Vacuvormen

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
martinb

Vacuvormen

Bericht door martinb »

Beste allemaal,

Ondanks de warmte toch wat aan het rommelen geweest met vacuvormen. :D Een makkelijke manier om copieen te maken van wandjes e.d.

Waarom nu deze tip en niet in de winter? De electrische BBQ's liggen nu in de winkel voor rond de tien euro!

Zie http://www.nproject.org/nl/modelspoor-s ... uform.html voor een bouwbeschrijving en allemaal geen vlees op de bbq mikken, maar plastic braden. :D

Veel plezier en smelt smakelijk!

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Jos

Re: Vacuvormen

Bericht door Jos »

Leuk!!!!
Wil ik zeker een keer gaan proberen.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
martinb

Bericht door martinb »

Vandaag bezig geweest met de vacuform om wat halfreliëf huisjes te maken voor de nieuwe modelbaan. Heb er even een filmpje van gemaakt hoe snel het gaat en wat het resultaat is: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... DK7BUx4-CA

Resultaat binnen een paar minuten, morgen met wat hout een frame maken om het op te plakken en klaar.

Uitleg staat hier: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-s ... uform.html maar bovenstaand filmpje is leuker. :D

Groet,
Martin

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Mooi man ;)

Maar heb jij vuurvaste vingers :mrgreen: :mrgreen:

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Jos

Bericht door Jos »

Gaaf hoor!

Groetjes,
Jos

evo

Bericht door evo »

Leuk gedaan Martin, met simpele middelen toch goede resultaten.

In het verleden heb ik voor mijn werk e.e.a met vacformen te doen gehad, misschien heb je wat aan de volgende tips:
* Werk met negatieve mallen, dan krijg je veel betere details - bv. met gips eerst een afgietsel maken van het positief.
* Als je scherpe en/of diepe details hebt, boor dan wat extra gaatjes van 1mm in de mallen, elke 1-2 cm is genoeg.
* Ik kon het niet goed zien op je site, maar heb je een afdichtrubber of zoiets gebruikt tussen het raam en de bak? Zoniet, dan is dat misschien een goed idee.
* Als je een vorm hebt met hele diepe details, dan helpt het om voor je het definitief vacuum zuigt, eerst een "ballon" te zuigen (of blazen). Daardoor heb je veel meer materiaal tot je beschikking en heb je veel minder kans op (te) dunne plekken in de hoekjes of diepe plaatsen. Echte vacform apparaten hebben hiervoor een speciale functie.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
martinb

Bericht door martinb »

Rob Fongers schreef:Mooi man ;) Maar heb jij vuurvaste vingers :mrgreen: :mrgreen:
Valt wel mee, gewoon snel werken en dan is er niets aan de hand. Je hebt de "houder" maar een seconde of 3 vast en dan ligt het ding alweer af te koelen. :D
Evo schreef:* Werk met negatieve mallen, dan krijg je veel betere details - bv. met gips eerst een afgietsel maken van het positief.
Ben nu bezig om met vacuvorm mallen te maken voor Gips. Dan kun je met heel dun styreen aan de slag en krijg ik (tot nu toe) de details er super in. Het eindresultaat is dan in Gips.
Evo schreef:Als je scherpe en/of diepe details hebt, boor dan wat extra gaatjes van 1mm in de mallen, elke 1-2 cm is genoeg.
Klopt, in de mal voor dat huisje zitten 0,5 mm gaatjes bij de raampjes. De volgende ga ik doen met <0,5 eens zien of dat ook gaat. Is alleen veel meer boorwerk...

Evo schreef:Ik kon het niet goed zien op je site, maar heb je een afdichtrubber of zoiets gebruikt tussen het raam en de bak? Zoniet, dan is dat misschien een goed idee.
Op dit moment zit er nog geen afdichting op en alles lijkt goed te werken. Zit er wel aan te denken om afdichtband op de afzuigkist te plakken, maar of het dan beter gaat? De plaat styreen drukt nu zelf al alle gaten dicht, maar een poging wagen kost niets. (nou ja, een bandje foam)
Evo schreef:Als je een vorm hebt met hele diepe details, dan helpt het om voor je het definitief vacuum zuigt, eerst een "ballon" te zuigen (of blazen). Daardoor heb je veel meer materiaal tot je beschikking en heb je veel minder kans op (te) dunne plekken in de hoekjes of diepe plaatsen. Echte vacform apparaten hebben hiervoor een speciale functie.
He dat is een leuk idee! Ik zal eens een 2e slang op de stofzuiger zetten die blaast en daarmee een ballon erin blazen. Nu wacht ik gewoon langer en gaat het spul ook wel hangen, maar wellicht gaat het zo nog sneller. :D

Groet,
Martin

Plaats reactie