Diodeschakeling noodzakelijk voor (test)baan met Koploper?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3939
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Diodeschakeling noodzakelijk voor (test)baan met Koploper?

Bericht door Jeroen »

Hello boys,

Ik zit nog te wachten op een kleine bestelling bij Conrad, teneinde mijn diode-schakeling in elkaar te flansen zodat ik kan rijden met mijn Koploper-testbaan.

Nu vraag ik me af of je ook zonder die schakeling zou kunnen rijden. Wat doet die schakeling precies? Ik vind wel info op internet over dat die schakeling erin moet, maar wat precies de functie is weet ik niet.

Tweede vraag: is er ook een maximum aantal baanvakken cq. treinen/stroomverbruikers die via één zo'n schakeling de niet gedetecteerde baanvakken kunnen berijden?

Alvast bedankt!

Groeten,

Jeroen


Afbeelding
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Diodeschakeling noodzakelijk voor (test)baan met Koplope

Bericht door Michiel »

Je kan zonder meer rijden zonder deze diodeschakeling. Zolang al locomotieven/treinstellen (als stroomopnemende eenheid) kleiner zijn dan je aanmeld- of stopsecties, dan zal je weinig vreemds merken. Enkel als je stroomopnemede eenheid langer is dan je aanmeld/stopsectie, dan is het mogelijk dat je trein niet door deze sectie wordt gedetecteerd (omdat de elektrische stroom liever via de rechtreekse aansluiting loopt dan via de detectiescaheling), met verveldende gevolgen vandien.

Dus, als je louter korte enkelvoudige locs gebruikt tijdens de testfase, en je aanmeld/stopsecties zijn een 20-tal cm lang,, dan zou dit geen probleem mogen zijn.

Een diodeschakeling is in stroom beperkt. Als je diodes gebruikt van bijvoorbeeld 1A, dan mag je maximaal tegelijk het aantal rijdende treinen voeden dat overeenkomt met die 1A. Hoeveel verbruikt een gemiddelde loc? 250mA? Reken maar uit.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Diodeschakeling noodzakelijk voor (test)baan met Koplope

Bericht door Rob Fongers »

Kleine aanvulling,

De diode schakeling heb je nodig omdat de S88 ca 2x 0,7= 1,4V minder spanning heeft. De spanningsval wordt gemeten op de S88 en dat is de truc dus. Die diode schakeling zorgt ervoor dat de spanning in niet gedetecteerde stukken hetzelfde wordt.

Voor de rest alles wat Michiel al zei


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Wim Ros

Re: Diodeschakeling noodzakelijk voor (test)baan met Koplope

Bericht door Wim Ros »

Jeroen,

Kan zonder alleen de melder aangrenzend aan de niet getedecteerde delen zal later reageren. Anders gezegd zal pas reageren als hij niet meer overbrugd/verbonden wordt de de lok of de wagon met stroomverbruik.

De diodeschakeling die wij leveren is goed voor een stroom van 4A, dat is wat de meeste boosters van een centrale zullen leveren. 1 diodeschakeling per booster sectie is dan ook voldoende.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3939
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Diodeschakeling noodzakelijk voor (test)baan met Koplope

Bericht door Jeroen »

Aha, weer wat geleerd.

Wim, dan moet ik nog even goed gaan zoeken op jouw webshop. Anyway, die in de handleiding van jouw bezetmelder wordt genoemd, die schakeling ga ik bouwen met de exacte componenten genoemd.

Ik weet nu in ieder geval het verhaal achter de diode-schakeling. Inmiddels ben ik volop aan het experimenteren met de Koploper-testbaan. Dat is al uitdagend en moeilijk genoeg!

Grtz,

Jeroen


Afbeelding
Plaats reactie