Hookyville op weg
Re: Hookyville op weg
Een dikke druppel houtlijm in het gaatje doet wonderen (tot een zekere grootte).
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Hookyville op weg
De spanbandjes laten zich aan deze kant prima vastzetten met dubbelzijdige tape. Gebruik ze zelf als kabelgoten (klik) en (tot nu toe) zit het prima vast op die manier.
-
- Berichten: 3201
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Hookyville op weg
Martin,
Dat schiet lekker op en wat een mooie lange perrons.
Daar ik zelf nog geen station heb heb ik nog geen idee van hoe lang het worden moet.
Wat is bij jouw de effectieve perron lengte?
mvrg Bob Vermeulen
Dat schiet lekker op en wat een mooie lange perrons.
Daar ik zelf nog geen station heb heb ik nog geen idee van hoe lang het worden moet.
Wat is bij jouw de effectieve perron lengte?
mvrg Bob Vermeulen
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Hookyville op weg
@Steven:
Dat van die dikke druppels houtlijm ga ik eens proberen. Wel even van onderen afdekken, want het moet natuurlijk niet doorsijpelen naar de sporen van het onderliggende schaduwstation.
@Martinb:
Dubbelzijdige tape is een goede tip, al zal dat dan misschien meer in de sfeer van goten worden. Die perrons worden anders aangepakt. Ik ga wel even je link volgen om te kijken wat je over kabelgoten te vertellen hebt. Overigens heb ik bij Conrad ooit een setje stationstoebehoren aangeschaft met kabelgoten, oranje kopjes, wisselstellers (die ik dus niet gebruik want ik heb de aandrijvingen bovengronds) en wat schakelkastjes.
@Bob:
De uitleg van de stationssporen vertelt zich het beste aan de hand van een oude tekening. Laat je daarbij niet afleiden door de combinaties B44, B45, B46 en B48. Dat is nog een oude indeling voor de blokken.
Op het gele spoor 1 (1.62 meter) rijden de treinen alleen van E naar D.
Op het groene spoor 3 (1.72 meter) gaan de treinen van D naar E. Op deze sporen 1 en 3 wordt dus rechts gereden.
Spoor 2 (1.84 meter) is het doorrijspoor voor containertreinen en een sneltrein als de Thalys die niet altijd hier mag stoppen. Dit spoor wordt in beide richtingen bereden.
Spoor 4 (1.40 meter) is bestemd voor personentreinen, maar ook in twee richtingen berijdbaar.
Spoor 5 is aanrijspoor voor goederentreinen vanaf D (achterwaarts terug rangeren naar links) en E (voorwaarts naar links doorrijden). Het zijn geen enorm lange sporen, want het kortste spoor rechts is 78 cm, het langere spoor is 89 cm. Je moet hier ook geen enorm lange containertreinen verwachten, maar korte goederentreinen, zoals de post en iets voor DHL/Van Gend & Loos. Heel af en toe wordt er ook een container uitgeladen en opgeladen, vandaar dat ik toch nog een kraan hier wil hebben. Het uithaalspoor is ook 89 cm. Beide goederensporen kunnen bezet zijn en dan kan er toch nog een kleine goederentrein naar het uithaalspoor rijden. In die situatie kunnen beide treinen nog steeds vanaf de goederensporen wegrijden.
Op het aanrijspoor is dus geen stopfunctie.
Deze afstanden zijn iets groter dan de werkelijkheid, omdat ik met de wisselaandrijvingen niet goed uitkwam. Ik denk dat de sporen daardoor een centimeter of vijf korter zijn. Het eilandperron tussen spoor 3 en 4 ligt alleen langs de rechte sporen en heeft een lengte van 1.40 meter. Ik heb voor deze lengtes gekozen om af en toe de Thalys, met 1.28 meter mijn langste personentrein, te kunnen laten stoppen.
Niet genoemd in het verhaal is het zakspoor. Hier kunnen treinen tot 50 cm 'aanleggen'.
Dat van die dikke druppels houtlijm ga ik eens proberen. Wel even van onderen afdekken, want het moet natuurlijk niet doorsijpelen naar de sporen van het onderliggende schaduwstation.
@Martinb:
Dubbelzijdige tape is een goede tip, al zal dat dan misschien meer in de sfeer van goten worden. Die perrons worden anders aangepakt. Ik ga wel even je link volgen om te kijken wat je over kabelgoten te vertellen hebt. Overigens heb ik bij Conrad ooit een setje stationstoebehoren aangeschaft met kabelgoten, oranje kopjes, wisselstellers (die ik dus niet gebruik want ik heb de aandrijvingen bovengronds) en wat schakelkastjes.
@Bob:
De uitleg van de stationssporen vertelt zich het beste aan de hand van een oude tekening. Laat je daarbij niet afleiden door de combinaties B44, B45, B46 en B48. Dat is nog een oude indeling voor de blokken.
Op het gele spoor 1 (1.62 meter) rijden de treinen alleen van E naar D.
Op het groene spoor 3 (1.72 meter) gaan de treinen van D naar E. Op deze sporen 1 en 3 wordt dus rechts gereden.
Spoor 2 (1.84 meter) is het doorrijspoor voor containertreinen en een sneltrein als de Thalys die niet altijd hier mag stoppen. Dit spoor wordt in beide richtingen bereden.
Spoor 4 (1.40 meter) is bestemd voor personentreinen, maar ook in twee richtingen berijdbaar.
Spoor 5 is aanrijspoor voor goederentreinen vanaf D (achterwaarts terug rangeren naar links) en E (voorwaarts naar links doorrijden). Het zijn geen enorm lange sporen, want het kortste spoor rechts is 78 cm, het langere spoor is 89 cm. Je moet hier ook geen enorm lange containertreinen verwachten, maar korte goederentreinen, zoals de post en iets voor DHL/Van Gend & Loos. Heel af en toe wordt er ook een container uitgeladen en opgeladen, vandaar dat ik toch nog een kraan hier wil hebben. Het uithaalspoor is ook 89 cm. Beide goederensporen kunnen bezet zijn en dan kan er toch nog een kleine goederentrein naar het uithaalspoor rijden. In die situatie kunnen beide treinen nog steeds vanaf de goederensporen wegrijden.
Op het aanrijspoor is dus geen stopfunctie.
Deze afstanden zijn iets groter dan de werkelijkheid, omdat ik met de wisselaandrijvingen niet goed uitkwam. Ik denk dat de sporen daardoor een centimeter of vijf korter zijn. Het eilandperron tussen spoor 3 en 4 ligt alleen langs de rechte sporen en heeft een lengte van 1.40 meter. Ik heb voor deze lengtes gekozen om af en toe de Thalys, met 1.28 meter mijn langste personentrein, te kunnen laten stoppen.
Niet genoemd in het verhaal is het zakspoor. Hier kunnen treinen tot 50 cm 'aanleggen'.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Vanochtend was het weer eens wat lichter buiten, dus nog even een fotootje geschoten van het ballastwerk bij de twee goederensporen. Is nog niet tot aan de wissel gevorderd, maar daar wil ik liever niet met verdunde houtlijm gaan werken, maar toch met de mortelballastmethode. Die is gewoon wat minder vloeibaar. Die methode ga ik ook toepassen bij de wisselstraat.
Op dit moment zit spoor 4 aan de niet-perronkant ook in de ballast. Dat kan mooi vandaag opdrogen. Aan de perronkanten wordt voorlopig ook niet geballast. Ik wil de perrons eerst nog los houden, zodat ik ze helemaal kan afwerken met scenery, preisers en verlichting. Zoveel ballast zal er toch niet tussen de perrons (dat geldt ook voor de beide zijkanten van de goederensporen) komen. Dat zal marginaal zijn en dat daar dan niet de airbrush in de buurt is geweest, is niet zo'n groot probleem. Dat kan ik ook nog wel oplossen met wat poederwerk.
Vanmiddag nog de ruimte tussen spoor 5 en 6 (het uithaalspoor) ballasten en dan zijn we al een heel eind gevorderd. Nog even en dan kan Mister Airbrush zijn opwachting komen maken.
Mvg,
Martin
Op dit moment zit spoor 4 aan de niet-perronkant ook in de ballast. Dat kan mooi vandaag opdrogen. Aan de perronkanten wordt voorlopig ook niet geballast. Ik wil de perrons eerst nog los houden, zodat ik ze helemaal kan afwerken met scenery, preisers en verlichting. Zoveel ballast zal er toch niet tussen de perrons (dat geldt ook voor de beide zijkanten van de goederensporen) komen. Dat zal marginaal zijn en dat daar dan niet de airbrush in de buurt is geweest, is niet zo'n groot probleem. Dat kan ik ook nog wel oplossen met wat poederwerk.
Vanmiddag nog de ruimte tussen spoor 5 en 6 (het uithaalspoor) ballasten en dan zijn we al een heel eind gevorderd. Nog even en dan kan Mister Airbrush zijn opwachting komen maken.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
- Berichten: 3201
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Hookyville op weg
Martin,
Mooi overzicht.
Ja, ballasten is een nauwkeurig werkje en ook erg tijdrovend.
Waarom werk je eerst de wissel aandrijvingen niet mooi weg?
Je bouwt z'n mooie baan, daar krijg je later spijt van dat je het niet gedaan heb voor het ballasten.
Bob
Mooi overzicht.
Ja, ballasten is een nauwkeurig werkje en ook erg tijdrovend.
Waarom werk je eerst de wissel aandrijvingen niet mooi weg?
Je bouwt z'n mooie baan, daar krijg je later spijt van dat je het niet gedaan heb voor het ballasten.
Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Hookyville op weg
Een aantal wissels ligt precies op steunlatten waar het frame op ligt. Daar kan ik ook van onderaf niet bij. Bij het later te bouwen kookeiland zal ik hier wel rekening mee houden, maar dit zat niet in mijn bagage toen ik met deze baan begon. Het is een leerproces. Natuurlijk ga ik wel proberen om de aandrijvingen via scenery wat aan het zicht te onttrekken, al moet ik zeggen dat het mij (nog) niet stoort. En om nu alles los te halen terwijl alles goed functioneert, zie ik niet als een aantrekkelijk avontuur. Uiteindelijk zijnde rails met boekbinderslijm vastgezet en is de extra ballast alleen voor de sier.
Het was ook niet mijn bedoeling om dit straks weer af te breken en opnieuw te beginnen. Het is dit of niets. Gezien afgelopen jaar heb ik daar ook de tijd niet voor en ik wil ook wel eens wat meer aan de scenery kunnen doen.
Mvg,
Martin
Het was ook niet mijn bedoeling om dit straks weer af te breken en opnieuw te beginnen. Het is dit of niets. Gezien afgelopen jaar heb ik daar ook de tijd niet voor en ik wil ook wel eens wat meer aan de scenery kunnen doen.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Met nog iets meer dan een week te gaan voor de drukke werkperiode weer gaat beginnen, leek het me een mooi moment om nog eens wat aan de baan te doen. Gisteren en vandaag stond er voor de verandering eens geen ballastwerk op het programma, maar werken aan de brug die de spiraal in moet draaien.
Kortom: zaagwerk om hout op maat te krijgen, hier en daar wat schroeven erin ter versterking van de houtlijm (misschien overdreven, maar ach, je bent van de straat hè) en een deel van het tracé uitzagen. Via aluminiumstrips kan ik het tracé dan in elk geval op twee plaatsen ondersteunen, want het tracé draait buitenom twee draadeinden heen. Even een 6 mm gaatje geboord (twee plaatjes) en ringetjes de draadeinden op gedraaid. Daarna het bruggenhoofd maken (niet het echte, want dat gaat er straks iets anders uitzien) en vastzetten. Vervolgens het tracé vastgelijmd en geschroefd en ook al vastgelijmd met bisonlijm op het eerste aluminiumplaatje. Morgen of later deze week de hoogte voor het tweede plaatje vaststellen in verband met stijgingspercentage, maar dan zit het eerste deel in elk geval goed vast.
Ondertussen kwam ik er ook achter dat een wissel niet meer functioneerde. En dat was destijds tijdens het testen én met Koploper wel het geval. Geen idee wat er aan de hand was, maar de tong zat muurvast aan de spoorstaaf. Dus wissel eruit halen, nieuwe wissel teruggeplaatst en de aandrijving weer aan de wissel vastgezet. Het loopt wat stroef, maar de wissel gaat nu weer gewoon om. Zou het huidige stroeve misschien komen door de aandrijving? Experts mogen zich hier even over buigen, want anders zoek ik een andere aandrijving of ik schaf er nog even eentje aan. Anyway, het traject daar ligt weer prima.
Een argeloze lezer zou misschien denken dat ik daar met verdunde houtlijm heb lopen klooien en dat er korreltjes ballast op nare wijze zijn gaan werken. Maar ik heb bij deze wissel goed opgelet en bewust niet te dichtbij met de ‘ballast leggen-besprenkelen-verdunde houtlijm druppelen-methode’ gewerkt. Dat heb ik bij andere wissels ook niet gedaan. Daar ga ik nog aan de slag met de mortelballastmethode, alleen is het wachten even op de ballast van de Scenery Shop.
Natuurlijk heb ik ook even wat foto’s genomen. Let wel, de rails in de brug zijn niet de juiste rails, want hier komt een flex zonder bedding, en de brug zelf is ook nog los. Moet nog even wat verwering toepassen dor wat wit te drybrushen en her en der nog wat roestplekjes. Staat ook op korte termijn op het programma, want de rails moeten wel geballast worden en daarna komt de airbrush-specialist om alle rails bij te kleuren.
Op de eerste foto, preiser-overzicht vanuit de spiraal, zie je op de brug de rode Doppelstockwagens van de Regional Express. Onder de brug komt een NS1838 de spiraal uitgedraaid met wat nieuwe auto’s voor de bewoners van Hookyville. Voor wie nu wil opmerken dat het traject niet helemaal recht is, dat klopt. De draai de spiraal uit (het spoor gaat na de wissel ook nog verder omhoog) ligt een tikkie hoger dan het maaiveld van de baan. Het spoor daalt dus wel een klein stukje na de brug. Treinen gaan er verder prima overheen. Bij de schroevendraaier en een verdwaalde DoSto-wagen lag de ‘nare’ wissel.
Later ben ik met een helikoptervlucht mee geweest. Deze foto is genomen toen we redelijk dicht boven de brug vlogen. Dit is ook het punt waar de treinen straks uit de tunnel (uit de spiraal dus) weer zichtbaar worden. Ik zie dat ik nog een tikkie meer naar ‘beneden’ moet ballasten.
Hier zit de helikopter al weer een stukje hoger. Rechtsboven zie je weer de ‘nare’ wissel. Het aldaar rechtdoorgaande spoor loopt achter de spiraal langs en komt weer tevoorschijn op het raamwerk dat ik vorig jaar gemaakt had. Het resterende spiraalspoor en het brugspoor komen straks aan de bovenkant uit op het kookeiland, het achter de spiraal lopende spoor komt lager uit op het kookeiland. Maar goed, dat wordt pas gebouwd over een paar jaar als dit deel al redelijk gevorderd is qua scenery.
Mvg,
Martin
Kortom: zaagwerk om hout op maat te krijgen, hier en daar wat schroeven erin ter versterking van de houtlijm (misschien overdreven, maar ach, je bent van de straat hè) en een deel van het tracé uitzagen. Via aluminiumstrips kan ik het tracé dan in elk geval op twee plaatsen ondersteunen, want het tracé draait buitenom twee draadeinden heen. Even een 6 mm gaatje geboord (twee plaatjes) en ringetjes de draadeinden op gedraaid. Daarna het bruggenhoofd maken (niet het echte, want dat gaat er straks iets anders uitzien) en vastzetten. Vervolgens het tracé vastgelijmd en geschroefd en ook al vastgelijmd met bisonlijm op het eerste aluminiumplaatje. Morgen of later deze week de hoogte voor het tweede plaatje vaststellen in verband met stijgingspercentage, maar dan zit het eerste deel in elk geval goed vast.
Ondertussen kwam ik er ook achter dat een wissel niet meer functioneerde. En dat was destijds tijdens het testen én met Koploper wel het geval. Geen idee wat er aan de hand was, maar de tong zat muurvast aan de spoorstaaf. Dus wissel eruit halen, nieuwe wissel teruggeplaatst en de aandrijving weer aan de wissel vastgezet. Het loopt wat stroef, maar de wissel gaat nu weer gewoon om. Zou het huidige stroeve misschien komen door de aandrijving? Experts mogen zich hier even over buigen, want anders zoek ik een andere aandrijving of ik schaf er nog even eentje aan. Anyway, het traject daar ligt weer prima.
Een argeloze lezer zou misschien denken dat ik daar met verdunde houtlijm heb lopen klooien en dat er korreltjes ballast op nare wijze zijn gaan werken. Maar ik heb bij deze wissel goed opgelet en bewust niet te dichtbij met de ‘ballast leggen-besprenkelen-verdunde houtlijm druppelen-methode’ gewerkt. Dat heb ik bij andere wissels ook niet gedaan. Daar ga ik nog aan de slag met de mortelballastmethode, alleen is het wachten even op de ballast van de Scenery Shop.
Natuurlijk heb ik ook even wat foto’s genomen. Let wel, de rails in de brug zijn niet de juiste rails, want hier komt een flex zonder bedding, en de brug zelf is ook nog los. Moet nog even wat verwering toepassen dor wat wit te drybrushen en her en der nog wat roestplekjes. Staat ook op korte termijn op het programma, want de rails moeten wel geballast worden en daarna komt de airbrush-specialist om alle rails bij te kleuren.
Op de eerste foto, preiser-overzicht vanuit de spiraal, zie je op de brug de rode Doppelstockwagens van de Regional Express. Onder de brug komt een NS1838 de spiraal uitgedraaid met wat nieuwe auto’s voor de bewoners van Hookyville. Voor wie nu wil opmerken dat het traject niet helemaal recht is, dat klopt. De draai de spiraal uit (het spoor gaat na de wissel ook nog verder omhoog) ligt een tikkie hoger dan het maaiveld van de baan. Het spoor daalt dus wel een klein stukje na de brug. Treinen gaan er verder prima overheen. Bij de schroevendraaier en een verdwaalde DoSto-wagen lag de ‘nare’ wissel.
Later ben ik met een helikoptervlucht mee geweest. Deze foto is genomen toen we redelijk dicht boven de brug vlogen. Dit is ook het punt waar de treinen straks uit de tunnel (uit de spiraal dus) weer zichtbaar worden. Ik zie dat ik nog een tikkie meer naar ‘beneden’ moet ballasten.
Hier zit de helikopter al weer een stukje hoger. Rechtsboven zie je weer de ‘nare’ wissel. Het aldaar rechtdoorgaande spoor loopt achter de spiraal langs en komt weer tevoorschijn op het raamwerk dat ik vorig jaar gemaakt had. Het resterende spiraalspoor en het brugspoor komen straks aan de bovenkant uit op het kookeiland, het achter de spiraal lopende spoor komt lager uit op het kookeiland. Maar goed, dat wordt pas gebouwd over een paar jaar als dit deel al redelijk gevorderd is qua scenery.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Hallo Martin
Complimenten
Het ballast gaat je echt goed af.
Eindelijk heb je de manier gevonden die jij het prettigste vindt.
En het resultaat is echt prima.
Het airbrusch, ga je dat zelf doen, of laat je dat doen.?
Sucses.
Martin de Deugd
Complimenten
Het ballast gaat je echt goed af.
Eindelijk heb je de manier gevonden die jij het prettigste vindt.
En het resultaat is echt prima.
Het airbrusch, ga je dat zelf doen, of laat je dat doen.?
Sucses.
Martin de Deugd
Re: Hookyville op weg
Bedankt Martin. Nee, het airbrushen ga ik niet zelf doen. Dat is mij ooit door een medespoorder aangeboden om te doen, dus daar maak ik graag gebruik van.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Vandaag toch weer het nodige gedaan. Het zijn misschien geen grote veranderingen aan de baan, maar wel zaken die moeten gebeuren.
Ik heb de stootblokken weer teruggeplaatst en dit keer ook van lijm aan de onderkant voorzien. Tevens heb ik hier de ballast doorgetrokken en een stukje achter het stootblok langs laten lopen. Dit is een van de teruggeplaatste stootblokken. Aan de linkerzijde zie je de pas aangebrachte ballast. Deze is nog wit van de verdunde houtlijm. Rechts komt een laadperron, dus daar is (nog) geen ballast.
Op onderstaande foto heb je een kijkje net voorbij de wissel in de spiraal. Twee sporen gaan linksaf het zicht in en onder de brug door. Eén spoor draait nog een driekwart rondje mee in de spiraal om daar boven te komen. Tussen de twee houtblokjes in zie je de eerste aluminium uithouder zitten. Deze uithouder doet het goed. Iets lager dan dit spoorgebeuren, zie je achteraan nog het spoor dat om de spiraal heen loopt.
Hier een foto vanaf de andere zijde van de spiraal. Links de brug, rechts bij de lijmklem de tweede aluminium uithouder. Als je bij dat blokje hout een tikje naar rechts gaat, dan komt daar nog een extra steunpunt, zeg maar wat hout in een omgekeerde L-vorm. De uithouder wordt nog een klein beetje naar beneden bijgesteld, want dit spoor hoeft in principe niet te stijgen.
En dit is de situatie aan de achterzijde van de spiraal. Je ziet dat het 'brugspoor' om een draadeinde heen draait. Qua tussenruimte in de bocht, waar het brugspoor een stukje boven het lager gelegen spoor hangt, is er geen enkel probleem. Deze afstand is nog meer dan 6 cm. Ik kan dus nog zeker iets meer dan een dikke halve centimeter zakken. Komt nog bij dat achter de spiraal sowieso geen bovenleiding komt, dus dat maakt het allemaal nog iets makkelijker.
Mvg,
Martin
Ik heb de stootblokken weer teruggeplaatst en dit keer ook van lijm aan de onderkant voorzien. Tevens heb ik hier de ballast doorgetrokken en een stukje achter het stootblok langs laten lopen. Dit is een van de teruggeplaatste stootblokken. Aan de linkerzijde zie je de pas aangebrachte ballast. Deze is nog wit van de verdunde houtlijm. Rechts komt een laadperron, dus daar is (nog) geen ballast.
Op onderstaande foto heb je een kijkje net voorbij de wissel in de spiraal. Twee sporen gaan linksaf het zicht in en onder de brug door. Eén spoor draait nog een driekwart rondje mee in de spiraal om daar boven te komen. Tussen de twee houtblokjes in zie je de eerste aluminium uithouder zitten. Deze uithouder doet het goed. Iets lager dan dit spoorgebeuren, zie je achteraan nog het spoor dat om de spiraal heen loopt.
Hier een foto vanaf de andere zijde van de spiraal. Links de brug, rechts bij de lijmklem de tweede aluminium uithouder. Als je bij dat blokje hout een tikje naar rechts gaat, dan komt daar nog een extra steunpunt, zeg maar wat hout in een omgekeerde L-vorm. De uithouder wordt nog een klein beetje naar beneden bijgesteld, want dit spoor hoeft in principe niet te stijgen.
En dit is de situatie aan de achterzijde van de spiraal. Je ziet dat het 'brugspoor' om een draadeinde heen draait. Qua tussenruimte in de bocht, waar het brugspoor een stukje boven het lager gelegen spoor hangt, is er geen enkel probleem. Deze afstand is nog meer dan 6 cm. Ik kan dus nog zeker iets meer dan een dikke halve centimeter zakken. Komt nog bij dat achter de spiraal sowieso geen bovenleiding komt, dus dat maakt het allemaal nog iets makkelijker.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Leuk hoor Martin.
Ik zie alleen de (rode) draadjes nog boven de ballast uitsteken. Ga je die nog wegwerken?
Ik zie alleen de (rode) draadjes nog boven de ballast uitsteken. Ga je die nog wegwerken?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Hookyville op weg
Die krijgen straks een mooi donker kleurtje Steven. Dat komt bij het airbrushen en als het niet helemaal dekkend is, gaat er nog een likke roestkleurige verf over. Dat de draadjes rood, grijs en zwart waren, is dan niet meer te zien.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Ah, ik zag het woord bovenleiding. Al enig idee wat je voor spul daarvoor gaat gebruiken? Want dan kun je volgens mijn ongeacht het merk weer wat van je ballast gaan weghakken....niet dat dat erg maar is, maar dan weet u dat alvast
Re: Hookyville op weg
Daar ben ik me wel van bewust Jeroen. Voorlopig zie ik helemaal geen bovenleiding opdoemen. Het is meer het financiële plaatje dat me nu weerhoudt om bovenleiding te nemen. Het is net als met seinen. Allebei erg mooi, maar laag op de prioriteitenlijst door de behoorlijke prijzen hiervan.
Overigens heb ik wel een beginsetje Viessmann bovenleiding en dat zag er niet slecht uit. Heb dat ook getest op mijn dioramaatje. Laat ik het zo zeggen dat ik wel maatregelen voorbereid voor als ik met bergen en tunnels aan het werk ga. Niet dat ik de bovenleiding er dan achteraf nog in moet proppen terwijl ik er amper bij kan.
Als ik daadwerkelijk aan bovenleiding ga beginnen, zal ik maar eens een workshopje bij Robert moeten volgen, want er komt meer bij kijken dan simpelweg even een draad aan een mastje bevestigen. Zeker bij mijn station en wisselstraten zal het nodige gevogeld moeten worden.
Overigens heb ik wel een beginsetje Viessmann bovenleiding en dat zag er niet slecht uit. Heb dat ook getest op mijn dioramaatje. Laat ik het zo zeggen dat ik wel maatregelen voorbereid voor als ik met bergen en tunnels aan het werk ga. Niet dat ik de bovenleiding er dan achteraf nog in moet proppen terwijl ik er amper bij kan.
Als ik daadwerkelijk aan bovenleiding ga beginnen, zal ik maar eens een workshopje bij Robert moeten volgen, want er komt meer bij kijken dan simpelweg even een draad aan een mastje bevestigen. Zeker bij mijn station en wisselstraten zal het nodige gevogeld moeten worden.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Nu het houten steunpunt en de tweede aluminum uithouder ook geplaatst zijn en het geheel waterpas is gezet, wordt het tijd om vooruit te kijken. Maar niet nadat ik nog even twee foto's heb geplaatst.
Allereerst het aanzicht van de zijkant van de spiraal. De tussenruimte is ook nog even goed getest.
En een blik van een geheel andere kant, namelijk vanuit een flatgebouw in Hookyville. Ik vind dit zelf wel een leuke foto die ook het beeld weergeeft wat ik voor ogen had. Drukte aan de rand van de spiraal, kruisende sporen en de stad die doorsneden wordt door een stijgende spoorlijn.
Mvg,
Martin
Allereerst het aanzicht van de zijkant van de spiraal. De tussenruimte is ook nog even goed getest.
En een blik van een geheel andere kant, namelijk vanuit een flatgebouw in Hookyville. Ik vind dit zelf wel een leuke foto die ook het beeld weergeeft wat ik voor ogen had. Drukte aan de rand van de spiraal, kruisende sporen en de stad die doorsneden wordt door een stijgende spoorlijn.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Dat valt wel mee hoor Martin. Ik heb nu 16 Viessmann 4411 seinen staan (ok, dat zijn vrij simpele) aangestuurd door 1 OC32. Kosten € 6,85 per sein als je ze zelf in elkaar zet (is goed te doen met wat geduld), de OC32 kost je per sein € 59/16 = € 3,69. Totaal € 10,54 per sein, plus wat draad en evt. spullen om de OC32 op de PC aan te sluiten.Hookies schreef:... Het is net als met seinen. Allebei erg mooi, maar laag op de prioriteitenlijst door de behoorlijke prijzen hiervan.
Is te overzien, toch?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Hookyville op weg
Ik weet niet of ik daar geduld voor heb hoor Steven. Wat kost een voorgebouwd sein 4411 dan?shoven schreef:Kosten € 6,85 per sein als je ze zelf in elkaar zet (is goed te doen met wat geduld).
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31
Re: Hookyville op weg
Hoi Martin,
conrad.nl heeft voorgebouwde seinen voor plm. 18 euro. Ook heb ik deze site gevonden:
http://www.modellbahnshop-lippe.com/. Ik weet niet wat voor 'n site dit is.
conrad.nl heeft voorgebouwde seinen voor plm. 18 euro. Ook heb ik deze site gevonden:
http://www.modellbahnshop-lippe.com/. Ik weet niet wat voor 'n site dit is.
Groetjes, Johan
| Baanbouw | Lantaarntjes SMD led | Lantaarntjes 3mm LED | Perronverlichting SMD led | NS 1500 |
| Baanbouw | Lantaarntjes SMD led | Lantaarntjes 3mm LED | Perronverlichting SMD led | NS 1500 |
-
- Berichten: 3830
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Hookyville op weg
Hallo,
Met Lippe kun je met een gerust hart zaken doen,prima service en communicatie!!
Ik doe er al een tijdje zaken mee zonder problemen.
Gr Chris
Met Lippe kun je met een gerust hart zaken doen,prima service en communicatie!!
Ik doe er al een tijdje zaken mee zonder problemen.
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: Hookyville op weg
Helemaal mee eens, uitstekende zaak.Schachbrett schreef:Hallo,
Met Lippe kun je met een gerust hart zaken doen,prima service en communicatie!!
Ik doe er al een tijdje zaken mee zonder problemen.
Gr Chris
Groetjes
Johan
Selectrix - Müt en FCC centrale - TrainController 9 Gold - eigen SX-hardware
Re: Hookyville op weg
Plm. 18 piek dus. Na het 1e sein en wat gevloek weet je hoe het moet, en heb je 11 euro bespaard.Hookies schreef:Ik weet niet of ik daar geduld voor heb hoor Steven. Wat kost een voorgebouwd sein 4411 dan?shoven schreef:Kosten € 6,85 per sein als je ze zelf in elkaar zet (is goed te doen met wat geduld).
Ik doe plm. 15 a 20 minuten over 1 sein. Da's een redelijk uurloon.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Hookyville op weg
Hehe, ik verdien als zelfstandige per uur toch net even iets meer, En daar hoef ik niet bij te priegelen of te vloeken. Maar ik snap je punt hoor.
Aan de andere kant weet ik dat Henry momenteel een krat vol met N-spoor seinen heeft en daar zijn de prijzen al vanaf 6 euro. Dat zou ook een mooi alternatief zijn voor zelfbouw.
Aan de andere kant weet ik dat Henry momenteel een krat vol met N-spoor seinen heeft en daar zijn de prijzen al vanaf 6 euro. Dat zou ook een mooi alternatief zijn voor zelfbouw.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
- Berichten: 3830
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Hookyville op weg
En dan is het ook nog bijna 1 April.
Gr Chris
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: Hookyville op weg
Precies. Maar ik zit dan meer te denken aan een dremel met een haaks puntstuk. Die zal ook niet gratis zijn....
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.