In deze post:
Eerst wat reacties,
dan wat testresultaten.
En as laatste nog een kiekje met wat commentaar.
@FidOo
Rijtesten wordt momenteel nog wat lastig zonder de wielen, maar uiteindelijk gaan die er nog wel komen.
Filmmateriaal kan in principe al wel gemaakt worden van de bewegende tandwiel combinaties, maar ik heb helaas geen enkele ervaring met het maken, monteren en posten van bewegende beelden.
Wie tips en uitleg heeft voor beginners nodig ik graag uit mij daarover te informeren.
FidOo schreef:
Zou er bijna NS-fan van worden en hem gaan bouwen..
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Nou dan ga ik nog even mijn best doen tot je over stag bent.
@ Fred
De koppeingsschachten houden zich opmerkelijk goed.
De koppelingen zelf hebben pinnetjes die het bij enkele keren gebruiken begeven met mijn huidige ontwerp, maar de schacht blijft heel.
Ook heb ik al een Rapido koppeling van een standaard groot serie fabrikant in de FUD schacht gestoken om te testen. Ook dan blijft de schacht heel. De koppeling ook overigens
Waar je wellicht op kan letten is de omvang van het materiaal achteraan de NEM schacht (daar waar als ik je goed begrijp je schacht scheurt.) Bij mij is dat nu 1.3mm van voor naar achter en een wand dikte van 0.8mm.
Mocht het niet baten kan je de schacht aan de achterzijde iets verlengen. Dit staat de functionaliteit niet in de weg, maar geeft het stresspunt in de schacht wel meer body om die stress op te vangen.
...Dan wat ik zoal bevonden heb de afgelopen dagen.
Overigens ben ik er niet fulltime mee bezig geweest de afgelopen dagen, want er is meer dat moet gebeuren in het leven. Daarom heb ik ook nog een kopje "wat nog getest moet worden" (Als ik de tijd er voor kan vinden dus.)
Positief:
-De onderdelen, zoals tandwielen en assen passen feilloos in het frame.
-Het frame blijkt bijzonder vormvast te zijn.
-Het frame kan heel veel (duw) kracht hebben. Erg handig tijdens het monteren van de tandwielen en assen.
-Het mechanisme waarmee in werkelijkheid de rooster voor op de huif bediend wordt komt erg goed uit de printer en komt ongeschonden aan op bestemming.
-De popnagels met een doorsnede van 0.2mm zijn stuk voor stuk waarneembaar.
-Draad past door de daarvoor bestemde gaatjes in het frame.
-Het frame en de kap schuiven met gepaste frictie in elkaar. De frictie komt van pas zodat het frame niet uit de kap valt tijdens het oppakken van de Sik.
-Een bewegingsoverbrenging van de motor naar de assen is gelukt. (Met een 3 volt batterij als tijdelijke energiebron.)
-De insteekbare en uitneembare NEM schacht aan de achterzijde van het frame functioneert goed. Ook bij meermaals gebruik.
-De kap past perfect over het frame. (Na wat geduld te hebben gehad met het in elkaar schuiven)
Aandachtspunten:
-De over de breedte lopende as in het frame (in werkelijkheid voor de voetrem) is kwetsbaar.
Misschien uitvoeren als 2 gaatjes in het frame zodat er een messing staafje deze esthetische functie kan overnemen.
-De tandwiel combinaties slaan nog wel eens over. (Mogelijk door minimale speling onderling. Moet verder getest en onderzocht worden.)
-Koppelingspinnen aan de koppelingen breken nog wel eens af. Voor starre insteekbare en uitneembare koppelingen kan dit opgelost worden door de pinnetjes te verstevigen. Voor de Rapido of standaard koppeling wordt dat een ander verhaal omdat deze koppeling het pinnetje ook als draaipunt gebruikt.
-Handrailing op de cabine van de Sikkap moet massiever worden uitgevoerd dan in werkelijkheid het geval is. (Omdat het nu nog wel eens afbreekt.)
-De schroef koppeling (puur esthetisch) is op dit moment erg kwetsbaar door de exacte uitvoering naar de werkelijkheid. Door het massiever uit te voeren, zoals ook met de handrailing, is de kwetsbaarheid tegen te gaan.
-De kap is lichtelijk getordeerd. (Mogelijk een punt waar de printende partij meer aan kan doen, de eerste testkap heeft namelijk nergens last van.)
-Het maken van een zogeheten open of open-baar frame kan het monteren van de tandwielen, draad en assen vereenvoudigen.
-De kap en het frame passen net niet helemaal op elkaar. (ter hoogte van het “bankje” en de achterkant van de cabine, omdat het frame vrijwel nooit perfect recht in de kap gestoken wordt. En mogelijk ook door de lichte tordering in de kap. Een kleine ontwerpaanpassing kan uitkomst bieden. (Di 27 -09-2011. Na meer testen bleek de de kap wel over het frame te passen, een beetje geduld en het omleiden van de losse motor draden bood uitkomst.)
Wat nog getest moet worden:
-Kan de decoder (Kuhn N45) een 3 Volt motor aansturen? De documentatie wijst in die richting, maar op gestelde vragen wordt niet gereageerd. (Domweg testen lijkt nu de enige optie.)
-Wielen in zilver printen wordt momenteel druk mee geëxperimenteerd. Kan ook nog wel even duren omdat het ontwerp en wat Shapeways graag maakt in zilver nog niet helemaal met elkaar overeen lijken te komen.
-Past de decoder ook werkelijk in het frame en is het geheel (qua draad) ook netjes aan te sluiten?
-Stroomafname van de rails door de zilveren wielen en messing strips, zoals ontworpen, moet nog getest worden.
-Gewicht en uiteindelijke trekkracht van de Markenburg Sik zal getest moeten worden. (Huidig gewicht van de Sik zonder decoder, zilveren wielen, verflagen en volledige bedrading zit komt neer op c.a. 7 gram.)
-Het spuiten of anderszins kleuren van de kap met in acht name van de details op de kap. (Hierbij kunnen reeds opgedane ervaringen van andere mensen die FUD producten een kleur gegeven hebben van pas komen.)
![Afbeelding](http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/P1050803.jpg)
Aanzicht van het frame met de aandrijving. De diverse onderdelen zoals de motor en tandwielen passen in het frame alsof het er voor gemaakt is. (Laat dat nou ook het geval zijn
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
)
![Afbeelding](http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/P1050800.jpg)
Aanzicht van het frame met de aandrijving. Op de wielasjes zit nu al een FUD "velg". Hierover zullen later de zilveren wielen geschoven worden, zodat de zilveren wielen geen kortsluiting maken via de messing asjes.
![Afbeelding](http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/P1050818.jpg)
Een beeld om de afmetingen van het geheel in te schatten. Met name het bovenste tandwieltje (met acht tanden) is erg klein. Het valt goed op de juiste plek te krijgen, maar ik ben blij dat ik het alleen maar hoef te bestellen en niet te produceren.
![Afbeelding](http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/P1050829.jpg)
Het frame is gedeeltelijk in de kap geschoven. Achteraan raakt de "bank" de rand van de cabine. Verder zien we dat de handrail nu aan de deur zit omdat het heeft losgelaten. Er moet nus nog wel wat finetuning gebeuren. Positief is dan wel weer de super fijne rooster mechanica, voor op de huif van de Sik.
Tot zover vandaag,
m.v.g.
Mark