Ombouwproject met decoders en LED's
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Ombouwproject met decoders en LED's
Ik heb het in mijn draadje al eens aangegeven, ik ga een paar locs ombouwen naar DCC.
Mijn project bestaat uit:
Fleischmann VT614 met tussenrijtuig
Deze word voorzien van een Keuhn N045 locdecoder en de rijtuigen van een Keuhn LT10 Led strip met functiedecoder.
Fleischmann BR212
Deze word voorzien van een Keuhn N045 locdecoder
Brawa BR232 "ludmilla"
Deze word voorzien van een Keuhn N045 locdecoder
Ik heb na het lezen van de recenties gekozen voor de Keuhn N045 decoder. De reden hiervoor is dat de Keuhn alom geprezen word voor zijn veelzijdigheid. Nu kon ik kiezen uit 2 types, de 025 en de 045. De 025 heeft 2 functies en de 045 heeft 4 functies. De grootste reden voor mijn keuze voor de 045 is dat hij de helft dunner is als de 025. Dat word dus makkelijker met de inbouw.
Na het lezen van het draadje van Rob Fongers werd ik geintereseerd in de LED front- en sluitseinen. Na zijn verslag gelezen te hebben op zijn site en wat tips via de email van Rob heb ik besloten om de drie locs meteen te voorzien van LED front- en sluitseinen. Daarbij komt meteen het extra voordeel van de 4-functies van de locdecoder om de hoek kijken. Ik kan dan zorgen voor niet alleen een wisselende front- en sluitverlichting, ook kan ik de sluitverlichting richtingsafhankelijk uitzetten als er een sleep achter de loc zit.
Ik heb de decoders en Led-strips inmiddels in huis.
Bij de ledbaron.de heb ik twee types LED's besteld:
10x LED 0603 SUPER GOLDEN WHITE Cu-Draht 0,1mm 35 cm XL
10x LED 0605 ROT SUNNY WHITE Weiss Cu-Draht DOUBLE CHIP (2-kleuren led)
Ik hoop deze van de week te ontvangen. Vandaag heb ik bij de electronica zaak een aantal smd weerstanden gekocht. 10 stuks van 680 Ohm, een paar 820 Ohm en een paar 560 Ohm. Ik zal de kathode van de Led's aansluiten op de Weerstand en de athode aan de outputs van de decoder. Omdat ik de led's niet in serie aansluit maar parallel heb ik een weerstand nodig van 680 Ohm.
Zodra ik alles compleet heb ga ik beginnen aan dit project. Ik gooi mezelf wel in het diepe want ik heb nog nooit een decoder ingebouwd of led's gemonteerd op deze schaal. Daar zit m nu net de uitdaging in voor me
Mijn plan van aanpak:
- Loc helemaal reinigen
- Testen op een juiste analoge werking
- monteren decoder
- Testen decoder op programmeerspoor
- Montage LED's
- Testen Led's op programmeerspoor
Kortom een leuk project wara ik aardig naar uitkijk om aan te beginnen. Omdat ik een drukke september maand krijg zal ik er ruimschoots de tijd voor gaan nemen om het klusje te klaren. Ik zal de verslag in dit draadje plaatsen.
Nu zou ik graag tips & trucs krijgen voor de montage maar vooral de leukere trucs met de uitgangen van de decoder.
Groetjes
Mijn project bestaat uit:
Fleischmann VT614 met tussenrijtuig
Deze word voorzien van een Keuhn N045 locdecoder en de rijtuigen van een Keuhn LT10 Led strip met functiedecoder.
Fleischmann BR212
Deze word voorzien van een Keuhn N045 locdecoder
Brawa BR232 "ludmilla"
Deze word voorzien van een Keuhn N045 locdecoder
Ik heb na het lezen van de recenties gekozen voor de Keuhn N045 decoder. De reden hiervoor is dat de Keuhn alom geprezen word voor zijn veelzijdigheid. Nu kon ik kiezen uit 2 types, de 025 en de 045. De 025 heeft 2 functies en de 045 heeft 4 functies. De grootste reden voor mijn keuze voor de 045 is dat hij de helft dunner is als de 025. Dat word dus makkelijker met de inbouw.
Na het lezen van het draadje van Rob Fongers werd ik geintereseerd in de LED front- en sluitseinen. Na zijn verslag gelezen te hebben op zijn site en wat tips via de email van Rob heb ik besloten om de drie locs meteen te voorzien van LED front- en sluitseinen. Daarbij komt meteen het extra voordeel van de 4-functies van de locdecoder om de hoek kijken. Ik kan dan zorgen voor niet alleen een wisselende front- en sluitverlichting, ook kan ik de sluitverlichting richtingsafhankelijk uitzetten als er een sleep achter de loc zit.
Ik heb de decoders en Led-strips inmiddels in huis.
Bij de ledbaron.de heb ik twee types LED's besteld:
10x LED 0603 SUPER GOLDEN WHITE Cu-Draht 0,1mm 35 cm XL
10x LED 0605 ROT SUNNY WHITE Weiss Cu-Draht DOUBLE CHIP (2-kleuren led)
Ik hoop deze van de week te ontvangen. Vandaag heb ik bij de electronica zaak een aantal smd weerstanden gekocht. 10 stuks van 680 Ohm, een paar 820 Ohm en een paar 560 Ohm. Ik zal de kathode van de Led's aansluiten op de Weerstand en de athode aan de outputs van de decoder. Omdat ik de led's niet in serie aansluit maar parallel heb ik een weerstand nodig van 680 Ohm.
Zodra ik alles compleet heb ga ik beginnen aan dit project. Ik gooi mezelf wel in het diepe want ik heb nog nooit een decoder ingebouwd of led's gemonteerd op deze schaal. Daar zit m nu net de uitdaging in voor me
Mijn plan van aanpak:
- Loc helemaal reinigen
- Testen op een juiste analoge werking
- monteren decoder
- Testen decoder op programmeerspoor
- Montage LED's
- Testen Led's op programmeerspoor
Kortom een leuk project wara ik aardig naar uitkijk om aan te beginnen. Omdat ik een drukke september maand krijg zal ik er ruimschoots de tijd voor gaan nemen om het klusje te klaren. Ik zal de verslag in dit draadje plaatsen.
Nu zou ik graag tips & trucs krijgen voor de montage maar vooral de leukere trucs met de uitgangen van de decoder.
Groetjes
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
http://www.hanskamman.nl/
Kijk hier eens in het linker rijtje voor de ombouw voor je sluitlichten. Deze meneer (Hans) gebruikt het HCCM-systeem dus de locs worden gebruikt in analoog bedrijf, maar ik denk dat je wel wat aan de ombouw kunt hebben.
De BR212 en 614 heeft hij al omgebouwd met leds.
Groeten,
Patrick
Kijk hier eens in het linker rijtje voor de ombouw voor je sluitlichten. Deze meneer (Hans) gebruikt het HCCM-systeem dus de locs worden gebruikt in analoog bedrijf, maar ik denk dat je wel wat aan de ombouw kunt hebben.
De BR212 en 614 heeft hij al omgebouwd met leds.
Groeten,
Patrick
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Goede site, tnxs
Ik ben trouwens vergeten te melden dat ik ook rode led's heb besteld
10x LED 0603 SIGNAL ROT Cu-Draht red
Dit omdat de 212 geen gecombineerde wit/rode sluitlichten heeft
Wat ik erg lastig vond is het uitzoeken van de juiste Led. Ik heb de 0805 in eerste instantie besteld voor de rode led's. De zijn 1mm groter dan de 0603. Pas later zag ik dat de 0603 er ook is in het rood. Dus heb ik die nabesteld. het is best verwarrend.
Groetjes
Ik ben trouwens vergeten te melden dat ik ook rode led's heb besteld
10x LED 0603 SIGNAL ROT Cu-Draht red
Dit omdat de 212 geen gecombineerde wit/rode sluitlichten heeft
Wat ik erg lastig vond is het uitzoeken van de juiste Led. Ik heb de 0805 in eerste instantie besteld voor de rode led's. De zijn 1mm groter dan de 0603. Pas later zag ik dat de 0603 er ook is in het rood. Dus heb ik die nabesteld. het is best verwarrend.
Groetjes
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Ik zit er juist aan te denken om overal juist 2 kleuren LEDs voor te gaan halen, zodat ik niet een extra gaatje hoef te gaan boren in de loc. Dus ook in m'n 212 wilde ik gewoon 2 kleuren LEDs erin zetten.
Of gaat dat heel erg lelijk worden?
Of gaat dat heel erg lelijk worden?
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Denk niet dat het er lelijk van word. Alleen in het eggie zijn de twee gescheiden bij de 212
groetjes
groetjes
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Hey Martin,
Mooi projectje, ga ik zeker volgen, maar zit me net te bedenken? wat is nu je digitale vraag? of heb je dit topic perongeluk
in de verkeerde rubriek gezet, en had je het in de doe het zelf willen zetten?
Maar ik ga dit zeker volgen, en hoop er dusdanig van te leren, dat ook ik er straks wat aan zal hebben.
mvg
Freddy
Mooi projectje, ga ik zeker volgen, maar zit me net te bedenken? wat is nu je digitale vraag? of heb je dit topic perongeluk
in de verkeerde rubriek gezet, en had je het in de doe het zelf willen zetten?
Maar ik ga dit zeker volgen, en hoop er dusdanig van te leren, dat ook ik er straks wat aan zal hebben.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Nee, maar vond het meer in dit topic passen dan doe-het-zelf. Eigenlijk maakt het ook niet veel uit
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Martin,
Moest ff denken, maar ja ik snap hem, daar het over digitaal maken van de locs gaat idd.
Ja zou dus wat dat betreft idd in beide kunnen haha. ik dacht er ook aan toen ik het vandaag weer las.
gister had was de vraag niet eens bij mij opgekomen.
mvg
Freddy
Moest ff denken, maar ja ik snap hem, daar het over digitaal maken van de locs gaat idd.
Ja zou dus wat dat betreft idd in beide kunnen haha. ik dacht er ook aan toen ik het vandaag weer las.
gister had was de vraag niet eens bij mij opgekomen.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Vandaag mijn bestelling van Ledbaron binnen gekregen. Rob heeft geen woord gelogen over de Led's, alderbastes wat zijn die dingen klein whaha dat wordt lachen. De service was perfect en erg snel. Een goede aanrader
De afgelopen dagen heb ik de handleidingen gelezen van de decoders en ledstrips. Positief punt is dat de Ledstrip LT10 een ingebouwde Ledbegrenzing heeft van 8mA. Je hebt dus geen voorschakelweerstand nodig. Goed bezig bij Keuhn....
Ik ben meteen begonnen met het demonteren van de VT614. Ik ga deze eerst 100% schoon maken en zorgen dat hij goed loopt in analoog bedrijf. Ondanks dat hij nog maar zo'n 50 bedrijfsuren heeft gemaakt gaat hij toch voor de grote schoonmaak. Kan nooit kwaad om te doen. Ik heb de motor van zijn koolborstels ontdaan en heb de motor met e borstelhouders en de aandrijfwielen in een badje wasbenzine gelegd voor de nacht. Morgenochtend leg ik het te droog en dan kan ik het morgenavond weer inbouwen.
Nu geeft het me direct de mogelijkheid om eens te kijken hoe ik alles in ga bouwen. Nu vallen me meteen een paar dingen op:
1. De bovenste koplamp vraagt om een creatieve oplossing. Deze zit in het dak en bij 1 stel mis ik de lichtgeleider. Klopt dit?
2. Er onnodig veel ruimte word gebruikt voor de stroomvoerende onderdelen. Hierdoor moet ik de strips zodanig inkorten dat er weinig over blijft (van 4 led's in het tussenrijtuig tot 3 led's in de motorwagens).
Best wel jammer maar de U-profielen inkorten zou betekenen dat ik de strip tegen het dak moet plaatsen. En dat is nu ook weer niet handig met de bedrading. Deze moet ik dan op lengte houden en die blijf je dan zien. In het tussenrijtuig zou het nog wel kunnen maar ik vraag me af of dat wel verstandig is. Ik heb twee opties:
1. de u-profielen en de originele prints weghalen en de Ledstrips tegen het dak plakken
2. Alles origineel houden en de strips tegen de onderkant van de prints plakken.
Wat vinden jullie? Ben wel even benieuwd naar jullie ideeen.
Morgen zorgen dat de motorwagen weer mooi rijd en dan de decoder in bouwen
Groetjes
De afgelopen dagen heb ik de handleidingen gelezen van de decoders en ledstrips. Positief punt is dat de Ledstrip LT10 een ingebouwde Ledbegrenzing heeft van 8mA. Je hebt dus geen voorschakelweerstand nodig. Goed bezig bij Keuhn....
Ik ben meteen begonnen met het demonteren van de VT614. Ik ga deze eerst 100% schoon maken en zorgen dat hij goed loopt in analoog bedrijf. Ondanks dat hij nog maar zo'n 50 bedrijfsuren heeft gemaakt gaat hij toch voor de grote schoonmaak. Kan nooit kwaad om te doen. Ik heb de motor van zijn koolborstels ontdaan en heb de motor met e borstelhouders en de aandrijfwielen in een badje wasbenzine gelegd voor de nacht. Morgenochtend leg ik het te droog en dan kan ik het morgenavond weer inbouwen.
Nu geeft het me direct de mogelijkheid om eens te kijken hoe ik alles in ga bouwen. Nu vallen me meteen een paar dingen op:
1. De bovenste koplamp vraagt om een creatieve oplossing. Deze zit in het dak en bij 1 stel mis ik de lichtgeleider. Klopt dit?
2. Er onnodig veel ruimte word gebruikt voor de stroomvoerende onderdelen. Hierdoor moet ik de strips zodanig inkorten dat er weinig over blijft (van 4 led's in het tussenrijtuig tot 3 led's in de motorwagens).
Best wel jammer maar de U-profielen inkorten zou betekenen dat ik de strip tegen het dak moet plaatsen. En dat is nu ook weer niet handig met de bedrading. Deze moet ik dan op lengte houden en die blijf je dan zien. In het tussenrijtuig zou het nog wel kunnen maar ik vraag me af of dat wel verstandig is. Ik heb twee opties:
1. de u-profielen en de originele prints weghalen en de Ledstrips tegen het dak plakken
2. Alles origineel houden en de strips tegen de onderkant van de prints plakken.
Wat vinden jullie? Ben wel even benieuwd naar jullie ideeen.
Morgen zorgen dat de motorwagen weer mooi rijd en dan de decoder in bouwen
Groetjes
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Na war passen en meten vanochtend ben ik eruit. Ik ga de zaag in het chasis zetten. De strips passen wel onder de heuvels maar dan zijn ze zo kort dat ik bang ben voor donkere plekken. Ook de motorwagen blijft niet gespaard. Word wat
Groetjes
Groetjes
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Martin,
Is de bedrading niet in de hoeken van de rijtuigen weg te werken, zodat je ze toch tegen het dak kunt plaatsten?
In het echie zitten de lampen tenslotte ook aan het plafond en niet op de vloer
en dan heb je tenminste zoveel mogelijk leds in de bakken.
mvg
Freddy
Is de bedrading niet in de hoeken van de rijtuigen weg te werken, zodat je ze toch tegen het dak kunt plaatsten?
In het echie zitten de lampen tenslotte ook aan het plafond en niet op de vloer
en dan heb je tenminste zoveel mogelijk leds in de bakken.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Dat is wel mijn bedoeling. Ik ga de draden in de hoeken weg werken. De printplaten laat ik weg en de u-profielen halveer ik. Van de stuurstand zaag ik een stuk van de motorhouder weg, die heb ik toch niet nodig. In de motowagen gebruik ik een klein stukje van de originele print om de decoder te voeden vanaf het voorste wielstel en om de smd weerstanden te kunnen plaatsen.
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Voor de bovenste koplamp kun je toch een 'allerbarstens' kleine led gebruiken en die achter het gaatje plakken?
Staat een mooi voorbeeldje in de link die ik je gegeven heb.
Ik loop zelf ook al een tijdje met het idee om hem te digitaliseren etc. dus dat mag je even mooi voordoen.
Groeten,
Patrick
Staat een mooi voorbeeldje in de link die ik je gegeven heb.
Ik loop zelf ook al een tijdje met het idee om hem te digitaliseren etc. dus dat mag je even mooi voordoen.
Groeten,
Patrick
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Ik denk dat je in de war bent met mijn ledstrips. Daar gaat het nu over
De front- en sluitverlichting gaat ook volgens dat idee uit de link, was een goede link. Enige verschil is dat ik duo Leds gebruik. De derde lamp word inderdaad een plakkertje
Groetjes
De front- en sluitverlichting gaat ook volgens dat idee uit de link, was een goede link. Enige verschil is dat ik duo Leds gebruik. De derde lamp word inderdaad een plakkertje
Groetjes
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Zo het is dan eindelijk begonnen. Ik heb de motorwagen weer in elkaar gezet en hij rijd nu als een zonnetje Een goede basis om van daaruit de decoder te plaatsen. Maar voor ik als newbie daaraan waag begin ik met de simpelste van de drie: Het tussenrijtuig. Hierin komt alleen een Kuehn LT10 LED strip
Allereerst heb ik het rijtuig ontdaan van dak en wielstellen. Wat heb je aan materiaal nodig:
- twee stukjes draad
- LED strip met functiedecoder Kuhn LT10
- twee Sleepcontacten
Gereedschap:
- Soldeerbout zwaar (40-50W)
- Soldeerbout licht 25W
- kniptang
- buigtang
- wasbenzine
- reinigingsstaafjes
- dubbelzijdig tape
- dremel met doorslijpschijf
Toen ik alles had verzameld en het rijtuig gedemonteerd had ben ik ik eerst aan de U-profielen begonnen:
Omdat deze aan de achterzijde aan beide kanten ruim een centimeter over hebt betekend dat dat je op die plekken geen licht kan plaatsen. Het beperkt zich dus tot de ruimte tussen de beugels. Plaats je hem in de beugels dan zit de strip te laag en zie je de LED's. Er is dus maar 1 oplossing en dat is tegen het dak plakken. Als je dit zo zou doen zonder modificatie dan zou je door de beugel een kortsluiting kunnen krijgen wat meteen het einde betekend van de strip.
De beugels moeten gemodificeerd worden. Dit is simpel door hem onderaan bij de voet door te slijpen.
De volgende stap is het solderen van twee draadjes aan het voetje. Omdat het een groot stuk metaal is en deze word geklemd in een metalen houder (plastic is niet geschikt voor de warmte) moet je veel vermogen hebben om het metaal te verwarmen. Als je een laag vermogen gebruikt dan vloeit de warmte te snel weg en word het metaal niet heet. Ik heb een soldeerbout van 50W gebruikt om het metaal te verhitten. Eenmaal verhit en voorzien van een kloddertje soldeertin kan je wel weer de lage bout gebruiken. Tin heeft een laag smetpunt
Het ene wielstel zal de strip voorzien in de + en de andere in de -. Na het solderen plaats je het metaal op zijn plek en schroef je de wielstellen er weer op. Hierbij plaats je meteen onder elk wielstel de metalen sleep. Reinig wel eerst de wielen voor je de slepers en de wielstellen monteert.
Houd rekening met de lengte van de draden. Het mooiste is als je het dak kan lichten en het rijtuig op een zijkant kan leggen
De volgende stap is het op maat knippen en plaatsen van de ledstrip. Als eerste knip je de strip op lengte. Dit kan op de aangegeven streepjes op de ledstrip. Als je de strip op maat hebt dan soldeer je met een 25W bout de draden op de contacten van de ledstrip. Op contact G1 zet je het ene wielstel en op G2 de andere. Nadat je de draden hebt gesoldeerd moet je eerst testen of de wielen niet verkeerd gedraaid zitten. De wielen zijn geïsoleerd dus dat houd in dat een wiel wel contact heeft met de as en de andere niet. Het moet zo zijn dat bij het ene wielstel alle linker wielen contact hebben met de as en bij het andere wielstel de rechter wielen. Alleen dan heb je geen sluiting.
Als je dit hebt gedaan dan kan je op de achterkant van de strip een strookje dubbelzijdig tape plakken. Als je dit vervolgens omdraait dan kan je met een mesje het overtollige tape wegsnijden.
Dan krijg je het bovenstaande resultaat en hoef je alleen nog maar de deksel te sluiten. Nu dnek je waarschijnlijk wat met je dan met ed secondelijm. Heel simpel, de draden fixeer je vanuit de metalen balk met een druppel secondelijm in het hoekje van het rijtuig. Zo kan je de draden altijd uit het zicht houden als je de deksel sluit.
De leukste stap: OP het programmeerspoor. Altijd eerst op een programmeer spoor om te zien of je geen sluiting hebt. Als alles werkt dan heb je dit resultaat behaald:
Ik moet nog wel de cv waardes instellen op de juiste licht hoeveelheid. Heb je geen dcc systeem dan maakt het niks uit. De ledstrip werkt altijd op een analoge spanning en er zit een potmeter op de strip waarmee je het licht kan dimmen.
Ik moet nog aan de slag gaan met de instellingen maar dat komt later wel. Ik ga nu eerste een stapje hoger: De stuurstandrijtuig. Hierin komt een ledstrip, Front- en sluitverlichting met LED.
Groetjes Martin
Allereerst heb ik het rijtuig ontdaan van dak en wielstellen. Wat heb je aan materiaal nodig:
- twee stukjes draad
- LED strip met functiedecoder Kuhn LT10
- twee Sleepcontacten
Gereedschap:
- Soldeerbout zwaar (40-50W)
- Soldeerbout licht 25W
- kniptang
- buigtang
- wasbenzine
- reinigingsstaafjes
- dubbelzijdig tape
- dremel met doorslijpschijf
Toen ik alles had verzameld en het rijtuig gedemonteerd had ben ik ik eerst aan de U-profielen begonnen:
Omdat deze aan de achterzijde aan beide kanten ruim een centimeter over hebt betekend dat dat je op die plekken geen licht kan plaatsen. Het beperkt zich dus tot de ruimte tussen de beugels. Plaats je hem in de beugels dan zit de strip te laag en zie je de LED's. Er is dus maar 1 oplossing en dat is tegen het dak plakken. Als je dit zo zou doen zonder modificatie dan zou je door de beugel een kortsluiting kunnen krijgen wat meteen het einde betekend van de strip.
De beugels moeten gemodificeerd worden. Dit is simpel door hem onderaan bij de voet door te slijpen.
De volgende stap is het solderen van twee draadjes aan het voetje. Omdat het een groot stuk metaal is en deze word geklemd in een metalen houder (plastic is niet geschikt voor de warmte) moet je veel vermogen hebben om het metaal te verwarmen. Als je een laag vermogen gebruikt dan vloeit de warmte te snel weg en word het metaal niet heet. Ik heb een soldeerbout van 50W gebruikt om het metaal te verhitten. Eenmaal verhit en voorzien van een kloddertje soldeertin kan je wel weer de lage bout gebruiken. Tin heeft een laag smetpunt
Het ene wielstel zal de strip voorzien in de + en de andere in de -. Na het solderen plaats je het metaal op zijn plek en schroef je de wielstellen er weer op. Hierbij plaats je meteen onder elk wielstel de metalen sleep. Reinig wel eerst de wielen voor je de slepers en de wielstellen monteert.
Houd rekening met de lengte van de draden. Het mooiste is als je het dak kan lichten en het rijtuig op een zijkant kan leggen
De volgende stap is het op maat knippen en plaatsen van de ledstrip. Als eerste knip je de strip op lengte. Dit kan op de aangegeven streepjes op de ledstrip. Als je de strip op maat hebt dan soldeer je met een 25W bout de draden op de contacten van de ledstrip. Op contact G1 zet je het ene wielstel en op G2 de andere. Nadat je de draden hebt gesoldeerd moet je eerst testen of de wielen niet verkeerd gedraaid zitten. De wielen zijn geïsoleerd dus dat houd in dat een wiel wel contact heeft met de as en de andere niet. Het moet zo zijn dat bij het ene wielstel alle linker wielen contact hebben met de as en bij het andere wielstel de rechter wielen. Alleen dan heb je geen sluiting.
Als je dit hebt gedaan dan kan je op de achterkant van de strip een strookje dubbelzijdig tape plakken. Als je dit vervolgens omdraait dan kan je met een mesje het overtollige tape wegsnijden.
Dan krijg je het bovenstaande resultaat en hoef je alleen nog maar de deksel te sluiten. Nu dnek je waarschijnlijk wat met je dan met ed secondelijm. Heel simpel, de draden fixeer je vanuit de metalen balk met een druppel secondelijm in het hoekje van het rijtuig. Zo kan je de draden altijd uit het zicht houden als je de deksel sluit.
De leukste stap: OP het programmeerspoor. Altijd eerst op een programmeer spoor om te zien of je geen sluiting hebt. Als alles werkt dan heb je dit resultaat behaald:
Ik moet nog wel de cv waardes instellen op de juiste licht hoeveelheid. Heb je geen dcc systeem dan maakt het niks uit. De ledstrip werkt altijd op een analoge spanning en er zit een potmeter op de strip waarmee je het licht kan dimmen.
Ik moet nog aan de slag gaan met de instellingen maar dat komt later wel. Ik ga nu eerste een stapje hoger: De stuurstandrijtuig. Hierin komt een ledstrip, Front- en sluitverlichting met LED.
Groetjes Martin
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
De VT614 komt eventjes op een zijspoor, blijkt nu dat de overige twee ledstrips niet functioneren zoals ik wil. De eerste die ik heb ingebouwd bleek de potmeter van defect en de tweede brande heel even en hield er mee op. De draadjes had ik goed aangesloten en er was absoluut geen sluiting. Toen ik de derde ging testen kreeg ik ook dit resultaat. Dit zal ik eerst even ander moeten onderzoeken
In de tussentijd ga ik wel met de motorwagen aan de slag, hier komen de Led's en decoder in Wat erg stom is dat ik had verwacht veel problemen te ondervinden van het inbouwen van de led's. Dit valt reuze mee en is in de stuurstandwagen dan ook goed gelukt. Ik zal er komend weekend wat foto's van schieten
Het vreemde is echter dat ik bijna onmogelijk de + en de - krijg aangesloten. De - komt op u-profiel en dat gaat an zich nog wel. maar de + komt aan het chassis en mijn tin krijgt er maar geen vat op. Iemand een tip voor me????
edit: OP analoge spanning werkt alles naar behoren. In DCC wil de tweede strip er mee stoppen. Hij reageert ook niet op de F-toetsen.
In de tussentijd ga ik wel met de motorwagen aan de slag, hier komen de Led's en decoder in Wat erg stom is dat ik had verwacht veel problemen te ondervinden van het inbouwen van de led's. Dit valt reuze mee en is in de stuurstandwagen dan ook goed gelukt. Ik zal er komend weekend wat foto's van schieten
Het vreemde is echter dat ik bijna onmogelijk de + en de - krijg aangesloten. De - komt op u-profiel en dat gaat an zich nog wel. maar de + komt aan het chassis en mijn tin krijgt er maar geen vat op. Iemand een tip voor me????
edit: OP analoge spanning werkt alles naar behoren. In DCC wil de tweede strip er mee stoppen. Hij reageert ook niet op de F-toetsen.
Laatst gewijzigd door martindomburg op 27 aug 2011 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Vanochtend nog eens geprobeerd. In analoge modus werkt het namelijk goed. De lichtwisseling functioneert ook gewoon. Maar.zet ik hem op een dcc spoor dan blijft hij branden tot ik een functie schakel of het rijtuig van de rails haal en terug plaats. Dan werkt het niet meer.
Ik ga vanavond.een nieuwe strip proberen. Kijken of het aan deze decoder ligt.
Groetjes
Ik ga vanavond.een nieuwe strip proberen. Kijken of het aan deze decoder ligt.
Groetjes
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
martindomburg schreef:
Het vreemde is echter dat ik bijna onmogelijk de + en de - krijg aangesloten. De - komt op u-profiel en dat gaat an zich nog wel. maar de + komt aan het chassis en mijn tin krijgt er maar geen vat op. Iemand een tip voor me????
F-toetsen.
Martin,
Je gebruikt toch een decoder voor je front / sluit verlichting???? ennnee wat is tin??
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Maar Martin, ik heb ook het idee dat je verschrikkelijk omslachtig te werk gaat. Waarom sloop je een prachtige bevestiging, als je die in takt laat plak je daar met dubbelzijdig tape de print op en in het vrije gaatje met draad draai je een schoefje welke een soldeeroogje vast klemt.
Mvg
Wim.
Mvg
Wim.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Hoi Hoi,
Rob, klopt. Er zit een functiedecoder op de ledstrip met twee uitgangen voor wisselende front- en sluitseinen. Het werkt ook nog, heel goed zelfs in analoog bedrijf. Als ik hem echter op een dcc spanning zet dan reageert de strip in het tussenrijtuig netjes op F1 maar de tweede print met de front/sluitverlichting in de stuurstand niet. Hiervan brand de verlichting en de sluitseinen. Bij richtingsveranderen en bij de functietoetsen reageert deze niet.
Waarom weet ik niet maar de DecProg wil de decoder ook niet lezen. Ik ga vanavond hier mijn laatste print in monteren, misschien dat die beter is. De Ledprint die er nu in zit ga ik dan gebruiken in de motorwagen. Omdat ik hier een locdecoder in zet heb ik van de ledstrip alleen de leds nodig op de strip. Als die maar branden
Ik zal wel de ledstrip achter de derde uitgang van de locdecoder moeten plaatsen. Anders zou hij op het programmeer spoor twee decoders kunnen lezen. Klopt mijn theorie een beetje?
Tin is soldeertin
@Wim: Dit was ook de eerste opzet. Alleen is de ruimte boven de profielen zodanig klein dat er een grote kans is dat de strip contact zou kunnen maken met de beugel met een sluiting tot gevolg. Dit als gevolg van een loslatende tape o.i.d. Vastzetten met secondelijm kan, alleen is het dan permanent. Dit leek met niet handig voor het geval er een defect raakt.
Maar nu is het opgelost. De motorwagen behoud een deel van de print en de bevestiging op het frame. Zo kan ik de stroomvoorzieining goed aanleggen voor de decoder.
Groetjes
Rob, klopt. Er zit een functiedecoder op de ledstrip met twee uitgangen voor wisselende front- en sluitseinen. Het werkt ook nog, heel goed zelfs in analoog bedrijf. Als ik hem echter op een dcc spanning zet dan reageert de strip in het tussenrijtuig netjes op F1 maar de tweede print met de front/sluitverlichting in de stuurstand niet. Hiervan brand de verlichting en de sluitseinen. Bij richtingsveranderen en bij de functietoetsen reageert deze niet.
Waarom weet ik niet maar de DecProg wil de decoder ook niet lezen. Ik ga vanavond hier mijn laatste print in monteren, misschien dat die beter is. De Ledprint die er nu in zit ga ik dan gebruiken in de motorwagen. Omdat ik hier een locdecoder in zet heb ik van de ledstrip alleen de leds nodig op de strip. Als die maar branden
Ik zal wel de ledstrip achter de derde uitgang van de locdecoder moeten plaatsen. Anders zou hij op het programmeer spoor twee decoders kunnen lezen. Klopt mijn theorie een beetje?
Tin is soldeertin
@Wim: Dit was ook de eerste opzet. Alleen is de ruimte boven de profielen zodanig klein dat er een grote kans is dat de strip contact zou kunnen maken met de beugel met een sluiting tot gevolg. Dit als gevolg van een loslatende tape o.i.d. Vastzetten met secondelijm kan, alleen is het dan permanent. Dit leek met niet handig voor het geval er een defect raakt.
Maar nu is het opgelost. De motorwagen behoud een deel van de print en de bevestiging op het frame. Zo kan ik de stroomvoorzieining goed aanleggen voor de decoder.
Groetjes
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Martin,
Oké had het opgevat als wartaal
Soldeervet doet wonderen
Insmeren met soldeervet, goed heet maken en op een plaats blijven en een klein beetje soldeertin toevoegen en dan hecht het wel. Het probleem is de massa van dat stukje U, de warmte verspreidt zich over de rest van het materiaal maar met langdurige verwarming lukt het wel.
Oké had het opgevat als wartaal
Soldeervet doet wonderen
Insmeren met soldeervet, goed heet maken en op een plaats blijven en een klein beetje soldeertin toevoegen en dan hecht het wel. Het probleem is de massa van dat stukje U, de warmte verspreidt zich over de rest van het materiaal maar met langdurige verwarming lukt het wel.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Ok, tnxs. Zal ik gaan proberen
Ik heb de problemen gedeeltelijk op weten te lossen. Het eerste dat de strip niet zou reageren op enig F-commando van mijn centrale is een ontzettend domme fout van mezelf Wel weer wat geleerd: Eersty het goede adres instellen Nu werkt alles naar behoren in analoog en dcc!!!
De tweede is dat de DecProg de functiedecoders niet weet uit te lezen. Na navraag bij Frans had hij een theorie die lijkt waar te zijn. De DecProg detecteerd een decoder en omdat er een motor op aangesloten zit ziet hij die weerstand als terug koppeling. In de DecProg V1 zit een "grote autolamp" die voor die weerstand zorgt. Die mist de USB DecProg V2. Ook de functiedecoders hebben dat gebrek doordat er geen motor aan hangt. Ik heb als test eens een lampje op de rails gehouden en ik merkte meteen dat als hij tijdens het doorlopen van de direct mode hij verbinding kon maken. Ik krijg nog niet de juiste waardes maar dat zal zoeken worden naar de juiste weerstand. Dit word vervolgd
Bij deze het verslag van de verbouwing van het stuurstandrijtuig. Allereerst de benodigdheden:
De Led's
Als eerste heb ik de beugel gehalveerd en de motorhouder ontdaan van de achterwand. Hierdoor kan ik een extra Led op de strip laten zitten.
Daarna heb ik in de dak het derde licht aangebracht met een beetje hobbylijm. En deze natuurlijk getest Om ervoor te zorgen dat de draden niet bij ed led afbreken heb ik de draden op twee punten een drupje secondelijm gegeven in de kap zelf.
Vervolgens de duo-led's op de lichtgeleider van de frontlichten gelijmd met een druppel hobbylijm. Hierna deze voorzien van een zwart verflaagje rondom. Het gat van de dakgeleider heb ik afgeplakt met een stukje dubbelzijdig tape welke ik vervolgens ook zwart heb geschilderd. Dat om lichtlekkage te voorkomen.
Vervolgens heb ik ook hierin de ledstrip gemonteerd aan de binnenzijde van het dak en voorzien van de juiste draden op G1 en G2. De kathodes van de Led's heb ik aan de COM gesoldeerd, de witte op A1 en de rode op A2. DIt geheel getest met een analoge spanning en met succes
Ik heb vervolgens alles een kleurtje meegegeven en in elkaar gezet. Het resultaat inmiddels:
Ik krijg de frontseinen niet goed op de foto, als ze op de baan staan zla ik het eens in een tunnel fotograferen
De komende tijd is de motorwagen aan de beurt. Die krijgt alles van hierboven met een locdecoder.
Vraag: Moet ik de ledstrip op een uitgang van de locdecoder zetten om te voorkomen dat de centrale op het programmeerspoor twee decoders kan lezen???? Of maakt dat niks uit? Lijkt mij dat hij wel de locdecoder moet lezen en niet de functiedecoder
Groetjes
Ik heb de problemen gedeeltelijk op weten te lossen. Het eerste dat de strip niet zou reageren op enig F-commando van mijn centrale is een ontzettend domme fout van mezelf Wel weer wat geleerd: Eersty het goede adres instellen Nu werkt alles naar behoren in analoog en dcc!!!
De tweede is dat de DecProg de functiedecoders niet weet uit te lezen. Na navraag bij Frans had hij een theorie die lijkt waar te zijn. De DecProg detecteerd een decoder en omdat er een motor op aangesloten zit ziet hij die weerstand als terug koppeling. In de DecProg V1 zit een "grote autolamp" die voor die weerstand zorgt. Die mist de USB DecProg V2. Ook de functiedecoders hebben dat gebrek doordat er geen motor aan hangt. Ik heb als test eens een lampje op de rails gehouden en ik merkte meteen dat als hij tijdens het doorlopen van de direct mode hij verbinding kon maken. Ik krijg nog niet de juiste waardes maar dat zal zoeken worden naar de juiste weerstand. Dit word vervolgd
Bij deze het verslag van de verbouwing van het stuurstandrijtuig. Allereerst de benodigdheden:
De Led's
Als eerste heb ik de beugel gehalveerd en de motorhouder ontdaan van de achterwand. Hierdoor kan ik een extra Led op de strip laten zitten.
Daarna heb ik in de dak het derde licht aangebracht met een beetje hobbylijm. En deze natuurlijk getest Om ervoor te zorgen dat de draden niet bij ed led afbreken heb ik de draden op twee punten een drupje secondelijm gegeven in de kap zelf.
Vervolgens de duo-led's op de lichtgeleider van de frontlichten gelijmd met een druppel hobbylijm. Hierna deze voorzien van een zwart verflaagje rondom. Het gat van de dakgeleider heb ik afgeplakt met een stukje dubbelzijdig tape welke ik vervolgens ook zwart heb geschilderd. Dat om lichtlekkage te voorkomen.
Vervolgens heb ik ook hierin de ledstrip gemonteerd aan de binnenzijde van het dak en voorzien van de juiste draden op G1 en G2. De kathodes van de Led's heb ik aan de COM gesoldeerd, de witte op A1 en de rode op A2. DIt geheel getest met een analoge spanning en met succes
Ik heb vervolgens alles een kleurtje meegegeven en in elkaar gezet. Het resultaat inmiddels:
Ik krijg de frontseinen niet goed op de foto, als ze op de baan staan zla ik het eens in een tunnel fotograferen
De komende tijd is de motorwagen aan de beurt. Die krijgt alles van hierboven met een locdecoder.
Vraag: Moet ik de ledstrip op een uitgang van de locdecoder zetten om te voorkomen dat de centrale op het programmeerspoor twee decoders kan lezen???? Of maakt dat niks uit? Lijkt mij dat hij wel de locdecoder moet lezen en niet de functiedecoder
Groetjes
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
dan is het misschien een idee dat je gehele treinstel, na ombouw van de motorbak, op je programmeerspoor zet.
Dan heb je de 'autolampweerstand' te pakken.
En dan alles tegelijkertijd programmeerd. Het treinstel mag allemaal dezelfde adressen hebben.
Groeten,
Patrick
Dan heb je de 'autolampweerstand' te pakken.
En dan alles tegelijkertijd programmeerd. Het treinstel mag allemaal dezelfde adressen hebben.
Groeten,
Patrick
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouwproject met decoders en LED's
Kan dat dan???
Jemig wat een newbievraag
Ik bedoelde eigenlijk meer dat hij perongeluk de functiedecoder gaat lezen/schrijven i.p.v. de locdecoder. De waardes van de CV's van de functiedecoder zijn natuurlijk anders als die van de locdecoder. Leek me dat als je de functie dan achter een uitgang van de locdecoder zet dan ziet hij alleen de locdecoder. Nadeel is wel dat je de functie niet meer kan lezen. Hoe word dat normaal opgelost???
Jemig wat een newbievraag
Ik bedoelde eigenlijk meer dat hij perongeluk de functiedecoder gaat lezen/schrijven i.p.v. de locdecoder. De waardes van de CV's van de functiedecoder zijn natuurlijk anders als die van de locdecoder. Leek me dat als je de functie dan achter een uitgang van de locdecoder zet dan ziet hij alleen de locdecoder. Nadeel is wel dat je de functie niet meer kan lezen. Hoe word dat normaal opgelost???