Rijtuigverlichting

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Rijtuigverlichting

Bericht door martindomburg »

Hallo,

Ik ga binnenkort mijn Flm VT614 treinstel voorzien van Keuhn 045 decoder. Hij rijd analoog echt slecht bij lage stappen. Naar wat ik hoor van een aantal eigenaren rijd hij met decoder een stuk beter.

Nu wil ik meteen de rijtuigen voorzien van verlichting, als ik dan toch bezig ben :) Alleen nu heb ik een paar opties:

- voeden vanaf de motorrijtuig met een functiedecoder en de bakken elektrisch doorkoppelen
- sleepcontacten op elk rijtuig en in elk rijtuig een functiedecoder.

Nu ben ik op zich wel gecharmeerd van digirails, alleen kan ik er niet uit opmaken of het ook voor N geschikt is.

Graag jullie tips en adviezen :)

evo

Re: Rijtuigverlichting

Bericht door evo »

Hoi Martin,

Als hij slecht langzaam rijdt vanwege stroomafnameproblemen, dan lost een decoder dat niet op. Als hij slecht langzaam rijdt doordat de wrijving in de aandrijving hoog is, dan kan een decoder dat wel verbeteren, maar ik zou eerst de motor/tandwielen/wielen helemaal uit elkaar halen, schoonmaken en smeren.
Ik heb ook een 614 gehad en die reed goed, ook langzaam.

Over de verlichting. Het voorste en achterste rijtuig hebben natuurlijk al sleepcontacten, dus alleen de middelste (1 of 2) hebben nog sleepcontacten nodig. Dit verhoogt natuurlijk de rolweerstand, dus als je dat niet acceptabel vind, dan kun je evt electrisch koppelen.
Ik begrijp niet waarom je een functiedecoder in het motorrijtuig nodig hebt, lok decoders hebben meestal minimaal 2 extra functie uitgangen (rood/wit licht). In het achterste rijtuig heb je natuurlijk een 2 functie decoder nodig (bv die van digirails, slechts E12,50). En de binnenverlichting wordt meestal gewoon vast aangesloten, dus dat kost geen extra uitgangen.

Digirails heeft trouwens ook een LED balk met geintegreerde functie decoder (gemakkelijk voor het achterste rijtuig). Die is 280mm lang, maar kun je per LED inkorten. De gewone LED balken zonder decoder kun je trouwens voor N in 2-en delen en allebei gebruiken.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Hoi Edwin, dank je voor de tip.

Ik denk dat het niet aan vervuiling ligt want hij is nieuw en rijd al zo vanaf begin. Hij kotm gruwelijk moeilijk op gang in de lage stappen. Als hij rijd dan rijd hij wel. maar doorkoppelen lijkt me wel een goede optie. De Keuhn 045 heeft 4 functies, ik kan er dus een extra gebruiken voor de binnenverlichting.

Hoe kan je nu het beste doorkoppelen? Is er een manier dat je de rijtuigen later nog weer kan scheiden?
Ik heb twee functies vanuit de motorwagen: binnenverlichting en sluitverlichting

groetjes

evo

Bericht door evo »

Je kunt evt van IC voetjes (de goede kwaliteit met gedraaide pootjes) 2 polige stekkertjes maken (zie in mijn V188 ombouw draadje). Je kunt dan bv. gaten maken in de deuren aan de kopse kanten van de rijtuigen om de draadjes door de leiden. Pas wel op met krappe bochten en vooral op punten waar links/rechts vlak na elkaar zit.

Groeten,

Edwin

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Nieuw en 5 jaar niet gereden in de doos of vitrine is niet nieuw meer. Ze zeggen ook wel eens Rust Roest. Het is dan echt zaak om schoon te maken en alles te smeren. en hem weer ff lekker laten inlopen op een rollenbank.

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

@Evo: Goed idee, heb je zo snel een link naar je draadje hierover? Of is dat in je baandraadje?

@ Rob: Helemaal mee eens, hij staat ook op de nominatie voor een goede beurt (Niet alleen de VT trouwens ;) )

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

martindomburg schreef:Hallo,

Nu ben ik op zich wel gecharmeerd van digirails, alleen kan ik er niet uit opmaken of het ook voor N geschikt is.

Waarom zou dat niet voor N geschikt zijn. De afmetingen zijn je referentie.
Algemeen
Deze ledstrip is voorzien van een functiedecoder en 12 warm witte
leds. Het voordeel van een geïntrigeerde functiedecoder is dat er
meerdere speciale lichteffecten geprogrammeerde kunnen worden
op de ledstrip. Tevens bevat de ledstrip 4 extra uitgangen die per stuk
maximaal belastbaar zijn tot 500mA. Ook is er een speciale schakeling
ingebouwd om te voorkomen dat sommige dcc centrales de strip niet
kunnen uitlezen of programmeren.
Speciale eigenschappen en Technische gegevens
Multiprotocol ( dcc, Motorola2 )
Analoog rijden
POM
Speciale programmeerspoor belasting schakeling
Formaat : 280 x 6 mm
Stroomverbruik (excl. extra uitgangen) : 28mA
Maximale belasting : 1 Ampère
Mvg
Wim.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bedankt, ik heb ze gisteren trouwens live aanschouwd en het ziet er goed uit.

Nu heb ik alleen een luxe probleem: keuze 8-)

Ik ga de strips met decoder toepaasen in de rijtuigen die achter een loc staan. Eigenlijk gewoon logisch en de slimste weg.
Maar voor de VT614 treinstel heb ik keuze:

de motorwagen en de stuurstandwagen zijn voorzien van sleepcontacten. Alleen het tussen rijtuig niet. Dan kan geregeld worden en met drie digirails strips ben ik klaar. Maar ik ga een Keuhn 045 decoder gebruiken op de loc, die heeft 4 functies. De functiedecoder van digirails aan de andere kant heeft ook 4 functies. Ik kan natuurlijk ook de drie delen koppelen voor een betere stroomafname en de binnenverlichting van de keuhn afhalen.

Even voor de duidelijkheid ik krijg door alle rijtuigen de + en de - van voor naa achter voor de stroomopname te verbeteren. De + voor de ledstrips en de + voor de sluitverlichting. Dat zijn dus 4 draden :shock:
Of een locdecoder en drie digirail strips met functiedecoder ingebouwd waarbij ik de sluitverlichting hierop aansluit.

Wat is het verstandigst om te doen?

Rob Fongers

Buitenom

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Of achterlangs

evo

Bericht door evo »

Hoi Martin

Hier is het V188 ombouwdraadje:
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =26&t=3080

Ik begrijp jouw verhaal niet goed, want je 045 heeft 4 functies en je hebt er maar 2 of 3 nodig (front&sluitlicht en evt binnenverlichting). Je hebt dus helemaal geen extra functiedecoder nodig als je draadjes van voor naar achter wil laten lopen. alles kan met standaard LED strips.

Ik zou zeggen dat er maar 2 logische oplossingen zijn:

1) geen draadjes:
lokdecoder voorin + 2 licht functies
functiedecoder achterin op hetzelfde adres voor de 2 lichtfuncties van de stuurstand
stroomafname op middelste wagon
LEDstrips altijd aan

2) met bedrading van voor naar achter:
045 lokdecoder voorin + 3 licht functies
3 (rood, wit, binnenverlichting) of 5 (2 stroomafname extra) draden van voor naar achter (afhankelijk of je de sleepcontacten van de stuurstand wilt gebruiken)
LEDstrips schakelbaar (alle 3 samen)

1) is minder gekloot met draadjes en evt stekkertjes
2) is goedkoper en je hebt schakelbare binnenverlichting en evt betrouwbaardere stroomafname

PS: de extra betrouwbaarheid van de stoomafname achter lijkt mij onzin, omdat de motorpost al afname van alle wielen heeft.

Groeten,

Edwin

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Evo,

Derde mogelijkheid de Digirails ledstrip gebruiken met ingebouwde digitale decoder met heel veel leuke licht effecten. ;)

Mvg
Wim.

evo

Bericht door evo »

Wim Ros schreef:Derde mogelijkheid de Digirails ledstrip gebruiken met ingebouwde digitale decoder met heel veel leuke licht effecten.
Inderdaad, hiervan zijn dan 2 versies (voor de volledigheid):
Voor scenario 1 (zonder draadjes) heb je er dan 3 nodig
Voor scenario 2 (met draadjes) heb je dan toch een 2e decoder (die dan de 2 andere LED balken ook aanstuurt)

M.a.w. dit is alleen een realistische optie met draadjes.

Groeten,

Edwin

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Ik vrees toch dat Wim gelijk heeft met de digirail strips. Als ik in elke wagen een strip doe en op de stuurstand de sluitverlichting op de strip aansluit (4 functies) Ben ik klaar zonder al te veel rommelen aan de wagens. En de effecten zijn wel erg leuk in het filmpje 8-) http://www.digirails.nl

Het weegt toch niet op tegen de losse draadjes, :|

evo

Bericht door evo »

martindomburg schreef:Ik vrees toch dat Wim gelijk heeft
Hoezo "toch", ik breid hierboven mijn 2 opties uit met nog 2 (zoals door Wim terecht gesuggereerd). Mijn opmerking qua realistische keuze had meer te maken met het financiele aspect. Een lichtstrip met decoder van 25E in elk rijtuig? Dat wordt een kostbare zaak... En dat om ze een keer leuk te zien knipperen als ze aangaan. Hoeveel rijtuigen heb je totaal? Ik ga liever een keer leuk op vakantie :D. Maar goed dat is je eigen keuze.
martindomburg schreef:Het weegt toch niet op tegen de losse draadjes
Daar vroeg je toch zelf om? :?

Groeten,

Edwin

Rob Fongers

@Edwin

Losse draadjes tussen rijtuigen is een crime. Dit volledig afgezien van de kosten. De ergernis is groter dan de "winst"

@Martin

Ik zeg niks maar ben wel verbaasd :shock: :shock:

Grtzz Rob

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Hoi edwin,

Sorry, was niet zo bedoeld. Ik vroeg inderdaad om de ideeën, alleen vind ik de oplossing die wim gaf beter passen bij mij.

@rob: :twisted:

evo

Bericht door evo »

Rob, daar ben ik het 100% mee eens, daarom zou ik persoonlijk gewone LED strips in de wagons doen, die gewoon altijd aan zijn, zonder fancy effecten.
Martin, geen probleem, ieder zijn eigen voorkeuren.

Groeten,

Edwin

Cybertinus

Bericht door Cybertinus »

Ook nog ff een andere vraag:

Stel, je had wel de oplossing genomen met een functiedecoder, hoe had je dat dan verder aangepakt met de aansturing? Hoe werken functiedecoders binnen iTrain? Zijn dat zijn zeg maar 2 treinen die je binnen 1 blok zet? En kan Dinamo daar mee overweg? Bij "normaal" digitaal rijden speelt dat niet omdat de baan 1 groot blok is en alle commando's overal langs lopen. Bij Dinamo is dat niet en moeten de commando's voor de locdecoder en de functiedecoder naar hetzelfde blok gestuurd worden. Hoe had je dat probleem opgelost?

Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Cybertinus schreef:Ook nog ff een andere vraag:

Stel, je had wel de oplossing genomen met een functiedecoder, hoe had je dat dan verder aangepakt met de aansturing? Hoe werken functiedecoders binnen iTrain? Zijn dat zijn zeg maar 2 treinen die je binnen 1 blok zet? En kan Dinamo daar mee overweg? Bij "normaal" digitaal rijden speelt dat niet omdat de baan 1 groot blok is en alle commando's overal langs lopen. Bij Dinamo is dat niet en moeten de commando's voor de locdecoder en de functiedecoder naar hetzelfde blok gestuurd worden. Hoe had je dat probleem opgelost?

He Tinus,

In Itrain is dat geen probleem, je kan een loc een adres geven voor de locdecoder en een adres voor de functiedecoder. Voor Dinamo is dat geen enkel probleem.

Je moet natuurlijk wel alle functiedecoders hetzelfde adres geven ;)

Groetjes

Cybertinus

Hmm, ok. Dat klinkt inderdaad als een goede oplossing ja. Ik heb hier net ook ff in Koploper zitten zoeken naar die mogelijkheid, maar ik kon die niet zo snel vinden. Wel vond ik het vinkje "+ 4 extra functies" bij de eigenschappen van de loc, dan is het veld "Decodernummer + 4 functies" niet meer uitgegrijst en kan ik een 2e decoderadres invullen. Echter ben ik dan ook ineens verplicht om 1 van de locomotieffuncties 13 t/m 16 te gaan gebruiken. Anders mag dat vinkje niet aan staan.
Ik vind het allemaal wat vreemd. Als ik ooit een functiedecoder in een rijtuig ga inbouwen, dan ga ik er nog wel eens een keer uitgebreid naar kijken.

En alle functiedecoders op hetzelfde adres zetten is natuurlijk wel zo handig ja :). Ook is het wel aan te raden om dan in alle rijtuigen de interne verlichting allemaal op functie 1 aan te sluiten ;) :P.

Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig

Rob Fongers

Tinus,

In koploper kan het op 2 manieren...

a) zoals het ook bij Itrain mogelijk is
b) Je kan een stuurstand aanmaken met een ander adres en deze aan een locomotief koppelen in het rijvenster. Voordeel is dat je zonder noemenswaardige veranderingen deze ook aan een andere loc kan hangen.
Bovendien kan je in de locomotief een aantal functies definiëren wat waar een wanneer gedaan moet worden.

Grtzz Rob

Cybertinus

Ahja, dat stuurstand aanmaken is echt een aparte optie in het onderhouden menu. Ik zie het nu. Ik heb hem netjes aangekoppeld nu, aan m'n loc. Nu moet ik alleen nog ff zorgen dat Koploper (die hier op Linux draait) ook met een seriële poort kan praten, een baan bouwen waar ik Koploper op aan kan sluiten en een functie decoder kopen en inbouwen en ik kan testen of m'n instellingen idd goed zijn :P.
Zoals gewoonlijk in Koploper: het is wel weer net ingewikkeld en er zitten weer een paar stappen in die volgensmij niet helemaal nodig zijn. Waarom zou ik bij de loc bijv. moeten definiëren welke functies er nog in de stuurstand zitten en moet ik dat ook doen bij het stuurstandrijtuig en moet ik die 2 weer aan elkaar knopen in het rijwindow? volgens mij zou het voldoende moeten zijn om alleen die extra functies bij het stuurstandrijtuig te definiëren en dan een stuurstand aan een loc te koppelen. Maar goed, dat is mijn mening. En misschien doe ik het nu wel overdreven, maar ik kan hier dus niet testen hoe het precies werkt ;).

Maar goed te weten dat dit gewoon allemaal gaat. Dan houd me dat iig niet tegen om dit allemaal aan te gaan schaffen met de tijd. Op m'n eigen baantje (die bestuurd wordt met een ECoS2) gaat het allemaal wel goedkomen, denk ik zo :).

Rob Fongers

Tinus,

Bijna alles kan bij Koploper. Om iets uit te vinden moet je wel wat tijd investeren en proberen wat de uitkomsten zijn. Het begint natuurlijk met de manual en tevens is het belangrijk dat je een aantal dingen gewoon gaat testen hoe iets werkt. Het kan zo maar zijn dat je de manual iets anders interpreteer als dat de uitkomst is.

Als je weet dat ik een kleine week intensief bezig geweest ben om het omlopen en rangeren met 3 locs voor elkaar te krijgen heb je een idee wat er allemaal voor komt kijken bij speciale acties. Dit was natuurlijk niet alleen de setup maar ook de fine tuning zoals het goed boven de ontkoppelaar te komen.

Maar het is wel belangrijk dat je de terug koppeling krijgt van wat je invoer en wat er werkelijk gebeurd.

Grtzz Rob

Plaats reactie