Newsflash!
Het schaduwstation van Hookyville heeft een ingrijpende wijziging ondergaan. Nee, het plan zelf is niet veranderd, maar ik stap af van het in één richting berijden van mijn schaduwstation. Waarom, zal men zich afvragen. Welnu, ik wil in mijn spiraal meer dan één in- en uitgang hebben. Dat kan ik wel bereiken door wissels in de spiraal te plaatsen (waarschijnlijk maar eentje), waardoor ik nog een extra wending kan benutten. Ik heb hier een klein tekeningetje van gemaakt. Het gele deel is het extra te rijden stuk. Met éénrichtingverkeer zou dit alleen maar een ingang naar het schaduwstation kunnen zijn, nu kan ik het ook als uitgang naar de baan gebruiken. Een trein die via deze ingang binnenkomt, vertrekt dan wel standaard via de andere kant.
Nu heb ik op de bovenbaan voor de tweesporige ingang naar de spiraal een station gepland. Een trein die hier op spoor 1 aankomt, duikt vervolgens de spiraal in en blijft een tijdje wachten in het schaduwstation. Zodra die weer mag rijden, kan de trein op spoor 2 van het station aankomen. Hij is dan als het ware gekeerd. Of ik stuur die trein aan de andere kant eruit, maar juist die terugkeeroptie op het andere spoor heeft mij ertoe gebracht deze beslissing te nemen. Ik moet zeggen dat enkele mails en een telefoongesprekje met Rob Fongers mij hier wel bij hebben geholpen.
Er is één consequentie aan het hele verhaal. Ik ga geen gemeenschappelijke aanmelders in mijn schaduwstation meer gebruiken, maar stap over op de twee melders per blok met een niet-gedetecteerd middendeel, zeg maar het basic Koploper-verhaal. In de ene rijrichting is de eerste melder een inrijmelder en de tweede een stopmelder, kom je van de andere kant gereden, dan is de stopmelder een inrijmelder en de inrijmelder is een stopmelder. Je kan ze op die manier wel dubbel gebruiken. Niettemin heb ik nu wel een extra bezetmelder (BMD16-SD2) nodig, want ik kom aan iets van 43 meldpunten.
In onderstaande tekening kun je dit zien. Alle rode stukjes zijn melders, zowel inrij- als stopmelder. De oranje delen maken deel uit van een wisselstraat. De gele stukjes zijn stopmelders halverwege het spoor als je rechtsom rijdt, de groene melders zijn stopmelders als je linksom rijdt. De bedoeling is dat een trein tot het einde van het spoor doorrijdt. Een tweede trein stopt dan in dat gele (of groene) deel. NIet omdat Koploper dat van hem vraagt, want de stopkans in dit blok is 0, maar omdat het volgende blok bezet is. Zodra de trein uit het laatste blok wegrijdt, vertrekt de trein van het gele deel en rijdt hij door tot het einde van het spoor, waar een stopkans van 100 is.
Zoals jullie zien, is er ook nog een blauw stukje spoor. Hier hang ik één melder aan, die meteen deze wisselstraat kan detecteren. Dat is niet de belangrijkste functie van deze melder. Deze melder regelt namelijk de snelheidsbeperking voor de wisselstraat.
Misschien is het allemaal wat overdreven, maar nu kan ik er nog makkelijk bij. Als alles al had gelegen, dan zou het een stuk lastiger geweest zijn om dit nog aan te passen. Maar goed dus dat ik lekker langzaam aan doe.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.