Tja Eurospoor,
Ik kan er geen zinnig woord méér over zeggen als voorgaande jaren. Vele modelbanen zijn op herhaling gegaan, sommige in de categorie rally of racebaan. Daar ik die banen denk ik al zeker 10 jaar zie besteed ik er eigenlijk maar geen tijd meer aan. Ze boeien mij totaal niet, maar er zijn heel veel kinderen heel erg blij want daar rijdt tenminste altijd wat rond. Dus in dat opzicht zijn ze een belangrijke aanvulling op het geheel. Persoonlijk ga ik kijken naar de meer bijzondere kunststukjes, ipv de hondenbotjes.
Dus wat was er dan wel te zien? Nou ja de heren van BNLS hadden het nodige opgesteld staan. Demo's, presentaties/workshops, bruggen en diorama's je kent het wel. En daar zaten een paar leuke kunststukjes tussen. Pics of it didn't happen, nou ja it did happen.
Daarnaast hadden de heren van Eurospoor weer enkele buitenlandse modelbanen geïmporteerd. Een korte impressie. De drie grote Engelse modelbanen ben ik vergeten te fotograferen, ze waren er wel (Liverpool Lime street, een spoor 0 depot in Schotland (Stoom) en een groot station in de jaren 60 van de vorige eeuw. Bilder...
Wisconsin
Italiaans werkdiorama
Bauxiet in de USA, Italian style
Amerikaans smalspoor, op z'n Italiaans...
Talbrueke in N, de enige baan waar hard rijden mocht (NBS als voorbeeld)
Spijkspoorbaantje
Donaubrug en nog meer Duits Tp III in H0
De importeurs, fabrikanten. Die glansde door hun afwezigheid. Alleen Piko was aanwezig van de grote jongens. Toch fijn dat de rest nog steeds zitten te mokken over die tweedehands verkoop in de andere hal (waar ze dus NIET EENS tegenaan hoeven te kijken). Kom van je krent pleur een busje met spullen vol en zet een kleine stand op, met een enkele vitrine en wat modellen. Eventueel gooi je een klein diorama of ander fotografeer-stuk in een aanhangertje. Zoveel hoeft het niet te kosten. We verwachten geen Dortmundse toestanden met stands die een halve hal beslaan, gewoon een teken van leven. Piko had het in dat opzicht gewoon goed geregeld.
De handel, tja, das nogal variabel. De aanbiedingen van de laatste jaren waren niet echt zo alom vertegenwoordigd. Oke, er lag wel het een en ander, zoals een StLB 2016 voor 80 EUR en nog wel wat van dat spul. Maar het was niet zo als de afgelopen jaren met de megastapels aan minitrix-loks, wagens en al dat soort dingen. En zoals elk jaar zijn er weer zat handelaren die graag de hoofdprijs vragen voor hun tweede- (of meer twintigste-) hands rommel. Ook waren een paar handelaren afwezig. Een Engelsman (J. Brightwell/NscaleCH) met een collectie Zwitsers spul en de heren/dames met hun uitgesorteerde waar (op land, met vlaggetje erbij), keek en kocht er graag want die hadden tenminste kleinseriespul naar Zwitsers voorbeeld (
mocht iemand trouwens weten wie de laatste handelaar is, spill it please)
Daartegenover stond dan weer een Duitser die een hele trits Frans materieel in N had en voor het eerst in ruim 10 jaar weer eens Eurospoor aandeed en een hoop LS-models en Mabar stond te verramschen.
Zelf bleef er natuurlijk weer wat aan de bekende strijkstok kleven. Maar dit jaar bleef het beperkt tot een MBU/Mende Shimmns en wisseltje van Peco (maar die staan in WIeneshafen). Over dat wisseltje volgt binnenkort een materi-rail-test op de gebruikelijke plaats in dit forum.
Bon, it did happen.
Robert