Traject de Bilt Zeist

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hugo V
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 aug 2011 22:14
Locatie: Amersfoort

Traject de Bilt Zeist

Bericht door Hugo V »

Na een flinke tijd te hebben meegekeken op het forum begon het bij mij te kriebelen om ook zelf eens aan de slag te gaan met een modelspoorbaan.

Achter het huis van mijn ouders liep vroeger een spoortje (al jaren niet meer) maar de sporen van dit spoor zijn nog altijd zichtbaar (al is het meeste al volgebouwd). Wat blijkt na wat speur werk op internet dat dit een neven lijntje is geweest met vier stationnetjes te weten "De Bilt" (het huidige station Bilthoven), station Bosch en Duin, station Huis ter Heide, station Zeist en het tijdelijke station "Schietbanen de Pan".

Allereerst dacht ik een baan met modules te maken die (makkelijk) opbergbaar zijn maar dit is toch ook niet alles omdat je de stationnetjes niet allemaal aan elkaar vast wilt hebben (het wordt anders een groot station) kwam ik op een module baan van ruim 8 meter te groot naar mijn zin.

Het banenplan in de bijlage is het andere uiterste een grotere vierkante baan van 2 x 1,5 meter ook niet alles maar ik kan wel alle stationnetjes er op kwijt. Bij deze de baan voel je vrij om er op te schieten alle op en aanmerkingen zijn welkom.

Groet Hugo
Traject de Bilt - Zeist versie 2.02.jpg
Traject de Bilt - Zeist versie 2.02.jpg (72.87 KiB) 7799 keer bekeken


Gebruikersavatar

Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Traject de Bilt Zeist

Bericht door Cybertinus »

Kan je er langs alle kanten bij? Dan is het misschien net te doen. Meestal is het aan te raden om niet veel verder dan 80cm van de rand af te gaan, want dan kom je er niet meer bij als er bijv. eens een wagonnetje ontspoort. Of als je wat onderhoud moet plegen. Of ga je ervoor zorgen dat er in het midden een gat zit waar je doorheen kan?

Ik denk alleen wel dat je treinen meer stil staan dan rijden, aangezien de stations redelijk dicht op elkaar zitten. Of laat je er ook treinen op rijden die gewoon door rijden (indien niet geblokkeerd door een trein die voor ze staat)?

Op zich wel een leuk idee om alle 4 de stations kwijt te kunnen op een relatief klein oppervlak.


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4559
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Traject de Bilt Zeist

Bericht door spoor65 »

Hugo,

Plan opzich vind ik, zoals al vermeld in jouw voorstel topic, erg uitdagend.
Dit baanplan vind ik om eerlijk te zijn, het tegendeel.

dit doet mij meer denken aan dat domme geslinger elke keer dat ik van mijn vorige baas weer naar
vall thoren en dat soort onzin moest. :shock:

probeer eens een gulden tussenweg te bedenken.
losse modules worden je te veel en te groot, dit is veel te vierkant en alle stations liggen ook nog eens
in 1 lijn achter elkaar.

mijn voorstel, bouw de meest spraakmakende 3 stations (of eventueel 2 al naar gelang de beschikbare ruimte)
op een goed toegankelijke vaste baan, en geef je zelf de mogelijkheid om dmv een paar losse modules de rest er bij aan te kunnen zetten.

Bedank daarnaast ook, beter een deel van die lijn nabouwen en het goed en geloofwaardig doen,
dan alles beknopt en niet geloofwaardig neer zetten, het eerste zal je veel meer plezier geven.

mvg
Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hugo V
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 aug 2011 22:14
Locatie: Amersfoort

Re: Traject de Bilt Zeist

Bericht door Hugo V »

spoor65 schreef: mijn voorstel, bouw de meest spraakmakende 3 stations (of eventueel 2 al naar gelang de beschikbare ruimte)
op een goed toegankelijke vaste baan, en geef je zelf de mogelijkheid om dmv een paar losse modules de rest er bij aan te kunnen zetten.
Ik had al bedacht om Station "De Bilt" te laten vervallen, dit omdat dit spoor het moeilijkst te realiseren is aangezien dit een spoor is op een grote route (dus met doorgaand trein verkeer). Hierdoor houd ik 3 stations over.
spoor65 schreef: Bedank daarnaast ook, beter een deel van die lijn nabouwen en het goed en geloofwaardig doen,
dan alles beknopt en niet geloofwaardig neer zetten, het eerste zal je veel meer plezier geven.
Wijze woorden, ik zit erg te dubben hoe ik de diverse stations "geloof waardig" neer kan zetten. Persoonlijk gaat het me niet om het rangeren maar om het plaatje.

Zit nu toch maar weer aan modules te denken, genoeg stof tot nadenken in ieder geval.

Ik zie net dat ik dit draadje in het verkeerde gedeelte van de site heb gezet, iemand enig idee hoe ik dit naar baanplan verplaats?

Groeten Hugo



tv_man
Berichten: 1512
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Traject de Bilt Zeist

Bericht door tv_man »

Kan me eigenlijk alleen aansluiten bij het eerder commentaar:

- kies de meest representatieve stukken.
- je zou modulebouw kunnen overwegen, zo kan je redelijk gauw al iets presenteerbaars ('af') hebben en kan je het later uitbreiden (ik weet niet hoeveel ruimte je beschikbaar hebt in totaal, als je veel lengte wilt zoals hier zou je langs de muren van de kamer kunnen werken met modules van niet meer dan een halve meter. (effectiever gebruik van ruimte) En je zou zelfs kunnen overwegen om op twee niveaus te werken, maar dat wordt al tamelijk uitdagend)
- mocht je er nog niet mee bekend zijn: modelspoorclub alkmaar heeft modulebanen (http://www.modelspoorclubalkmaar.nl/) die op bestaande trajecten zijn gebaseerd. (foto's kijken!)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

tv_man
Berichten: 1512
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Traject de Bilt Zeist

Bericht door tv_man »

En station de Bilt zou je als schaduwstation kunnen realiseren (dus verborgen rangeersporen waar de treinen staan wanneer ze richting de Bilt rijden)

Aan de andere kant zou het ook weer een iets groter station zijn dat je zou kunnen bouwen, waar af en toe een doorgaande trein langskomt (die je alleen op dat station ziet, daarna een schaduwstation inrijdt) en waar passagiers overstappen op de lokale trein richting Zeist.

Hangt ook erg af van de beschikbare ruimte.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Traject de Bilt Zeist

Bericht door Trammetje »

Ik vindt je idee om een bestaande situerend na te bouwen erg leuk. Ben daar zelf ook mee bezig, mijn draadje: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=1513

Je moet voor jezelf bepalen wat je wilt. Mijn mening is dat je beter 1 of 2 stationnetjes goed na kan maken dan 4 stations recht achter elkaar.

Wat voor ruimte heb je beschikbaar?


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4559
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Traject de Bilt Zeist

Bericht door spoor65 »

Hugo,

Onder aan elk bericht staat een klein vakje met uitroepteken,
hiermee kun je de beheerder van het forum (h@ns) een berichtje sturen, vraag hem even of hij dit topic wil verplaatsen naar de juiste rubriek.
hij is nu even op vankantie, maar dat is geen ramp, we weten je tenslotte hier ook wel ff te vinden.

voor wat jouw baanplan.

Werk op een vaste baan of modules met een maximale werkdiepte van 80cm als de tafels tegen een wand aan staan, anders kun je het niet goed bewerken.

Denk niet, ik bouw een nederlandse baan, dus kan alleen alles vlak op de plaat leggen, ga maar eens een paar uur fietsen, en je merkt al dat je echt wel hier en daar moet klimmen ;)

gebruik die wetenschap en durf dus ook een NL baan in hoogtes te bouwen. je kunt die hoogteverschillen in model heel makkelijk verstoppen in bossen en met verhoogde spoordijken of wegen.

Begin met een schaduwstation voor meer afwisselings mogelijkheden,
leg niet alle sporen recht langs de tafelranden maar ook speels schuin, dit geeft je gelijk ook meer lengte mogelijkheden.
Een station kan ook rustig in een ruime boog liggen, niet elk perron is langs de lineaal gelegt.

even een voorbeeld, ga vanuit schaduwstation (nivo1) gelijk in een klim naar nivo 3, en leg een 1e station schuin over jouw baan van voor naar achterkant, rij langs de achterwand naar de ander uithoek van jouw baan en ga hier weer schuin een station in van achter naar voor, draai dan in een boog terug via achter onder het spoor door (viaduct) naar het nog vrije middendeel langs de voorkant van de tafel, en leg hier station 3 en gaa vandaar weer richting begin (schaduwstation).

er zijn echt genoeg mogelijkheden op een niet al te groot vlak, en je kunt het dmv van diverse dingen heel goed in hoogtes doen, zonder daat het op een berglandschap gaat lijken.

Suc6

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hugo V
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 aug 2011 22:14
Locatie: Amersfoort

Re: Traject de Bilt Zeist

Bericht door Hugo V »

Ga vanavond eens stoeien met het hele module idee. Het leuke is dat ik met relatief weinig ruimte aan de slag kan met bijvoorbeeld 2 stations.

In iedergeval alvast bedankt voor de op en aanmerkingen, ga ik zeker wat mee doen

groeten Hugo


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hugo V
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 aug 2011 22:14
Locatie: Amersfoort

Re: Traject de Bilt Zeist

Bericht door Hugo V »

Druk bezig geweest met de gegeven tips, nog eens kritisch gekeken naar de beschikbare ruimte. En dit is het resultaat...

Ik heb van station de Bilt het schaduw station gemaakt (serieus ruimte gebrek). Daarnaast ligt er naast het hoofdspoor een tram baan (weet nog niet goed wat ik hier mee aan moet dus tips zijn welkom.
Traject de Bilt - Zeist versie 5.0.jpg
Traject de Bilt - Zeist versie 5.0.jpg (24.94 KiB) 7602 keer bekeken
Rechts boven verdwijnt de rail naar het schaduw station. Het lijntje in het gele vlak is een stationnetje op een lager geleden level.

Groeten Hugo


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4559
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Traject de Bilt Zeist

Bericht door spoor65 »

Hugo,

Plaatje is een beetje klein, maar zo te zien is de verdeling van jouw stations ten opzichte van de ruimte en van elkaar, een hele verbetering.
Wat zijn nu de afmetingen van de tafel, die je hebt op deze tekening.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hugo V
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 aug 2011 22:14
Locatie: Amersfoort

Re: Traject de Bilt Zeist

Bericht door Hugo V »

de baan is 2x1,5 meter


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hugo V
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 aug 2011 22:14
Locatie: Amersfoort

Re: Traject de Bilt Zeist

Bericht door Hugo V »

Een druk jaar verder, waarin ik me af en toe eens kan vergapen aan jullie banen. Maar zelf mijn plannen even in de koelkast heb moeten zetten (een eigen bedrijf = lange dagen). Maar toch begint het weer een beetje te kriebelen.

Nu zag ik op de website van sporenplan.nl het volgende:
http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporen ... 65/ut.html
Rechts bovenin station Huis ter Heide en Zeist.

Kan iemand me vertelen wat dat dingetje (rondje met een streepje) op het spoor bij "De Gooijer"

Ik kan het in de Symbolen lijst niet terug vinden
http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporen ... start.html

Ga trouwens toch in modules beginnen maar heb nog geen toonbaar sporenplan.

Alvast bedankt

Hugo


Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Traject de Bilt Zeist

Bericht door Trammetje »

Ik denk dat het een draaischijf is


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Rob_Lochem
Berichten: 372
Lid geworden op: 04 sep 2008 20:51
Locatie: Lochem

Re: Traject de Bilt Zeist

Bericht door Rob_Lochem »

Draaischijf voor wagons. Niet voor locomotieven!


Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Traject de Bilt Zeist

Bericht door Lemland »

Boeiend. Wist wel van goederenvervoer van mijnhout, kolen en de Gero (en vliegtuigbrandstof), maar dat hele De Gooyer kende ik niet.

Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hugo V
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 aug 2011 22:14
Locatie: Amersfoort

Re: Traject de Bilt Zeist

Bericht door Hugo V »

Ik zat ook al aan een draaischijf te denken maar daar in tegen waarom is er maar een vervolg spoor?

@Rob_Lochem waar zou een draaischijf voor een wagon voor kunnen dienen?

Groet Hugo


Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Traject de Bilt Zeist

Bericht door Lemland »

Het kwam wel eens voor als er heel weinig ruimte was en je een heel scherpe hoek moet maken.

Afbeelding

Afbeelding

Bron: http://www.industriespoor.nl/Draaischijf.htm

Maar wist niet dat er eentje in Zeist was, waar op en rond het emplacement best ruimte was.

Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hugo V
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 aug 2011 22:14
Locatie: Amersfoort

Re: Traject de Bilt Zeist

Bericht door Hugo V »

Ik heb de laatste dagen geprobeerd iets van de firma de Gooyer te weten te komen (wat voor een soort industrie was het). Bij de KvK kom ik niet veel verder, heeft een van jullie een idee waar ik meer kan vinden?

Groet Hugo


Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Traject de Bilt Zeist

Bericht door Lemland »

Ik zit ook al een paar dagen te puzzelen maar ik kom ook niet verder. Misschien kan je het Zeister Historisch Genootschap proberen, 030- 691 63 88 of http://www.zeist-historie.nl

Bart



eitreb
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2012 12:51

Re: Traject de Bilt Zeist

Bericht door eitreb »

fa. de gooyer was een bouwmaterialen handel.

groet,bert



eitreb
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2012 12:51

Re: Traject de Bilt Zeist

Bericht door eitreb »

hugo,

behalve de fa. de gooyer was er nog een industrie in de nabijheid van station zeist.
dit was plaatmetaalindustrie moubal (van mouwerik en bal) met verlading vanaf het spoor.
er was ook een betonnenbak met metaalafval tussen de sporen.
in de zestiger jaren is hier mobaco kinderspeelgoed in de fabriekshal vervaardigd.
zowel fa. de gooyer,de gasfabriek (ontplofte gastank) als de moubal zijn in deze periode verdwenen.
waarschijnlijk de reden dat de goederenpendel 1xdaags niet meer nodig was.
maar in model geeft dit natuurlijk wel interessante mogelijkheden.

groet,

bert


Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Traject de Bilt Zeist

Bericht door Lemland »




kees_bal
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 okt 2014 14:56

Re: Traject de Bilt Zeist

Bericht door kees_bal »

Leuk om dit te vinden.

Mijn vader en grootvader waren eigenaar-directeur van van Mouwerik & Bal. Ik herinner me als kind dat ik achter het fabrieksterrein grote bruine diesellocomotieven zag rangeren. Dat was in de zestiger jaren. De Moubal heeft een spooraansluiting gehad, maar die werd al in de zestiger jaren niet meer gebruikt. Mijn grootvader heeft mij daar wel e.e.a. over verteld. Je zag nog wel tussen de stenen de oorspronkelijke rails liggen.
In de fabriekshallen stonden enorme metaalverwerkende machines, Duits fabrikaat. Door het gewicht kunnen die voor de oorlog alleen maar per spoor daarheen gebracht zijn.
Mobaco werd trouwens in de zestiger jaren al niet meer gefabriceerd, dacht ik. Het bedoelt als extra inkomstenbron gedurende de economische crisis.
Van Mouwerik & Bal is rond 1980 ten onder gegaan als gevolg van de sterk veranderende economie. Het terrein werd daarna gebruikt als opslag van caravans, kampeerwagens e.d. .



Bas Pos
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 jan 2012 10:01

Re: Traject de Bilt Zeist

Bericht door Bas Pos »

Misschien een rare tip, maar kijk een op http://www.floodland.nl/aim/blust_sporenplan_1.htm, is een sporenplan van een nul baan, maar erg ingenieus in elkaar gelegd als je het mij vraagt. . Op de site staat o.a. een video van een rondrit op de baan.

Grtz Bas


Plaats reactie