans dat het aan de TCS decoders ligt (of aan de combinatie TCS - MM). Het programmeerspoor hangt (via een schakelaar) rechtstreeks aan de MM booster.
Hier in Australie is TCS het gemakkelijkst te krijgen. Europese merken is hier een drama - niks op voorraad en vreselijk duur (soms meer dan het dubbele).


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

-Henk-
Berichten: 240
Lid geworden op: 05 apr 2009 10:11
Locatie: Rotterdam

Re: Kuehn n025 in Tomix stofzuiger

Bericht door -Henk- »

Guut schreef:Ik heb geprobeerd een Tomix stofzuiger te digitaliseren met een Kuehn n025 decoder.
M.v.g. Guido
Hallo Guido

Heeft de Tomix stofzuiger een decoderprintje, of het standaard printje zo ja kijk hier even naar
http://spoor-n.blogspot.com/search/labe ... r%20inbouw en Scroll even naar beneden

Mvg
Henk



Onderwerp starter
Guut
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 mar 2010 14:00

Re: Kuehn n025 in Tomix stofzuiger

Bericht door Guut »

Ik heb het originele printje aangepast. De handleiding op 1zu160 erbij genomen http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp ... swagen.php. Ik heb hem zo vaak doorgemeten dat ik vrijwel zeker ben dat het goed aangesloten zou moeten zijn. (Foto kan ik nu niet maken omdat ik de accu lader van mijn camera al geruime tijd niet kan vinden, en de decoder is nog onderweg terug van Kuehn, althans dat hoop ik.....)
Probleem was alleen dat ik geen registers uitgelezen kreeg. Ik ben toen niet verder gaan kloten door het toch op de baan te zetten om te kijken of hij reageert maar veronderstelde dat de decoder defect zou zijn en heb deze teruggestuurd naar Kuehn.
Die hebben hem doorgemeten en kwamen met het antwoord wat ik eerder zei.
Mogelijk dat een weerstand opnemen in het circuit wel tot een oplossing kan leiden. Kuehn heeft het over een lampje parallel over de rails van het programmeerspoor. Edwin heeft het over een weerstandje in serie met het programmeerspoor. Beide zijn relatief laagohmige weerstanden.
Helaas kan ik nu niets testen zolang de IB nog niet terug is.

Ik zal een citaat van het bericht van Kuehn bijvoegen.
Für die Rückmeldung beim Programmieren ist ein ausreichender Motorstrom nötig. Bei bestimmten Glockenanker-Motoren (sehr kleine Faulhaber-Motoren) ist der Rückmeldestrom eventuell zu gering. Schalten Sie in diesem Fall z.B. noch eine kleine Glühbirne zwischen die beiden Schienen des Programmiergleises.
M.v.g. Guido



dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Kuehn n025 in Tomix stofzuiger

Bericht door dentheo »

Het zwart schakelaartje bovenop staat toch juist, anders geen verbinding met de motor en geen lezen noch programmeren....



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Kuehn n025 in Tomix stofzuiger

Bericht door Rob Fongers »

Guido,

Ook ik heb de 025 met een Tomix rijden en die kan je gewoon lezen en schrijven zonder fout melding.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Kuehn n025 in Tomix stofzuiger

Bericht door Jos »

Hier idem. Ook zelf printje aangepast.

Groetjes,
Jos



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Kuehn n025 in Tomix stofzuiger

Bericht door marco »

Ik heb ook zelf een kuehn N025 in die herriemaker gezet zonder problemen.

Iets zit er niet goed guido

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

Onderwerp starter
Guut
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 mar 2010 14:00

Re: Kuehn n025 in Tomix stofzuiger

Bericht door Guut »

Inmiddels de Intellibox gerepareerd terug. De Kuehn decoder was al een tijdje terug. Alles weer ingebouwd zoals het zat om daar van uit verder te gaan alleen werkt het nu wel ......

Ik zal niet klagen dat het nu wel werkt alleen weet ik nu niet wat de vorige keer anders heeft gezeten.

Anyway thnx voor de antwoorden.

M.v.g. Guido



Wim Ros

Re: Kuehn n025 in Tomix stofzuiger

Bericht door Wim Ros »

Guido,

Waarschijnlijk in het feit dat de Intellibox nu gemaakt is ;)

Mvg
Wim.


Plaats reactie