Decoderinbouw ESU LP micro 4.0, maar geen verlichting

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator

Decoderinbouw ESU LP micro 4.0, maar geen verlichting

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi Hoi,

Ik post hier maar zelden in, maar ik koop dan ook zelden loks waar ik aan moet solderen/rommelen om er een decoder in te frotten. Nu heb ik er echter eentje te pakken en ik kom er niet uit. Het betreft een zes-asser met een vrij ongebruikelijke 8-polige decoderaansluiting. Omdat ik er wel een decoder in wilde heb ik een zespolige LP micro 4.0 meegenomen en deze omgesoldeerd met een overtollige 8-polige stekker uit de rommeldoos. De pinnen heb ik omgesoldeerd op basis van het bedradingsschema van de ESU handleiding (van linksboven naar links onder en dan rechtsonder naar rechtsboven):
1: motoraansluiting rechts --> oranje draad
2: lichtaansluiting achter --> geel
3: AUX-1 --> niet op micro 6-polig aanwezig dus geen draad
4: Spooraansluiting links --> zwart
5: motoraansluiting links --> grijs
6: lichtaansluiting voor --> wit
7: U/gemeenschappelijke pool --> niet op 6 polige decoder. Geen draad
8: Spooraansluiting rechts --> rood

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Analoog (voor ombouw): Lok rijdt inmiddels prima na een stevige smeerbeurt. Verlichting wisselt met de rijrichting (gele LED) en dat gaat zonder problemen. Ok de rails is her en der een beetje schmützig na 3 weken bedrijf stilstand maar verder niks te klagen. De lok heeft zeker 5 jaar in de vitrine gestaan in de winkel btw.

Analoog (na ombouw): Lok rijdt in beide richtingen zonder problemen. Verlichting doet het echter niets met de decoder in de stekker. Zodra de analoogbrug wordt geplaatst doet ook de verlichting het weer.

Digitaal (Sx resp. DCC): Lok rijdt voor zover te beoordelen zonder problemen maar zeker niet 100%. Decoder moet wel ingesteld worden (maar dat gaat niet lukken met de aanwezige CC-2000 + ControlHandy). Echter de verlichting is niet operationeel en kan ook niet geactiveerd worden middels de daarvoor geëigende toets.

Ik zou het dus niet weten, kan zijn dat er een paar onderdeeltjes van de print gesoldeerd moeten worden, dat deze het probleem zijn. Maar ik leg het toch maar even voor voordat ik onderdeeltjes ga verwijderen. Of (en dat kan natuurlijk ook) de decoder is niet goed, mechanisch (zeer onwaarschijnlijk) of elektrisch/parametrisch --> misschien het aantal rijstappen.

Dus: Wat zie ik over het hoofd? Alvast dank voor het meedenken...

Robert

Fan van Alpenbanen in N(m)

epocheales denken

Re: Decoderinbouw ESU LP micro 4.0, maar geen verlichting

Bericht door epocheales denken »

Hoi Robert,

Heel voorzichtig draag ik een mogelijke oplossing aan, omdat ik nog een totale digi-noob ben.
Dit geintje had ik ook bij mijn Fleischmann E 32, analoog werkte de verlichting (in mijn geval 24 v lampjes) aan 1 zijde. Digitaal dus niet.
Wat bleek nou: de loc stond op 14 rijstappen, toen ik herprogrammeerde met mijn Mulitmaus naar 28 rijstappen ging het licht aan :mrgreen:
Anderen op het forum hebben hier vast wel een verklaring voor over een bitje wat verkeerd ligt of zo, maar misschien heb je er wat aan.

Veel succes :!:

Groet,

Hans.

Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator

Zo dat het zijn? Ik twijfel aangezien ik dan zou verwachten dat de verlichting normaal zou moeten werken met de decoder op een analoge baan of vergis ik mij nu volledig? Ik zal het iig uitproberen als ik een multimaus in handen heb.

Robert

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Misschien handig te vermelden om welke lok het gaat. Als ik het goed begrijp uit het raadplaatje-topic dan is het een E7A van Broadway Limited/Precision Craft Models?

edit:
Ontstoor-componentjes (spoeltjes/condensator) moeten doorgaans verwijderd worden, die geven vaak (gekke) storingen.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

piksov

Bericht door piksov »

Hee inbouwert,

je mag bij mij wel een lokmaus en centrale ophalen, kun je in ieder geval de decoder programmeren.

Uitlezen gaat daarmee niet lukken, de lokmaus centrale doet dat niet mee.

Maar op mijn programmeerspoor kan dat natuurlijk weer wel.

Guus

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator

@Marcel
Een kleine concessie, niet netjes, maar anders worden die raadplaatjes zo gemakkelijk. Het betreft inderdaad de E7a van Broadway Limited/Precision Craft.

@Guus
Dank voor het aanbod. Ik heb Jeroen inmiddels al gevraagd om z'n overtollige multimaus "in te leveren" zodat ik kan programmeren. En binnenkort ga ik op struin naar een centrale. Ga denk ik op zoek naar een fatsoenlijke centrale. Profiboss ofzo. Voor wat betreft de opstandige verlichting doe ik misschien nog wel even een beroep op je.

Plaats reactie