Nico schreef:
Maar sowieso een hele interessante ontwikkeling, waar ook kleine bedrijven zoals taco/phildie/trawos en ook groten (dan doel ik alleen op de techniek) iets aan kunnen hebben, omdat het niet nodig is dure matrijzen te maken.
Nico,
Ik ben zelf sinds eind 2007 met het 3D printen bezig en heb al verschillende modellen gemaakt (zie o.a.
dit draadje en
m'n site over 3d printing en ontwikkeling). Er zijn machines die al een goed resultaat kunnen leveren, maar Shapeways heeft deze (nog) niet staan. De machines waar ze de beschikking over hebben, geven een streperige of korrelige structuur.
Ik bestel allen maar modellen (m'n eigen) bij Shapeways om te zien of de verhoudingen correct zijn en om te kijken of er nog wijzigingen moeten worden gemaakt.
De kwaliteit die Shapeways levert is op het moment alleen maar te gebruiken voor kleinere scenery onderdelen en huisjes, zoals bijvoorbeeld dit station van mijn hand (kozijnen en deuren bestaan uit messing, aangezien er nog niet strak genoeg geprint kan worden).
Indien je modellen van wagons, locomotieven en treinstellen wil laten printen moet je naar bedrijven als
Print-a-Part en niet naar Shapeways ... te veel schuurwerk, waardoor juist de details die je met deze techniek kan aanbrengen weer verloren gaan (allen maar handig om een basismodel te maken en deze weer te voorzien van bijvoorbeeld messing details)
Voor kleinseriefabrikanten, is de quliteit van Print-A-Part zelf te grof. Ik heb vanmiddag toevallig nog even met Guarniero gesproken, die de bovenstaande Blauwe Engel heeft gemaakt, en hij ziet wel wat in de techniek, maar de investeringen zijn te groot (€60.000,- voor een printer). Ook het gebruikte materiaal van deze kwaliteit printers is nog te duur ... vele malen duurder vergeleken met het materiaal dat Shapeways gebruikt.
Wat wel een optie zou zijn, is het laten printen in was. deze mogelijkheid biedt Shapeways nog niet, al weet ik van hen dat er wel aan gewerkt wordt. Dit is een stevige kwaliteit was, die je als moedermodel zou kunnen gebruiken voor het maken van mallen. In deze mallen zouden dan resin modellen gegoten kunnen worden.
THS/Realix hebben deze methode gebruikt om de VAM wagens te maken. En zelfs als je hier goed naar kijkt, zie je nog een korrelig en streperig oppervlak.
Het 3D-printen is zeker een techniek die in de toekomst gebruikt zou kunnen gaan worden ... het is alleen zover nog niet.
Groet,
Jeroen
PS: De techniek is trouwens alleen maar van belang voor kleine series. Bij grotere series komen de kosten per kap (inclusief de investering voor de mal) een stuk lager uit.
Kosten van de mal liggen trouwens een stuk lager dan vroeger, aangezien deze ook 3D ontworpen en numeriek gefreesd worden.