Ringleiding vragen
Ringleiding vragen
Ik ben aan het nadenken over de elektra voor m'n toekomstige baan. Ik wil deze gaan besturen door m'n Roco Multimaus aan te sluiten op m'n PC dmv. de diverse artikelen van Rosoft (S88XPressNetLI, S88SD16-N) en met Koploper besturen.
Nu zit ik te denken over de bedrading onder m'n baan en met name de ringleiding. Als ik het artikel Digitaal DCC en decoders van de N-Project website aan houdt kom ik op de volgende draden.
- Rijspanning (fase), bruin
- Rijspanning (nul), blauw
- Wisselspanning (fase), groen?
- Wisselspanning (nul), groen?
- Wisselaansturing (paars?)
- Wisselaansturing (paars?)
- Terugmelding (Patchkabel, S88-N)
Wat ik me nu afvraag is het volgende:
1) Aparte wisselspanning voor de wissels, verlichting e.d. en niet van de rijspanning (DCC) afnemen om spanningsdips te voorkomen?
2) Waarom aparte wisselaansturing? Dit is toch hetzelfde als de rijspanning (DCC)?
3) Waar zet je eventueel boosters tussen?
M'n proefbaantje wordt slechts een enkel spoor met een wissel en drie blokken. Hier wil ik echter graag alles op testen zodat het concept op een grotere baan toegepast kan worden.
Alvast bedankt!
Michiel
Nu zit ik te denken over de bedrading onder m'n baan en met name de ringleiding. Als ik het artikel Digitaal DCC en decoders van de N-Project website aan houdt kom ik op de volgende draden.
- Rijspanning (fase), bruin
- Rijspanning (nul), blauw
- Wisselspanning (fase), groen?
- Wisselspanning (nul), groen?
- Wisselaansturing (paars?)
- Wisselaansturing (paars?)
- Terugmelding (Patchkabel, S88-N)
Wat ik me nu afvraag is het volgende:
1) Aparte wisselspanning voor de wissels, verlichting e.d. en niet van de rijspanning (DCC) afnemen om spanningsdips te voorkomen?
2) Waarom aparte wisselaansturing? Dit is toch hetzelfde als de rijspanning (DCC)?
3) Waar zet je eventueel boosters tussen?
M'n proefbaantje wordt slechts een enkel spoor met een wissel en drie blokken. Hier wil ik echter graag alles op testen zodat het concept op een grotere baan toegepast kan worden.
Alvast bedankt!
Michiel
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Ringleiding vragen
Michiel,
Wat jij wil en waar je happy mee bent. Maar de Rail zou ik toch Rood en Bruin houden omdat dit ook zo in de praktijk is.
Wisselsturing eveneens R&B gebeurd via het DCC signaal
Wisselschakelen kan ook op R&B maar je kan ook een externe trafo nemen. Over het algemeen valt het allemaal wel mee met het verbruik van wissels. Anders een andere kleur zoals je wilt
Terugmelding is een volledig gescheiden verhaal dus daar hoef je je niet druk om te maken.
Wat jij wil en waar je happy mee bent. Maar de Rail zou ik toch Rood en Bruin houden omdat dit ook zo in de praktijk is.
Wisselsturing eveneens R&B gebeurd via het DCC signaal
Wisselschakelen kan ook op R&B maar je kan ook een externe trafo nemen. Over het algemeen valt het allemaal wel mee met het verbruik van wissels. Anders een andere kleur zoals je wilt
Terugmelding is een volledig gescheiden verhaal dus daar hoef je je niet druk om te maken.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Ringleiding vragen
Hi,
Ik zou gewoon donkerwit en lichtzwart gebruiken.
Maar verder kun je alle kleuren van de regenboog gebruiken, als je aan het begin en aan het eind maar een labeltje maakt met een code, die je documenteerd, en dus terug kunt vinden.
Mvg
Wim.
Ik zou gewoon donkerwit en lichtzwart gebruiken.
Maar verder kun je alle kleuren van de regenboog gebruiken, als je aan het begin en aan het eind maar een labeltje maakt met een code, die je documenteerd, en dus terug kunt vinden.
Mvg
Wim.
Re: Ringleiding vragen
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Ringleiding vragen
Donkerwit? Lichtzwart? Is dat niet allebei grijs?
Zijn er goede redenen om voor rijspanning, wisselspanning en wisselaansturing losse draden te gebruik ivm. stroomverbruik, storingen of iets dergelijks? Of wellicht het gebruik van een andere centrale dan een multimaus? Waarom dan al die verschillende draden volgens het N-Project artikel?
(Ik ben niet nieuwsgierig, ik wil gewoon graag alles weten )
Zijn er goede redenen om voor rijspanning, wisselspanning en wisselaansturing losse draden te gebruik ivm. stroomverbruik, storingen of iets dergelijks? Of wellicht het gebruik van een andere centrale dan een multimaus? Waarom dan al die verschillende draden volgens het N-Project artikel?
(Ik ben niet nieuwsgierig, ik wil gewoon graag alles weten )
Re: Ringleiding vragen
In principe zou je alles kunnen voeden vanuit je digitale JK-lijn. 1 paar draden voor de digitale stroom, en natuurlijk een ander paar voor de feedback (in geval van RS-feedback, S88 is weer anders, maar er niet veel ervaring mee)
Maar!
1 - de nietgedetecterde secties worden best per diodeschakeling gevoed, waardoor je een derde digitale draad krijgt in je ringleiding.
2 - digitale stroom is duur (moet via een dure booster), en die gebruik je dan best enkel voor de digitale onderdelen: locomotieven, en het aanbieden van de digitale informatie aan de randapparatuur (wisseldecoders, ...). De effectieve voeding van de randapparatuur kan je best met goedkope stroom doen. Dus weer 2 extra draden om die 16V wisselspanning overal aan te bieden.
3 - wissels met magneetspoel zijn stroomzuipers, en hebben echt een stevige stroompuls nodig. Dikwijls wordt voor wissels een apparte 1 tot 3 ampere trafo voorzien, zodat het schakelen van de wissels steeds krachtig en kordaat gaat. Dus, weer 1 of 2 extra draden.
Dus je ziet, het aanytal draden in een ringleiding kan aardig oplopen. Tel daar nog bij dat je bijvoorbeeld extra boosters wilt gaan aansturen, of meerdere aansluitpunten voor handcontrollers rond de baan voorziet,... Maar dat gaat dan weer erg ver.
En, kleuren hebben geen enkel effect op de functie van de draad. Kies je eigen kleurencode, maar blijf vooral concequent met jezelf, anders wordt het snel zoeken naar een speld in de hooiberg.
Maar!
1 - de nietgedetecterde secties worden best per diodeschakeling gevoed, waardoor je een derde digitale draad krijgt in je ringleiding.
2 - digitale stroom is duur (moet via een dure booster), en die gebruik je dan best enkel voor de digitale onderdelen: locomotieven, en het aanbieden van de digitale informatie aan de randapparatuur (wisseldecoders, ...). De effectieve voeding van de randapparatuur kan je best met goedkope stroom doen. Dus weer 2 extra draden om die 16V wisselspanning overal aan te bieden.
3 - wissels met magneetspoel zijn stroomzuipers, en hebben echt een stevige stroompuls nodig. Dikwijls wordt voor wissels een apparte 1 tot 3 ampere trafo voorzien, zodat het schakelen van de wissels steeds krachtig en kordaat gaat. Dus, weer 1 of 2 extra draden.
Dus je ziet, het aanytal draden in een ringleiding kan aardig oplopen. Tel daar nog bij dat je bijvoorbeeld extra boosters wilt gaan aansturen, of meerdere aansluitpunten voor handcontrollers rond de baan voorziet,... Maar dat gaat dan weer erg ver.
En, kleuren hebben geen enkel effect op de functie van de draad. Kies je eigen kleurencode, maar blijf vooral concequent met jezelf, anders wordt het snel zoeken naar een speld in de hooiberg.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ringleiding vragen
Kijk, da's nuttige informatie naamgenoot!:)
Een extra draad voor nietgedetecteerde secties is een goed tip, dat spaart de nodige "lokale" diodeschakelingen uit.
En als ik het goed begrijp is het dus ook verstandig om de voeding van randapparatuur en voeding voor wissels (ik wil de standaard FLM wisselschakelaars (dus magneetspoelen) gebruiken) ook te scheiden? Als ik die niet scheidt dan kan de verlichting van b.v. huisjes gaan knipperen bij het schakelen van wissels lijkt me?
Dat kleuren niet uitmaken snap ik natuurlijk; ben slechts benieuwd naar wat gebruikelijk is.
Een extra draad voor nietgedetecteerde secties is een goed tip, dat spaart de nodige "lokale" diodeschakelingen uit.
En als ik het goed begrijp is het dus ook verstandig om de voeding van randapparatuur en voeding voor wissels (ik wil de standaard FLM wisselschakelaars (dus magneetspoelen) gebruiken) ook te scheiden? Als ik die niet scheidt dan kan de verlichting van b.v. huisjes gaan knipperen bij het schakelen van wissels lijkt me?
Dat kleuren niet uitmaken snap ik natuurlijk; ben slechts benieuwd naar wat gebruikelijk is.
Re: Ringleiding vragen
Voor de standaard Fleischmann wisselaandrijvingen voorzie je best een eigen trafo van minstens 16V en 1A, liefst 2A. Lijkt veel, maar dat is uit eigen ervaring. Met een dergelijke trafo, apart gevoed, heb ik nooit meer "twijfelende" wissels gehad op mijn baan "Saraan".
De kleuren? Er is geen standaard. Lenz (grondlegger van DCC) gebruikt voor de J-lijn bruin (de digitale "common" als het ware) en een rode K-lijn (de "active" kant, bij wijze van spreken, die ook dient voor stroomdectie). De derde digitale lijn, via diodeschakeling, heeft geen opgelegde kleur, maar ik kies die in het rode spectrum (oranje, roze, paars,...) voor de associatie met rood.
De 16V wisselspanning heeft ook geen opgelegde kleur, dikwijls vind je zwart+zwart terug, maar dat is verwarrend omdat je je dan van pool kan vergissen, vandaar misschien zwart+blauw?
Voor de wissels gebruikt Fleischmann Zwart/Bruin, maar deze kleuren werden algebruikt. Minitrix houdt het op groen/geel en dat lijken me dan kleuren die wel kunnen.
Maar nogmaals, je kan je kleuren zelf kiezen, vooral in functie van je je gemakkelijk bij je dradenboer kan vinden.
Succes!
De kleuren? Er is geen standaard. Lenz (grondlegger van DCC) gebruikt voor de J-lijn bruin (de digitale "common" als het ware) en een rode K-lijn (de "active" kant, bij wijze van spreken, die ook dient voor stroomdectie). De derde digitale lijn, via diodeschakeling, heeft geen opgelegde kleur, maar ik kies die in het rode spectrum (oranje, roze, paars,...) voor de associatie met rood.
De 16V wisselspanning heeft ook geen opgelegde kleur, dikwijls vind je zwart+zwart terug, maar dat is verwarrend omdat je je dan van pool kan vergissen, vandaar misschien zwart+blauw?
Voor de wissels gebruikt Fleischmann Zwart/Bruin, maar deze kleuren werden algebruikt. Minitrix houdt het op groen/geel en dat lijken me dan kleuren die wel kunnen.
Maar nogmaals, je kan je kleuren zelf kiezen, vooral in functie van je je gemakkelijk bij je dradenboer kan vinden.
Succes!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ringleiding vragen
Sweex schreef:Kijk, da's nuttige informatie naamgenoot!:)
Dat kleuren niet uitmaken snap ik natuurlijk; ben slechts benieuwd naar wat gebruikelijk is.
Wat bij heel veel modelspoorders gebruikelijk is, is gewoon met een andere kleur verder gaan als de oorspronkelijke kleur op is, dat is iets wat ik zeer vaak tegenkom. Vandaar dat ik zei aan het begin van de draad een label met een code en aan het eind van de draad een label met diezelfde code.
Hoef je nooit meer af te vragen waar de draad naar toe gaat en waar hij vandaan gekomen is.
Mvg
Wim.
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53
Re: Ringleiding vragen
Kato gebruikt wit+blauw voor de kabels naar de baan en zwart+rood voor het aansturen van de wissels. Iedereen doet dus wat anders, dus je kan het beste zelf iets verzinnen.
Persoonlijk zou ik je daar dan ook echt aan houden, en de verleiding proberen te weerstaan om maar een andere kleur te gaan gebruiken als je orginele kleur op is. Dat gaat je in de toekomst echt een keer opbreken, heb ik het vermoeden.
Persoonlijk zou ik je daar dan ook echt aan houden, en de verleiding proberen te weerstaan om maar een andere kleur te gaan gebruiken als je orginele kleur op is. Dat gaat je in de toekomst echt een keer opbreken, heb ik het vermoeden.
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Re: Ringleiding vragen
Ik heb gewoon een lijstje gemaakt met kleuren. En aan de hand van de beschikbare restanten VD draad een schema gemaakt. Bij mij is daarop het schema als volgt.
Plus: Bruin, Oranje
Min: Wit, Geel, Groen, Wit/Geel, Groen/Geel
Verlaagde Plus: Rood
Wisselspanning: Zwart heen, Blauw retour
Misschien kleurrijk, maar door duidelijk te noteren in een schema welke kleur voor wat wordt gebruikt is er niets aan de hand.
En uiteraard moet je een kleur niet gebruiken voor 2 verschillende functies. Bijv. Geel zal bij mij nooit worden gebruikt voor iets anders dan de min draad.
Plus: Bruin, Oranje
Min: Wit, Geel, Groen, Wit/Geel, Groen/Geel
Verlaagde Plus: Rood
Wisselspanning: Zwart heen, Blauw retour
Misschien kleurrijk, maar door duidelijk te noteren in een schema welke kleur voor wat wordt gebruikt is er niets aan de hand.
En uiteraard moet je een kleur niet gebruiken voor 2 verschillende functies. Bijv. Geel zal bij mij nooit worden gebruikt voor iets anders dan de min draad.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Ringleiding vragen
Veranderen de draden dan steeds van positie?Overdijk schreef:Ik heb gewoon een lijstje gemaakt met kleuren. En aan de hand van de beschikbare restanten VD draad een schema gemaakt. Bij mij is daarop het schema als volgt.
Wisselspanning: Zwart heen, Blauw retour
Mvg
Wim.
Sorry kon de verleiding niet weerstaan
Re: Ringleiding vragen
Ja, ze gaan met de treinWim Ros schreef: Mvg
Wim.
Sorry kon de verleiding niet weerstaan
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55