
Zoekend naar de besturingen liep ik veelal tegen hetzelfde probleem op, de brug moest verbouwd worden en in sommige gevallen zelfs opnieuw bedraad worden. Bijkomstigheid is een nadeel van Dinamo, je hebt per opstelspoor een blok nodig wat resulteerde in een blokkaart per draaischijf met 7 sporen. Dat is een prijzige aangelegenheid. Frans vertelde me dat hij hiervoor wat aan het ontwerpen was. Een besturing voor de draaischijf die compatibel is met Dinamo en zonder grote verbouwingen gebruikt kan worden.
Na een jaar wachten is het product eindelijk gelanceerd en natuurlijk moest ik hem meteen hebben. Frans had geen woord gelogen. De DTC (controller) is een print die je samen met de DTS (sensoren) onder de schijf monteert. Onder de brug plaats je een magneetje waardoor de DTS weet waar de brug zich bevindt. Op de DTS zitten 48 sensoren die aan de DTC de positie van de brug doorgeven. Niks verbouwingen dus aan de brug. De DTC sluit je aan via een USB poort op je computer en daardoor staat het product helemaal los van Dinamo. Het is dus voor elk systeem bruikbaar.
Toch is het product compatibel voor Dinamo gebruikers doordat er op de DTC een zestal relais zitten die een enkele uitgang van de blokkaart verdeelt over een van de zes aangesloten sporen. Hierdoor heb je maar 1 blok nodig voor de brug en 1 blok voor de opstelsporen. Het aantal opstelsporen is uit te breiden door middel van de DTR, een relaiskaart waarmee je het aantal opstelsporen uit kan breiden. De DTC print is reeds voorbereid om in de toekomst ook de HFI door te geven aan alle sporen ongeacht of het relais is geactiveerd.
Zoals gezegd is de DTC te gebruiken ongeacht welk digitaal systeem (kan ook met een pure analoge baan!) je gebruikt en hierdoor is in mijn ogen een betaalbaar product neergezet door DinaSys in mijn ogen. De DTC sluit je aan op je computer via USB en hij is te besturen via iTrain. Andere programma’s volgen nog, maar dat is buiten DinaSys.

Maar het grootste voordeel vind ik de natuurgetrouwe en realistische eigenschappen van de brug, doordat pulsbreedtemodulatie wordt gebruikt om de motor aan te sturen. In iTrain kan je zelf bepalen wat de minimale en maximale draaisnelheid is van de brug, de massatraagheidssimulatie met optrekken en afremmen en om de brug op gang te helpen kan je een kicxstart instellen. Hierdoor krijg je een brug die langzaam gaat draaien naar snelheid en langzaam afremt naar de eindpositie. En ik moet bekennen dat ik erg onder de indruk ben van het stukje techniek. Je hebt voor de brug ook maar 1 melder nodig, door de rijsnelheid en de tijd te meten berekent iTrain waar de loc op de brug is en laat hij deze in het midden van de brug stoppen.
Na een lange tijd wachten kreeg ik in september dan eindelijk de elektronica voor de besturing . Hij werd compleet geleverd met de DTC, DTS, montagebeugels en afstelplaatjes voor de DTS, snoeren en een magneetje voor onder de brug.
De montage was in mijn geval best lastig omdat ik erg weinig ruimte heb om hem in te bouwen. Maar door de beugels ging het eigenlijk toch wel gemakkelijk. Er zitten aan beide zijden van de DTS print twee beugels, een S-beugel welke je tegen de bodem van de modelbaan aan schroeft. Tussen de print en deze S-beugel komt een zwarte U-vormige plaat. Deze zit aan de S-beugel vast via twee lange bouten met een veer en aan de print zijde met twee zwarte schuifjes. Hierdoor is hij zowel in de hoogte af te stellen als te draaien om de sensoren te corrigeren. Slim bedacht en de montage is echt easy.

De volgende stap is het plaatsen van de schijf. In de print zit een gat waar de draden van de schijf doorheen gestoken kunnen worden. Dit is handig omdat je dan met de boutjes van de S-beugel de print zodanig omhoog kan draaien dat de sensorprint strak tegen de onderbak van de draaischijf aan zit.

De volgende stap is het loshalen van de brug om de magneet eronder te plaatsen. Omdat ik de eerste was die de schijf kreeg, was er nog geen verhoging voor de magneet dus heb ik het even opgelost met een improvisatie. Zaak is dat de magneet zo dicht mogelijk bij de print komt te zitten. Daarom heb ik een connectorhuisje gebruikt als verhoging zodat de magneet net boven de bodem zweeft. Met een beetje secondelijm blijft alles goed op zijn plek.

Na het terugbouwen van de brug werd het tijd om het hart van de besturing te plaatsen, de DTC. Dit is een kleine print welke je op de DTS kan plaatsen of ernaast. Voor de DTC heb ik een 12VDC voeding aangeleverd en de brug is door mij gevoed door een 16VDC voeding. Hierin kan je variëren maar dat wordt netjes uitgelegd in de handleiding. Verder heb ik de bijgeleverde USB kabel aangesloten en heeft de DTC een noodstop gekregen in de vorm van een beldrukker naast mijn beeldscherm. Veiligheid voor alles natuurlijk.
Als laatste heb ik de blokuitgangen aangesloten en de opstelsporen via een DDS print. Dit is een docking station voor Dinamo gebruikers. Hiermee kan je 8 blokken inclusief detectie aansluiten zonder dat je zelf de connector hoeft te maken. Gewoon met schroefterminals, erg handig.

Over de hele montage van de print en de bedrading heb ik ongeveer 1,5 uur gedaan. Hierbij had ik nog niet de beschikking over een handleiding. Dat vind ik eigenlijk best meevallen gezien de slechte bereikbaarheid onder mijn baan. En dan het grote moment, de eerste testen!!!
ITrain opstarten en een nieuwe interface aanmaken genaamd DTC. Hierin kan je de snelheid, kicxstart en de massasimulatie van de brug instellen. Vervolgens de brug aangemaakt als magneetartikel in het schakelbord van iTrain en deze ingesteld op de juiste uitgangen. De magneet werkte meteen want als ik de brug draaide zag ik hem in iTrain meteen bewegen. Zo kan je makkelijk bepalen welke uitgangen je moet gebruiken. Dan komt het leuke deel, testen

Als eerste heb ik de brug naar alle kanten laten draaien om te zien of de positie van de print onder de brug in orde is. Door de schuifjes van de u-plaat kan je gemakkelijk de print draaien en zo de sensoren corrigeren. Het viel bij mij gelukkig mee en ik kon snel beginnen met het instellen van de snelheden.
Zo zag het er eerst uit: http://youtu.be/Q2YtyflstBo
Dit is het resultaat van een paar uur spelen en finetuning http://youtu.be/bkxRAu6153Y
Conclusie is dat DinaSys volgens mij een mooi en vooral betaalbaar product heeft geleverd waarmee je een realistische draaischijf kan hebben op je modelspoorbaan. Het werkt zoals je kunt zien erg mooi en in de toekomst komen er meer onderwerpen bij zoals de HFI, seinen, verlichting en zelfs geluid.
Ik ben er zeer tevreden mee en het was het wachten waard, Frans bedankt.
Meer info zie http://www.dinasys.nl!
Groetjes Martin