Ik ben momenteel bezig om lekker draadjes aan de rails te solderen. Ik heb een drie-aderige ringleiding. Voor de niet-gedetecteerde secties heb ik ook een draad rondgaan met aan het begin de bekende diode. Voorzie ik de wissels nu van voeding via deze draad en de massadraad? De wisseldecoders worden gevoed door de massadraad en de derde draad die naar de bezetmelders en toch ook de wisseldecoders loopt? Ik begin nu het serieus wordt opeens te twijfelen.....
Mvg,
Martin
Voeding wissels zelf
Voeding wissels zelf
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Voeding wissels zelf
Ik ben begonnen met het gebruiken van de digitale stroom om de wissels te voeden. Ik gebruik de Fleischmann wissels met de standaard wisselbekrachtigngselementen. Echter, in N, met de al wat lagere digitale spanning, blijken sommige wissels niet genoeg "punch" te krijgen, en schakelen niet betrouwbaar.
Ik voed nu alle wissels met wisselspanning, rechtreeks uit een aparte transformator (14V~,15VA). Nu krijgen de spoelen wel genoeg power om betrouwbaar te schakelen. Ik heb hiervoor een extra ringleiding getrokken. Ik raad je aan om dit ook meteen te voorzien. Dat vermijdt miserie achteraf.
groeten,
Ik voed nu alle wissels met wisselspanning, rechtreeks uit een aparte transformator (14V~,15VA). Nu krijgen de spoelen wel genoeg power om betrouwbaar te schakelen. Ik heb hiervoor een extra ringleiding getrokken. Ik raad je aan om dit ook meteen te voorzien. Dat vermijdt miserie achteraf.
groeten,
Michiel, ik bedoelde puru de voeding van de spoorstaven van de wissel als die tussen twee blokken geïsoleerd ligt. De niet onderbroken spoorstaaf krijgt voeding van een aansluiting die je ergens hebt gemaakt (om de meter ofzo), de onderbroken spoorstaaf voed ik dan apart via de draad voor de niet-gedetecteerde secties, waar ook de diodeschakeling in het begin zit.
Ik gebruik wisseldecoders van Roco om mijn Flm-wissels om te leggen.
Mvg,
Martin
Ik gebruik wisseldecoders van Roco om mijn Flm-wissels om te leggen.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Aha! Nu snap ik de vraag!
Alle niet-gedetecteerde secties sluit je aan op de diode-schakeling. Als je wissels zonder bezetmelder zijn aangesloten, zullen ze via de diodeschakeling gevoed moeten worden. 't Is 't een of 't ander, maar nooit zonder!
groetjes,
Alle niet-gedetecteerde secties sluit je aan op de diode-schakeling. Als je wissels zonder bezetmelder zijn aangesloten, zullen ze via de diodeschakeling gevoed moeten worden. 't Is 't een of 't ander, maar nooit zonder!
groetjes,