Hoi Jeroen, je bent weer erg goed bezig!
Toch even een opmerking over servo's. Ik heb jaren aan allerlei soorten radio bestuurde hobbies gedaan en heb wat ervaring met servo's (een tijdje geleden, toen alles nog analoog was). Ook heb ik zelf aansturingselectronica voor servos ontworpen en geproduceerd, dus ik denk dat ik weet waarover ik het heb. Regelmatig zie ik op dit forum onzin uitspraken over servo's langskomen.
Een servo is een electromotortje met een vertraging waaraan een armpje zit. Aan de uitgaande as zit aan de binnenkant een potmeter, zodat de electronica in de servo weet wat de stand van de servo is.
De 3 draadjes die naar de servo gaan zijn +5V, gnd en puls. 50 x per seconde stuurt de aansturingselectronica (decoder in dit geval) een puls naar de servo. Deze puls is tussen 1 en 2 miliseconden lang, waarbij 1ms het ene uiterste is en ms het andere (en 1.5ms is dus de middenstand).
Wanneer de servoelectronica bijvoorbeeld een puls van 1 ms ontvangt, maar de servo staat in de middenstand, dan gaat de servoelectronica de motor laten draaien, net zo lang tot de servo in de uiterste stand staat.
Als de wissel erg zwaar gaat, of de servodecoder staat zo ingesteld dat hij de servo "voorbij" de uiterste stand van de wissel wil sturen, dan blijft de servoelectronica de motor permanent aansturen en dat hoor je als een bromtoon.
Soms hoor je ook een niet-continue bromtoon. In dat geval gaat de servo naar de juiste stand, stopt met aansturen en de "veerkracht" in het systeem drukt dan het servo armpje (en dus de potmeter) langzaam terug, waardoor de motor weer probeert om de servo terug naar de juiste stand te sturen. Dit blijft zich dan herhalen.
Er zijn een paar simpele trucs om brommen te voorkomen. Wim noemde er al eentje - een servodecoder gebruiken die de spanning van de servo afhaalt. Maar het is natuurlijk beter om de aansturing goed te maken.
Gebruik altijd een zo groot mogelijke uitslag van de servo (bijna 180 graden). Als je er dan voor zorgt dat "het werk" rondom de 90 graden positie gebeurt (m.a.w. het servoarmpje staat dan haaks op het besturingsarmpje wat naar de wissel gaat), dan heeft de servo maximale kracht in de beide uiterste standen. Dan is de kans ook het kleinst dat de wissel de servo kan "terugdrukken".
als je 10mm uitslag nodig hebt, zet dan de aansturing op een gaatje wat 5mm van het draaipunt zit en gebruik 180 graden voor de aansturing, en niet (wat je vaak ziet) maar 45 graden gebruiken en de aansturing op bv. 10mm van het draaipunt zetten. Om e.e.a. wat duidelijker te maken zie de schets:

- servo.png (34.75 KiB) 5592 keer bekeken
<controversiele opmerking volgt>
De methode zoals hier:
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 1&start=25 is natuurlijk erg simpel om te maken, maar mechanisch gezien voor de servo niet erg goed. Kans op brommen is groot en de aandrukkracht is klein...
</controversiele opmerking>
martindomburg schreef:De rust stand is pas als de servo in het midden staat. De andere waardes blijven bekrachtigd tot ze gewijzigd worden.
Dit is niet waar. Servo's hebben geen ruststand in het midden. Elke stand kan een ruststand zijn, zolang ze maar geen moeite hoeven te doen om in die stand te blijven staan.
martindomburg schreef:Als je de tong te ver door drukt moet de servo teveel leveren en gaat hij brommen. Gewoon het bereik zo instellen dat de tong de rail net raakt en een klein tikje verder. Bij de OC32 gebruik in een bereik van -64 tot +64. Ik zoek de waarde op bijv. 32 wanneer de tong raakt. Dan stel ik de parameter in op 34 dat hij altijd contact heeft. Meer heb je niet nodig.
Heb je dit gedaan en bromt hij toch dan moet je de wissel schoonmaken, helpt ook nog wel. Vuil en ballast kan zorgen dat de tongen zwaar gaan.
Dit is helemaal waar.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt
