uitbreiding

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
marc25

uitbreiding

Bericht door marc25 »

hallo ik heb een vraagje over wat ik allemaal nodig heb voor mn startset minitrix digitaal uit te breiden

heb al een baanontwerp getekend ,en heb vanalles gelezen over boosters enzo ,maar ik snap der niks van
hoever kan ik gaan met mn startsetje?

gr marc

WimC

Re: uitbreiding

Bericht door WimC »

Hoi Marc,

Je hebt een digitaal startset van Minitrix gekocht? Dan kun je gewoon rails kopen en je baan uitbreiden.
Boosters heb je pas nodig als je een grote baan hebt waar een flink aantal locs op rondrijdt.

Groeten,
Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
marc25

Bericht door marc25 »

hallo wim
hoe merk je dit dan als ik een booster nodig zou hebben?
ik heb nog maar 1 loc en ben wel al van plan een zeer groot spoor aan te leggen
gaat de loc dan gewoon langzamer rijden of stotterd of stopt hij dan ergens achter in de baan?
ik heb ook al 3 elektrische wissels gekocht gaan deze dan ook haperen met grote baan?

sorry voor de vele vragen maar ik ben nog maar beginnertje

alvast bedankt gr marc

Lemland

Bericht door Lemland »

Hoi Marc,

Hoe groot is groot? 30 meter? 10?

Wij hebben nu zo'n 16 meter liggen en een paar locs (en een treinstel) en dat gaat allemaal prima, ook als er flink een steile helling op getrokken moet worden. Voeding komt van één railbox (zonder booster) en besturing door twee MobileStations. Voeding van de rails gaat via een ringleiding om zoveel mogelijk weerstand te voorkomen. Voor wissels (en seinen en zo) zou ik echter niet de relatief 'dure' stroom van je digitale systeem gebruiken maar een aparte trafo. Vervolgens bedien je de wissels met een schakelaar of digitaal (dat kan ook met een MS2). In dat laatste geval hang je je decoders wel aan je digitale systeem, maar ook die schakelen dan de 'goedkopere' stroom uit die trafo.

Over digitaal, stroom en ringleidingen en zo kan je o.a. hier meer lezen: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... oders.html

Bart

Lemland

Bericht door Lemland »

Oh, en algemene tip: maak je plan niet meteen te groot, hou het overzichtelijk, uitbreiden naar groot, groter, grootst kan altijd nog. Beter een kleine baan die al snel voldoening geeft dan een slepend megaproject.

Onderwerp starter
marc25

Bericht door marc25 »

okee bedankt alvast voor de info ,
ik zal op deze eens kijken

gr marc

shoven

Bericht door shoven »

Spannend is hoeveel verbruikers je hebt en hoe die gevoed worden.
Locs verbruiken al snel een slordige 0,5A per stuk.
Zelf voed ik de wisseldecoders en servo's uit een aparte wisselstroomtrafo.

Als je dat op een rijtje zet heb je al snel genoeg een idee hoe snel je aan boosters moet.
Hier heb ik een Multimaus die 3A levert (let op! sommige modellen leveren minder, ligt aan de trafo) en daar reden soms 10 locs tegelijk op. Sinds een tijdje heb ik een 2e Multimaus erbij die als booster is aangesloten.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
marc25

Bericht door marc25 »

hallo
naar wat voor trafo moet ik dan kijken?
zijn die ook te krijgen via conrad?
greetz

Onderwerp starter
marc25

Bericht door marc25 »

en die boosters bijv.(B2 module tams van conrad) kan ik die ook op mn mobile station minitrix(66950) aansluiten of moet ik dan een central station hebbe?

als dit kan, heeft iemand hier ook een aansluitschema van ? ik kan het nergens vinden op internet

bvd groetjes marc

Plaats reactie