Op de stapelplaats worden bovenbouwmaterialen voor rails opgeslagen en gemonteerd (denk aan wissels, railssecties). Er zijn stapels rails, bielzen, schroeven, bouten en zelfs hele wissels.
Op de sporen staan vooral platte wagens in alle soorten en maten om de matrialen aan te voeren en weer af te voeren naar de bouwplaatsen.
Vroeger gebeurde dat elke ochtend in een aan- en afvoertrein, tegenwoordig onregelmatig afhankelijk van de behoefte, sinds de 'privatisering' van NS is het bedrijf overgegaan van Prorail op Prorail-Voestalpine.
De bedoeling is om een samenvatting van het hectarengrote terrein te geven: dus een paar sporen voor de belading en lossing van de wagens, het vertrek/ aankomstspoor, stapels rails en bielzen, wat gebouwtjes. Het typerende sporenplan (goed te vinden op Sporenplan.nl en het terrein zelf via de satelliet beelden van Google), en natuurlijk als je er gewoon langs rijdt.
Hieronder een foto van een plan wat me lijkt te passen op een module van 120 bij ongeveer 40/50 cm. Het VAM overlaad station is weggelaten. Uitbreiding met eventueel een 2e module is eenvoudig te realiseren gewoon door de sporen te verlengen, zie ook het sporenplan van het origineel.
Typerende bielzenwagens wil ik zelf proberen te fabriceren, wie hier info of foto's van heeft mag mij hiervan op de hoogte brengen


Graag hoor ik tips en adviezen. Het railsmateriaal is vooral oude Trix waar ik een partijtje van op de kop tikte. Ik ben van de prijs van nieuwe wissels namelijk erg geschrokken...