NS 9500
NS 9500
Vandaag maar eens het mes gezet in een oude slooprijpe T16.1 europese uitgave om deze straks op de baan te laten rijden als NS 9501
Voorlopig zal het even bij twee fotootjes blijven een bouw bericht volgt.
Dan gaan wij mar eens in de pen....... op het toetsenbord klimmen.
In de knutselbak lag dus al een jaar lang een T16.1 (BR 94) Europese versie van Fleischmann voor zich weg te liggen. Door een motor brandje was de kap en motor naar de eeuwige jacht velden vertrokken en bij deze ombouw niet meer bruikbaar. Deze week kreeg ik dus een kapje van een BR 94 kado wat dus ook al niet meer helemaal heel was. Onderstel van de een naast de ander gelegd en achterover geleund en dom gekeken en afgevraagd wat hier van te bouwen zou kunnen zijn.
Ik hoefde eigenlijk niet lang na te denken. Ergens in mijn achterhoofd spookte een NS vijf kopelaar rond. Internet en lektuur afgezocht en daar stond hij dan de NS 9501. Aaangezien de maten redelijk overeen komen was de keuze niet moeilijk.
Het onderstel wordt aan de kant gelegd aanpassingen hier aan komen later.
De fleischmann kap wordt ontdaan van, leidingen, pompen, domen, railingen en lampen. Later worden de bij het weghalen ontstane gaten opgevuld.
De waterekasten aan de zijkanten worden om 5mm ingekort en van boven en aan de zijkant vlak geschuurd.Achter het machinistenhuis verdwijnt de kolentrechter opbouw en de voor en achterzijde worden vlak geschuurd.
Nu worden de waterkasten met polystirol profielen nieuw opgebouwd. De bovenzijde loopt in tegestelling van de 94 gewoon horizontaal door. De schuin aflopende voorzijde verdwijnt onder het plaatwerk. Aan de achterzijde van het machinistenhuis komt een plaat die het gat dicht welke ontstond na het verwijderen van de kolentrechter. Zowel ferticaal als horizontaal. Na het afbinden van de lijm worden deze passend gemaakt met het machinistenhuis. Aangezien het kapje van een BR 94 met dak opbouw was moest deze ook vlak gemaakt worden en werd voorzien van een nieuw dak.
De bufferbalk die we voorheen hebben afgesneden wordt nu ingekort tenminste de omloop naar achter toe net achter de Cylinder groep snijden we deze af. De lampen op de bufferbalk verdwijnen en met een plaatje van 1mm dikte wordt de bufferbalk verhoogd. Vanuit de Waterkasten naar de bufferbalk plaatsen we twee strips van een mm dikte en 4 mmbreedte naar de buffer toe als omloop
Wordt vervolgd.
En daar gaan we weer met vol goede moed.
Voor de kabine komt de Belpairvuurkist net zo breed als de oude ketel + 1mm en 11 mm lang. Hiervoor wordt de bovenzijde van de ketel afgevlakt en hier op een plaatje van 1 mm dikte en 12 mm breedte geplakt. Aan de zijkanten worden twee plaatjes geplakt 0,5 mm dik, 11 mm lang en 4mm hoog. De voorzijde wordt met een plaatje van 0,1 mm dikten waaruit de ketelronding is gesneden afgeplakt. Als dit geheel droog is worden de hoeken rond afgevijld.
In de kabine aan de zijkant worden nu de openingen voor de ramen/kijkgaten voorzichtig uitgevijld.
Na dat de kap in grote lijnen gereed is gemaakt gaan we naar de kleine details en het passend maken.
De keteldeur wordt van pruisisch naar nederlands gesneden. Met een scherp mes worden de lamp met leiding en de "Reibeisen" verwijderd. Doe het voorzichtig aangezien de scharnieren moeten blijven staan. En ook voorzichtig voor je vingers zo als ik moest merken. het was erg scherp........................
Achter op worden de lampen weggesneden en het kontje mooi rond gemaakt later vullen we de gaatjes netjes op met plamuur.
het gewichtje word passen gemaakt en de opvulling van de oude dom wordt afgeknipt en glad gevijld. Aangezien er een stuk van de omloop is verwijderd klemt het gewichtje niet meer in de kap en wordt daarom met een druppel 10 seconden lijm vast gelijmd. Nu worden de gaten voor de domen en de lamp voorop de ketel dicht gemaakt met plamuuer (revell)
Nu de kap uit aan het harden is gaat het onderstel er aan geloven. Het onderstel blijft voor 90% zoals het was de 10% zit in de cylinder groepen. De bovenzijde van de cylinder worden afgesneden en vlak gevijld met naar de zijkanten een ronding. Als je de Cylinders goed bekijkt zie je waar je moet snijden. 1mm boven het onderhoudsluikje loopt een knikje hier zetten wij het mes aan.
Nu wordt de kap passend gemaakt in de omloop voor de waterbakken. Let hierbij goed op dat er een hoekje moet worden gevijld in de omloop waar het plaatje voor de stroomafname in komt te vallen.
Wordt vervolgd
het vervolg moet even wachten bij het verwijderen van de luchtketels ben ik te enthousiast geweest en heb het chassis in tweeen gebroken. Moet even wachten op een nieuw...........................
En toen was er een nieuw chassis en kan de kap voorzien worden van onderdelen zo dat deze nog mooi op het onderstel past.
de eerste armaturen en lampen zijn geplaatst en de leidingen volgen. Aangezien de echte Nederlandse olie lampen niet verkrijgbaar waren heb ik gekozen voor grote Pruisische lantaarns.
Op de waterkasten zijn twee vulluiken gelijmd en de vuurkist is voorzien van de wasluiken. Nu alleen nog een passende pomp.
Voorlopig zal het even bij twee fotootjes blijven een bouw bericht volgt.
Dan gaan wij mar eens in de pen....... op het toetsenbord klimmen.
In de knutselbak lag dus al een jaar lang een T16.1 (BR 94) Europese versie van Fleischmann voor zich weg te liggen. Door een motor brandje was de kap en motor naar de eeuwige jacht velden vertrokken en bij deze ombouw niet meer bruikbaar. Deze week kreeg ik dus een kapje van een BR 94 kado wat dus ook al niet meer helemaal heel was. Onderstel van de een naast de ander gelegd en achterover geleund en dom gekeken en afgevraagd wat hier van te bouwen zou kunnen zijn.
Ik hoefde eigenlijk niet lang na te denken. Ergens in mijn achterhoofd spookte een NS vijf kopelaar rond. Internet en lektuur afgezocht en daar stond hij dan de NS 9501. Aaangezien de maten redelijk overeen komen was de keuze niet moeilijk.
Het onderstel wordt aan de kant gelegd aanpassingen hier aan komen later.
De fleischmann kap wordt ontdaan van, leidingen, pompen, domen, railingen en lampen. Later worden de bij het weghalen ontstane gaten opgevuld.
De waterekasten aan de zijkanten worden om 5mm ingekort en van boven en aan de zijkant vlak geschuurd.Achter het machinistenhuis verdwijnt de kolentrechter opbouw en de voor en achterzijde worden vlak geschuurd.
Nu worden de waterkasten met polystirol profielen nieuw opgebouwd. De bovenzijde loopt in tegestelling van de 94 gewoon horizontaal door. De schuin aflopende voorzijde verdwijnt onder het plaatwerk. Aan de achterzijde van het machinistenhuis komt een plaat die het gat dicht welke ontstond na het verwijderen van de kolentrechter. Zowel ferticaal als horizontaal. Na het afbinden van de lijm worden deze passend gemaakt met het machinistenhuis. Aangezien het kapje van een BR 94 met dak opbouw was moest deze ook vlak gemaakt worden en werd voorzien van een nieuw dak.
De bufferbalk die we voorheen hebben afgesneden wordt nu ingekort tenminste de omloop naar achter toe net achter de Cylinder groep snijden we deze af. De lampen op de bufferbalk verdwijnen en met een plaatje van 1mm dikte wordt de bufferbalk verhoogd. Vanuit de Waterkasten naar de bufferbalk plaatsen we twee strips van een mm dikte en 4 mmbreedte naar de buffer toe als omloop
Wordt vervolgd.
En daar gaan we weer met vol goede moed.
Voor de kabine komt de Belpairvuurkist net zo breed als de oude ketel + 1mm en 11 mm lang. Hiervoor wordt de bovenzijde van de ketel afgevlakt en hier op een plaatje van 1 mm dikte en 12 mm breedte geplakt. Aan de zijkanten worden twee plaatjes geplakt 0,5 mm dik, 11 mm lang en 4mm hoog. De voorzijde wordt met een plaatje van 0,1 mm dikten waaruit de ketelronding is gesneden afgeplakt. Als dit geheel droog is worden de hoeken rond afgevijld.
In de kabine aan de zijkant worden nu de openingen voor de ramen/kijkgaten voorzichtig uitgevijld.
Na dat de kap in grote lijnen gereed is gemaakt gaan we naar de kleine details en het passend maken.
De keteldeur wordt van pruisisch naar nederlands gesneden. Met een scherp mes worden de lamp met leiding en de "Reibeisen" verwijderd. Doe het voorzichtig aangezien de scharnieren moeten blijven staan. En ook voorzichtig voor je vingers zo als ik moest merken. het was erg scherp........................
Achter op worden de lampen weggesneden en het kontje mooi rond gemaakt later vullen we de gaatjes netjes op met plamuur.
het gewichtje word passen gemaakt en de opvulling van de oude dom wordt afgeknipt en glad gevijld. Aangezien er een stuk van de omloop is verwijderd klemt het gewichtje niet meer in de kap en wordt daarom met een druppel 10 seconden lijm vast gelijmd. Nu worden de gaten voor de domen en de lamp voorop de ketel dicht gemaakt met plamuuer (revell)
Nu de kap uit aan het harden is gaat het onderstel er aan geloven. Het onderstel blijft voor 90% zoals het was de 10% zit in de cylinder groepen. De bovenzijde van de cylinder worden afgesneden en vlak gevijld met naar de zijkanten een ronding. Als je de Cylinders goed bekijkt zie je waar je moet snijden. 1mm boven het onderhoudsluikje loopt een knikje hier zetten wij het mes aan.
Nu wordt de kap passend gemaakt in de omloop voor de waterbakken. Let hierbij goed op dat er een hoekje moet worden gevijld in de omloop waar het plaatje voor de stroomafname in komt te vallen.
Wordt vervolgd
het vervolg moet even wachten bij het verwijderen van de luchtketels ben ik te enthousiast geweest en heb het chassis in tweeen gebroken. Moet even wachten op een nieuw...........................
En toen was er een nieuw chassis en kan de kap voorzien worden van onderdelen zo dat deze nog mooi op het onderstel past.
de eerste armaturen en lampen zijn geplaatst en de leidingen volgen. Aangezien de echte Nederlandse olie lampen niet verkrijgbaar waren heb ik gekozen voor grote Pruisische lantaarns.
Op de waterkasten zijn twee vulluiken gelijmd en de vuurkist is voorzien van de wasluiken. Nu alleen nog een passende pomp.
- Bijlagen
-
- DSCF4659.JPG (107 KiB) 3407 keer bekeken
-
- DSCF4658.JPG (106.26 KiB) 3407 keer bekeken
-
- DSCF4657.JPG (108.66 KiB) 3407 keer bekeken
Laatst gewijzigd door LeFennec op 17 dec 2011 14:10, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: NS 9500
NS is niet mijn ding, maar verbouwingen in deze stijl des te meer. Vooral blijven posten. Bijzonder boeiend!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: NS 9500
vervolg doen we even in foto's. De bouw is even stilgelegd voor een ander project voor een colega n-spoorderJos schreef:Kom maar op met het vervolg
Groetjes,
Jos
- Bijlagen
-
- DSCF4592.JPG (102.33 KiB) 3659 keer bekeken
-
- DSCF4591.JPG (102.14 KiB) 3659 keer bekeken
-
- Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 953
- Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
- Locatie: sliedrecht
Re: NS 9500
Hoi,
Mooi model.
Dus er bestaan meer mensen die NS stomers zelf bouwen.
Doet me er aan denken dat ik ook nog z'n lok heb leggen om omtebouwen.
Succes met deze, en ga zo door.
Groetjes,
Rob
Mooi model.
Dus er bestaan meer mensen die NS stomers zelf bouwen.
Doet me er aan denken dat ik ook nog z'n lok heb leggen om omtebouwen.
Succes met deze, en ga zo door.
Groetjes,
Rob
Bouwt modeltreinen van de NS
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: NS 9500
bisschop schreef:Hoi,
Mooi model.
Dus er bestaan meer mensen die NS stomers zelf bouwen.
Doet me er aan denken dat ik ook nog z'n lok heb leggen om omtebouwen.
Succes met deze, en ga zo door.
Groetjes,
Rob
En we gaan weer verder
- Bijlagen
-
- DSCF4609.JPG (98.46 KiB) 3567 keer bekeken
-
- DSCF4608.JPG (114.76 KiB) 3567 keer bekeken
-
- DSCF4607.JPG (103.79 KiB) 3567 keer bekeken
Re: NS 9500
En dan hier de lok bijna klaar voor het spuit werk
- Bijlagen
-
- DSCF4660.JPG (98.3 KiB) 3408 keer bekeken
-
- DSCF4661.JPG (101.41 KiB) 3408 keer bekeken
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: NS 9500
Chris83 schreef:ziet er mooi uit! vooral dat messing werk er op maakt het nog mooier.
en toen waren er krleurtjes
- Bijlagen
-
- DSCF4123.JPG (101.86 KiB) 2826 keer bekeken
-
- DSCF4122.JPG (102.77 KiB) 2826 keer bekeken
Re: NS 9500
Totaal off topic, maar een boek als onderbouw van je modelbaan zie ik niet zo vaak. Wat is de titel van het boek (kan het niet lezen) wellicht kunnen anderen het ook onder de modelbaan schuiven als onderbouw en is het een goede tip.
Re: NS 9500
martinb schreef:Totaal off topic, maar een boek als onderbouw van je modelbaan zie ik niet zo vaak. Wat is de titel van het boek (kan het niet lezen) wellicht kunnen anderen het ook onder de modelbaan schuiven als onderbouw en is het een goede tip.
Alfred Gottwald, Die Baureihe 61 und die Henschelwegmannzug. En nee het is geen steun voor de spoorbaan maar lag op de plank onder de test baan.
- Bijlagen
-
- DSCF4134.JPG (101.92 KiB) 2700 keer bekeken
-
- DSCF4133.JPG (99.28 KiB) 2700 keer bekeken
-
- DSCF4132.JPG (102.43 KiB) 2700 keer bekeken