Noord-Scharwoude vanaf 1935
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
@ René, wat leUk dat jij dit stuk spoor kent. Heb jij misschien nog foto's uit die tijd?
Ik ben vooral erg nieuwsgierig naar foto's van de gebouwen, weeg brug en het stukje terrein ten oosten van het raccordement.
Alle informatie is welkom.
Wat ballast betreft neem ik denk ik gewoon de gok, ik vindt een hele lichte kleur wel eens wat anders.
Ik ben vooral erg nieuwsgierig naar foto's van de gebouwen, weeg brug en het stukje terrein ten oosten van het raccordement.
Alle informatie is welkom.
Wat ballast betreft neem ik denk ik gewoon de gok, ik vindt een hele lichte kleur wel eens wat anders.
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
heey sander
is het niet een idee om te kijken in het gemeente archief misschien kan je het daarop vinden welk type ballast ze hadden.
ik weet niet of je hier gekeken heb maar dit is wat ik vond van noord-scharwoude
http://www.stationsweb.nl/station.asp?s ... scharwoude
groetjes lennart
is het niet een idee om te kijken in het gemeente archief misschien kan je het daarop vinden welk type ballast ze hadden.
ik weet niet of je hier gekeken heb maar dit is wat ik vond van noord-scharwoude
http://www.stationsweb.nl/station.asp?s ... scharwoude
groetjes lennart
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
Lennart,
Deze site ken ik al, maa bedankt voor de tip. In het gemeente archief ligt bij ons niet veel meer, daar heb ik al naar laten kijken (werk zelf bij de gemeente).
Ik heb wel begrepen dat er in het Utrechts archief nog e.a. Aanwezig is, maar ben niet echt in de gelegenheid om daar een keer heen te gaan.
In ieder geval bedankt voor het mee denken.
Deze site ken ik al, maa bedankt voor de tip. In het gemeente archief ligt bij ons niet veel meer, daar heb ik al naar laten kijken (werk zelf bij de gemeente).
Ik heb wel begrepen dat er in het Utrechts archief nog e.a. Aanwezig is, maar ben niet echt in de gelegenheid om daar een keer heen te gaan.
In ieder geval bedankt voor het mee denken.
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
ja en anders moet je naar het nationaal archief in den haag
gr lennart
gr lennart
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
verwijderd
Laatst gewijzigd door Trammetje op 05 nov 2011 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
verwijderd
Laatst gewijzigd door Trammetje op 05 nov 2011 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
Zo, ik moest even zoeken naar mijn eigen draadje. Hij was aardig verweg gezakt.
Toen ik van de week op het forum las dat er een nieuwere versie van iTrain was uitgekomen heb ik meteen de gratis versie maar gedownload. Mijn baan heb ik inmiddels ingetekend. Hoewel hij in werkelijkheid nog niet helemaal gelegd en aan gesloten is heb ik het toch al volledig getekend. En dat ziet er dan zo uit:
Nu maar hopen op een strenge winter, dan heb ik misschien het nodige budget bij elkaar gestrooid om mijn baan met de pc te gaan besturen.
Toen ik van de week op het forum las dat er een nieuwere versie van iTrain was uitgekomen heb ik meteen de gratis versie maar gedownload. Mijn baan heb ik inmiddels ingetekend. Hoewel hij in werkelijkheid nog niet helemaal gelegd en aan gesloten is heb ik het toch al volledig getekend. En dat ziet er dan zo uit:
Nu maar hopen op een strenge winter, dan heb ik misschien het nodige budget bij elkaar gestrooid om mijn baan met de pc te gaan besturen.
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
Je dacht: mijn draadje is wat stil geworden, ik maak het met terugwerkende kracht goed door drie keer te posten?
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
HAHA, ik werd wat ongeduldig en heb dus 3x op de bevestig knop geklikt.
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
Leuk weer iets van je te horen sander.
Ik ben wel benieuwd of je dat goed voor elkaar krijgt het koppelen en ontkoppelen automatisch via PC.Ik heb daar namelijk een hard hoofd in om dat goed betrouwbaar te krijgen.
Ik ben wel benieuwd of je dat goed voor elkaar krijgt het koppelen en ontkoppelen automatisch via PC.Ik heb daar namelijk een hard hoofd in om dat goed betrouwbaar te krijgen.
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
Van je treinen je hebt namelijk 2 kopstations vandaar.
Getrokken treinen zullen moeten afkoppelen.
Getrokken treinen zullen moeten afkoppelen.
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
Marco,
Ik wil mijn treinen automatisch laten rijden van schaduwstation noord naar zuid en terug. Personentreinen kunnen op het doorgaande spoor bij het station stoppen, waarna ze hun weg vervolgen. In noord-scharwoude dorp komen alleen groentetreinen en wat goederen. Ik wil kijken of iTrain de treinen weg kan zetten op het stukje dubbel spoor na het klimspiraal. Vandaar wil ik handmatig rangeren en de treinen weer op datzelfde dubbelspoor weer weg zetten zodat iTrain de trein weer oppakt en naar 1 van de 2 schaduwstation brengt.
Een enkel stoptreintje dat naar het doodlopend spoor op het station gaat zal met de hand daar heen gestuurdcworden, je moet ook zelf wat te doen te hebben.
Ik wil mijn treinen automatisch laten rijden van schaduwstation noord naar zuid en terug. Personentreinen kunnen op het doorgaande spoor bij het station stoppen, waarna ze hun weg vervolgen. In noord-scharwoude dorp komen alleen groentetreinen en wat goederen. Ik wil kijken of iTrain de treinen weg kan zetten op het stukje dubbel spoor na het klimspiraal. Vandaar wil ik handmatig rangeren en de treinen weer op datzelfde dubbelspoor weer weg zetten zodat iTrain de trein weer oppakt en naar 1 van de 2 schaduwstation brengt.
Een enkel stoptreintje dat naar het doodlopend spoor op het station gaat zal met de hand daar heen gestuurdcworden, je moet ook zelf wat te doen te hebben.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
Ohhh werkt gewoon hoor en iedere keer weermarco schreef:Leuk weer iets van je te horen sander.
Ik ben wel benieuwd of je dat goed voor elkaar krijgt het koppelen en ontkoppelen automatisch via PC.Ik heb daar namelijk een hard hoofd in om dat goed betrouwbaar te krijgen.
Kijk maar hier
http://www.youtube.com/watch?v=vjDxHNxl ... ideo_title
en hier
http://www.youtube.com/profile?user=Sea ... diV0bk_lMs
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
@sander ok dat is inderdaad geen probleem denk ik wat jij beschrijft doe ik op mijn vaste baan ook.
Een trein die op het inrijspoor van mijn kopstation komt schakelt automatisch ( via koploper ) over op handregelaar.Dan kan ik handmatig de trein rangeren.
Wil ik de trein weer wegsturen dan moet ik op F1 drukken dan zal de trein weer automatisch door koploper worden weggestuurd.
Ik gebruik dan wel koploper maar itrain zal dit ook wel kunnen.
@rob jouw filmpjes ken ik natuurlijk allemaal
Maar gaat dit ook goed met verschillende loks en wagons?
En gaat het ontkoppelen en aankoppelen 9 van de 10 keer goed?
Ik denk dat jij met vaste treinen en stammen wagons werkt.
Maar goed wat ik zeg zijn wel vooroordelen want ik koppel dus handmatig af en aan ( met herkat ontkoppelaars)
Een trein die op het inrijspoor van mijn kopstation komt schakelt automatisch ( via koploper ) over op handregelaar.Dan kan ik handmatig de trein rangeren.
Wil ik de trein weer wegsturen dan moet ik op F1 drukken dan zal de trein weer automatisch door koploper worden weggestuurd.
Ik gebruik dan wel koploper maar itrain zal dit ook wel kunnen.
@rob jouw filmpjes ken ik natuurlijk allemaal
Maar gaat dit ook goed met verschillende loks en wagons?
En gaat het ontkoppelen en aankoppelen 9 van de 10 keer goed?
Ik denk dat jij met vaste treinen en stammen wagons werkt.
Maar goed wat ik zeg zijn wel vooroordelen want ik koppel dus handmatig af en aan ( met herkat ontkoppelaars)
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
Marco,
Je ziet dat er 3 locs in het spel zijn bij de route (omlopen, wisselen en rangeren). Elk van hen heeft een vaste route welke weer inhaakt op elkaars vaste route. Een trein weet altijd welke lengte er achter hangt (of voor staat ) door het opslaan en ophalen van de lengte bij de omloop cq rangeer bewegingen. Dus volgens mij maakt de lengte niet uit zolang je(koploper) maar weet wat er opgehaald moet worden.
Het werkte bijna perfect maar door de uitbreiding is het geheel ff niet meer actief. ( van de 10 werd gewoon gehaald. Grootste probleem was het (te) langzaam over de wissel straten rijden wat nog wel eens tot een onverwachte interruptie leidde
Ook hier zijn Herkats in het spel betrokken
Je ziet dat er 3 locs in het spel zijn bij de route (omlopen, wisselen en rangeren). Elk van hen heeft een vaste route welke weer inhaakt op elkaars vaste route. Een trein weet altijd welke lengte er achter hangt (of voor staat ) door het opslaan en ophalen van de lengte bij de omloop cq rangeer bewegingen. Dus volgens mij maakt de lengte niet uit zolang je(koploper) maar weet wat er opgehaald moet worden.
Het werkte bijna perfect maar door de uitbreiding is het geheel ff niet meer actief. ( van de 10 werd gewoon gehaald. Grootste probleem was het (te) langzaam over de wissel straten rijden wat nog wel eens tot een onverwachte interruptie leidde
Ook hier zijn Herkats in het spel betrokken
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
En zo ziet het er dan volledig uit:
Omdat ik nu nog een demo versie heb kom ik niet verder, weet ook nog niet hoe het zit met bezet melder stop secties etc. Maar dat komt allemaal nog wel. Eerst maar zorgen dat alle rails gelegd wordt.
Omdat ik nu nog een demo versie heb kom ik niet verder, weet ook nog niet hoe het zit met bezet melder stop secties etc. Maar dat komt allemaal nog wel. Eerst maar zorgen dat alle rails gelegd wordt.
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
Ok rob mijn ervaring is dat het aan en afkoppelen met standaard koppelingen niet echt betrouwbaar werkt.
Maar misschien moet wat meer aandacht aan het afstellen besteden
Maar misschien moet wat meer aandacht aan het afstellen besteden
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
Marco,
De standaard koppeling levert het minste probleem op. Het is wel zaak om goed boven de ontkoppelaar te komen. Echter de Herkat heeft een nadeel in deze, dat de ontkoppelplaat te breed is, en daardoor beide koppelingen omhoog duwt. Dit in tegenstelling tot de Flm's die asymmetrisch in het railbed liggen zodat er maar een gelift wordt.
Je zou met de koppelingspin boven de plaat moeten stilstaan en dan ontkoppelen. Bij de Herkats, ook in het filmpie in gebruik, gebruik ik de Profi koppelingen welke voor ontkoppelt kunnen worden. Je moet wel Kadee gebruiken om de spanning van de koppeling af te halen. Beide haken gaan dan omhoog en je kan weg rijden.
De standaard koppeling levert het minste probleem op. Het is wel zaak om goed boven de ontkoppelaar te komen. Echter de Herkat heeft een nadeel in deze, dat de ontkoppelplaat te breed is, en daardoor beide koppelingen omhoog duwt. Dit in tegenstelling tot de Flm's die asymmetrisch in het railbed liggen zodat er maar een gelift wordt.
Je zou met de koppelingspin boven de plaat moeten stilstaan en dan ontkoppelen. Bij de Herkats, ook in het filmpie in gebruik, gebruik ik de Profi koppelingen welke voor ontkoppelt kunnen worden. Je moet wel Kadee gebruiken om de spanning van de koppeling af te halen. Beide haken gaan dan omhoog en je kan weg rijden.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
Ik ben voor de grap ook nog even met koploper aan het stoeien geweest, met het volgende resulstaat:
Ik hoop niet dat ik nu weer een gevoelige discussie op gang breng maar ik denk dat ik voor koploper ga kiezen. Ook al weet ik dat koploper lastiger in te regelen is en ik toch wel erg weg ben van iTrain (ik ben best gevoelig voor de vormgeving) maar de kosten geven toch de doorslag. Die 100,- die iTrain kost kan ik beter besteden aan andere zaken voor de hobby b.v. een mooie loc of mijn helix dubbelsporig uitvoeren.
Ik hoop niet dat ik nu weer een gevoelige discussie op gang breng maar ik denk dat ik voor koploper ga kiezen. Ook al weet ik dat koploper lastiger in te regelen is en ik toch wel erg weg ben van iTrain (ik ben best gevoelig voor de vormgeving) maar de kosten geven toch de doorslag. Die 100,- die iTrain kost kan ik beter besteden aan andere zaken voor de hobby b.v. een mooie loc of mijn helix dubbelsporig uitvoeren.
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
Ik vind het die 100 euro waard, maar het is en blijft natuurlijk 100 euro!
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
Hoi Sander,
zonder enig waarde-oordeel te vellen over iTrain, heb je met Koploper een machtig mooi programma in handen. Ik gebruik het nu een jaar of 3 en nooit spijt van gehad. Eenmaal je het principe beet hebt, is Koploper een genot om mee te werken, haast verslavend. Je zal geen spijt hebben van je keuze.
zonder enig waarde-oordeel te vellen over iTrain, heb je met Koploper een machtig mooi programma in handen. Ik gebruik het nu een jaar of 3 en nooit spijt van gehad. Eenmaal je het principe beet hebt, is Koploper een genot om mee te werken, haast verslavend. Je zal geen spijt hebben van je keuze.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
@ Peter, ik vind 100,- voor zo'n programma opzich niet duur, kijk maar eens wat microsoft vraagt voor Windos of een office pakketje!!!! Maar als ik voor koploper kies kan ik die 100,- weer aan andere dingen besteden
@ Michiel, ik hoop dat je gelijk hebt. Mijn eerste indruk is dat Koploper wat minder op intuitie te gebruiken is. Heb dus net op mijn werk maar even de gebruiksaanwijzing uit geprint. Daarnaast ziet iTrain er gewoon gelikt uit en Koploper wat minder. Ik heb nu toch voor functioneel en lagere kosten gekozen.
@ Michiel, ik hoop dat je gelijk hebt. Mijn eerste indruk is dat Koploper wat minder op intuitie te gebruiken is. Heb dus net op mijn werk maar even de gebruiksaanwijzing uit geprint. Daarnaast ziet iTrain er gewoon gelikt uit en Koploper wat minder. Ik heb nu toch voor functioneel en lagere kosten gekozen.
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
Je kunt het natuurlijk eerst proberen (is toch gratis ) en als het echt niet bevalt alsnog op wat anders overstappen.
Voor de liefhebbers: er is een korte cursus voor Koploper, die je leert om in weinig stappen je baan aan de praat te krijgen. Heb ik ook gedaan (kost je niet veel - tijd los van de dingen die je toch al moet doen zoals je baan aansluiten ) en helpt heel erg veel. De geavanceerde dingen kun je later op je gemak uitzoeken.
Koploper is niet super gebruikersvriendelijk, maar het is te doen en als je het eenmaal weet werkt het prima. De gebruiksaanwijzing vind ik een drama, bovendien gebruik je maar een klein deel. De online help vind ik een stuk makkelijker in het gebruik.
De cursus staat hier, wel even registreren op het koploperforum: http://www.koploperforum.nl/maliebaan/
Voor de liefhebbers: er is een korte cursus voor Koploper, die je leert om in weinig stappen je baan aan de praat te krijgen. Heb ik ook gedaan (kost je niet veel - tijd los van de dingen die je toch al moet doen zoals je baan aansluiten ) en helpt heel erg veel. De geavanceerde dingen kun je later op je gemak uitzoeken.
Koploper is niet super gebruikersvriendelijk, maar het is te doen en als je het eenmaal weet werkt het prima. De gebruiksaanwijzing vind ik een drama, bovendien gebruik je maar een klein deel. De online help vind ik een stuk makkelijker in het gebruik.
De cursus staat hier, wel even registreren op het koploperforum: http://www.koploperforum.nl/maliebaan/
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Noord-Scharwoude vanaf 1935
Hallo,
Misschien is het handig om een Koploper draadje op te starten.
Dan staat daar alle relevante informatie op 1 plek.
groet,
Hans
Misschien is het handig om een Koploper draadje op te starten.
Dan staat daar alle relevante informatie op 1 plek.
groet,
Hans
https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders