Tomix programmeren

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Tomix programmeren

Bericht door martindomburg »

Ik heb een Tomix besteld en Kuehn N045 decoder. Omdat het nog even duurt voor ik hem op kan halen ben ik me een beetje aan het verdiepen hoe ik de combinatie nu het beste kan programmeren.

De combinatie word een BR212 van Flm (Kuehn N045 adres 212), dan de Tomix en daar achter een minitrix reinigingswagen.

Nu lees ik overal vragen en daarop veel losse antwoorden, kortom ik haal er niks concreets uit. Daarom een draadje hoe je het nu het beste kan programmeren. Ik ben op zoek naar een basis om vanuit te beginnen

De vragen waar ik nu mee zit:

1) wel/niet hetzelfde adres als de loc
2) kan ik nog iets nuttigs doen met de functies, de Kuehn heeft er 4 maar ik gebruik als ik het goed begrijp alleen de motoraansluiting. Of heb je wel een functieuitgang nodig?
3) Zet je de stappen in de decoder op een vast waarde of stel je de snelheid per stap in de software in. In het laatste geval is het wel makkelijker te regelen.
4) Als je twee adressen gebruikt, moet je de 2 "locs" in tractie laten rijden in de software toch? Hoe stel je dan de snelheid apart in??
5) Meer tips en trucs :)

Kortom een aantal (misschien simpele) vragen maar de antwoorden helpen me al een endje opweg.

ALvast bedankt

Martin
Laatst gewijzigd door martindomburg op 24 sep 2011 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Richie

Re: Tomix programmeren

Bericht door Richie »

Hoi Martin,

Ik heb de Tomix "gewoon" digitaal bij H@ns besteld. Werkt perfect dus wellicht kun je het beste bij hem terecht voor vragen over inbouw.

Verder heb ik de ESU EcoS II. De Tomix heeft bij mij gewoon een eigen adres waarmee je de motor (stofzuiger of polijster) kunt regelen. Het fijne van de EcoS is de 2 regelaars en door hem achter een loc te hangen kun je de zuigkracht (of polijstkracht) daardoor zelfstandig regelen. Volle kracht is namelijk te veel van het goede.

Volgens mij heeft de Tomix maar 1 functie (regelen van de kracht). Zitten geen lichtjes etc op.

Groet,

Richard

The difference between men and boys, is the price they pay for their toys.

pp4trains

Bericht door pp4trains »

http://www.digitalzentrale.de/download/53002.pdf

Onderaan deze inbouwbeschrijving staat iets over CV5. Die kun je het beste op 2/3 van de maximale spanning te zetten.
Dus een waarde van ongeveer 170.

Zelf heb ik heb ik hem een eigen adres gegeven. Moet nu alleen zelf ook weer uitzoeken hoe het werkt in koploper.
Het is al weer even geleden.

Groeten,
Patrick

Jos

Bericht door Jos »

Eigen adres, lok bepaalt de rijsnelheid, adres van de Tomix bepaalt de zuigkracht.
Zo kun je rijden met en zonder ingeschakelde Tomix.

Groetjes,
Jos

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

En dat kan allemaal in Koploper :lol: :lol:

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Cybertinus

Bericht door Cybertinus »

Mja, dan heb je 2 locs in 1 blok staan. Ik vrees dat dat niet gaat in Koploper. iTrain ken ik dan vrij slecht, maar ik verwacht dat het daarin ook niet gaat. Dan heb je eigk alleen maar de optie om in tractie te gaan rijden, en dan gaat hij harder zuigen als de trein harder rijd. Om het toch nog wat realistisch te houden moet je met CV5 van de loc gaan spelen om te zorgen dat die niet te hard of te zacht gaat rijden, bij een goede zuigkracht.

Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig

Krab

Bericht door Krab »

Dat doet hij hier al langer in koploper :lol: :lol: :mrgreen:

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

dentheo

Bericht door dentheo »

Cybertinus schreef:Mja, dan heb je 2 locs in 1 blok staan. Ik vrees dat dat niet gaat in Koploper
Makkelijk genoeg, Tomix is "stuurrijtuig" en dat kun je koppelen aan elke lok....

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Of gewoon de optie multi-tractie gebruiken. Of nog beter helemaal nergens aan vastknopen en gewoon via de centrale regelen.

Mvg
Wim.

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Cybertinus schreef:Mja, dan heb je 2 locs in 1 blok staan. Ik vrees dat dat niet gaat in Koploper.
Ik vrees dat jij helemaal niet weet waar je het over hebt, en wat wel en niet mogelijk is met bepaalde software. Eerst je erin verdiepen en niet zomaar iets roepen. ;)

Mvg
Wim.

Cybertinus

Bericht door Cybertinus »

Mwa, ik weet wel iets van koploper. Op de club wordt de baan ermee bestuurt, en dan zit ik ook regelmatig achter de PC om alles draaiend te houden. Maar ik ben verre van een Koploper expert, dat geef ik zeker toe (ik heb de clubdatabase bijv. niet gebouwd, ik gebruik hem alleen).
Toevallig had ik het op het N-spoor evenement in Lochem nog met Rob over meerdere treinen in 1 blok, in Koploper. En toen kwamen we tot de conclusie dat dat niet ging. Maar toen was de toepassing wat anders, toen hadden we het over het inbouwen van een kopstation waarbij een trein binnen loopt, en dan niet kan omlopen omdat daar de wissels gewoon niet voor zijn. Dus dan heb je een 2e loc nodig om de rijtuigen weg te slepen. Dat is natuurlijk heel wat anders dan een 2e decoder altijd achter dezelfde loc willen hebben. Maar dat verklaard wel mijn gedachtegang.

Een stuurstandrijtuig klinkt wel als een goede optie ja, daarmee zou het te doen moet zijn. Had ik ff niet aan gedacht :). En zo zie je maar weer: je leert elke dag wel weer wat :).

Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig

Rob Fongers

Koploper kan bijna alles......

En dit is een optie die er al heel lang in zit. Als ik me niet vergis heb ik deze zelf aangekaart bij Paul ;)

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Whaha mooi levendig draadje :mrgreen: zo als het hoort. Dan komen de disussies tot leven en hopelijk goede ideeen.

Itrain heeft ook mogelijkheid maar dan iets anders. In Itrain kan je locs aan elkaar koppelen en ontkoppelen door een loc op een andere loc te plaatsen in het scherm. Dan zet Itrain de twee locs aan elkaar en probeert hij de snelheid gelijk te houden. Werkt erg goed en de functies blijven apart te schakelen.

Dat betekend wel dat de snelheidsregelaars wel gekoppeld zijn. dus gaat de een rijden, gaat de ander natuurlijk ook.

In Itrain kan je mits je de snelheid hebt geijkt de massasimulatie en maximum snelheden opgeven. Dus grofweg gezegd: Ik kan zelf bepalen in de software wat CV3, 4 en 5 moeten zijn. Ik zou dus in de decoder deze cv's op 0 kunnen laten staan. In de praktijk blijkt dat een combinatie van de beide een mooier effect geeft dan alleen de decoder of alleen Itrain. Ditzelfde geld natuurlijk ook voor de cv's die de snelheid bepalen. In Itrain kan ik per stap in twee richtingen opgeven wat de snelheid moet zijn.

De maximum snelheid in Itrain instellen heeft alleen echt nut bij automatisch rijden. Hij zorgt er dan voor dat de loc niet harder rijd ook al mag het in dat blok wel. Zit er een sleep achter met een lagere maximum snelheid dan houd hij de sleep aan. Blijkt dat de combinatie toch te hard rijd kan ik snel de maximum snelheid van de sleep aanpassen en hoef ik niet te programmeren.

Wat nu mijn idee is om de twee te koppelen in tractie:

Loc BR 212
adres 212
CV's in de decoder ingeregeld.
waardes in Itrain ook ingeregeld.
Snelheid geijkt

Tomix
adres x (n.t.b.)
CV5 op een mooie max. ik lees ongeveer 3/4 van de top
CV6 op de helft van CV5
CV3 op een mooie waarde, in Itrain op 0
CV4 op 15 op een mooie waarde, in itrain op 0
CV58 de rangeersnelheid (50%) op F3
In Itrain stap 0 op 0, de rest op max. snelheid van de loc

Als ik de twee dan koppel en laat rijden begint de tomix te zuigen zodra de loc gaat rijden. Stopt de loc dan stopt ook de tomix.
Door de massasimulatie loopt hij mooi op en af.
Nu moet ik in Itrain natuurlijk alleen bij de loc de simulatie opgeven anders lopen de stappen van de eene loc sneller op/af als de ander in de software. Dan zou je problemen kunnen krijgen. Nu bepaald de loc in Itrain de simulatie en de stappen voor het rijden. De Tomix loopt gewoon op zijn eigen CV waarde op en af.

Ik kan in de routering opgeven dat de loc bij het binnenrijden, uitrijden, of wachten welke functies er worden aangesproken. Zo kan ik ervoor kiezen dat bij het binnenrijden van het station de tomix met F3 op halve snelheid draait bijvoorbeeld.

De loc kan de tomix ook parkeren op een spoor, afkoppelen en zelf verder rijden op deze manier.

heel verhaal, :D

Het is maar een idee

groetjes

Rob Fongers

Martin,

Een hoop bla bla. :o :o

Zou het nou niet eens handig zijn om dat gewoon eens te gaan proberen :shock: :shock: , Kijk je denkt dat alles fix is maar dat is dus niet zo. Alles is inherent aan je eigen beleving, spanning op de baan, kwaliteit / toestand van je materieel en je software.

Je kan hier allemaal nietszeggende CVtjes plaatsen maar waar het in dit geval omgaat is dat je software het wel moet ondersteunen. Wat ik zo begrijp doet deze dat dus niet :? :?

Wat jij zegt over tractie rijden is iets anders als een stuurstand. Koploper heeft gewoon de mogelijkheid om diverse mogelijkheden te scheppen om stuurstand, schoonmaak (diverse merken) aan te sturen. Ik denk dat, zeker omdat jij er nogal dichtbij zit, je ff de programmeur een zetje in de goede richting moet geven.

Grtzz Rob

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

R Fongers schreef:Martin,

Een hoop bla bla. :o :o
:?
Zou het nou niet eens handig zijn om dat gewoon eens te gaan proberen :shock: :shock: , Kijk je denkt dat alles fix is maar dat is dus niet zo. Alles is inherent aan je eigen beleving, spanning op de baan, kwaliteit / toestand van je materieel en je software.
Mee eens, echter voorbereiding en jezelf inlezen is het halve werk.
Je kan hier allemaal nietszeggende CVtjes plaatsen maar waar het in dit geval omgaat is dat je software het wel moet ondersteunen. Wat ik zo begrijp doet deze dat dus niet :? :?
Of je begrijpt niet wat ik bedoel........ Of ik begrijp niet wat jij bedoeld.
De software ondersteund de cv's, staat nergens dat dat niet zo is.
In de software kan ik opgeven hoe snel iTrain de stappen op laat lopen in millisecondes. Eigenlijk hetzelfde als wat CV3 en CV4 in de decoder doet.

Wat ik geplaatst heb is hoe ik er nu over denk (staat er volgens mij ook) De bedoeling dat er door anderen tips op gegeven worden zodat ik niet zelf het wiel hoef uit te vinden. (volgens mij is een forum daar ook voor)

De reden dat ik dit plaats is simpel. Als ik zoek op tomix en dit onderwerp krijg ik op vele fora's draadjes met bijna dezelfde vragen en halve soms onnozele/aggresieve/RTFM antwoorden waar je helemaal niks mee kan. Slaat ook helemaal nergens op trouwens

Door in dit draadje ervaringen en vooral concrete dingen te schrijven hebben toekomstige lezers wellicht een idee wat ze kunnen proberen. Ik kan nu wel schrijven dat ik tractie kan rijden maar als er niet bij word vermeld hoe je dat dan doet heeft niemand er iets aan toch. Als iedereen nu mekaar aan gaat zitten vallen wat wel en niet goed is krijg je weer zo'n zinloze discussie en eindig je nog steeds met zelf het wiel uitvinden..............
Wat jij zegt over tractie rijden is iets anders als een stuurstand. Koploper heeft gewoon de mogelijkheid om diverse mogelijkheden te scheppen om stuurstand, schoonmaak (diverse merken) aan te sturen. Ik denk dat, zeker omdat jij er nogal dichtbij zit, je ff de programmeur een zetje in de goede richting moet geven.
Dat is ook het voordeel dat Koploper al jaren aan doorontwikkeling achter de rug heeft. Zijn net van deze slimmigheidjes die iTrain nog moet ontwikkelen. Zal het er zeker eens met Xander over hebben.

groetjes

Rob Fongers

Er is wel degelijk een verschil tussen inlezen en ervaren.

Je moet nu eens even niet vergeten dat alles wat er staat op de diverse fora aanvullend is op de agressieve RTFM :lol: :lol: Ik blijf erbij dat jij nog steeds denkt dat het pasklaar aangeleverd kan worden. Echter ook dit draadje laat de verwarring weer groter worden :shock: :shock:

Kortom, de tekortkoming in Itrain dient opgelost te worden. Daarin heeft het hele verhaal van bla bla en cv's, helemaal geen toegevoegde waarde.

PS Koploper heeft alleen maar voordelen :mrgreen: :mrgreen:

Grtzz Rob

Ronald1

Bericht door Ronald1 »

Er zijn ongetwijfeld meerdere mogelijkheden, maar degene die mij goed bevalt is :
Tomix als stuurstand op vaste snelheid ingesteld (die ik getest heb als een goede zuigstand) aan een loc koppelen.

Mijn inziens voordeel is dat Tomix altijd op vaste stand zuigt ongeacht de snelheid van de loc en stopt als deze stilstaat, zo kan de Tomix ook op langzame loc snelheid door het rangeerterrein goed stofzuigen. Fijn !

Groet

Ronald

O ja ik gebruik Koploper

N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Rob,

Maar natuurlijk heb je gelijk....... Koploper is veeel beter als de rest :mrgreen:

Volgens mij staat er duidelijk in mijn lezing dat het gaat om hoe en niet waarom. Als je goed leest vertel ik ook dat ik op zoek ben naar tips en truck waarmee ik het maximale uit de decoder en de software kan halen. Met de opmerkingen en ervaringen van anderen kan ik een basis vormen om vanuit te starten.

(lees het draadje even terug, het is al een x aantal keer vermeld. Oost-Indisch lezen is een ware vorm van kunst op dit forum :lol: )

Tja en dat jij de CV waardes niet belangrijk vind, koploper beter vind, iTrain tekort vind komen....... :|

Groetjes
Laatst gewijzigd door martindomburg op 24 sep 2011 15:21, 4 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Ronald1 schreef:Er zijn ongetwijfeld meerdere mogelijkheden, maar degene die mij goed bevalt is :
Tomix als stuurstand op vaste snelheid ingesteld (die ik getest heb als een goede zuigstand) aan een loc koppelen.

Mijn inziens voordeel is dat Tomix altijd op vaste stand zuigt ongeacht de snelheid van de loc en stopt als deze stilstaat, zo kan de Tomix ook op langzame loc snelheid door het rangeerterrein goed stofzuigen. Fijn !

Groet

Ronald

O ja ik gebruik Koploper
Daar dacht ik ook al aan ja, alle stappen dezelfde snelheid, behalve stap 0. Maak je dan ook wel eens gebruik van de langzaam functie? Dat de decoder op 50% draait (Kuehn is dat F3)

Groetjes

Ronald1

Bericht door Ronald1 »

Hoi Martin

Ik denk dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest, ik zet niet alle stappen van de Tomix op dezelfde snelheid maar ik heb gewoon 1 decoderstap om een mooie zuigsnelheid ingesteld en daar staat de Tomix altijd op als hij rijdt, verder niks.

Groet

Ronald

N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Ok dat is inderdaad ook een manier, bedankt voor de aanvulling

Wat wel een leuke en nuttige discussie is: wat is de toegevoegde waarde dat je het apparaat als stuurstand aanmaakt ten opzichte van een dubbeltractie met 1 zuigstand aan/uit?

Volgens mij, als ik het goed begrijp, alleen dat je de regelaar los van de loc kan bedienen. Of is het dat je de tomix aan de loc kan koppelen zonder dat je de decoder hoeft in te stellen op consist?

Wat mis ik dan aan het voordeel van de stuurstand fuctie in koploper? Dubbeltractie in Itrain is niks anders dan de twee koppelen en hij bestuurt de beide regelaars synchroon. Gewoon op hun eigen adres, dus heeft ook niks met CV19 te maken o.i.d.

Als je van de te voren de maximale snelheid in de decoder instelt wat volgens mij iedereen hier doet dan is dat voordeel toch weg?? Ik lees overal dat men de stap 0 op 0 laat en de rest op 3/4 van de max. In de software geef je gewoon bij elke stap 1t/m 28 dezelfde snelheid op.

Bij dubbeltractie koppel je de tomix aan de loc, loc gaat rijden en de tomix gaat draaien bij elke stap in dezelfde snelheid. loc stopt, tomix stopt.....

Groetjes

Rob Fongers

Martin,

Ik ben niet provocerend, ik beschuldig niets of niemand, ik stel wel vast dat jij weer op zoek naar de bekende weg bent. Heeft niets met KPL of iT te maken maar veelmeer dat alle oplossingen welke hier al aangedragen zijn, in meerdere draadjes zelfs, Koploper gerelateerd zijn. Wil je een iT oplossing moet je die zelf uitvinden hoe lullig het ook klinkt. Maar is tegelijkertijd een leuke uitdaging voor je...... (of niet??)
.
Nu zeg je dat de stuurstand functie je ontgaat, verdiep je dan eens in Koploper, lees en geef het door aan Xander.

Afbeelding

Ik zal je nog ff een beetje helpen...

Niet zo moeilijk doen, gewoon invullen, De tomix via CV5 begrenzen evt CV3 en 4 op 0 aan een locomotief hangen, de stuurstand koppellen aan de locomotief in het rijwindow.. en gaan met die banaan

Dat is toch niet zo moeilijk????

Tractie rijden is compleet wat anders, maar zou een oplossing zijn als je deze utility niet hebt.

Grtzz Rob

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Ahh, ok tnxs voor je verduidelijking. Het kwam namelijk wel over zo...
Nu weet ik dat je het niet zo bedoeld maar goed. Vragen naar de voor jou bekende weg, daar hebben meer mensen last van. Als iemand iets vraagt is het hem niet bekend ;) (lekker bijdehad he :mrgreen: )

Wat je nu zegt is goed, kijk luister en leer. Ik zal dit ook zeker wel aanhalen bij Xander. Maar nu even als KPl leek:

De oplossing in Itrain weet ik wel, alleen ontgaat me de toevoeging van deze "stuurstand" functie. Als ik je plaatje zo zie selecteer je een stuurstand, die geef je een adres, een stap en vink je aan dat die alleen werkt als de loc rijd. Ik zie wel de extra opties slijpen en zuigen, wat kan je daarmee.

Het is een uitgebreidere doorontwikkelde manier van tractie rijden, heb ik dat juist? Het is inderdaad wel een optie voor iTrain maar dit is nu al voor 99% zo te benaderen met de huidige functies. Alleen die twee opties onderaan kan ik niet helemaal plaatsen. Als ik de tomix aan de loc hang kan ik hem ook zo instellen dat hij alleen draait als de loc rijd en zelfs hoe hard de tomix draait.

Dat gaat simpel:
De tomix voer je in als loc, vult het adres in en eventuele functies F3 Langzaam
De snelheidsstap 0 geef je 0 op, de rest van de stappen 100 km/h.
Je geeft op dat de tomix maar maximaal 100 km/h mag draaien
Eventueel geef je een massasimulatie in voor het oplopen van de stappen
De Tomix sleep je op de loc waar je hem aan koppel en viola hij draait mee met de loc als stuurstand of loc net hoe je het ziet.
Draait de tomix te hard pas je simpel de snelheid aan.

Ik vermoed dat ik de clue mis in de extra opties slijpen en zuigen. Maar wat nu de meerwaarde in de praktijk is dat ontgaat me. Als ik er naast zit hoor ik het graag natuurlijk, ik ben geen kpl expert. Kwestie van RTFM of.......

Groetjes

Rob Fongers

Martin,

Er is meer op de wereld dan alleen Tomix. Ik heb ook geen zin om dit allemaal uit te leggen daar jij er toch niks mee doet.

En nogmaals dit is geen tractie rijden!!

Grtzz Rob

Detlev

Bericht door Detlev »

Maar Martin, als de Tomix als gekoppelde lok altijd 100 rijdt, zal de andere loc dat toch ook doen? Kan me niet voorstellen dat iTrain het goed vindt dat de ene lok 80 en de andere 40 rijdt bijvoorbeeld....

Plaats reactie