Wat me wel opvalt bij de meeste in N uitgebrachte containers is dat de deuren niet open kunnen en als ze dat wel kunnen dat de binnenkant van een container eigenlijk nooit gedetailleerd is.
(b.v. door die typische ribbelwand er ook echt in terug te laten komen.)
Daarom vond ik dat het tijd is om eens te kijken of dat beter kan.
Inmiddels heb ik twee typen containers gemaakt. De verschillen zitten 'm even simpel gezegd in het ribbelpatroon op de wanden en deuren.
Beide versies zijn in 20 ft en 40 ft container maten verkrijgbaar.
Verder kom je containers zelden alleen tegen op overslag terreinen en haven complexen. Dus heb ik ook enkele "pakketten" gemaakt.
I.v.m. het Shapeways prijs systeem is het ook mogelijk om meerdere containers per stuk goedkoper te maken dan één container. De pakketten zijn daarom per container ook voordeliger dan "losse" containers.
Een laatste idee was om ook een zogenaamde vloeistof container te maken. Het zijn immers toch leuke afwisselingen op die vierkante dozen.
![Afbeelding](http://www.shapeways.com/openfile/304378/photos/photo46885.jpg)
Zoals ook al in de afbeelding staat, gaat het hier om een impressie. Het geeft een aardig beeld van hoe het product er in kleur uit zou kunnen zien. (Meestal probeer ik ook de impressie afbeelding vanuit een andere hoek te maken als de afbeelding van het printbestand. Zo krijg je toch een wat breder beeld van het model.)
![Afbeelding](http://www.shapeways.com/openfile/304378/304378.v1.s17.convert.large.jpg)
Dit is een afbeelding van het werkelijke printbestand. Zoals het hier staat komt het ook uit de printer. Gezien de details op het model is het momenteel alleen mogelijk om het model in FUD te bestellen. Met FUD mag je ook een hoog detail niveau verwachten. Iets dat met de andere materialen, beschikbaar bij Shapeways, momenteel nog niet altijd het geval is.
Hoewel er in het draadje van de Markenburg Sik al goed te zien is hoe FUD materiaal er uitziet, is het misschien wel een aardige aanvulling om te laten zien hoe een container in FUD er uitziet.
![Afbeelding](http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/P1050931.jpg)
Hier is een container te zien geprint tijdens de testfase van het FUD materiaal bij Shapeways. Details komen netjes uit te verf. Zie bijvoorbeeld de openingen voor de heftruck lepels onderaan de zijwand van de container en de openingen in de typische "slot verbindingen" op de hoeken van de container. Overigens is de foto verder ingezoomd dan gemiddeld met het menselijk oog kan. (Voor de foto is één deur tijdelijk verwijderd.)
Maar to zover wisten de meeste van u het al wel.
Wat is nieuw?
De Straddle carrier.
In H0 verkrijgbaar bij de heer Dirkzwager Maar in N (zover ik weet) nog nergens verkrijgbaar.
Eerst even kort wat een Straddle carrier is: Dit voertuig is gemaakt om containers efficiënt te kunnen opstapelen, voornamelijk in lange rijen.
Ook is de Straddle carrier bij uitstek geschikt om containers op de vrachtwagen te laden en van de vrachtwagen te lossen en elders op te slaan. Kortom een onmisbare schakel op de betere overslag terreinen en havencomplexen. Ook in Nederland zien we de Straddle carrier regelmatig voorkomen o.a. bij de ECT in Rotterdam.
Er zijn vele verschillende typen Straddle carriers, die hoewel ze er veelal heel divers uitzien toch allemaal voor het zelfde doel gebouwd zijn. Het type waarop de Markenburg Straddle carrier is gebaseerd komt ook voor bij onder meer de ECT en de APM terminals in Rotterdam.
![Afbeelding](http://www.shapeways.com/openfile/356533/photos/photo53777.jpg)
Er is inmiddels zowel een Straddle carrier met als zonder containers verkrijgbaar.
![Afbeelding](http://www.shapeways.com/openfile/356521/356521.v0.s17.convert.large.jpg)
Omdat de wielen en de "stuursystemen" daaromheen draaibaar zijn worden ze los geprint. Daarom staan ze in het hierboven afgebeelde print bestand ook los van elkaar.
De wielen en "stuursystemen" zijn makkelijk in elkaar te zetten en desgewenst met een druppeltje lijn prima te fixeren.
Tot zover de post van vandaag.
Met vriendelijke groet,
Mark