haperen van de loc.
haperen van de loc.
hoi,
ik heb het forum en zo andere forums afgezocht op mijn probleem. het komt vaker voor maar niet echt een oplossing gezien.
ik heb een minitrix 11126 startset met daarbij een re 4/4 II (Zwitsers), peco code 55 wissels en flexrails
heb de flexrails verbonden met een ringleiding van dik draad en elke 40 to 50 cm een verbinding er mee gemaakt ook naar en voor elke wissel.
daar rijdt op redelijke snelheid en hoge snelheid bijna vlekkeloos heb 1 puntje dat de trein stil valt en gelijk weer door gaat (irritant) maar als ik langzaam tot zeer langzaam ga dan valt ie hier en daar helemaal stil lichten gaan uit etc. moet dan een redelijke zet geven voordat ie verder gaat. op zich geen probleem nu aangezien ik de bovenbouw nog moet doen maar zo meteen moet ik de trein van onderen een zetje gaan geven en das niet zo makkelijk dan.
heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn.
de loc is schoon (nieuw) de rails heb ik licht opgeschuurd met een blokje en schoongeveegd met wasbenzine zodat ik zeker weet dat er geen vuil op zit. de sodeer verbindingen zitten allemaal aan de buitenzijden van de rails en zijn vlak. (hij happert ook op een stukje waar niet gesoldeerd is enzo).
HELP!!
ik heb het forum en zo andere forums afgezocht op mijn probleem. het komt vaker voor maar niet echt een oplossing gezien.
ik heb een minitrix 11126 startset met daarbij een re 4/4 II (Zwitsers), peco code 55 wissels en flexrails
heb de flexrails verbonden met een ringleiding van dik draad en elke 40 to 50 cm een verbinding er mee gemaakt ook naar en voor elke wissel.
daar rijdt op redelijke snelheid en hoge snelheid bijna vlekkeloos heb 1 puntje dat de trein stil valt en gelijk weer door gaat (irritant) maar als ik langzaam tot zeer langzaam ga dan valt ie hier en daar helemaal stil lichten gaan uit etc. moet dan een redelijke zet geven voordat ie verder gaat. op zich geen probleem nu aangezien ik de bovenbouw nog moet doen maar zo meteen moet ik de trein van onderen een zetje gaan geven en das niet zo makkelijk dan.
heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn.
de loc is schoon (nieuw) de rails heb ik licht opgeschuurd met een blokje en schoongeveegd met wasbenzine zodat ik zeker weet dat er geen vuil op zit. de sodeer verbindingen zitten allemaal aan de buitenzijden van de rails en zijn vlak. (hij happert ook op een stukje waar niet gesoldeerd is enzo).
HELP!!
Groeten Johan van den Hoogen
_________________
Baanplan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=2726
mijn N baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3158
_________________
Baanplan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=2726
mijn N baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3158
Re: haperen van de loc.
Naar wat je beschrijft, lijkt het toch aan de rails te liggen. Een paar puntjes om af te checken?
- ligt de rails er vlak? Is het niet het begin of eind van een helling, ligt de rails er in hol (schroef te strak aangedraait) of net bol (een ligt iets onder de rails geklemd). Begint of eindigd er de verkanting van een bocht?
- is er toch geen hardnekkige verontreiniging op het loopvlak van de rails op die plek? Een spetter secondelijm, opgedroogde houtlijm, lak of hars...
- geven de nabijgelegen raillasjes de stroom wel door? Is er een raillasje los of weg geduwd?
- lopen je voedingsdraden via klemmen? Zijn die wel goed aangeschroefd, of klemmen ze per toeval op de isolatie?
Het zijn lastige problemen om meester over te worden. Dikwijls is de techniek: verdeel en heers nog de beste methode.
Succes met de zoektocht,
- ligt de rails er vlak? Is het niet het begin of eind van een helling, ligt de rails er in hol (schroef te strak aangedraait) of net bol (een ligt iets onder de rails geklemd). Begint of eindigd er de verkanting van een bocht?
- is er toch geen hardnekkige verontreiniging op het loopvlak van de rails op die plek? Een spetter secondelijm, opgedroogde houtlijm, lak of hars...
- geven de nabijgelegen raillasjes de stroom wel door? Is er een raillasje los of weg geduwd?
- lopen je voedingsdraden via klemmen? Zijn die wel goed aangeschroefd, of klemmen ze per toeval op de isolatie?
Het zijn lastige problemen om meester over te worden. Dikwijls is de techniek: verdeel en heers nog de beste methode.
Succes met de zoektocht,
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: haperen van de loc.
Hi,
Classic geval van een probleem met de loc zelf, heeft niets met de rails te maken. Loc goed schoonmaken wielen goed poetsen en controleren dat de stroomafnemers schoon zijn, (dat er geen stofkussentjes) tussen de wielen en de contacten zitten. Ik durf te wedden dat andere treinen geen enkel probleem hebben op deze delen van de baan (rails).
Mvg
Wim.
Classic geval van een probleem met de loc zelf, heeft niets met de rails te maken. Loc goed schoonmaken wielen goed poetsen en controleren dat de stroomafnemers schoon zijn, (dat er geen stofkussentjes) tussen de wielen en de contacten zitten. Ik durf te wedden dat andere treinen geen enkel probleem hebben op deze delen van de baan (rails).
Mvg
Wim.
Re: haperen van de loc.
hmmm
verontreiniging nee is er niet
-zoals ik zei de rails ligt op veel plekken verbonden met een ringleiding dus dat kan het niet zijn de multimeter geeft altijd signaal als ik test.
-nee geen voedingsklemmen heb alles gesoldeerd.
het leuke is nou ja leuk
als ik de lok dus de andere kant opzet dus in zijn geheel omdraai dat ie geen hapering heeft
dus
-ligt de rails er vlak? euh ja denk het heb op het probleem stuk de spijkertjes een beetje losgehaald en de rails wat bewogen op en neer en gekeken of er verhevenheden waren. lijkt goed zover ik zieMichiel schreef:Naar wat je beschrijft, lijkt het toch aan de rails te liggen. Een paar puntjes om af te checken?
- ligt de rails er vlak? Is het niet het begin of eind van een helling, ligt de rails er in hol (schroef te strak aangedraait) of net bol (een ligt iets onder de rails geklemd). Begint of eindigd er de verkanting van een bocht?
- is er toch geen hardnekkige verontreiniging op het loopvlak van de rails op die plek? Een spetter secondelijm, opgedroogde houtlijm, lak of hars...
- geven de nabijgelegen raillasjes de stroom wel door? Is er een raillasje los of weg geduwd?
- lopen je voedingsdraden via klemmen? Zijn die wel goed aangeschroefd, of klemmen ze per toeval op de isolatie?
Het zijn lastige problemen om meester over te worden. Dikwijls is de techniek: verdeel en heers nog de beste methode.
Succes met de zoektocht,
verontreiniging nee is er niet
-zoals ik zei de rails ligt op veel plekken verbonden met een ringleiding dus dat kan het niet zijn de multimeter geeft altijd signaal als ik test.
-nee geen voedingsklemmen heb alles gesoldeerd.
het leuke is nou ja leuk
als ik de lok dus de andere kant opzet dus in zijn geheel omdraai dat ie geen hapering heeft
dus
heb helaas geen andere trein maar heb gister de loc uitelkaar gehaald en de stroomafnemers tussen de wielen een beetje stof weg kunnen halen maar het probleem is er nog en altijd op de zelfde plekken. 1 naar een wissel en de andere plek gewoon midden in een stuk rails wel in een bocht maar geen helling.Wim Ros schreef:Hi,
Classic geval van een probleem met de loc zelf, heeft niets met de rails te maken. Loc goed schoonmaken wielen goed poetsen en controleren dat de stroomafnemers schoon zijn, (dat er geen stofkussentjes) tussen de wielen en de contacten zitten. Ik durf te wedden dat andere treinen geen enkel probleem hebben op deze delen van de baan (rails).
Mvg
Wim.
Groeten Johan van den Hoogen
_________________
Baanplan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=2726
mijn N baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3158
_________________
Baanplan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=2726
mijn N baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3158
Re: haperen van de loc.
Johan,
Midden in een stuk rails kan niets anders zijn dan een probleem met de lok zelf. De stroom/spanning slaat echt geen stukje over.
Mvg
Wim.
Midden in een stuk rails kan niets anders zijn dan een probleem met de lok zelf. De stroom/spanning slaat echt geen stukje over.
Mvg
Wim.
Re: haperen van de loc.
hmmm dan moet ik de lok nog maar eens naar zien of er niks los zit of stof tussen zitWim Ros schreef:Johan,
Midden in een stuk rails kan niets anders zijn dan een probleem met de lok zelf. De stroom/spanning slaat echt geen stukje over.
Mvg
Wim.
hou je op de hoogte
Groeten Johan van den Hoogen
_________________
Baanplan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=2726
mijn N baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3158
_________________
Baanplan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=2726
mijn N baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3158
Re: haperen van de loc.
Wim, dat ben ik niet helemaal met je eens, want als het in de lok zit dan gebeurt het niet steeds op precies dezelfde plek. Een combinatie kan ik me nog voorstellen, maar alleen de lok niet.
Voor de wissel zou het nog kunnen zijn dat het een 'denkende' wissel is en dat hij stilvalt op het stukje vóór de raillas. Als die tenminste geïsoleerd is.Heb je van iedere aansluiting gelijk een blok gemaakt, dus geïsoleerd of lopen de rails gewoon door via metalen raillassen?
Voor de wissel zou het nog kunnen zijn dat het een 'denkende' wissel is en dat hij stilvalt op het stukje vóór de raillas. Als die tenminste geïsoleerd is.Heb je van iedere aansluiting gelijk een blok gemaakt, dus geïsoleerd of lopen de rails gewoon door via metalen raillassen?
Re: haperen van de loc.
Als je op de probleemplaatsen geen onregelmatigheden kan ontdekken aan de rails, dan zal je inderdaad Wim's aanwijzigen moeten nakijken. Kijk alle kontaktbanen en sleepkontakten zeer goed en aandachtig na. Meet eventueel na of alle wielen efffectief kontakt maken met de motor- of decoderklemmen, best als de trein is stilgevallen op het probleemstuk. Mogelijk dat er sommige sleepkontakten op dat moment niet goed aanlopen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: haperen van de loc.
Dat kan dat je het niet met mij eens bent, maar op een doorlopend stukje spoor zal de stroom/spanning echt geen stukje overslaan, en is het een combinatie van ligging en radius. Kan zo maar zijn dat de stroomafname zomaar hapert als de draaistellen van de lok in een bepaalde stand staan.
Na het wissel kan een stroomloos stukje zijn in de baan zelf, maar ook dat betwijfel ik. Persoonlijk zou ik er even een spanningsmeter tegen aanhouden, dan weet je meer.
Mvg
Wim.
Na het wissel kan een stroomloos stukje zijn in de baan zelf, maar ook dat betwijfel ik. Persoonlijk zou ik er even een spanningsmeter tegen aanhouden, dan weet je meer.
Mvg
Wim.
Re: haperen van de loc.
Is de bocht wel regelmatig op die plek? Niet net wat krapper of met een knikje?calixtus schreef:heb helaas geen andere trein maar heb gister de loc uitelkaar gehaald en de stroomafnemers tussen de wielen een beetje stof weg kunnen halen maar het probleem is er nog en altijd op de zelfde plekken. 1 naar een wissel en de andere plek gewoon midden in een stuk rails wel in een bocht maar geen helling.
Groeten,
Wim C.
Re: haperen van de loc.
hoi wim c
de bocht loopt soepel
kwam dit tegen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... #msg471358
even de decoder aangedrukt en hij lijkt soepel te lopen 1 kleine hapering naar 1 wissel
de bocht loopt soepel
kwam dit tegen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... #msg471358
even de decoder aangedrukt en hij lijkt soepel te lopen 1 kleine hapering naar 1 wissel
Groeten Johan van den Hoogen
_________________
Baanplan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=2726
mijn N baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3158
_________________
Baanplan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=2726
mijn N baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3158
Re: haperen van de loc.
Uiteindelijk toch gewoon een lok probleem.
Kom ook bijna niet anders want je rails komt nieuw uit de doos.
Mvg
Wim.
Kom ook bijna niet anders want je rails komt nieuw uit de doos.
Mvg
Wim.
Re: haperen van de loc.
Wim Ros schreef:Uiteindelijk toch gewoon een lok probleem.
Kom ook bijna niet anders want je rails komt nieuw uit de doos.
Mvg
Wim.
hmm de lok ook wim alles is nieuw de lok heeft misschien 500 meter gelopen? maar waarschijnlijk door stoten de decoder wat los
Groeten Johan van den Hoogen
_________________
Baanplan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=2726
mijn N baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3158
_________________
Baanplan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=2726
mijn N baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3158
Re: haperen van de loc.
Mooi dat het is opgelost.
Al blijf ik het vreemd vinden dat hij op telkens dezelfde plek problemen gaf. Als het puur de lok is zou hij het overal kunnen krijgen lijkt mij.
Al blijf ik het vreemd vinden dat hij op telkens dezelfde plek problemen gaf. Als het puur de lok is zou hij het overal kunnen krijgen lijkt mij.
Re: haperen van de loc.
Klinkt dus als het bekende minitrix decoderstekker spook.
Mvg
Freddy
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2