IJken van DCC locs en vraagje over CV6
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
IJken van DCC locs en vraagje over CV6
Goedendag heren,
Ik heb nu sinds kort een aantal DCC locs (1x Lenz 1x Selectrix, 1x FLM, 3x Kuehn N045) welke ik nu aan het programmeren ben.
Mijn eerste vraag gaat over de CV6 van Kuehn. De middelste spanning, als ik het goed begrijp is dat de spanning die gegeven word bij stap 14. Hierdoor krijg je een spanningskromme. Mijn vraag is vooral gericht aan de gebruikers die hier veel mee hebben geëxperimenteerd: Hoe stel je die nu goed af??
Ik heb eea geprobeerd en merk wel het verschil, maar vind het erg lijken op de optrekvertraging CV3. Wat is nu in het rijden het grote verschil met CV3? De loc gaat wat vertraagd naar de maximale spanning toe. Ik kan het ook helemaal verkeerd hebben begrepen
Mijn waardes die ik nu heb gekregen zijn:
CV2 op 4,
CV5 op 50,
CV6 op 25,
CV3 en CV4 op 15.
De tweede vraag is voor het ijken van de dcc locs. Om een analoge loc goed te kunnen ijken moet je deze voorzien van sleep en moet de loc in een warme conditie verkeren. De ijking moet ook een paar keer gebeuren als je pietje precies wilt wezen om de uitschieters eruit te halen.
Nu zijn DCC locs veel minder gevoelig hiervoor. Ik neem aan dat de loc dus niet warm gelopen hoeft te zijn voor het ijken. Maar die sleep? Is die nog wel nodig bij DCC? Omdat ik nu geen spoor heb om een sleep van 20 wagens te ijken gebruik ik nu de roco clean, lekker zwaar.
Even resume de vraag:
1) DCC locs ijken met of zonder sleep
2) DCC treinstellen ijken alleen de motorwagen of het hele treinstel
Ben benieuwd naar de tips
Groetjes
Ik heb nu sinds kort een aantal DCC locs (1x Lenz 1x Selectrix, 1x FLM, 3x Kuehn N045) welke ik nu aan het programmeren ben.
Mijn eerste vraag gaat over de CV6 van Kuehn. De middelste spanning, als ik het goed begrijp is dat de spanning die gegeven word bij stap 14. Hierdoor krijg je een spanningskromme. Mijn vraag is vooral gericht aan de gebruikers die hier veel mee hebben geëxperimenteerd: Hoe stel je die nu goed af??
Ik heb eea geprobeerd en merk wel het verschil, maar vind het erg lijken op de optrekvertraging CV3. Wat is nu in het rijden het grote verschil met CV3? De loc gaat wat vertraagd naar de maximale spanning toe. Ik kan het ook helemaal verkeerd hebben begrepen
Mijn waardes die ik nu heb gekregen zijn:
CV2 op 4,
CV5 op 50,
CV6 op 25,
CV3 en CV4 op 15.
De tweede vraag is voor het ijken van de dcc locs. Om een analoge loc goed te kunnen ijken moet je deze voorzien van sleep en moet de loc in een warme conditie verkeren. De ijking moet ook een paar keer gebeuren als je pietje precies wilt wezen om de uitschieters eruit te halen.
Nu zijn DCC locs veel minder gevoelig hiervoor. Ik neem aan dat de loc dus niet warm gelopen hoeft te zijn voor het ijken. Maar die sleep? Is die nog wel nodig bij DCC? Omdat ik nu geen spoor heb om een sleep van 20 wagens te ijken gebruik ik nu de roco clean, lekker zwaar.
Even resume de vraag:
1) DCC locs ijken met of zonder sleep
2) DCC treinstellen ijken alleen de motorwagen of het hele treinstel
Ben benieuwd naar de tips
Groetjes
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: IJken van DCC locs en vraagje over CV6
Hallo Martin,
Voor mijn beeldvorming: bedoel je het ijken in het programma Koploper of wil je zelf handmatig de snelheid ijken met behulp van een stopwatch? Dat wordt mij niet helemaal duidelijk in jouw vraag.
Ik zou onder alle omstandigheden de loks "warm" rijden: dat geeft het meest realistische beeld. Als je het ijken voor een automatiseringsprogramma doet, moet dat in mijn beeld zonder sleep zijn. De Cruise-Control in de decoder zorgt er dan voor, dat de snelheid altijd hetzelfde is, ondanks het gewicht van een sleep.
Inderdaad bepaalt de CV6 de curve van de snelheidregeling. Bij de helft van CV5 is het een recht lijn. Is de waarde van CV6 (veel) kleiner, dan is de snelheid heel goed regelbaar bij lagere snelheden, bijv. rangeren.
GRoeten,
Barry
Voor mijn beeldvorming: bedoel je het ijken in het programma Koploper of wil je zelf handmatig de snelheid ijken met behulp van een stopwatch? Dat wordt mij niet helemaal duidelijk in jouw vraag.
Ik zou onder alle omstandigheden de loks "warm" rijden: dat geeft het meest realistische beeld. Als je het ijken voor een automatiseringsprogramma doet, moet dat in mijn beeld zonder sleep zijn. De Cruise-Control in de decoder zorgt er dan voor, dat de snelheid altijd hetzelfde is, ondanks het gewicht van een sleep.
Inderdaad bepaalt de CV6 de curve van de snelheidregeling. Bij de helft van CV5 is het een recht lijn. Is de waarde van CV6 (veel) kleiner, dan is de snelheid heel goed regelbaar bij lagere snelheden, bijv. rangeren.
GRoeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: IJken van DCC locs en vraagje over CV6
He barry,
Ik werk met ITrain, dus automatisch. Cv6 houd dus de spanning laag bij de eerste 14 stappen waardoor je beter kan rangeren. Als ik je goed begrijp. Ik kon niet helemaal opmaken of de verhouding van de waarde cv6 t.o.v. de waarde van cv5 was. In de handleiding gaan ze van 255 uit.
Ijken dus zonder sleep. geld dit ook voor treinstellen?
Bedankt voor de uitleg duidelijk!
Groetjes
Ik werk met ITrain, dus automatisch. Cv6 houd dus de spanning laag bij de eerste 14 stappen waardoor je beter kan rangeren. Als ik je goed begrijp. Ik kon niet helemaal opmaken of de verhouding van de waarde cv6 t.o.v. de waarde van cv5 was. In de handleiding gaan ze van 255 uit.
Ijken dus zonder sleep. geld dit ook voor treinstellen?
Bedankt voor de uitleg duidelijk!
Groetjes
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: IJken van DCC locs en vraagje over CV6
Martin,
Kan je POMmen? Zo ja, dan kan je dit dus bij een rijdende loc ook doen. Dan zie je toch het verschil in snelheid als je in stap bvb 2 bent en dan CV 6 extreem veranderd. Anders moet je ff de loc apart houden en dezelfde procedure uitvoeren. Dit geeft je veel meer gevoel met wat je aan het doen bent.
CV6 heeft niets met stap 14 te maken alleen wordt stap 14 als referentie gebruikt in die zin dat van daaruit de curve naar boven of beneden getrokken wordt. Dus je kan niet stellen tot stap 14 minder of meer stroom, maar het logaritme tussen 1 en 28 wordt aangepast zodat je ook een vloeiende lijn krijgt. E.e.a. is ook nog eens afhankelijk van merk loc, decoder en spanning op de baan. Dus wat hier 140kmh rijdt kan bij jouw makkelijk afwijken. Dus het heeft niet veel zin om die waardes te vermelden.
Ja ijken, altijd met een losse loc en liefst alleen de motorwagen tenzij. Je moet anders bij een treinstel alles detecteren daar anders het systeem niet werkt bij KPL. Het principe van Itrain zal daar niet van afwijken.
Analoge loc warm ijken ok, laat je hem toch ff een paar rondjes rijden of in de oven
Kan je POMmen? Zo ja, dan kan je dit dus bij een rijdende loc ook doen. Dan zie je toch het verschil in snelheid als je in stap bvb 2 bent en dan CV 6 extreem veranderd. Anders moet je ff de loc apart houden en dezelfde procedure uitvoeren. Dit geeft je veel meer gevoel met wat je aan het doen bent.
CV6 heeft niets met stap 14 te maken alleen wordt stap 14 als referentie gebruikt in die zin dat van daaruit de curve naar boven of beneden getrokken wordt. Dus je kan niet stellen tot stap 14 minder of meer stroom, maar het logaritme tussen 1 en 28 wordt aangepast zodat je ook een vloeiende lijn krijgt. E.e.a. is ook nog eens afhankelijk van merk loc, decoder en spanning op de baan. Dus wat hier 140kmh rijdt kan bij jouw makkelijk afwijken. Dus het heeft niet veel zin om die waardes te vermelden.
Ja ijken, altijd met een losse loc en liefst alleen de motorwagen tenzij. Je moet anders bij een treinstel alles detecteren daar anders het systeem niet werkt bij KPL. Het principe van Itrain zal daar niet van afwijken.
Analoge loc warm ijken ok, laat je hem toch ff een paar rondjes rijden of in de oven
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: IJken van DCC locs en vraagje over CV6
Dat komt me goed uit om de motorwagen los te ijken Ruimte is echt een gebrek
Dat verhaal van CV6 blijft apart, ik vind de handleiding erg onduidelijk hierover. Misschien probeer ik het ook wel teveel te doorgronden en moet ik het gewoon gaan proberen
De PB kan POMmen dus dat ga ik even uitproberen
Groetjes
Dat verhaal van CV6 blijft apart, ik vind de handleiding erg onduidelijk hierover. Misschien probeer ik het ook wel teveel te doorgronden en moet ik het gewoon gaan proberen
De PB kan POMmen dus dat ga ik even uitproberen
Groetjes
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: IJken van DCC locs en vraagje over CV6
Ik heb je tips geprobeerd. De POM is inderdaad een handige functie.
Nu snap ik de functie van CV6 maar ja nu nog de juiste waarde. Zelf zie ik tot op heden weinig nut van een andere waarde als 0 voor bijvoorbeeld mijn 232 die met een ertzsleep rijd. Wat zijn nu voorbeelden dat je de van CV6 echt nuttig kan wijzigen. Met de waarde 0 heb je een exponentiele kromme die mooi oploopt, zet ik de waarde laag dan duurt het lang voor hij snelheid maakt en schiet de loc de laatste stappen omhoog. Zet ik hem hoog dan gaat de loc meteen hard. Dat laatste zou bijvoorbeeld bij een sprinter kunnen.
Ik heb het idee dat ik een reden mis om de waarde te wijzigen Ben eigenlijk op zoek naar voorbeelden voor gebruik.
Btw de 232 van Ludmilla heeft cv2 op 1 staan!!! whoehoe hij kruipt zo mooi bij de eerste stap. Echt een toploc
Nu snap ik de functie van CV6 maar ja nu nog de juiste waarde. Zelf zie ik tot op heden weinig nut van een andere waarde als 0 voor bijvoorbeeld mijn 232 die met een ertzsleep rijd. Wat zijn nu voorbeelden dat je de van CV6 echt nuttig kan wijzigen. Met de waarde 0 heb je een exponentiele kromme die mooi oploopt, zet ik de waarde laag dan duurt het lang voor hij snelheid maakt en schiet de loc de laatste stappen omhoog. Zet ik hem hoog dan gaat de loc meteen hard. Dat laatste zou bijvoorbeeld bij een sprinter kunnen.
Ik heb het idee dat ik een reden mis om de waarde te wijzigen Ben eigenlijk op zoek naar voorbeelden voor gebruik.
Btw de 232 van Ludmilla heeft cv2 op 1 staan!!! whoehoe hij kruipt zo mooi bij de eerste stap. Echt een toploc
Re: IJken van DCC locs en vraagje over CV6
Hoi,
Ik heb ook zo'n decoder ergens inzitten en heb de handleiding gelezen.
Je vraag over cv6 is "hoe stel je die goed af". Dat hang natuurlijk af van wat je wil bereiken. Standaard is er een exponentiële spanningslijn. Dus het verschil tussen stap 1 en 2 is kleiner dan het verschil tussen 27 en 28 (een willekeurig fictief voorbeeld, niet ondersteund door metingen of berekeningen oid, maar puur om het idee aan te geven. Wat je bijvoorbeeld hebt is dat de snelheid in stap 1 2 km/u is, die in stap 2 3 km/u, die in stap 3 5 km/u, stap 4 8 km/u. Het snelheidsverschil tussen 2 stappen wordt dus steeds groter.) Dit betekent dat je snelheidsverschillen in het begin klein zijn, maar later groter.
Met cv6 fixeer je de spanning van stap 14 op een bepaald niveau.
Als je cv6 laag zet, zijn er relatief kleine verschillen tussen de onderste helft van de stappen, maar de verschillen tussen de bovenste helft zijn relatief groter.
Als ik de handleiding goed begrijp, wordt de spanning lineair geregeld als je cv6 instelt. (Dat kun je in de handleiding zien bij het lijntje wat bij c) staat aangegeven).
Met cv6 op 25, dan is de spanning van stap 14 ongeveer 10% van de maximale spanning. Wat betekent dat als de maximale snelheid van de loc 140 km/u is, de snelheid in stap 14 ca. 14 km/u is. Kortom: met het doorlopen van de eerste 14 stappen zie je weinig snelheidsverschil, maar het verschil blijft wel gelijkmatig. Daarna zijn de verschillen tussen de stappen groter, maar ook gelijkmatig.
In cv3 regel je hoe snel de loc naar de spanning van een rijstap gaat. Dat is iets totaal anders dan wat je in cv6 regelt!
Wat wil je bereiken door het instellen van cv6? Zoals hierboven is aangegeven, is het vooral bedoeld om nauwkeurig te kunnen rangeren. Het is niet bedoeld als een soort optrekvertraging, want dat regel je met cv3.
Ik had dit getypt voordat je je laatste post postte, en het was je al wel duidelijk inmiddels.
cv6 heeft naar mijn idee weinig nut. Het is logisch om in het begin kleinere stappen in rijsnelheid te hebben. Mocht je dat niet willen, dan moet je 'm aanpassen.
Overigens heb ik geen ervaring met het programmeren van cv6, maar ik vond het niet nuttig om de standaardwaarden te veranderen.
Overigens is de basis bij alles: if it ain't broken, don't fix it.
Groeten,
Wim
Ik heb ook zo'n decoder ergens inzitten en heb de handleiding gelezen.
Je vraag over cv6 is "hoe stel je die goed af". Dat hang natuurlijk af van wat je wil bereiken. Standaard is er een exponentiële spanningslijn. Dus het verschil tussen stap 1 en 2 is kleiner dan het verschil tussen 27 en 28 (een willekeurig fictief voorbeeld, niet ondersteund door metingen of berekeningen oid, maar puur om het idee aan te geven. Wat je bijvoorbeeld hebt is dat de snelheid in stap 1 2 km/u is, die in stap 2 3 km/u, die in stap 3 5 km/u, stap 4 8 km/u. Het snelheidsverschil tussen 2 stappen wordt dus steeds groter.) Dit betekent dat je snelheidsverschillen in het begin klein zijn, maar later groter.
Met cv6 fixeer je de spanning van stap 14 op een bepaald niveau.
Als je cv6 laag zet, zijn er relatief kleine verschillen tussen de onderste helft van de stappen, maar de verschillen tussen de bovenste helft zijn relatief groter.
Als ik de handleiding goed begrijp, wordt de spanning lineair geregeld als je cv6 instelt. (Dat kun je in de handleiding zien bij het lijntje wat bij c) staat aangegeven).
Met cv6 op 25, dan is de spanning van stap 14 ongeveer 10% van de maximale spanning. Wat betekent dat als de maximale snelheid van de loc 140 km/u is, de snelheid in stap 14 ca. 14 km/u is. Kortom: met het doorlopen van de eerste 14 stappen zie je weinig snelheidsverschil, maar het verschil blijft wel gelijkmatig. Daarna zijn de verschillen tussen de stappen groter, maar ook gelijkmatig.
In cv3 regel je hoe snel de loc naar de spanning van een rijstap gaat. Dat is iets totaal anders dan wat je in cv6 regelt!
Wat wil je bereiken door het instellen van cv6? Zoals hierboven is aangegeven, is het vooral bedoeld om nauwkeurig te kunnen rangeren. Het is niet bedoeld als een soort optrekvertraging, want dat regel je met cv3.
Ik had dit getypt voordat je je laatste post postte, en het was je al wel duidelijk inmiddels.
cv6 heeft naar mijn idee weinig nut. Het is logisch om in het begin kleinere stappen in rijsnelheid te hebben. Mocht je dat niet willen, dan moet je 'm aanpassen.
Overigens heb ik geen ervaring met het programmeren van cv6, maar ik vond het niet nuttig om de standaardwaarden te veranderen.
Overigens is de basis bij alles: if it ain't broken, don't fix it.
Groeten,
Wim
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: IJken van DCC locs en vraagje over CV6
Haha, juist ja
Ik deel je mening , wellicht dat er meerdere ervaringen gepost kunnen worden??
Alvast bedankt
Ik deel je mening , wellicht dat er meerdere ervaringen gepost kunnen worden??
Alvast bedankt
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: IJken van DCC locs en vraagje over CV6
Wat wil je horen?
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: IJken van DCC locs en vraagje over CV6
Rob, niet over het forum Er lezen ook nette mensen mee
Het liefst voorbeelden van treinen waarbij je er wat aan hebt om cv6 te veranderen. Of is dat te ver gezocht???
groetjes
Het liefst voorbeelden van treinen waarbij je er wat aan hebt om cv6 te veranderen. Of is dat te ver gezocht???
groetjes
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: IJken van DCC locs en vraagje over CV6
Martin,
Ik denk het laatste. Door CV 3 en 4 te verhogen wordt het schok effect minder tot vloeiend. Nadeel bij CV 4 is dat je treinbesturing dus sneller kan zijn als dat de decoder volgt met het uiteindelijke resultaat te ver dorrijden
Maar e.e.a. is inherent aan vele zaken, bij Koploper wordt dat proces telkens bij gestuurd, (eigen ervaring). Maar is wel een aandachtspunt en net als met alles gaat het erom hoe jouw gevoel er mee is. Ik heb een poosje CV6 onder de helft van CV 5 genomen maar mn beste ervaring(tot nu toe) is half CV5.
Ik denk het laatste. Door CV 3 en 4 te verhogen wordt het schok effect minder tot vloeiend. Nadeel bij CV 4 is dat je treinbesturing dus sneller kan zijn als dat de decoder volgt met het uiteindelijke resultaat te ver dorrijden
Maar e.e.a. is inherent aan vele zaken, bij Koploper wordt dat proces telkens bij gestuurd, (eigen ervaring). Maar is wel een aandachtspunt en net als met alles gaat het erom hoe jouw gevoel er mee is. Ik heb een poosje CV6 onder de helft van CV 5 genomen maar mn beste ervaring(tot nu toe) is half CV5.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: IJken van DCC locs en vraagje over CV6
Hi,
Met Cv2 stel je de min voltage in die de motor krijgt (start spanning)
Met CV5 stel je de max voltage in die de motor krijgt.
Met CV6 stel je de midden voltage in die de motor krijgt (bij 28 is dat dus de voltage die hij krijgt bij stap 14)
Mvg
Wim.
Met Cv2 stel je de min voltage in die de motor krijgt (start spanning)
Met CV5 stel je de max voltage in die de motor krijgt.
Met CV6 stel je de midden voltage in die de motor krijgt (bij 28 is dat dus de voltage die hij krijgt bij stap 14)
Mvg
Wim.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: IJken van DCC locs en vraagje over CV6
Ik ben al weer een stapje verder gekomen. Heb nu alle locs individueel een instelling gegeven. De VT614 heeft CV6 op de helft van CV5 staan, de BR212 heb ik op 30% van CV5 en de BR232 heeft de instelling 0 (decoder bepaalde curve)
Het rijd erg mooi nu zo op het testspoor, van het weekend eens kijken op de baan. Wat me opviel is dat de 232 en de 212 de CV2 op 1 hebben gekregen. Van de 232 had ik het wel verwacht maar de 212 met zijn voorheen slechte wegrijden Kan je zien wat een decoder alleen al doet met een loc
Het rijd erg mooi nu zo op het testspoor, van het weekend eens kijken op de baan. Wat me opviel is dat de 232 en de 212 de CV2 op 1 hebben gekregen. Van de 232 had ik het wel verwacht maar de 212 met zijn voorheen slechte wegrijden Kan je zien wat een decoder alleen al doet met een loc