selextrix lokje(digitaal) analoog laten rijden.

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
pascal39

selextrix lokje(digitaal) analoog laten rijden.

Bericht door pascal39 »

Ik heb net een baan gelegd van 6 meter bij 1 meter ik heb hem al diverse keren getest in kleine stukjes(analoog) en het analoge lokje liep goed.
Nu de baan "af" is wilde ik het lokje laten rijden maar er gebeurt nu niks meer op de trafo(analoog) gaat af en toe het rode lampje branden.
Nu heb ik een paar vragen:

Zou 1 van de wissels "kortsluiten"?(zelfdenkend)
Kan een digitaal lokje selextrix op een analoge baan rijden?
Kan het misschien zijn dat de baan te groot?(ik heb maar 1 aansluitpunt ik wil nog wel een ringleiding gaan maken en de baan isoleren en zodoende in stukken opdelen).
Ik zat eraan te denken om de baan met een dremel in stukken te zagen, of is het beter om het met isolatielassen te doen?
De railsen zijn niet echt schoon die zou ik willen schoonmaken met een dremel staalborsteltje en daarna te polijsten, dit gaan volgens mij sneller en beter dan met een railgum en wasbenzine.

Wat zijn jullie gedachten?

m.vr.gr.
Pascal

shoven

Re: selextrix lokje(digitaal) analoog laten rijden.

Bericht door shoven »

• Het rode lampje: zie de handleiding. Kijk goed wanneer het optreedt, dat geeft al een aanwijzing waar het in zit.
  • Of een selectrix loc ook analoog kan rijden: dat moet iemand met verstand van selectrix maar zeggen; DCC kan het wel (maar de analoog-herkenning is uit te schakelen).
  • Baan te groot: kan, maar onwaarschijnlijk. Een multimeter biedt uitkomst (onmisbaar), even doormeten. En anders een extra aansluiting op je trafo maken. Als je je baan telkens een stukje uitbreidt en dan na elke uitbreiding test merk je vanzelf wanneer het misgaat (waarschijnlijk bij het sluiten van het rondje). Plaats anders eens je baanplan op het forum.
  • Isolatielassen/dremel: beide kan. Doorzagen heeft voordeel dat de rails wat ruimte krijgt om uit te zetten bij warmte.
  • Schoonmaken: als je gaat polijsten ontstaan krasjes in het metaal waar vuil sneller in blijft hangen. Het wordt er schoon van maar is ook snel(ler) weer vuil. Gebruik gewoon wasbenzine, werkt prima.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Zou er misschien een keerlus in je baan kunnen zitten? Heeft er alle schijn van.
Ja, een selectrix lok (decoder) kan op een analoge baan rijden, daarvoor moet je hem dan even programmeren. Als het een moderne multi-protocol decoder is die zowel Selectrix als DCC begrijpt, zal hij zonder verandering op een analoge baan rijden.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
pascal39

Bericht door pascal39 »

ik ben erachter gekomen dat een 3 wegwissel(minitrix) 2 pinnetjes mist in de rechtdoorgaande verbinding(hoe moeten die zitten?), zou dat het probleem kunnen zijn?
er zit ook een engelse wissel in het midden die een 8 vormt die weer aan sluit op 2 o vormen ik zal er morgen even een tekening/foto van maken

pascal

Robert_N-Nm
Moderator

Bericht door Robert_N-Nm »

Als er een 8-vorm in zit met daarin een engelse wissel (en geen kruising) dan is er sprake van kortsluiting. Als je deze verwijderd (dus wissel eruit) en dan rijdt al het spul weer dan heb je de oorzaak gevonden.

Robert

Fan van Alpenbanen in N(m)

Onderwerp starter
pascal39

Bericht door pascal39 »

Het is een engelse wissel, ik zal hem er morgen tussen uithalen en eens kijken of dat de oplossing is.
Als het dat is hoe zou ik dat probleem dan kunnen oplossen?(Door hem te isoleren en apart van voeding voorzien?)of gaat dat ook niet lukken?

pascal

shoven

Bericht door shoven »

Met een keerlusschakeling.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
pascal39

Bericht door pascal39 »

Ik heb die engelse wissel eruit gehaald en het probleem was opgelost :oops:
Alles loopt nu als een trein!!
Nu nog even iets verzinnen om die engelse wissel te compenseren zodat ik de sporen niet veel verder hoef aan te passen.

Mijn dank!!

spoor65

Bericht door spoor65 »

pascal,

hoef je niet te verzinnen, dat wiel is al lang uitgevonden, die oplossingen zijn gewoon te koop.

je zult dus, zoals steven al aangaf, een keerlus schakeling nodig zijn.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie