Inbouw decoder bij TOMIX stofzuiger

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
robstuart
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 jan 2010 18:07
Locatie: SWIFTERBANT - FLEVOLAND

Inbouw decoder bij TOMIX stofzuiger

Bericht door robstuart »

Ik heb een Kuhn decoder ingebouwd in een Tomix stofzuiger.
Helaas heb ik de fout gemaakt om de print met gelijkrichter eruit te halen voordat de decoder werd ingebouwd.
Nu lijkt deze gelijkrichter nodig te zijn om de motor van de stofzuiger altijd in een zuigende richting te laten draaien.
Ik kan natuurlijk proberen om de gelijkrichter weer in te bouwen maar ik meen dat de decoder uitgang niet blij wordt van een gelijkrichter aan de motor.

Het probleem wat nu ontstaat dat de stofzuiger gaat blazen i.p.v. zuigen als de Tomix met een lok gaat pendelen.
Iemand een oplossing?

Rob


N-spoor, LENZ systeem, Koploper, Epoche 1, 2, 3.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Inbouw decoder bij TOMIX stofzuiger

Bericht door Michiel »

De Tomix stofzuiger werkt met een centrifugaalventilator dat in om het even welke zin zuigend werkt. Geen probleem dus.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Wim Ros

Re: Inbouw decoder bij TOMIX stofzuiger

Bericht door Wim Ros »

Rob,

Met de decoder kun je de draairichting van de motor toch bepalen. Kwestie van de draadjes aan de juiste zijde van de motor aansluiten.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
robstuart
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 jan 2010 18:07
Locatie: SWIFTERBANT - FLEVOLAND

Re: Inbouw decoder bij TOMIX stofzuiger

Bericht door robstuart »

Hallo Michiel,

Dit is volgens mij niet juist.
Met een test met kleine korrels is er maar 1 richting waarop het wordt opgezogen en de korrels in het stofmagazijn terecht komen.
Dit is ook de reden waarom er een gelijkrichter was opgenomen in het origineel. Of je nu vooruit of achteruit rijdt de motor draait maar in een richting en dat is de richting waarmee gezogen wordt.

mvrrg,
Rob


N-spoor, LENZ systeem, Koploper, Epoche 1, 2, 3.

Onderwerp starter
robstuart
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 jan 2010 18:07
Locatie: SWIFTERBANT - FLEVOLAND

Re: Inbouw decoder bij TOMIX stofzuiger

Bericht door robstuart »

Hoi Wim,

Ik kan met de decoder de stofzuiger motor in beide richtingen eenvoudig bedienen.
Echter het probleem ontstaat wanneer de trekkende lok van richtig veranderd. Daar Tomix stofzuiger en de lok op het zelfde adres staan wordt ook de werking van stofzuigen veranderd naar stofblazen.

mvrgr,
Rob


N-spoor, LENZ systeem, Koploper, Epoche 1, 2, 3.

Guut
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 mar 2010 14:00

Re: Inbouw decoder bij TOMIX stofzuiger

Bericht door Guut »

Rob,

Is het niet handiger om de Tomix een eigen adres te geven zodoende je hem apart kunt bedienen t.o.v. de rijdende loc ? Zo kun je de loc vrij langzaam laten rijden en / of pendelen en de Tomix toch hard genoeg laten zuigen zonder dat dat van invloed is op elkaar.

M.v.g.

Guido.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Inbouw decoder bij TOMIX stofzuiger

Bericht door Michiel »

De constructie van de centrifugaalventilator is volledig symmetrisch tov de draairichting. De schoepen staan puur axiaal. Om het even welke richting de ventilator draait, de lucht tussen de schoepen wordt naar buiten geslingerd, in de verzamelbak van de wagon. De zuigende werking centraal langs onder is onafhankelijk van de draairichting.

Misschien heb jij een ander model dan ik, maar met mijn model maakt het echt niets uit. ;)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Michiel op 13 aug 2011 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Guut
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 mar 2010 14:00

Re: Inbouw decoder bij TOMIX stofzuiger

Bericht door Guut »

Overigens net even getest. Ik merk geen verschil als hij links- of rechtsom draait. De zuigkracht is even sterk in beide richtingen. Ik heb ook de gelijkrichter uitgebouwd omdat ik met de decoder kan bepalen welke kant ik hem uit laat draaien. De decoder heeft zijn eigen digitaal adres.

Wat Michiel zegt heeft mijn model ook en de constructie is symmetrisch en dus zou het dan ook niets moeten uitmaken.

M.v.g.
Guido.



dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Inbouw decoder bij TOMIX stofzuiger

Bericht door dentheo »

robstuart schreef:Hoi Wim,

Ik kan met de decoder de stofzuiger motor in beide richtingen eenvoudig bedienen.
Echter het probleem ontstaat wanneer de trekkende lok van richtig veranderd. Daar Tomix stofzuiger en de lok op het zelfde adres staan wordt ook de werking van stofzuigen veranderd naar stofblazen.
Centrifugale ventilatoren zuigen altijd, ook als ze "verkeerd" draaien.
Je kan zien dat de schoepen op de rotor "recht" zijn, dat is iets minder efficient maar transporteren stof iets vlotter, anderzijds hebben ze ook geen voorkeur draairichting .



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
robstuart
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 jan 2010 18:07
Locatie: SWIFTERBANT - FLEVOLAND

Re: Inbouw decoder bij TOMIX stofzuiger

Bericht door robstuart »

Heren,

Dank voor jullie reacties.
Ik heb opnieuw de Tomix getest en de motor wat sneller laten draaien door CV2 omhoog te zetten. Inderdaad wordt in beide richtingen stof opgezogen wanneer de lok langzaam rijdt.
Wel merk ik dat de ene richting (ventilator aan de voorzijde) het effect iets minder is maar dat is met het hogere toerental nu opgelost.

De Tomix doet zijn werk nu goed en ik ben er heel tevreden over. Met name in de moeilijk bereikbare plaatsen is dit een aanwinst getuige de hoeveelheid stof die ik in het stofmagazijn aantrof.

De gelijkrichter en het weinig effect wat ik had door het lage toerental hebben me op het verkeerde been gezet door te denken dat er wellicht een voorkeursdraairichting moet zijn.
Dankzij het forum is de werking nu duidelijk geworden. Hulde!

mvrgr,
Rob


N-spoor, LENZ systeem, Koploper, Epoche 1, 2, 3.
Plaats reactie