Speed curve CV29

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Speed curve CV29

Bericht door martindomburg »

Avond,

Ik heb hier een Lenz decoder liggen waarbij ik op kan geven of ik gebruik wil maken van de "factory preset speed curve" of de "user defined speed curve". CV29, bit 4. Nu brengt mij verwarring wat nu wat is. De CV's 67 t/m 97 waar je op kan geven welke stap bij welke snelheid hoort zijn omschreven in de handleiding als "user defined speed curve". 1 en 1 is 2 zou ik zeggen maar wat verstaat Lenz dan onder Factory preset?

Het gaat mij erom wat nu de juiste instelling is bij gebruik van een programma als koploper of Itrain waar je in de software opgeeft welke snelheid bij welke stap hoort. De loc waar de decoder inzit stopt met sneller gaan bij stap 23 tijdens het ijken vandaar zie je de resterende stappen een vrijwel horizontale lijn. De andere kant op stopt hij al bij stap 20 met klimmen.

Standaard staat het vinkje uit en is CV2 waarde 2 en CV 5 waarde 10. Als ik het vinkje aanvink zet prolok deze waardes respectievelijk op 0 en 255. Heeft iemand een verheldering voor me?

Alvast bedankt

Groetjes Martin

Rob Fongers

Re: Speed curve CV29

Bericht door Rob Fongers »

Martin,

Wel erg verwarrend wat je nu allemaal zegt.

Als CV 29 bit 4 = 0 betekend dat je met CV2-5 en 6 de snelheidscurve instelt. Dat is een beetje proberen cq experimenteren.

bit 4 =1 dan wil zeggen dat de stappen 1t/m28 voor gedefinieerd zijn in de CV's 67 t/m 94. Dus daar zit je dan aan vast. Je bent zelfs in staat om die CV's aan te passen en dan is het user defined zoniet dan is het factory preset.

vinkie aan???? wat voor vinkie??

Dat er verschillen zijn in eindsnelheid kan maar ligt aan de loc. Een goeie decoder kan je trimmen zodat die snelheden gelijk komen. Dat je je topsnelheid niet haalt kan ook maar dat ligt aan de decoder en de Lenz is nou net niet die decoder die het heeft

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Hoi Rob,

Bedankt voor je uitleg, dat is verhelderend. Snap alleen niet helemaal wat je nu verwarrend vind, je hebt mijn vraag goed begrepen.

Wat bedoel je precies met trimmen. Ik denk dat hij de snelheid wel haalt, maar begrijp je laatste verhaal niet helemaal. De Lenz is dus niet echt geschikt :?: Zo niet, dan maar een Keuhn erin :)

Vind zelf de Lastregeling erg tegen vallen. Zou dat aan het motortje kunnen liggen of is dat een bekend fenomeen bij de Lenz?

Groetjes

p.s.: Vink aan is een vakgewoont van me, in mijn werk vink je opties aan of uit :mrgreen:

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Martin,

Ik ken prolok niet maar geloof het wel :)

Ja heb een klein beetje verstand van de materie dus zodoende kon ik eruit halen en hopen dat het het juiste was wat jij vroeg. Maar als bit 4 =0 dan kan je daar ook cv6 bij gebruiken. Ik praat nu ff over de 025 want die heeft het hele beriek 0-255 ter beschikking, stel dat cv 5 100 is dan zet je CV6 op ~50 en dan krijg je een starre lijn ga je naar boven of benden gaat de curve ook die vorm aannemen.

Ik heb bijna alle decoders gehad Martin maar ik zeg toch 025 top en simpel

Trimmen is gelijk maken (maar daar zijn nog een hele boel definities van). Stel dat hij vooruit 100 rijd en achteruit 90 dan kan je met CV95(Kühn) dat verschil trimmen door CV95 vanuit de positie 128 (dus eigenlijk de 0 positie) deze hoger of lager te maken naar bvb 115 of 135.

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

dentheo

Bericht door dentheo »

Niemand gevallen over de zinswending in de originele vraag: waar je in de software "opgeeft" welke snelheid bij welke trap hoort .... ??????
Dat doe je dus NIET, dat doet koploper zelf wel bij het ijken.

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

@rob, bedankt voor de uitleg. Dat heeft Lens inderdaad niet. Heb toeters de keuhn handleiding gelezen en die heeft veel meer mogelijkheden. Ik denk ook op den duur de lenz decoder te vervangen.

Vind de Lens ook omslachtiger met die curve in de handleiding. Keuhn heeft dat beter voor elkaar.

@theo dat is ook geen vraag geweest. Lees: welke "decoder" instelling is juist bij gebruik van software als koploper of Itrain. Die geven dmv inmenging zelf.een snelheid aan een stap.

Groetjes

dentheo

Bericht door dentheo »

martindomburg schreef: Die geven dmv inmenging zelf.een snelheid aan een stap.
inmenging ????

Theo

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Sorry, woordenboek op mijn telefoon :'( móet ijken zijn ;)

Plaats reactie