Tomix programmeren

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Re: Tomix programmeren

Bericht door martindomburg »

@ Rob

Bedankt voor de voorzet, ik zal Xanders eens vragen om er naar te kijken. Daar kunnen we weer wat van leren toch

@ Detlev:

In tegenstelling. Er is een hoofdloc die de snelheid bepaald. Als ik de Tomix op de 212 drag en drop (aanklikken slepen en loslaten) geef ik aan dat de 212 de hoofdloc. Hij bepaald de stappen en iTrain probeert de volgende locomotieven te matchen aan de snelheid lukt dit niet dan neemt hij de stap die het dichtst bij de snelheid van de hoofdloc past. Er word ook door Xander aangeraden dit alleen te doen met locs die goed geijkt zijn en qua snelheid goed matchen.

Als je twee loc zou gebruiken die qua snelheid niet matchen gaat het ook niet werken natuurlijk. :mrgreen:
tractie.jpg
tractie.jpg (50.51 KiB) 1554 keer bekeken
Op deze foto kan je goed zien dat de loc 70 rijd en de tomix 100 km/h geeft.
De twee zijn in de locomotiefgrid verbonden dmv een lijn, de bovenste is altijd de hoofdloc.
In de layout zie je bij de hoofdloc een sterretje wat aangeeft dat hij in tractie rijd.

Groetjes

pp4trains

Bericht door pp4trains »

Dat zuigen en slijpen gaat over de Lux- slijp en zuig wagon.
Deze werkt dramatisch icm dinamo dus wat dat betreft: afblijven.
Op het dinamogebruikersforum is hier ooit eens een draadje over geweest.

Groeten,
Patrick

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Zo :P vandaag de Tomix opgehaald en meteen omgebouwd. Hier het verslag van mijn ombouw:

Afbeelding

Als eerste natuurlijk de boel gedemonteerd,

Afbeelding

Om vervolgens de componenten van de print te verwijderen:

Afbeelding

Deze onderdelen wel bewaren, je weet maar nooit. In eerste instantie had ik de decoder bovenlangs ingebouwd. maar al snel kwam ik erachter dat dat niet handig is. De inbouw is daarom onder de print langs uitgevoerd. Hiervoor heb ik een hoekje geknipt in de print en de sporen aangepast voor de montage van de decoder:

Afbeelding

Afbeelding

De twee uitgangen heb ik gesoldeerd op 2 loze sporen. Deze gaan later gebruikt worden voor eventuele sluitverlichting of zwaailicht. De Tomix word later ook een keer verbouwd en voorzien van een mooi kleurtje en transfers. Dit ziet er natuurlijk niet uit.

Ik heb direct wat gedaan aan die lelijke draaiknop. Hiervoor heb ik wel de bevestiging van de kap weggehaald. LET OP: Doe dit alleen als je het zeker weet!!!
Ik heb het binnenwerk weggeknipt en afgeslepen. Hierbij heb ik de bus waarin de schroef gaat heel gelaten voor hergebruik. De schroef die door het wielstel steekt en de kap normaal vastzet, zit in een kleine koker geschroefd. Door deze netje eruit te knippen kan hij hergebruikt worden.

Nu denk je vast moet die kap niet vast?!? Klopt, maar er zit een dop naast waar je vloeistof in kan gieten. Deze zit strak zodat hij de kap op zijn plek houdt. Geen probleem dus :) Mijn bedoeling is om er stukje gaas in te lijmen. Deze dient meteen als ventilatie voor de decoder.

Afbeelding

Afbeelding

Als je nu de kop pakt van een punaise, deze ontdoet van de pin en dat gat iets trompt met een centerpunt o.i.d. dan krijg je een conische ring. Deze kan je gebruiken om de printplaat op zijn plek te drukken terwijl je met het busje de boel vastzet.

Afbeelding

Hiervoor moet je wel het gewicht wat erin zit modificeren. Aan de onderzijde heb ik een laagje weggeslepen zodat het gewicht geen last heeft van de ring. Aan de bovenzijde heb ik een beetje weggeslepen om het gaas en de kap ruimte te geven. Helaas heb ik hier geen foto van genomen..... (vergeten)

De decoder komt in het geultje aan de zijde waar de condensator heeft gezeten. Dit heb ik geïsoleerd met een stukje tape.

Het eindresultaat:

Afbeelding

Zo heb ik de Kuehn N045 decoder ingesteld, Deze waardes kan je variëren zoveel je wilt:

Adres: 6124 (artikelnummer tomix)
CV2: 1
CV3: 15
CV4: 50
CV5: 50
CV6: 25
Voor Dinamo en lang adres is CV29: 34 (analoog uit, lange adressen)

DeTomix configureren voor iTrain:

1. Maak een nieuwe loc aan, geef het beestje een naam, omschrijving, adres en foto
2. selecteer de functies F3 (langzaam) en F4 (Rangeren). Met F3 rijd hij op 50% snelheidsvermindering in elke stap en met F4 worden CV3 en CV4 uitgezet en de simulatie in iTrain uitgeschakeld.
3. Bij snelheidsmetingen vul je eerst bij bij stap 1 de waarde 0 in en bij stap 28 de waarde 100
4. Nu zet je de tomix op een spoor en zoek je een decoderstap uit waarbij hij zuigt en niet teveel herrie maakt.
5. Als je de geschikt stap hebt uitgezocht ga je terug naar de loc configuratie
6. Bij de snelheidsmetingen verwijder je alle waardes (Leeg)
7. Vervolgens vul je bij je gewenste stap de maximale snelheid in die je wilt, ik heb voorlopig nog 100 km/h staan op stap 17.
8. Bij stap 28 vul je 200 km/h in.
9. Nu staat er bij de stappen 0 t/m 16 0 km/h en vanaf stap 17 tot 28 vult hij zelf de lijn in van 100 naar 200 km/h
9. Bij opties vul je vooruit en achteruit je maximale snelheid in en geef je een massasimulatie op. Dit hoeft niet want het zit al in de decoder.

De Tomix zal nu als de loc gaat rijden vanaf stap 1 altijd meteen naar stap 17 gaan. Terwijl de loc gewoon door zijn stappen loopt naar de maximale snelheid. Stopt de loc dan stopt de tomix als de loc op stap 0 komt. Zet je vervolgens de regelaar van de tomix hoger zal de loc ook ahrder gaan rijden maar dan heb je wel meer zuigkracht. Doe je niks dan zal de loc en de tomix nooit harder gaan dan de maximaal ingestelde snelheid van de trein/loc combinatie. Deze staat bij mij op 100 km/h.

10. In de locomotiefgrid klik je de tomix aan, houd CTRL ingedrukt en sleep je de tomix op de loc die ervoor komt te rijden. Nu staat de tomix in tractie met je loc en zullen ze samen gaan werken.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De eerste meters waren inderdaad verbluffend, wat een bende zuigt hij op zeg pffff. Het is wel erg wat er een stof ligt. Ik ben nu bezig om een mooie stap te vinden waarbij de tomix wel zuigt maar niet teveel herrie maakt. Het ging een lange tijd goed en de loc heeft al een ronde of 5 gedraaid.

Even later wilde ik weer verder gaan maar nu komt de loc de helix niet meer op, gewichten uit de tomix halen helpt ook niet dus ik vermoed een gevalletje overbelasting :? . Hij rijd tot halverwege en dan scheid hij ermee uit. Eerst hoor de je cruise-control wel werken maar ook die geeft het snel op. De 212 is toch niet geschikt voor een Tomix met Minitrix reinigingswagen vrees is. Moet maar eens op zoek naar een sterke loc met decoder voor de tractie van de tomixtrein.

Als de loc het weer doet dan probeer ik een filmpje te maken dat de combinatie wegrijd. :mrgreen:
Suggesties voor een goede loc????

Filmpje komt eraan 8-)

Groetjes

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Edit: Het zware lopen word veroorzaakt door de minitrix railwagen. Haal ik hem er vanaf rijde loc moeiteloos de helix op :? Vreemd.... Weer een onderzoekje te doen :lol: Hij gaat nu met de goederentrein mee. Maar er moet denk ik gewoon een grote diesel voor :)

Bij deze de filmpjes:

Wegrijden:
Afbeelding

Stoppen:
Afbeelding

Zo verloopt de tractie in iTrain:
Afbeelding

En een stukje paradespoor:
Afbeelding

Excuus voor het niet stilhouden van de camera, is best lastig zonder standaard :lol:

Groetjes

shoven

Bericht door shoven »

martindomburg schreef:Edit: Het zware lopen word veroorzaakt door de minitrix railwagen. Haal ik hem er vanaf rijde loc moeiteloos de helix op :? Vreemd.... Weer een onderzoekje te doen :lol: Hij gaat nu met de goederentrein mee. Maar er moet denk ik gewoon een grote diesel voor :)
Martin, bij mij rijdt ook een Tomix rond. Deze zit samen met een Roco poetswagon achter een Minitrix Taurus (de MWB, echt geen krachtpatser) en dat gaat prima, ook op zware hellingen.
Klinkt alsof je even je Minitrix railwagen moet nakijken.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Ik hbe ded pads verwisseld, hem achter de BR50 gehangen en die heeft er ook absoluut geen moeite mee. Ik denk dat de combinatie gewoon teveel is voor de 212. Het motortje doet het goed maar geeft nog wel kuren blijkbaar...

Ik ga de 212 als rangeerloc gebruiken. Dat geeft me de mogelijkheid op jacht te gaan naar een loc als de V320 o.i.d. aangevuld met een paar extra wagens. Word meteen een mooi project om de tomix om te kleuren en te stickeren :)

Wat ik me afvraag: Met welke frequentie laten jullie de tomix rijden. na de eerste paar rondes zuigt hij weinig vuil meer op eigenlijk.

groetjes

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

50Hz

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

shoven

Bericht door shoven »

Martin, hij rijdt bij mij continu rond. Maar dan dus in combinatie met een poetswagon. Maar omdat hij maar 1 van de plm. 25 treinen is die rondrijden, staat hij wel een groot deel van de tijd stil in een van de schaduwstations.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie